Recenze: Race Driver GRID – akční závody ve velkém stylu Tisk E-mail
Sobota, 09 srpen 2008
Recenze: Race Driver GRID – akční závody ve velkém stylu
Auta, jízdní vlastnosti a destrukční model ...
Grafické a další zpracování hry

• Auta, jízdní vlastnosti a destrukční model ...

Samozřejmě hlavní roli hrají automobily. Bohužel ani zde se nelze ubránit dojmu, že proti starším dílům je hra o poznání chudší. Proti minulosti chybí řada z velice oblíbených jezdítek, ať už to jsou klasické TOCA Tournig auta, chybí i DTM speciály, nenajdeme ani Formule 1 ani formule CART a prostě celkově lehké zklamání. Náladu nám tak možná spraví, že přeci jen je zde řada zajímavých vozítek, od okruhového BMW 320SI, přes Mustangy, Mazdy, Lamborghiny, Aston Martin, můj oblíbený Koenigsegg (i když ve slabší variantě) až po závodní prototypy včetně dieselového Audi T10.

grid-2008-16

Zpracování všech aut je opravdu parádní a do všech detailů, až tedy tradičně na podvozek, na který ale nevidíte do té chvíle, než to někde obrátíte. Vyzdvihnout však musím zpracování interiérů aut, které je nevídaně detailní a kromě pohybů rukou pilota vidíte třeba i pohyb nohou na pedálech. Výhled z kokpitu je pak velice realistický a pokud si poškodíte přední okno, občas na tu realističnost v tomto ohledu až nadáváte.

grid-2008-11

Bohužel tímto bodem končíme s chválou na realističnost. Race Driver GRID je arkáda jako řemen. Do simulace má na míle daleko o poznání dál než starší díly, i když přeci jen, na maximální obtížnost s vypnutými veškerými pomocníky zejména s protiskluzem se stává opravdovou výzvou i pro ostřílené borce a jízdní model celé hry je diametrálně odlišný od toho, když zapnete pomocníky. Jízdní model této hry je vůbec zajímavý a rozhodně najdete rozdíly mezi jednotlivými auty. Bohužel daní za zapnuté pomocníky, třeba jen protiprokluz je, že jízdní model je přinejmenším lehce podivný. Auta tak nějak divně plavou, či spíše kloužou. Nicméně rychle si na to zvyknete a vezmete jej na milost.

grid-2008-18

Co si opravdu zaslouží tvrdou kritiku, je absence nastavení auta v boxech a vůbec absence samotných boxů! Proti starším dílům, které to obsahovaly je to obrovský krok zpět a zarážející skutečnost. Nemůžete si totiž přizpůsobit auta svým jízdním zvyklostem. Například Le mans si místo 24 minut můžete dát třeba na reálných 24 hodin, ale bez boxů to působí opravdu velmi podivně. Starší hry Toca boxy měly a závodní hře a samotným závodům dodávají povinné zastávky opravdu zajímavý náboj. Nemluvě o tom, že absence boxů a nastavení v závodní hře je vážně na hlavu postavená pitomost.

grid-2008-8

Hra obsahuje skutečně pěkně zpracovaný destrukční model aut. Bohužel, ten je z velké části jen na oko, na jízdních vlastnostech se projeví až opravdu těžké poškození. Nicméně model poškození je fantastický, a když si vzpomenu na tu parodii na model poškození v Need for Speed ProStreet, nelze než chválit. Bohužel jeho nereálný vliv na jízdní vlastnosti auta už lze chválit méně. Ovšem rozmlátit auto do nepojízdného stavu lze velice jednoduše jedním „podařeným" manévrem, takže skutečně fatální chyby mají naštěstí (myšleno ve hře) fatální následky. I Když samozřejmě záleží na stupni obtížnosti.

