RECENZE a TEST: Total War Saga: Thrones of Britannia – první z historických dílů nové série Tisk E-mail
Pondělí, 25 červen 2018
RECENZE a TEST: Total War Saga: Thrones of Britannia – první z historických dílů nové série
Technické zpracování hry a test výkonu CPU a GPU

Total War Saga: Thrones of Britannia nemá být plnohodnotným velkým dílem série, ale historickou kapitolou. Což by sedělo. Bohužel jsem zklamaný z technologického zpracování a mizerné optimalizace a využití moderních CPU, kdy zejména délka kroků by se u moderních vícejádrových CPU dala zkrouhnout při odpovídající optimalizaci několikanásobně. Stejně tak jsem zklamaný z faktu, že z hlediska ovládání a rozhraní hra nevyužívá to, co představil Total War Warhammer a vrací věci o notný kus zpět.

Osobně vidím z hlediska technologického zpracování u tvůrců série hlavně lenost. Máme rok 2018, už rok jsou na trhu mainstreamové 12 – 16 vláknové procesory a přesto si dovolí vydat hru, která stěží využívá 4vlákna. Přitom právě RTS je typ hry, kde výkon procesoru lze velmi snadno využít. I graficky je hra krokem zpět, využívá jen DirectX11 a to okrajově. Hra sice vypadá dobře, ale ne tak dobře, aby to úplně omluvilo její nároky na současné DX12 grafiky. Problém je, že zaostává graficky i optimalizacemi za TOTAL WAR WARHAMMER 1+2, což stěží lze nějak omluvit. Tím spíše, že tato hra má být první ze TW SAGA série. To jako plánují autoři využívat zastaralý a špatně optimalizovaný herní engine z roku 2009 v této podobě i další roky?

Nevadí mě fakt, že z hlediska hratelnosti nepřináší tahle hra moc nového, dokonce bych řekl že i zaostává za Warhammer i SHOGUN 2, pořád je to velmi dobrá a zábavná strategie pro fandy žánru. Vadí mě, že tvůrci kašlou na technologický vývoj, ale i na vývoj některých prvků, kterými u tohoto titulu prostě jakoby řadí zpátečku. Pokud by tahle hra vyšla před Warhammer sérií, řekl bych OK, ale vydat tohle po Warhammer 1 a 2? WTF?!

Total War Saga: Thrones of Britannia rozhodně není nutným titulem, a i v rámci total War nepřináší nic nového. Jedná se o pře-skinovaný recyklát starších dílů bez technických inovací a vlastně skutečných inovací. Nelze se ubránit dojmu, že hra má za úkol prostě s minimálními náklady na vývoj vydělat peníze extra. Potenciál byl přitom větší. Hratelnost není špatná, je OK, ale prostě si fandové Total War zasloužili více. Stále jde o zábavný a dobrý strategický titul, ovšem prostě řada věcí se dala udělat podstatně lépe, kdyby na tom SEGA skutečně záleželo. Optimalizace a technický základ je dnes už spíše pro ostudu a jsem hodně zvědav, co nabídne velký historický Total War díl (z Číny), který letos také dorazí. Zda u něj skutečně uvidíme posun všemi směry. Total War Saga nabídne další menší hry, jako je Thrones of Britannia a můžeme jen doufat, že další tyto příspěvky budou skutečně příspěvkem do moderní TTW série a nebudou jen ždímat hráče prakticky přeskinováním starších dílů.

Total War Saga: Thrones of Britannia je dobrou hrou, pro fandy historických dílů série bych řekl velmi dobrou a zábavnou hrou, ovšem celkově zaostává nejen za očekáváními, ale hlavně za možnostmi a potenciálem. Doporučit ale mohu, zabaví vás kvalitně na dlouho stojí jen 800 korun a vychází s českými titulky, i když si myslím, že zejména poměrně nedávno vydaný Total War Warhammer 2 je celkově mnohem lepší hra. Pokud ale ten máte dohraný (nebo vás fantasy nebaví), je Thrones of Britannia slušnou výplní před příchodem regulérního velkého historického pokračování, Total War: Three Kingdoms, které dorazí tento rok.

Hodnocení: 80%

Hru v ČR vydává společnosti CENEGA

Dojmy a podklady pro recenzi získány na sestavě: