Recenze: Race Driver GRID – akční závody ve velkém stylu Tisk E-mail
Sobota, 09 srpen 2008
Recenze: Race Driver GRID – akční závody ve velkém stylu
Auta, jízdní vlastnosti a destrukční model ...
Grafické a další zpracování hry

• Recenze: Race Driver GRID - akční závody ve velkém stylu

Už je to nějakou dobu, co jsem vám sliboval recenzi závodní hry Race Driver GRID. Konečně jsem celou hru dohrál a tak mohu poreferovat, jak se věci mají. Pokud hledáte akční závodní zábavu, přístupnou ale skutečně všem, pak by vás tahle hra mohla zajímat ...

Dneska si dáme malou přestávkou od každodenního stresu a snad i dohadování, zda je lepší zelený nesmysl nebo červený nesmyl. Jistě někteří vědí, že mám jistou slabost pro automobilové závodní hry všeho druhu. I když herní recenze nejsou můj obor, čas od času si nějakou zkusím napsat a trochu tak zafušovat profesionálním recenzentům do řemesla. A protože už nějaký týden je mezi námi jedna opravdu pěkná závodní hra, nemohl jsem si ji nechat ujít ...

•  Race Driver GRID - arkáda jako řemen

Dnes se podíváme na závodní hru Race Driver GRID, kterou má na svědomí společnost Codemasters. Ta se v současné době soustředí zejména na závodní herní tituly a také jí to docela jde. Není tajemstvím, že získala oficiální licenci na F1 a tak se příští rok dočkáme po letech pořádné F1 hry i na PC. Zajímavostí je, že i tato hra bude disponovat stejným herním enginem, jako dnes představovaná hra.  Kdo zná trochu závodní hry, pak ví, že GRID navazuje na známou sérii TOCA Race Driver a samozřejmě také na předchozí díl Race Driver DIRT. Právě s ním má asi nejvíce společného. Ovšem jsou tu i změny a odbočky ze směru předchozích dílů.

grid-2008-23

Začněme tím, co Race Driver GRID nabízí. Jedná se o multiplatformí závodní hru, ve které na vás čeká 42 aut a asi 12 tratí, kterých si užijete až až. Tentokrát se jedná o okruhové závodění a to hned na třech kontinentech. Hra klade důraz zejména na adrenalinový zážitek. Po prvním spuštění na vás čeká tradiční založení profilu. Následuje možnost vybrat si z kariéry, jednoho závodu nebo multiplayeru. Zde se budeme samozřejmě soustředit primárně na kariéru, která obsahuje vlastně vše, co hra obsahově nabízí.

grid-2008-2

Systém kariéry doznal malé změny, ale podobnost s předchozím dílem se rozhodně nezapře. Tvůrci hry nám dali možnost vychutnat si kromě pozice samotného jezdce i manažera teamu. Nečekejte žádné složitosti. Jak už to tak bývá, začínáte takzvaně s holým zadkem jako závislý jezdec. Prvních pár závodů tak budete muset jezdit jednotlivé závody za cizí teamy, které vám budou platit za výsledky. Kromě peněz budete získávat i jezdecké body, které vám odemknout další licence a také vás budou posunovat žebříčkem jezdců. Cílem hry je být samozřejmě nejlepší ze všech a na to potřebujete nasbírat opravdu hodně bodů. Jak můžete vidět, v žebříčku nechybí ani známá jména. Můžete tak dokázat všem, že nejlepším pilotem v ČR není Tomass Enge ale právě vy a tahle nějak to vypadá:

grid-2008-21

Po prvních pár závodech už nastřádáte něco peněz na založení vlastního teamu. Závody za vlastní team už přinesou mnohem více peněz a hlavně jezdeckých bodů. Když jsem mluvil o tom, že dělat manažera teamu v této hře je skutečně velice jednoduché, narážel jsem na fakt, že máte vlastně jen dvě starosti. Vybrat si k době schopného parťáka, který vám bude dělat teamovou jedničku nebo dvojku a vydělávat peníze a také vybrat z nabídek sponzorů takové, které vám přinesou nejvíc peněz.

grid-2008-3

A sponzory zde nejsou žádné neznámé firmy ale velmi známé společnosti. Ty vám přislíbí nějaké peníze za různé výsledky v závodech. Upozorňuji, že stejné podmínky maté jak vy, tak váš teamový kolega. Není tedy až tak moudré vybrat si sponzory, které požadují první místo, protože pak dostanete bonusy jen vy a váš kolega nepřinese teamu nic.

grid-2008-7

Výhodnější je osadit auta partnery, kteří nabízejí bonusy třeba až do třetího místa, pak sice vyděláte na jednom autě o trochu méně než při sponzorech orientovaných na první místo, ale zase když máte schopného teamového kolegu, tak je vám to druhým autem dohromady hodí opravdu pořádnou sumičku.

grid-2008-4

Ke konci hry, až získáte možnost vybrat si i z těch nejbohatších sponzorů, není problém na jednom autě získávat za závod jen od sponzorů za jedno auto přes 1 000 000 euro! A na co vám ty peníze budou dobré? Tak samozřejmě můžete najmout lepšího parťáka, ti nejlepší stojí až 15 000 000 a samozřejmě musíte nakupovat závodní auta. A to není zrovna nejlevnější záležitost. Z počátku vám budou připadat auta za 500 000 jako velmi drahá a takové AUDI T10 Le Mans za 15 000 000 jako naprosto nedosažitelné. Pokud však budete jezdit jako draci, pak brzy zjistíte, že těch peněz je ve hře k dispozici opravdu hodně a vlastně je ani nemusíte počítat. A to je tak vlastně všechno k principu samotné hry. Žádné velký složitý herní systém neobsahuje.

• Závody a závodní tratě

Samozřejmě závodění je hlavní náplní hry. A co nám hra nabízí? Celkový pohled na kariéru máte na dalším obrázku. Takhle to bude vypadat, když vše vyhrajete. Závodí se v USA, Evropě a Japonsku. Závoděním v každé zemi budete sbírat body pro odemknutí vyšší licenci pro závody v dané zemi.

grid-2008-10

Spodní příčky obsahují jednodušší závodní podniky s pomalejšími auty a většinou každý obsahuje 1-2 vlastní závody. Vyšší příčky obsahují už více závodů a jsou podobné tedy vlastnímu šampionátu. A jaké závody najdeme? Autoři bohužel dostoupili od zvyklostí předchozích dílů, kde se nacházelo velké množství skutečných závodních sérií. Těch v GRIDU o dost ubylo asi největším tahákem hry je Le Mans série včetně závodních prototypů kategorie LMP-1, kde najdeme i dieselové speciály Audi. Největší zvláštností jsou pak závody v Japonsku, kde najdeme Drift i souboje v jízdě z bodu A do bodu B. V USA dokonce narazíte na jeden závod v demolition derby - příjemné, leč obtížné odreagování.

grid-2008-22

Všechny tyto závody se odehrávají na několika tratích. Některé jsou reálné, jako Spa-Francochamps, Nürnburgring, Donington Park a Le Mans (včetně varianty bez šikan!) apod., další jsou uměle vytvořené, mezi něž třeba San Francisco, Detroit, Washington, Milán, Yokohoama a tak dále. Tratí však není mnoho a velmi rychle zjistíte, že se opakují a jen se mění směr, kterým je jezdíte. Tratě jsou sice dobré, ale je jich zoufale málo, zejména ve srovnání se staršími díly, kde navíc nechyběly známé světové tratě a tak je škoda, že je z minulých dílů autoři nezařadili i do GRIDU. Jistě by to mnoho práce nedalo. Podívejme se na samotné závodění ...

Spuštěno: 482x