grid-2008-6

Hra obsahuje možnost si právě zvolit 1 z pěti stupňů obtížnosti před každým závodem. Ty se samozřejmě liší stupněm toho, co máte povolené za pomocníky a také dovedností soupeřů. Osobně jsem všechny závody mimo driftů dohrál na maximální obtížnost. Na žádnou jinou obtížnost totiž není hra výzva a herně zajímavá. I tak ve většině případů soupeřům při znalosti tratě ujíždíte rozdílem třídy. Bohužel celková obtížnost hry je pro mě zklamáním. Hodně za to může i inteligence soupeřů, která je jako na houpačce, pokud se je snažíte vyrovnaně předjet, chovají se realisticky a srdnatě brání pozici, ovšem pokud jedete za nimi na půl plynu, dělají až neskutečné chyby. Hra bohužel opět obsahuje systém, že pokud jedete jako pán bůh, tak se vás soupeři drží jako klíšťata a každá vaše chyba znamená konec šancí na dobrý výsledek. Pokud ale jedete stylem ode zdi ke zdi na půl plynu a stěží se držíte na vozovce, soupeři vám nejsou schopní ujet! Má to své meze, jsou tratě, kde vám prostě nejsou schopni stačit a kde jsem byl schopen jim ujíždět tempem 8 sekund na kolo. Nicméně v rámci teamu jsem se snažil, aby můj kolega dopadl co možná nejlépe, kvůli penězům od sponzorů a tak jsem závod opravdu hodně ovlivňoval a využíval výše uvedeného systému. Zkrátka jsem jel na půl plynu a držel jsem teamovému kolegovy všechny soupeře od těla. Bohužel inteligence soupeřů je jako nebe a den, občas vás překvapí až neuvěřitelně realistickým chováním, ovšem často si klepete na čelo. Modelová situace:

„Jedu na půl plynu, ručička tachometru lehce olizuje 200km/h (okénka stažená, rádio na plné pecky :) ) 5 sekund za teamovým kolegou, který jede na prvním místě. Bohužel hra to vyhodnotí, že jsem neschopný a proto je postavena na tom, že já musím vyhrát, tak i když sotva jedeme, nechá udělat mého teamového kolegu triviální chybu, která ho pošle z tratě. Dobře. Co teď? Myslíte, že je nemožné zastavit zbytek soupeřů na trati široké 6 metrů? Omyl, klidně na rovince zastavíte uprostřed ideální stopy a oni vás prostě neobjedou! Takhle tam lehkým kličkováním při rychlosti 10km/h udržíte celé startovní pole, počkáte až se váš kolega v poklidu vyhrabe na trať, a pustíte se za ním. No a doma je double vítězství, balík prachů a skvělý pocit z vítězného závodu .... „

grid-2008-20

Hra je tedy bohužel triviálně jednoduchá a vlastně o to, zda vyhrajete, nemusíte mít zase tak strach, i když přeci jen hra opravdu výborně simuluje, že byste ten strach mít měli. Triviálně jednouchá však myslím s jednou výjimkou a tou jsou drift závody. Ty jsou naopak na těžší obtížnost až nemožné. Abyste vyhráli, museli byste driftovat od začátku do konce a nepokazit vůbec nic, posbírat všechny násobící bonusy a ani pak ještě nemáte vyhráno. Přiznám se, že drifty jsem dokončoval na 3 obtížnost občas s jazykem na vestě a zlitý potem. I když jsou drifty kvalitně zpracované (asi tak o milion procent lépe než v jakémkoliv díle NFS, kde z nich naopak dělali triviální záležitost), pro mě osobně se jedná trochu o cizí záležitost a obsahově až nezábavnou část hry. Ale beru na vědomí, že někomu se tohle líbí.

grid-2008-9

Mě osobně se nejvíce líbí z celé hry GRID závody prototypů, zejména na jednom z těch úzkých Japonských okruhů je to vážně jízda, když letíte přes horizont 350 v hodině do zatáčky, kde je na úzké silnici z jedné strany skála a z druhé svodidla, je to to pravé závodění. Zpracování Le Mans série a možnost si zajet tento okruh i ve variantě bez šikan je opravdu světlým bodem celé hry, i když někomu může let 419km/h těsně vedle soupeřů skoro 2 minuty, připadat lehce nudný.  Pravdou je, že v multiplayeru je to docela nářez. Bohužel, víc než 419 to prostě nejede :). 24 „minutovka" Le Mans je také jediný okruh, kde si vychutnáte změny prostředí dny a noci. Parádní je zejména jízda do západu nebo naopak do východu slunce. Bohužel, počasí se nemění.

Podívejme se na zpracování hry podrobněji ....

Spuštěno: 1135x