RECENZE kompletního FALLOUT 4 s DLC po dohrání (327 hodin) – Aneb Bethesda musí přidat Tisk E-mail
Pondělí, 08 květen 2017
RECENZE kompletního FALLOUT 4 s DLC po dohrání (327 hodin) – Aneb Bethesda musí přidat
Fallout 4 complete - aneb Bethesda to nezvládá
Fallout 4 - byla by to hezká budovatelská strategie ...

• Fallout 4 – byla by to pěkná budovatelská strategie

Mám rád hry, kde mohu něco budovat a sbírat. No a v tomto ohledu je Fallout 4 naprosto úžasný. Zejména s pozdějšími DLC ale také módy. Ty odstraňují hloupá omezení, kdy můžete postavit například 100 podlah, ale z nějakého důvodu už ne 101, i když místa je tam na to všude dost. Stejně tak jsem si odstranil omezení materiálu, kdy prostě nemusím běhat po celé oblasti, sbírat materiál, který se znovu a znovu znovuobjevuje i v již prošlých lokacích, a prostě to nedává smysl. Další mód pak umožňuje „recyklovat“ i věci, které původně nešly a překážely a tak dále. Důležitý mód pak vylepšuje osadníky, kteří tak nejsou vizuálně konečně všichni stejní. Zkrátka řada hloupých a odfláknutých věcí, jak je udělala Bethesda, se dá naštěstí vylepšit.

Prostě výstavba osad se zajímavými konstrukcemi a řešeními je pak relaxační záležitost. Velká škoda, že jejich plné využití ze strany hry je minimální a kulhá na obě nohy. Obsahuje i stále neopravené technické chyby, udělat 100% spokojenost vyžaduje naprosto stupidní nerealistické řešení fungování osady a tak dále.

Nicméně i tak mě budování osad bavilo a to hodně ;). Každou osadu mám naplno vybudováno do podrobností, včetně ultra silné obrany, se kterou mimochodem hra také moc nepočítá, protože i když máte obranu 500+, stejně na vás posílá útoky a když se rychle přesunete na místo, tak jsou útočníci přímo uprostřed osady. Takže se rychle přesouváte na blízkou lokaci a většinou, než doběhnete k osadě, tak vaše obrana útočníky za pár sekund rozmetá, protože místo teleportace doprostřed osady se s vaší přítomností objeví správně v okolí opevnění. A kdybyste to ignorovali a nešli bránit osadu, tak i při tak silné obraně je dokonce šance, že ji útočníci poškodí. Prostě hra moc logicky ale ani technicky správně nefunguje a chyb je tam více.

I tak je ale budování osad, vybavování osadníků, vylepšování zbraní, zbroje zdaleka nejzábavnější složkou hry, tedy mimo boje, který se také hodně povedl. Je ale škoda, že mimo Hradu, který může absolvovat až dvě velké příběhové bitvy, nemají jednotlivé osady žádné velké herní využití. Opět navíc řadu prvků budování musíte upravit módy, aby fungovaly lépe a logičtěji. Nebudu ale lhát, vyhrál jsem si hodně a pokud by hra obsahovala lepší využití budování, ekonomiku a další věci, mohla by to být hodně zajímavá budovatelská strategie :).

• Hodnocení Fallout 4 po dohrání

Jak už jsem tedy řekl, v podstatě jsem se k řešení hlavního příběhu celé hry dostal až v závěru hraní (posledních 10 hodin). V podstatě jsem nejdříve vyřešil skoro všechny vedlejší příběhy, DLC, výstavby atd. takže jsem na Kelloga, což je takový přelom v hlavním příběhu ne zase moc daleko od začátku hry, šel na levelu 175 s maximální výzbrojí jakou hra nabízí. A to byl problém.

Hra s tím nepočítá, a i když celou hru hraji na nejvyšší obtížnost (kromě Survival módu), byla to jako procházka. Jednoduše díky desítkám perků, které jsem za celou hru posbíral a vylepšil mě nemohli nepřátelé v podstatě nic udělat a já je likvidovat na ránu i mimo VATS, s ním pak i několik nepřátel na jednou za několik sekund. A takový byl průchod celým zbytkem hry. Žádná výzva! A oni se mnou pořád jednali jako s nováčkem a začátečníkem a žádnou hrozbou. Hra prostě vůbec nepočítá s tím, že by ji někdo hrál tak pořádně a nechal si příběh nakonec. Nastavení všechno totiž odpovídá prvním 30ti levelům postavy, ale už ne 100+ natož téměř 200 a kombinací plně vylepšených několika perků atd.

No a protože boj tak už není žádnou výzvou, můžete se naplno věnovat příběhu. A to není dobře. Ještě více si tak vnímáte celkového odtržení vaší postavy od prostředí, které je prostě nastaveno, aby vás vnímalo jedním jediným předprogramovaným způsobem bez ohledu na váš aktuální stav splněné mise, level postavy i výbavy. Fallout 4 se totiž tváří jako otevřené RPG, čím herně opravdu je, ale hlavní příběh je neuvěřitelně lineární a snaží se vás prostě vmáčknout do lineárního průchodu hry, kdy se tak dostanete do lokací, které už jste před tím dávno vyčistili atd. Názorové veletoče, které musíte v rámci příběhu předvést, pokud se chcete dostat k určitému závěru (který i tak není příliš logický), jsou směšné. A když jsme tedy u toho …

Fallout 4 má ubohé dva (slovy dva) závěry a ani ty se moc neliší. Velice lehce se liší závěry dle frakce, za jakou hru dohrajete, ale ve všech případech je vlastní závěr hry téměř identický. Prostě proti Fallout New Vegas je to o několik tříd horší a naprostý propadák. Vlastně celý příběh a jeho zakončení za „dobro“ je výsměch a jako byste žádné rozhodnutí neudělali a v podstatě jako by se nic nestalo. Budu spoilerovat.

Hra tedy obsahuje frakce Minutemeny, Bratrstvo, Railroad a Institut. První jsou něco jako skauti a domobrana, kteří skutečně bojují za lidi a nebýt otravného opakování se úkolu unášení osadníků do stále stejných lokací, které jste desetkrát vyčistili, neměl bych námitky. Bratrstvo to jsou fašisti-nacisti, militatní extrémisti, kteří zabírají technologie pro sebe, hlavně aby je neměl nikdo jiní a opravdu mě pobavilo, kdy jsem při prvním kontaktu na levelu 160 stál před ním v unikátním X-01 power brnění s dvourannou Gaussovkou v ruce a oni se mnou jednali jako s nějakým nováčkem a odměnou za quest mi byla slaboučká laserová puška. A jestli se k nim prý nechci přidat, že mě naučí nějaké věci … ha ha ha. Raiload to je banda pomatenců, něco jako když ozbrojíte Greenpeace, dělající svými rozhodnutími i škody, ale postřílet si nezaslouží.

No a pak je tady Institut. To je skupina přeživších vědců a jejich potomků, kteří pokračují v bádání a vynalézání a mají opravdu skvělé hračky. Včetně umělého člověka (Synth). A o tom vlastně celá hra je. Musím ale říci, že Bethesda přišla s hodně slaboučkým příběhem, který nedává moc smysl. I proto, že postupně odhalíte pozadí všech postav a příběhu, je vaše zmatení ještě větší. Musím se vysmát tomu příběhovému nápadu, že Institut se snaží nahrazovat lidi svými Synth, ačkoliv jsem si pročetl všechny příběhové linie a pozadí, stejně jsem nepřišel na důvod, proč se snažit lidi nahrazovat. Celý nápad je nesmysl zejména v případě Institutu. Vytvořit umělého člověk, jasně, proč ne, zdecimovanou lidskou populaci to nijak neohrožuje, ale unášet a vraždit skutečné lidi a nahrazovat je umělými? Proč? Do toho vám Institut neustále opakuje, že to vlastně nejsou skuteční lidi, i když oni se tak zjevně téměř všichni chovají a jednají, prostě nedává to žádný smysl (snažit se nahradit nedokonalé lidi jen uměle vyrobenými s jinak stejným chováním a uvažováním). A smysl nedává tak celá hra.

V podstatě, když se přidáte na stranu rozumu, kdy máte tedy možnost ovládnout Institut a rozhodovat o věcech, takže klidně můžete celé nahrazování lidí odpískat, tak jste pořád za ty zlé. Ano Institut ve Fallout 4 představuje zlo. Pokud se za něj rozhodnete hru dohrát, tak musíte vystřílet Bratrstvo (což mě nevadí, udělal bych to tak i tak), ale i Raiload a Far Harbor a v podstatě budete vnímán dál jako nepřítel běžných lidí, i když můžete mít na straně Minutemeny i tisk. Takže Institut je zlo a musíte ho zlikvidovat. Ok, ale v tom případě přijdete zbytečně o jejich vynálezy (včetně teleportu!!!) a věci, které by opět přestavěly celý svět. Prostě z mého pohledu to nedává hra žádný smysl, protože pod mým vedením by Institut byl zcela jiný, ale hra žádnou lidskou a uvěřitelnou možnost „všichni kamarádi pod mým vedením“ nedává. Likvidace Bratrstva je pak logická, nicméně i tady mám výhrady, protože je možnost hrát i za ně a opět se dostat do vedení, a to i se Syntem po boku, takže opět můžete Bratrstvo reformovat, jenže od určité chvíle vás hra postaví nesmyslně jako nepřátele proti sobě, takže ta možnost padá).

Hra nedává logickou a podle mě zcela smysluplnou možnost, že když budete ovládat a řídit Institut, Bratrstvo, Minutemeny a přesvědčíte tedy i Raiload a že Synti nejsou v nebezpečí a můžete teď pracovat všichni na společné budoucnosti. Prostě vás dotlačí k tomu, že jste buď s Institutem, nebo proti němu, i když to nedává žádný smysl, protože ať mírově, tak silově můžete prosadit svou a ovládnout Institut, aniž byste ho museli ničit. Stejně tak souběžně můžete ovládnout a změnit Bratorstvo a všichni ostatní už vás budou následovat. Ale tohle je moc logické a hra to prostě nenabídne. Existuje jen šance na mírové soužití všech tří frakcí ale stále musíte zničit Institut, ovšem musíte záměrně nesplnit určité mise a i tak to není dokonalé.

Ze všech možných variací vlastně stejného závěru jsem tak osobně zlikvidoval, ač nerad Institut, zlikvidoval (rád), bratrstvo a stál tak na straně minutemenů. Jo a s vaším synem si nemusíte dělat starosti, buď zemře sám, nebo ještě lépe ho střelíte hned mezi oči při prvním setkání, protože je to blázen. A buďte v klidu, pokud vám nevadí syntové, tak svého syna dostanete a lepšího :). Takže v každém případě, jako by se vůbec nic nestalo (dobře jste vdova/vdovec), kdy jsem i s ohledem na pozdější zjištění všech podrobností vlastně vůbec nepochopil, proč vaši ženu/manžela na začátku odpráskl. Nedává to žádný smysl. Celý hlavní příběh ale nedává smysl, tak jak jste do jeho řešení natlačeni.

Spuštěno: 529x