RECENZE a TEST: Borderlands 2 - Peklo zamrzlo! Vynikající AAA hra a horký kandidát na hru roku Tisk E-mail
Neděle, 23 září 2012
RECENZE a TEST: Borderlands 2 - Peklo zamrzlo! Vynikající AAA hra a horký kandidát na hru roku
Borderlands 2 - Gameplay
Borderlands 2 - Technické zpracování
Borderlands 2 - Hodnocení a závěr

• Borderlands 2 - Technické zpracování

U předchozího dílu jsme říkali, že ona "stylová" kreslenost je nikoliv proto, aby byla hra přehnaně originální, ale proto, aby maskovala nedostatky a stáří použitého herního engine a aby nepůsobila jako méně atmosférický Fallout 3. Použitým enginem je opět dnes už hodně zastaralý Unreal 3 a nic se na tom nezměnilo ani u Borderlands 2. O 3 roky později už asi nikdo nepochybuje, že kreslené (i když to svůj styl má) je to hlavně proto, aby zamaskovalo stáří a technologickou zastaralost a absenci řady efektů u celé hry.

Zapomeňte na dnes už běžný DX11, kdy mnoho z nových her už ani pod DX9 nejede. Zapomeňte na všechny Tesslleace, ultraHD textury a vylepšení detailnosti předmětů a prostředí, pokročilé stínování a nasvícení, či částicové efekty a hromadu dalších běžných grafických vychytávek a technologií, které využijí možností současného HW. Borderlands 2 je pořád původní Unreal 3 engine a běží jen na DX9 a postrádá všechny moderní prvky. Pokud by hra vyšla s normálním vzhledem a nikoliv kreslená, byl by dojem pravdu špatný a hodnocení by tomu odpovídala. I tak nedokáže kreslenost zamaskovat zdaleka vše a třeba rozlišení textur a detailnost prostředí by bez té kreslenosti byla vážně katastrofa a takhle to jen nemlátí tolik do očí, i když je to hodně viditelné pořád.

Kreslenost nemusí vyhovovat každému, na druhou stranu se tak nějak ke hře hodí. Grafiku tedy hoďme smířlivě, že zastaralou technologii prezentuje tak, že to ve výsledku nevadí. Nutno k tomu ovšem dodat, že na rozdíl od prvního dílu je druhý podstatně lépe udělán pro PC. Hra má perfektní podporu vícemonitorů, takže si s náležitým vybavením hru užijete, i když atmosféru to prostředí díky kreslenosti poněkud postrádá. Nemáte z toho prostě žádný pocit mražení v zádech apod. prostě nic jako atmosféra STALKER nebo FALLOUT 3 apod. Důležitým prvkem je i implementované FXAA vyhlazování, protože Unreal 3 AA v sobě nemá a spousta her tím dost trpí. Z velké části za to můžeme vděčit NV, která si hru vzala pod svá křídla.

Po dlouhé době  a v záplavě moderních DX11 her s podporou AMD vidíme i hru s podporou NV, i když to tedy vůbec není moderní DX11 titul. Kromě FXAA (technologie NV), které naštěstí už dnes jede na všech grafikách bez problémů a je vidět i ve vícerohrách, je stěžejním prvkem ve hře hlavně PhysX technologie. Borderlands 2 se přidává k velmi malému počtu her, kde se opět objevuje PhysX akcelerované přes grafiku - tedy propagační a marketingovou technologii NV, které se ve hrách bez toho, aby ji implementovala přímo NV, vůbec nevyskytuje. Důvod je prostý a Borderlands 2 jej prezentuje v celé nádheře. Akcelerovat PhysX přes grafiku je nesmysl, když se procesor fláká. Co tedy potřebujete vědět o PhysX v Borderlands 2:

• 1, hra obsahuje 3 režimy PhysX - low, medium, high, které se liší vizuální bohatostí efektů
  • 2, První dva režimy běží počítané přes CPU a jsou přiměřené, poslední přes GPU a je značně a záměrně přehnaný a určený právě jen pro GPU NV.
  • 3, Jediný způsob jak to na High nastavení mít hratelné, je použít NV kartu. Neukazuje to tudíž optimální způsob akcelerace fyziky, ale vlastně jediný způsob, který je ovšem uměle daný tím, že PhysX je záměrně špatně optimalizováno přes CPU na více jader, či na novější instrukce, se kterými by jej zvládly současné procesory spočítat levou zadní a nemuseli byste tak zatěžovat už grafikou hry zatíženou grafiku.
  • 4, Neexistuje racionální důvod (a Borderlands 2 to názorně předvádí), proč efekty, které PhysX dělá, vůbec počítat přes grafiku. Není to ani efektivní ani přínosné. Pokud by hra byla graficky náročnější, grafika jednoduše nebude mít dost síly zvládat obojí. Vedle toho hra nevyužívá zdaleka potenciálu ani dnes zcela běžných i lowendových 4jádrových procesorů, které se tak flákají. Jediný důvod, proč to vypadá jak to vypadá a je záměrně neoptimalizováno, je fakt, že NV prodává GPU a ne CPU.
  • 5, Penalizace a okradení o detaily většiny hráčů, kteří jsou majiteli konzolí nebo jiných grafik, všech kteří nemají grafiku s podporou GPU PhysX a high režim si ani nemohou použitelně zapnout ...

Čistě vzato nepředvádí PhysX v Borderlands 2 nic nového, co bychom neviděli už před lety. Navíc nemáte čas se po těch efektech moc dívat, ale pokud si jej uděláte, uvidíte pěkné chování různých částic, kapaliny, odletujících úlomků, i když to všechno vypadá jako že je to tam v tom jinak nezničitelném prostředí jakby navíc. Je to jako když rozsypete mouku na stůl.

(PhysX High)

Důležité ovšem je, že k tomu opravdu nepotřebujete NV grafiku. Stačí vám váš procesor. Na low a medium nastavení jsou efekty počítané přes procesor a úplně to stačí. Rozdíl mezi těmi režimy je totiž v množství těch částic a bohatosti těch efektů. Tak třeba střelíte do kamene (nebo jiného materiálu) a z toho místa jakoby vyletí několik jisker a úlomků. Na medium jich je jen podstatně více. Na high jich je extrémně více! Bohužel jich je na High nastavení tolik, že v podstatě zaplní celou obrazovku a vy přes ty létající trosky nevidíte, co se děje, nemluvě o to, že je to až komické, že ze zcela nerozbitných beden nebo kamenů, na kterých se objevují nikoliv díry po kulkách, ale jen tmavé puntíky, vylétávají vodopády a vodopády kusů, a kdyby se daly na hromadu, tak vytvoří větší objem, než jaký má ten výchozí objekt, ze kterého vylétly a jenž stále stojí. Jinými slovy, jediný důvod proč je tam to PhysX GPU v high nastavení je, aby vůbec bylo někde vidět, že to na těch grafikách NV vůbec je a jede a existuje to, protože na to už většina určitě zapomněla. Ostatně ještě se neobjevila hra, kde by PhysX GPU mělo nějaký smysluplný přínos a dělalo něco, co se nedá udělat se stejným přínosem jednodušeji, optimálněji a pro všechny majitele všeho HW.

(PhysX Medium)

Většina hráčů ale v Borderlands 2 bude hrát na medium nastavení jen proto, že je to na High záměrně extrémně přehnané. Nepopiratelným faktem ale je, že PhysX ačkoliv dělá pěkné věci, ty věci vůbec dělat nemusí a ve většině hrách jsou podobné efekty dělané jednoduše grafickými skripty, či grafickými technologiemi se stejným vizuálním efektem, ale minimální náročností na grafiku. Ale dobře, i když uznáme, že to dobře vypadá (a že vypadá a v chudé grafice Unreal 3 hry to hodně přidá), objektivně musíme říci, že je totální nesmysl nechat ty efekty počítat grafiku, když se nevyužitý procesor na rozdíl od grafiky naprosto fláká. Ačkoliv není PhysX opět nijak zvlášť dobře udělané přes procesor a záměrně nevyužívá možností vícejádrových CPU (jako celá hra), ničemu to nevadí a výkon je i tak dostatečný. Mezi AMD a NV grafikou není na medium nastavení PhysX žádný rozdíl a procesor i ty pokročilé efekty zvládá. Proč to přehnané nastavení na High procesor nezvládá je, že je to tak záměrně udělané, protože je to nežádoucí ukazovat, že by na to současný vícejádrový procesor stačil levou zadní. A opět tak ukazuje, že do skutečně optimalizované a přínosné technologie má PhysX GPU (rozdělujme PhysX a PhysX GPU, jsou to dvě rozdílné věci) sakra daleko, ale důvod je prostý - NV prodává GPU ne CPU.

Navíc implementace v tak zastaralé hře, které nevyužívá nic ze současných DX11 technologií a grafik, které s ní tak nemají výkonově žádnou velkou práci, je opět účelová. Ono si představte, že by hra byla o moc modernější a tudíž náročnější a v plných detailech by s ní měla i moderní grafika co dělat. A ještě by vedle toho ta grafika měla počítat fyziku, když se vícejádrový procesor fláká? Ostatně i nyní, když zapnete high detaily PhysX, spadnou FPS zásadním způsobem a pokud nemáte GTX 670/680 tak si ve vyšším rozlišení než 1920x1200 ani dost dobře nezahrajete. A to se bavíme jinak o hodně technicky a graficky zastaralé a nenáročné hře. Že je základní myšlenka PhysX GPU prostě blbost, dokazuje Borderlands 2 opravdu náramně, stejně jako fakt, že to vědí všichni vývojáři a pokud si NV neudělá GPU PhysX do hry sama a ještě tak aby to neomezovala většinu hráčů, tak ve hře není. Takže Borderland 2 s PhysX GPU v High nastavení berte jen jako vytažení a oprášení mrtvoly ze skříně a připomínku, že to ještě existuje. Samozřejmě, že v tomto stavu nemá šanci dál přežívat a objevovat se skutečně ve hrách. Pokud má mít GPU akcelerované PhysX budoucnost, musí být skutečně optimalizované a ne záměrně neoptimalizované.

Každopádně doporučuji medium nastavení PhysX, protože High je těžce nereálné až nepřehledné množstvím úlomků. Říkám tedy, že technicky zastaralé hře s absencí spousty dnes běžných efektů, přidává PhysX dost pěkných efektů a dělá z toho vizuálně dobrou podívanou, na kterou ale nepotřebujete žádný zvláštní hardware. Tomu odpovídá i náročnost hry:

(Použito nejnovějších ovladačů, včetně nejnovější záplaty CAP3  pro HD 7000 grafiky od AMD, přímo pro Borderlands 2 - testována je 1 minutová sekvence při souboji)

Ta je extrémně nízká na současnou dobu. Není to ani tak optimalizací, jako tím, že je to prostě velmi starý engine bez pokročilých technologií a vše je maskováno kresleností. Pro vaši informaci, hru jsem hrál na níže uvedené sestavě v plných detailech včetně FXAA a medium PhysX s jediným Radeon HD 7970 GHz v rozlišení 5760x1200 a pořád s 50FPS!

• Doporučené sestavy a testovací sestava

Tvůrci samozřejmě dali k dispozici technické údaje sestav, na kterých by to mělo být spustitelné, tak v druhém případě ideálně hratelné ve slušných detailech. Díky zastaralosti použitého enginu stále jen s DX9 opravdu nepotřebujete žádné zvláštní dělo.

• Minimální požadavky

• CPU:  2GHz DualCore x64 Intel nebo AMD
  • RAM: 1GB
  • Grafika: DX9 grafika s 512MB paměti, Radeon HD 4000 nebo GF 200)
  • HDD: 12GB
  • OS: Windows XP SP2

• Doporučená sestava:

• CPU: Intel nebo AMD 2,8GHz DualCore x64
  • RAM: 2GB
  • Grafika: GF 400 nebo Radeon HD 5000
  • OS: Windows 7

• Testovací sestava na které bylo hráno:

Dojmy a zkušenosti z hry, všechny obrázky byli získány na této sestavě (ta je odlišná od testovací pro grafiky a CPU):

• Procesor: Intel Core i7-3820 @ 4,6GHz
  • RAM: 16GB (4x 4GB) DDR3-1600MHZ CL8
  • SSD: Intel SSD 520 240GB
  • Grafika: Sapphire Vapor-X HD 7970 GHz 6GB (1100/6000MHz)
  • Zvuk: ASUS XONAR DSX 7.1 + 5.1 REPRO REDSTAR RS-502
  • Monitory: 3x 27" ACER AL2723W (5760x1200)

• Výtvarná stránka a zvuk

Technologická zastaralost hry, která nevyužívá žádných moderních DX11 prvků ani efektivně nevyužívá vícejádrových procesorů  a obecně současného HW, je jedna věc. Druhou věcí je ale celkově výtvarná stránka. Kreslenost se ke hře hodí a druhý díl jde o dost dál.

O moc lépe jsou zpracovány lokace, které jsou nápaditější. Stejně tak jsou mnohem zdařilejší protivníci, kterých je mnohem více a více druhů. Celkově hodnotím výtvarnou stránku na jedničku a Borderlands 2 je nyní opravdu dostatečně originální.

Stejně povedená je i zvuková stránka a hlavně nadabování postav a celé hry. Opravdu komické dialogy, které vážně pobaví. V hlavní roli je kromě nejvyššího padoucha hlavně robůtek "ClapTrap", (váš pán a bůh mimochodem ;) ) jehož prupovídky od začátku do konce jsou nezapomenutelné. Nejlepší je poslední jeho monolog před finální misí :).

Podívejme se na závěr

Spuštěno: 916x