ATI HD 4890 X2 s RV790? Není zcela vyloučena – ještě jedna grafika s RV790 na obzoru Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 31 březen 2009
altJádro RV790 se objeví na HD 4890 za pár dní. Objeví se i duální HD 4890 X2? Pravděpodobně …

 

 

 

Duální Radeon HD 4870 X2 je na trhu už od srpna 2008, což už je na high endovou grafiku opravdu dlouho. Samozřejmě z pohledu výkonu není absolutně nutné tuto grafiku nějak nahrazovat, protože zkrátka nemá o výkon nouzi – horší je to spíše s využitím toho výkonu. Ale přeci jen se v souvislosti s RV790, což je poměrně upravené jádro RV770 schopné dosahovat podstatně vyšších frekvencí, ptáme, zda se nový duální Radeon chystá. Samozřejmě vám nemohu prozradit, jestli 100% ano, nebo 100% ne, takže řeknu jenom to, co se šušká.
AMD – ATI samozřejmě o HD 4890 X2, jako o možnosti, uvažuje, nicméně je tu několik věcí, které mluví proti němu. V první řadě je to fakt, že HD 4870 X2 se prodává stále docela dobře a hlavně relativně malý (a zmenšující se) High endový trh je to poslední, co AMD dnes zajímá. HD 4890 X2 tedy není model, který by u AMD-ATI měl prioritu. S čímž úzce souvisí problém druhý a tím je TDP. Radeon HD 4870 X2 má TDP 286W (NVIDIA GTX 295 má 289W). To je tedy 300W psychologické hranici dost blízko. Všeobecně je 300W TDP v současnosti považováno za hranici (mluví se o něčem kolem PCIE2.0 slotu), teoreticky ale vlastně taková hranice není, zkrátka připojíte 2x8pin a jede se dál, protože samozřejmě 300W reálnou spotřebu mít ta karta nikdy nebude. Nicméně pořád je TDP přes 300W dost šílená hodnota, na druhou stranu high end je high end a pro něj není nic dost šílené a co je dalších pár Wattů k 285-289W. HD 4890 X2 by prý podle některých zdrojů měla mít teoreticky TDP 380W. S tím nesouhlasím. HD 4870 X2 je vlastně 2x HD 4870 1GB. Samotná HD 4870 1GB má TDP 160W. 2x160W je 320W, HD 4870 X2 má ale „jen“ 286W, tedy o 34W méně. HD 4890 X2 by tedy byla 2x HD 4890 (2x 190W) – cca 34W = 346W. 2x8pin napájení by to pokrýt v pohodě mělo.
AMD-ATI tedy HD 4890 X2 nějak nutně neplánuje, jsou tu ale někteří partneři AMD-ATI, kteří o takovém modelu silně uvažují, když už tvoří vlastní PCB pro HD 4890, není zase k PCB pro HD 4890 X2 tak daleko. V takovém případě by tomu AMD-ATI dalo alespoň podporu, stejně jako je to v případě HD 4850 X2, který existuje jen v provedení značky Sapphire. Duální Radeon HD 4890 X2 tedy není rozhodně zcela vyloučen, ovšem v případě jeho vydání počítejte s TDP nad 300W, nepochybně by ale byl výkonovým králem své doby. Ostatně když trochu natočíte HD 4870 X2 na vyšší frekvence, rozhodně spotřeba přeleze možný referenční HD 4890 X2. Nicméně problémem je spíše fakt, že zkrátka high endový trh není důležitý, počet zákazníků se snižuje a nenahrává tomu ani současný souboj HD 4890 vs GTX 275, které rozhodně část těch, co o HD 4870 X2 nebo GTX 295 uvažovali, odradí. Jako majitel HD 4870 X2 a příznivec high endu říkám: „HD 4890 X2? Proč ne, sem s ním.“ Jako zákazník uvažující užitnou hodnotu kupované věci a poměr cena výkon říkám: HD 4890 X2? K čemu?! HD 4890 zvládne všechno v HD 1920x1200 naplno, co mi HD 4890 X2 nabídne navíc za téměř dvojnásobnou cenu?“
Malé tajemství na závěr, v květnu by se měla objevit ještě jedna grafika s jádrem(jádry) RV790 vedle HD 4890.

