STARFIELD – PREVIEW: naše první dojmy a první testy výkonu GPU a CPU. Jak hra běhá? Tisk E-mail
Sobota, 02 září 2023
STARFIELD – PREVIEW: naše první dojmy a první testy výkonu GPU a CPU. Jak hra běhá?
Jak běhá STARFIELD na GPU a CPU?
Závěr anebo recenze s hodnocením 10/10 jsou nesmysl

• Závěr aneb recenze s hodnocením 10/10 jsou nesmysl …

Dnes to je tedy jen takové PREVIEW z naší strany, pracujeme na kompletním benchmarku se všemi GPU a CPU. Čekáme, zda se neobjeví sem tam ještě nějaké vylepšení, protože speciálně RTX 4090 na úrovni RX 7900 XT, tedy hluboce pod XTX, je dost zvláštní. Nicméně NVIDIA i AMD vydaly optimalizované ovladače, které doporučujeme použít, protože bez nich je hra docela nestabilní. S nimi ale velké problémy nejsou.

Každopádně kompletní a definitivní benchmark připravíme tento týden, protože bez Radeon RX 7700 XT a 7800 XT jej nemá moc smysl dělat. Protože tyhle dvě karty budou pro mnohé zdaleka nejlepší volba, ale teď vám nemohu jejich výsledky ukázat. Jinak osobně jsem sotva začal hrát, mám i tak téměř 30 hodin, a to jsem na třetí planetě. A těch planet je tu asi 1000, kdy hra používá AI generovaná prostředí, do kterých vkládá ručně dělané stanice, které jsou plné nepřátel. Technicky tedy hru nepůjde nikdy dohrát, protože některé věci jsou nekonečné. STARFIELD je hratelností přesně to, co očekáváte = FALLOUT 4/SKYRIM ve vesmíru. Jsem velmi překvapen péčí, jakou tvůrci věnovali lodím a jejich výstavbě, kdy No Man Sky i StarCitizen mohou jen závidět, bohužel herně je to nevyužité.

Co by vesmírné simulátory jsou obě zmíněné hry úplně jinde a je škoda, že to Bethesda nedotáhla, kdy nepochybuji o tom, že budoucí datadisk se tomu rozhodně bude věnovat. To platí i o výstavbě základny, která je úžasná, ale herně prakticky k ničemu. Ovšem bude bavit desítky i stovky hodin.

Jsou věci, které vyloženě hodně vadí ve STARFIELD.

V tuto chvíli má hra do dokonalosti opravdu hodně dalo. Jsou zde typické BETHESDA problémy. V první řadě naprosto otřesný inventář a mapy! Mapa vesmíru či soustavy jsou ještě OK, ale mapa lokací na planetě? V první chvíli jsem myslel, že jde o chybu, že se nenačetli, ale oni tu prostě nejsou. To považuji za vtip, protože odmítám uvěřit tomu, že tohle tvůrci myslí vážně. Obecně herní mapy společnosti Bethesda nejdou dlouhodobě a hra od hry jsou horší, ale tahle je zatím rozhodně nejhorší. A zásadní módy budou třeba.

Hra je fakticky nehratelná s aktivními váhovými limity, protože správa inventáře je v současné podobě utrpení. Přitom u SKYRIM podobu a použitelnost invenáře, značení věcí atd. vyřešil jeden z nejpopulárnějších módů, který tedy snad dorazí i do této hry. Považuji ale za naprosté selhání ze strany Bethesda, že tenhle inventář v současné podobě považují za OK. Takže tyhle dvě věci mě vadí opravdu hodně herně.

Pak jsou tu opakované stupidní rozhodnutí Bethesda, jako nedat do hry 4K textury. Nedat ani nastavení FOV! Ve hře dokonce chybí možnost nastavení jasu. Textury snad doženou módy, kdy první se začínají objevovat. Na FOV už mód je a funguje skvěle, hraji 100 FOV v obou režimech pohledu. Mnohem hezčí a lepší.

Pokud jde o jas, i na to jsou módy, ale reshade používat nechci. Nicméně existuje malý mód, který vypne ty odporné šedé/zelené/modré barevné profily, které Bethesda aplikuje přes celou scénu. První dojem z hry je opravdu mizerný díky nim, ale stačí malá úprava a už to vypadá lépe:

Pak jsou tu ale věci, které asi úplně snadno opravit nepůjde. Bohužel viditelné limity toho herního engine, který jednoduše není schopen pohánět vizi a potenciál, které tahle hra má. A tak neustálé rychlé cestování, schovávající všudypřítomné nahrávací obrazovky, je jedinou cestou, jak tahle hra vůbec mohla vyjít. Nicméně tohle extrémně narušuje zážitek a ponoření do hry. Prostě nemůžete přistát sami na planetě, nebo vstoupit do hyperprostoru, sami zakotvit atd. Absence vozidel na povrchu planet je také naprosto neomluvitelným selháním herního designu, kdy už po 2 hodinách hraní je tenhle problém naprosto očividný.

V čem ale hra překvapila, to jsou mnohem lepší souboje a boje. Z pohledu první osoby funguje dokonce krytí a vykukování! Nepřátelé, jsou chytřejší, a hlavně zbraně jsou lepší, celý gameplay s nimi je o třídu až dvě lepší než u Falloutů. Přitom fakticky je systém stále stejný pokud jde o variabilitu, vylepšování a módování zbraní (i zbroje) a systém Legendárních předmětů obecně. Bethesda mě také překvapila, jak nepřístupná tahle hra z počátku je. Vaše postava na začátku se neumí ani plížit, na všechno potřebujete odemknout dovednosti, což bude pár desítek hodin trvat, než si odemknete.

Prostě každý level a každá odemčená schopnost a dovednost je velmi znát a první desítky a desítky hodin a tedy 20-30 levelů budete hodně váhat, co odemknout, protože prostě k některým věcem nebudete mít jinak přístup, což se týká lodí a základen či vylepšování zbraní, kdy pro odemknutí přístupu k nejlepším věcem a vůbec je používat (v případě lodí), potřebujete mnoho bodů do dovedností. Jsem velmi překvapen touhle „nepřístupností“ hry, kdy STARFIELD je evidentně plánován s hratelností ve stovkách hodin a je tu pořád co dělat, bude bavit hodě a dlouho.

• STARFILED je dobrý, ale ne dokonalý. Bude však bavit hodně dlouho …

A to je asi jeho největší nevýhoda. Pokud nemáte opravdu hodně hodně času, tuhle hru nikdy nedohrajete :). Nebo ji budete hrát klidně dekádu. Což není špatná věc. Bohužel v současném stavu je STARFIELD jen dobrá hra. Rozhodně dávat hodnocení více než 8/10 je neobjektivní. Ve své podstatě je to prostě základ pro další vylepšování, ať ze strany Bethesda nebo moderů. Za pár let bude úplně jinde. Bohužel nikdy nebude tam, kde by být mohla a měla, pokud by tvůrci nepoužili už v době začátku vývoje ten jejich viditelně zastaralý Creation Engine. Ten ji bude vždy zásadně funkčně a herně omezovat, pokud se tedy BETSHEDA nerozhodne pro opravdu zásadní technický upgrade nebo předělání celé hry do UE5 apod. A být Microsoft, přikážu Bethesda vyhodit ten Creation engine a vývoj TES6 či FALLOUT 5 udělat na Unreal Engine. Bohužel, MS samozřejmě už nemohl zarazit a změnit vývoj STARFIELDU, protože tvůrce koupil v době, kdy měly hru vydávat. Naštěstí zarazil její zjevně předčasné typicky Bethesda zpackané vydání a ten téměř roční odklad výrazně prospěl, kdy však stále tam prostě problémy jsou.

Takové jsou tedy naše první dojmy a zkušenosti. Nepochybuji o tom, že STARFIELD bude velmi populární hra, protože je tu prostě pořád co dělat a styl Bethesda her prostě baví a bavit bude. Stejně jako u F4 a SKYRIM. Tohle je prostě to samé, jen ve vesmíru. A tedy ještě mnohem větší. Jde o tak zásadní hru, že na ní specificky budou mnozí stavět PC. Bohužel právě technologická stránka je nejslabším aspektem. Už teď je technologicky a grafiky o generaci starší, než většina dnes vycházejících her, natož špička. Pokud chcete doporučení na ideální HW, který jej za rozumnou cenu bude zvládat v pohodě následující roky i s módy, tak je to minimálně RYZEN 7800X3D a lepší v kombinaci s Radeon RX 7700 XT nebo ještě lépe 7800 XT a lepšími, i když testy a výkon těchto GPU vám dnes nemohu ukázat, ačkoliv je otestované mám. Ale pokud jde o hraní za rozumné peníze, je tohle neporazitelné kombo napříč současnými hrami. Každopádně tahle hra bude na hodně dlouho, tvůrci plánují hromady DLC a datadisků a módy také nabírají na obrátkách, ale mám obavu, že technický základ bude hodně věcí omezovat.

Takže více o STARFIELD příště … :). Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:

Hra odehrána na sestavě:

• Procesor: AMD RYZEN 9 7950X3D (16jader/32vláken)