RECENZE hry a TEST výkonu PC: Total War: Three Kingdoms – skvělá velká hra, horší optimalizace Tisk E-mail
Neděle, 02 červen 2019
RECENZE hry a TEST výkonu PC: Total War: Three Kingdoms – skvělá velká hra, horší optimalizace
Technické zpracování a TEST výkonu GPU a CPU

Total War Three Kingdoms je jedním z nejlepších dílů historické odnože série TOTAL WAR. A rozhodně asi největším, co do rozsahu a propracování strategických prvků na mnoha úrovních a jejich managementu a vlivu na hru. Vše dokáže být až zdrcující i pro zkušenější stratégy a dokáže vás hodně věcí překvapit.

Z hlediska zpracování jednotlivých herních prvků a jejich ovládání, je tohle možná zatím dosavadní vrchol série a jednoznačný důkaz, že TOTAL WAR je prostě králem žánru strategických počítačových her. Konkurence prakticky neexistuje. A tak si série dokáže konkurovat sama sobě, protože kvalita některých dílů a v poslední době i menších odboček, je hodně různorodá. Například ROME 2 či Thrones of Britannia byly slabší, SHOGUN 2 či fantasy díly WARHAMMER zase výrazně povedenější.

Nejnovější Total War: Three Kingdoms bych viděl někde blíže k úrovni SHOGUN 2, jen s mnohem horší optimalizací a technologickou propracovaností. Herně opravdu velmi dobrý, a hlavně obrovský díl, který zabaví na týdny a možná i měsíce hraní (pro ty zaměstnanější), než vůbec dohrajete velkou kampaň. A to je tady ještě možnost hraní proti lidem, což je úplně jiná výzva :). Propracováním herních prvků je i dál než SHOGUN 2, vliv série WARHAMMER je jasně vidět, zejména RPG prvky. A vše hraje roli, především ve vyšších nastaveních obtížnosti, kdy vás může překvapit hodně věcí. Pro mě osobně je Total War: Three Kingdoms asi nejtěžší historický díl této série na hraní. SHOGUN 2 mě přišel pohodovější, přístupnější a trochu zábavnější. Ač historické zasazení do starověké Číny je parádní a zasloužilo si tuhle pozornost a míru propracování, všechna ta Čínská jména vytváří slušný guláš a zapamatovat si nějaké postavy je prakticky nemožné. Ale těžko se dá historické hře tohle vyčítat :). Zejména když ta historie je takhle detailně podaná, s realistickými historickými prvky, ale samozřejmě také s uměleckou stylizací a inspirací v literárních románech.

Z hlediska hraní tedy strategická nirvána, vynikající hra, ale kazí to technologické zpracování. Celá série extrémně těžila z technologické spolupráce s AMD, která opravdu zásadně posunula věci k lepšímu. I tento díl vychází již v hratelném stavu bez zásadních problémů, ale bohužel technologicky udělal jeden dva kroky zpět v optimalizaci a absence DX12 je neomluvitelná. Zejména když starší díly jinak technologicky stejné hry, DX12 měly, fungovalo se zásadním kladným přínosem, a tak v roce 2019 mělo být prostě základním kamenem a plně využito. Není. Hra jede hůře než starší díly, přitom vypadá stejně, nebo i v některých ohledech graficky hůře. Optimalizace je vážně mizerná a na to jsme si u předchozích dílů docela odvykli. Takže tenhle návrat do starých kolejí mě jako příznivce série rozhodně nepotěšil.

Osobně mám z historických dílů série TOTAL WAR stále nejraději Japonský díl SHOGUN 2. Přijde mě i lepší než nejnovější Čínský díl Three Kingdoms. Ne propracovaností, tam je aktuální novinka lepší, ale celkovou atmosférou přístupností a prostě všechno tam bylo tak akorát a skvěle do sebe zapadalo. Jak herně, tak zpracováním i optimalizací. Three Kingdoms je hlavně větší a v RPG prvcích a managementu a vlivů postav a hrdinů mnohem robustnější. Přiznám se ale, že pro mě osobně je nejlepším dílem TOTAL WAR série první a druhý Warhammer. Vypadají lépe, nabízejí mnohem větší variabilitu a jsou i lépe optimalizovány s DX12 atd.

Právě ta technologická optimalizace nejnovějšímu dílu schází. A opravdu nepochopím, jaký to má smysl a co tvůrce vedlo k tomu, zbavit se evidentně přínosného DirectX 12 s velkým potenciálem pro další zlepšení a místo jeho vývoje se vrátit zpět k morálně i technologicky zastaralému DirectX 11 se všemi negativy vlivu na nevyužívání moderního hardware. Při stejné úrovni grafického zpracování tahle hra běhá hůře na mnoha grafikách a PC, než starší díly. Majitelé nejen slabších sestav mají problémy si tuhle hru na slušné detaily užít bez sekání. Ale i pokud máte TOP sestavu (třeba Ryzen TR 2950X + Radeon VII), tak se ve 4K rozlišení prakticky nedostanu s vysokým nastavením detailů na úroveň, kdy by se obraz občas netrhal v bitvách. To není dobrý výsledek a rozhodně není dobrá vizitka, protože co přijde dál? Vrátí se i ty další problémy, tedy stav, kdy TOTAL WAR hra nebyla po vydání hratelná a trvalo měsíce, než to tvůrci trochu opravili? Technologický směr vývoj série, který naznačuje a realizuje nejnovější díl, nenaznačuje nic dobrého.

Kromě toho tedy nejnovějšímu díly vytknut snad jen zvláštně se chovající AI, kdy mám pocit, že na vyšší obtížnosti prostě a jednoduše podvádí ;). Na nižší obtížnost je to zase příliš snadné. Jinak ale vynikající strategie, chytne a nepustí. Má ono: „ještě jeden tah a už vážně půjdu spát“. A to nemluvím o multiplayeru. Je to skvělá hra, jedna z nejlepších komplexních historických strategií, a to i v rámci TOTAL WAR série samotné. Škoda toho technologického směru zpět místo kupředu. Pro fandy strategií a zejména těch historických je to ale jasná volba, a připravte se na týdny hraní. České fandy určitě velmi potěší i kompletní česká lokalizace (titulky a texty). Určitě tedy doporučuji.

Hodnocení hry: 83%

Hru v ČR vydává společnost CENEGA s českými titulky

Autor recenze hru hrál a testoval na PC sestavě: