RECENZE hry a TEST výkonu PC: Total War: Three Kingdoms – skvělá velká hra, horší optimalizace Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 02 červen 2019
Přejít na obsah
RECENZE hry a TEST výkonu PC: Total War: Three Kingdoms – skvělá velká hra, horší optimalizace
Technické zpracování a TEST výkonu GPU a CPU
Závěr a hodnocení

 

 

  • Technické zpracování a TEST výkonu GPU a CPU

Vývojáři z Britského studia The Creative Assembly nevymýšleli samozřejmě nic nového. Hra používá opět herní engine Warscape, který je v konstantním vývoji a používání od roku 2009. V posledních letech dostal řadu vylepšení, například přešel z 32-bit na 64-bit, což výrazně zlepšilo práci a využití paměti. Několik posledních dílů mělo také DirectX 12 režim, který výrazně zlepšoval výkon her a využití modernějších grafik, zejména těch od AMD, které toho uměly využít. A hra měla výbornou optimalizaci.

Bohužel u nového dílu, ač je technicky stejný jako několik předchozích, spolupráce s AMD zjevně není. Zatímco beta verze i tohoto dílu DX12 režim měla, aktuální finální verze jej nemá a vrátilo se tak zpět k DirectX11, což má velmi negativní vliv na výkon a optimalizaci využití moderních GPU i CPU. Jinými slovy, hra jede hůře než předchozí tituly, přitom vypadá podobně, ne-li proti Warhammer sérii i graficky v řadě prvcích o něco hůře.

Menu obsahuje řadu možností nastavení detailů, což bude muset většina hráčů využít a detaily snížit, zejména v bitvách s většími armádami, kde FPS mohou jít opravdu hodně dolů až do velmi trhané podívané. Rozdíly mezi úrovněmi detailů jsou ale obrovské a hra dokáže vypadat opravdu zajímavě, ale také opravdu hnusně.

Samozřejmě grafické zpracování zejména jednotlivých vojáků v obřích armádách je neuvěřitelně detailní, stejně tak jako celé bitevní scenérie a prostředí. Vlastní tahová část, tedy mapa a celá Čína je také hezká, ale osobně si myslím, že Warhammer 1 a 2 vypadaly o poznání graficky lépe. Nevím, jestli je to jen můj dojem, ale ta tahová část vypadá graficky poněkud rozplizle i na maximální detaily.

A jaké jsou nároky na naše počítače? No krvavé. DirectX 11 je mnohem náročnější než DirectX 12 režim a zejména trpí modernější grafiky a procesory, které byly navrženy pro DX12/VULKAN, a nikoliv primárně pro starý DX11.

  • Výkon grafických karet

Jako obvykle jsme otestovali hru na naší hlavní testovací sestavě. S aktuálními ovladači, na plné detaily a takhle to dopadlo. Testováno v bitvě s maximálním počtem jednotek na obou stranách:

Grafické karty AMD měly v předchozích titulech TOTAL WAR s DirectX12 o poznání lepší výkon, než jaký mají v tomto. NVIDIA karty to příliš nezasáhlo, jejich výkonový přínos pod DX12 nebyl tak dobrý a jejich architektura zejména u starších PASCAL je pro DX11 přímo navržena a s DX12 dokonce může mít výkon horší. Současně má DX11 horší výkon i pokud jde o modernější vícejádrové procesory jako RYZEN, takže testovací 2700X je limitován.

Celkově jsem velmi zklamán, Radeon VII se kterým hraji, stačí v této hře sotva na jinak podstatně slabší RTX 2070 a obě tyto karty nedokáží dát ve vyšších rozlišeních 60FPS. Co je zajímavé, tak Radeon VII má ze všech testovaných karet nejmenší výkyvy FPS, kdy 99% FPS jsou stejná nebo lepší než i na 2080 či 2080Ti, ale průměr FPS je z nějakého důvodu nižší. Tahle hra opravdu není dobře technicky optimalizovaná. Pokud máte mainstream a budete chtít 60FPS v bitvách, tak máte smůlu. Musíte podstatně stáhnout detaily i v 1080p, natož ve vyšších rozlišeních.  Hra se nicméně dá mimo bitvy hrát v pohodě s průměrnými 30-40FPS, na tahové části a management správy říše jednoduše 60FPS netřeba ;). Nicméně překvapivě tahová část není o nic moc graficky méně náročná, než bitvy, přitom v nich je určitě mnohem více detailů na obrazovce. Zajímavé.

  • Výkon procesorů

DirectX11 opravdu hodně neprospívá výkonu zejména moderních RYZEN CPU, jejichž vývoj započal samozřejmě dávno poté, co už byl DX11 zastaralý. Spolupráce s AMD na minulých dílech byla znát i na optimalizaci, ale u tohoto dílu tvůrci hry už ta vylepšení nezařadili. DirectX 11 je obecně mizerné API pokud jde o využívání výkonu GPU i CPU a limitace a plýtvání výkonem HW je tu znát na všem.

Zejména u AMD grafik je limitace očividná. Radeon VII má stejné 99% FPS jaké mají 2080/2080Ti ale má mnohem nižší průměrná FPS, což je evidentně dáno nějakou limitací ze strany engine hry.

Tahle hra například dokáže výrazněji využívat jen 6 procesorových vláken, maximálně 8. A záleží tedy na jejich taktu. Procesory s více jádry a nižším taktováním, které mají mnohem více výkonu, jsou zde nevyužity, takže to vypadá, že jsou slabší, což samozřejmě není pravda. Jen je tvůrci hry neumí využít. Zejména u strategie v roce 2019 je to na pováženou.

  • Ostatní

Zatímco s grafikou hry to tedy vypadá různě, pokud jde o zpracování ovládání, je to dopracovaný koncept a naprostá špička. No a nejlepší na audiovizuální stránce hry je rozhodně namluvení postav, zvuky a hudební doprovod. To vše je absolutní špičkou a vytváří fantastickou atmosféru. Pokud máte hodně dobrou zvukovku (já používám ASUS Essence STX II), tak míra detailů zvuků, zejména na bitevní poli atd. je fantastická.

Samozřejmě důležitou složkou hry je zpracování AI (umělé inteligence). Tvůrci evidentně zapracovali na rychlosti, s jakou AI pracuje, kdy čekání na tahy počítače je zde velmi krátké, kratší než u starších dílů. A to je hra komplexnější. Samozřejmě hodně záleží na nastavení obtížnosti. Na jednoduchou vám výhra nedá moc zabrat a ač se to nemusí prvních 20-30 hodin hraní zdát, máte obrovskou převahu už od začátku a stačí jen zvládnout management říše a je to jen otázka času. Na vyšší obtížnosti nebo proti lidskému protivníkovi, to je zcela jiná kapitola. Pokud jde o AI, tak už střední obtížnost dá slušně zabrat a množství věcí, kterými vás může AI překvapit, je obrovské. Slabší je AI v bitvách, kde se mě i zdá, že na vyšší nastavení obtížnosti trochu „podvádí“, protože strategicky dělá kraviny a stejně z nějakého důvodu dokáže vyhrát. Také na vyšší obtížnost máte menší šance vyhrát bitvu automaticky, většinou musíte hrát bitvy osobně, abyste vyhráli. Zkoušel jsem to několikrát, vždy to vyšlo takhle podobně, takže to asi není jen můj dojem.

Takže k závěru a hodnocení …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 442x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 780x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3031x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1340x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1207x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1891x
Komentářů: 1