RECENZE kompletního FALLOUT 4 s DLC po dohrání (327 hodin) – Aneb Bethesda musí přidat Tisk E-mail
Pondělí, 08 květen 2017
RECENZE kompletního FALLOUT 4 s DLC po dohrání (327 hodin) – Aneb Bethesda musí přidat
Fallout 4 complete - aneb Bethesda to nezvládá
Fallout 4 - byla by to hezká budovatelská strategie ...

• Fallout 4 (complete) aneb Bethesda to nezvládá

Musím říci, že pokud bych měl hodnotit Fallout 4 bez různých módů vylepšující nejen grafiku, ale hlavně mechanismy hry, otevírající mnohé zbytečně omezující aspekty a také vylepšující zásadní klíčové herní prvky (rozhovory), řeku na rovinu, že Fallout 4 je jedna z nejhorších RPG her od Bethesda za poslední roky a přebarvený SKYRIM se stejnými i většími chybami.

Bethesda to prostě nezvládá. Kopíruje staré chyby a seká nové. Zdaleka největším problémem FALLOUT 4 jsou dějové linky. Vlastní základ příběhu není vyloženě špatný, ale jeho podání a neuvěřitelně krkolomné a často stupidní rozhovory a názorové veletoče, které musíte předvádět, protože jsou dialogy tak napsané, to jsem opravdu skřípal zuby. Naprosto lidsky přirozené scénáře a řešení příběhu a questů, vám hra vůbec nenabízí. K tomu všemu je zde nejstupidnější dialogový systém, který snad jakákoliv RPG hra kdy obsahovala, kdy vlastně ani nevíte, co vaše postava řekne. Jedním z absolutně základních neoficiálních módů je tak „FULL DIALOG INTERFACE“, který zobrazuje kompletní odpovědi a dialogy, jak se sluší a patří. Osobně se ale nedivím, že Bethesda přišla s tím svým systémem, protože až okatě pak plné znění rozhovorů ukazuje, jak mizerně jsou často psány dialogy, naprosto odtrženy od normálního rozumného uvažování a rozhodování se skutečného člověka.

Nicméně ve Fallout 4 jsou i velmi zajímavé příběhové linie, hlavně některé vedlejší questy a také zajímaví společníci :). Nejzdařilejší částí hry je pak asi DLC přídavek FAR HARBOR, který se odehrává v odlišné lokaci, velmi stylově zajímavé, přidává silná monstra, lepší místa pro osídlení a zajímavou atmosféru i příběhy, včetně úsměvného detektivního příběhu, hádankového questu, nemluvě o hlavním příběhu, který má alespoň trochu hlavu a patu a jde vyřešit opravdu rozumným způsobem.

Další DLC, NUKA WORLD, přidává také zajímavou herní lokaci nové oblasti, nicméně vlastní přídavek je vyloženě určený pro ty, kteří svou postavu orientují směrem „Raiders“, tedy vraždí, kradou atd. Toto je přídavek pro ně, který výrazně doplňuje celou hru, pokud se rozhodnete hrát za záporáka. Pro klaďase je to přídavek rozporuplný, protože v podstatě pro získání zajímavého perku jedné z postav (kterou chcete od počátku střelit mezi oči) musíte chvíli hrát na stranu Raiders. Až pak prostě celou lokaci vystřílíte. I tady je několik zajímavých úsměvných vedlejších questů s narážkami na různá aktuální témata. Rozhodně zajímavé rozšíření.

Menším příběhovým rozšířením je pak AUTOMATRON, které vyšlo jako první v pořadí a přidává do hry roboty, jejich možnost stavění, vylepšování a i jako herní společníky. Také obsahuje docela zajímavý velký příběhový quest. Další DLC už byla zaměřena na obsah a možnosti výstavby osad. Nejzajímavější je určitě Vault-tec Workshop, který přidal hodně pěkné možnosti výstavby, ale hlavně dostanete k dispozici možnost postavit si pod zemí vlastní obří Vault a několik vtipných krátkých questíků k tomu.

Fakticky Bethesda vydala ještě jedno DLC, to je High Resolution Texture Pack, které však považuji za výsměch. Vyšlo letos v únoru a vylepšuje ultra detaily a textury mnoha věcí. Jenže je to skoro neviditelné a především mnohé grafické módy, včetně 4-8K kvality textur, které používáme a které jsou stále doplňovány jsou násobně lepší. Ano, nároky na výkon HW jsou brutální a nebudu lhát, že s GTX 1080 OC ve 4K rozlišení má v mém případ hra co dělat, aby s tím vším běhala alespoň na 40FPS v průměru a v náročnějších bitvách (hlavně když testuji kvalitu obrany osady pomocí módu „Settlement Raiding mod“ kdy si na sebe nechám posílat vlny desítek nepřátel, jdou FPS i pod 20.

Bohužel technologicky je Fallout 4 jako hra „za opicemi“. Používá stále ten stejný herní engine, jako Fallout 3, jen s výraznými update. Fakticky je to v základu DirectX9, i když minimem je už DirectX 11. Technologicky toto API ale herní engine využívá sporadicky. Stále mizerné je využití vícejádrových CPU, grafické i operační paměti a graficky existuje vylepšení NVIDIA, které celkem znatelně zlepšuje následky střelby (přidává vizuální omezenou zničitelnost prostředí a efekty), nicméně z hlediska optimalizací se o žádných nedá mluvit. Hra nevyužívá moderní HW a technologie a na optimalizace kašle. Zastaralost se projevuje i v mnoha herních prvcích, jako dlouhé načítání oblastí i když máte hru na rychlém SSD, teleportací postav i nepřátel, které doskakují těsně před vás, když do nějaké oblasti doběhnete rychleji a tak dále a tak dále. V přímém srovnání s jiným velkým RPG své doby, jakým je Witcher 3, je Fallout 4 naprosto zastaralá a zaostalá záležitost, což vzhledem k tomu, kolik peněz a lidí má Bethesda a kolik CD Projekt jednoznačně ukazuje, nakolik jde Bethesda o kvalitu hry jako celku.

Zastaralý herní engine a fungování některých elementů hry výrazně negativně ovlivňuje zážitek a hraní. Za nejzásadnější považuji fakt, že v žádné jiné RPG hře jsem neměl větší pocit své postavy odtržení od děje a prostředí. Jednoduše hra působí dojmem, že vaše postava je tam úplně navíc, věci kolem ní se dějí tak nějak automaticky a jen je svou přítomností spustíte. Je jedno, jestli před nimi stojíte na 170 levelu kdy jsem začal hrát vlastně hlavní příběh hry dál (od Kelloga) navlečený do nejlepší plně vylepšené unikátní zbroje, s unikátní dvourannou Gauss puškou atd. a máte vystavěné osady po celé oblasti a vládnete jí, pořád s vámi jednají jako s nějakým „hej počkej“ a mluví s vámi jak s nějakým neznámým cizincem a nováčkem. Ten pocit odtržení od děje je tam neustálý, i díky mizerně napsaným dialogům, které jsou „krkolomné“ a nutí vás (předkládají vám) k jednání a rozhodnutím, které v podstatě zdravým lidským uvažováním nedávají smysl.

Asi se tak ptáte, co mě udrželo u hraní této hry těch 326 hodin ….

Spuštěno: 712x