Recenze: F1 2010 – Pořádné Formule 1 na PC s pořádným potenciálem i nedostatky Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 02 říjen 2010
Přejít na obsah
Recenze: F1 2010 – Pořádné Formule 1 na PC s pořádným potenciálem i nedostatky
F1 2010 - Lesk a bída současné F1
F1 2010 - Technické zpracování, obtížnost hry a jízdní model
F1 2010 - Závěr a hodnocení

 

 

  • F1 2010 – technické zapracování, obtížnost hry, jízdní model atd.

 

Nejdůležitějším aspektem každé závodní hry je jízdní model. Zde na rovinu říkám, že jsem přesně věděl, jak to dopadne a Codemasters v ničem nepřekvapili. Tedy v ničem negativním. Překvapili mě ale příjemně tím, jak velký vliv na jízdní vlastnosti mají rozdílné směsi pneumatik, stejně jako jejich opotřebení, či zahřátí. Ještě více mě ale překvapilo, jak velký vliv mají úpravy nastavení vozu. Od doby Toca Race Driver 1, Codemasters nic lepšího nepředvedli.

Samotný jízdní model je velmi dobrý přesně ve stylu Codemasters. Tedy rozhodně ne arkáda, ale také ne úplně simulace, i když zde musím říci, že to má asi k simulaci nejblíže ze všech her, které kdy Codemasters udělali. Samozřejmě mluvím o nastavení na nejvyšší obtížnost s vypnutými pomocníky. Na nižší obtížnost hra obsahuje celou řadu pomocníků včetně kontroly trakce, stability, zablokování kol. Vypnutý je i vliv opotřebení pneumatik a tak dále. Nastavit lze hodně věcí individuálně, včetně obtížnosti soupeřů, kde jsou 4 nastavení.

Upřímně řečeno, ne vždy se mi zdá, že všechno funguje jak má. Hraji na nejtěžší obtížnost a samozřejmě na začátku kariéry začínáte za jeden z nejhorších teamů. Je proto divné, i když tedy mám výhodu v tom, že okruhy znám, že jsem s Lotusem schopen vyhrávat a vést po 6-7 závodech šampionát s pohodlným náskokem. Přitom se mi zdá dost nevyvážená ta Ati, kdy třeba na některých tratích jim ujíždím i o 2-6s na kolo, ale pak přijde trať, kde jim tak tak stačím. Divné. Ne tedy proto, že na nejtěžší obtížnost s pomalým Lotusem nestačím, ale to, že na některých tratích s pomalým Lotusem vyhrávám! Jinak simulace změn kondice a výkonnosti jednotlivých teamů je rozhodně na místě. Rozhodně to ale neznamená, že by hra nebyla zábavná.

Celý jízdní model na maximální obtížnost je ale hodně solidní. Auto se dokáže dost přetáčet i nedotáčet a rozhodí jej nerovnosti a tak podobně. Zkrátka nemám pocit, že bych neřídil formulový vůz. Udržet to na trati a zajíždět rychlé časy není legrace … tedy je, je to hra :). Prostě ta hra má rozhodně výzvu. Pokud se ale ptáte, zda je to skutečně simulátor, tak ani náhodou. Hra nebere v potaz rozdílné povrchy pro všechna kola, prostě všechno je tak nějak umělé a hlavně záleží na vaší rychlosti. Fyzika tu moc neplatí.

Co se týká modelu poškození a fyziky obecně, hra má dost velké mezery. Myslím, že je to asi nejslabší složka celé hry. Model poškození je u her od Codemasters vždy efektní a slušný, ale zde se nějak nepovedl. Modely poškození jsou velmi jednoduché, očesat jde celá formule, ale je to poněkud nepřirozené. Stejně tak je vaše auto odolnější, než auta soupeřů, na nižších obtížnostech jste snad úplně nezničitelní. Ještě horší to je s fyzikou, kdy odpadání jednotlivých částí a fyzika nárazu má tedy do reality hodně daleko. Stejně tak auta soupeřů se při postrkování chovají občas, jakoby to byly balónky naplněné héliem. Prostě si je pinkáte před čumákem … tady není všechno, jak by být mělo ani náhodou …

 

  • Technické zpracování

 

A tím se dostáváme k technickému zpracování, tedy grafice a dalším věcem okolo. Vzhledem k tomu, že je hra od Codemasters a tomu, že jede na herním engine EGO, na kterém jede už DIRT2 a umí DX11, čekali jsme hodně dobrou audiovizuální podívanou. Bohužel, je to asi nejproblematičtější Codemasters hra …

Nejde o to, že by nevypadala dobře, to vypadá, ale nevypadá tak dobře, jako ¾ roku starý DIRT2. Hra umí i DirectX11, jenže zatímco u DIRT2 na to, aby umělo slušně DX11 dohlíželo AMD-ATI, u F1 2010 se s Codemasters k naší škodě nedomluvili a Codemasters nechalo implementaci DX11 na poslední chvíli. Ve hře tedy je, ale není přístupné, protože se dolaďuje. Codemasters slibují patch, který DX11 zpřístupní. A protože na světě už jsou snímky v DX11 režimu, musíme říci, že pak to vypadá o třídu lépe než dnes. Všechno je ostřejší, detailnější, s lepším nasvícením a tak.

Objevily se i stížnosti na plynulost DX9 hry, které ale nemohu z vlastní zkušenosti potvrdit. Na mé sestavě s jediným Sapphire ATI Radeon HD 5870 1GB to jede na High nastavení v 5760x1200 bez problémů kolem 40FPS v průměru bez propadů. Výjimkou jsou jen městské trati, kde je toho kolem trati opravdu dost, a pak musím úroveň detailů snížit. Ale pořád na jedinou HD 5870 v 5760x1200 to v DX9 je jen nepatrně náročnější než DIRT2. DX11 režim bude asi náročnější, ale také hezčí.

Co se mi líbí, je zpracování systému počasí, jeho vlivu, i efektů. Zde si Codemasters mákli a je dobrou zprávou, že stejný systém bude použit i v DIRT3. V DX11 to v dešti vypadá opravdu famózně, až z pohledu kamery za hlavou jezdce máte problém odlišit, co je hra a co je záznam z reálného závodu! Skvělé.

Bohužel ne všechno je skvělé. Co se mi hodně nelíbí, je celé zjednodušení některých věcí. Nejvíce utrpělo nastavení vozu, kde zcela chybí telemetrie. Kdy se podívám na to, co měly hry jako GP4, tak to zde úplně chybí. V preview jsem si stěžoval také na nedostatek informací, kterými hra zásobuje. Prostě je to moc zjednodušené, což je přesně to, co jsem od Codemasters čekal. Někdy je méně více, ale v tomto případě to rozhodě neplatí.

Postrádám složitější grafiku a podrobnější informování o stavu pneumatik, jejich opotřebení zahřátí a vliv nastavení vozu na to. Postrádám i podrobnou telemetrii, která by odhalila mezery v projíždění pasáží okruhu. Postrádám i mnohem lepší a graficky názornější zpracování nastavení auta, včetně mnohem podrobnějších voleb. Prostě všechno to, co dělá závodní hru závodní hrou. Bohužel absence telemetrie a absence pořádných přehledných informací dost kazí celou tuhle hru a z mého pohledu je to hned za haprující AI v boxech, největší vada celé hry, která opravdu znepříjemňuje hraní.

Technicky to má i další nedostatky, třeba se podívejte, když zajedete do boxů, jak mechanici jiných stájí vybíhají z boxů. Vypadá to jak takové ty kukačky z hodin. Prostě k smíchu. Některé tratě navíc nemají aktuální podobu, i když se to liší jen v maličkostech, ten kdo zná, tak pozná. Vážně některé detaily jsou hrozné a je tu hodně co zlepšovat …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1369x
Komentářů: 5
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1796x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2337x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2069x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1369x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1339x
Komentářů: 1