Zdroj: Fudzilla

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
NeXuS [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 01:12:04
avatar
High end je tu z velké části na prestiž, která je taky potřeba, takže jednoznačně tvrdím že HD 4890X2 bude
A další model? Proč ne, ale myslím že už teď jich je dostatek takže jedině náhrada za nějaký jiný, což zase není akutní
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 01:15:00
avatar
K čemu prestiž v krizi, když tě to stojí peníze, který nemáš? a téměř nikdo si to stejně nekoupí, protože zákazníci taky nemají peníze navíc zjišťují že v podstatě mezi HD 4890 za 6000 a HD 4870 X2 za 10 000 není výkonový rozdíl, protože jim hry na jejich LCD se 60Hz stejně víc jak 60FPS v HD rozlišení nepojedou ... ...
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 08:55:20

Tak smysl to ma, tvoris jmeno znacky, to je dulezite i v krizi. Ale jinak souhlasim, v dnesni dobe spise zbytecnost, neni to jakoby k cemu vyuzit. Neco jako jenom s nasi HD4890X2 si zahrajete Crysis 2 naplno by jiste pomohlo a nastup noveho modelu ospravedlnilo vice nez jenom vyuziti jako nejsilnejsiho reseni na trhu k nicemu.
N1Killer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 09:38:57
avatar
Zbytočnosť to nie je, už kvôli spomínanej prestíže, ale aj kvôli predajom, predsa len HighEnd je niečo úplne iné, ako vyšší mainstream. HD4890X2 má úplne inú klientelu ako iné výkonné karty a títo ľudia si túto kartu budú kupovať tak či tak (však keď máš na konte pár melónov, tak nebudeš setriť na karte za pár desaťtisíc, kríza-nekríza, spoň sa pochváliš kamošom),Ati príde možno o tých pár zákazníkov, čo by na túto kartu šetrili niekoľko mesiacov, ale tých aj tak nebolo veľa. BTW. predaje áut Ferrari počas krízi nielen neklesli, ale dokonca stúpli a v prípade Ati to môže byť rovnaké (aj keď rast nie je pravdepodobný, skôr menší pokles)
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 09:43:16

Jde o ten efekt. Driv jsi koupil kartu za 20k a bylo to znat. Kamosi chodili koukat, jak ti to pekne slape. Dneska koupis nejvykonejsi reseni a kamos s kartou o pulku levnejsi ma hru stejne rychlou jako ty. Takhle to bylo mysleno, ze to nema smysl. Chybi tam ten efekt.

Ferrari je investice, to neni spotrebni material... To se neda srovnavat.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 20:57:21
avatar
tak AMD/ATI si tvoří jméno již nějaký pátek poměrem cena/výkon a taky nějaký pátek říká že je to její priorita.
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 09:32:59

asi to nie je take dolezite..

ale zasa na druhej strane by vyvoj 4890x2 nebol az taky drahy.. alebo sa mylim?
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 14:24:59
avatar
Tak ať ji uvedou papírově jako to občas udělala nVidia a mají to v pohodě. Vyrobí pár kousků, rozešlou je na testy a je to. A jestli se toho bude chtít nějaký z partnerů ujmout, tak je může začít třeba i trochu více vyrábět. A budou mít prestyž a za malý peníz.
Neznámý  2009-03-31 15:21:13

Zdar NEXUSi, hlavní MOZKu STROGGů, ze hry, Quake 4, jak mám originál, a to nadabovaný v Češtině, od Cenegy, tak, a to tak, co říkáš, tomu, jak, a to jak, Firma Intel, dělá, a to dělá, do SERVERů, ty, úsporné, procesory, Intel Core i7, asi tak, a to asi tak, na té, Frekvenci 2,93 GHz, a to no, tak, více viz. tady: http://www.cdr.cz/a/26730/2 ,tak, a to tak, si to, třeba, užij, a na DESKTop, kašle, a nechává, a to nechává, se, potopit, Firmou AMD, s jejími, a to s jejími úspornými procesory, AMD Phenom II., asi tak, a to asi tak, na té, Frekvenci 3 GHz, tak, ona, SERVERová oblast, je důležitější, asi pro výrobce, procesorů, ale stejně, a to stejně, je zajímavé, jak, a to jak, Firma Intel, kašle, a to kašle, na Desktop, a nechává, a to nechává, se tam, potopit, těmi, a to těmi, úspornými procesory AMD Phenom II., asi tak, a to asi tak, na o 10%, vyšší Frekvenci, když, a to když, budeme, optimisti, a asi tak, a to asi tak, s o 5 Wattů, ale vyšší spotřebou, než, a to než, ty, procesory AMD Phenom II., asi tak, a to asi tak, na té, Frekvenci 3 GHz, s asi tak, tou spotřebou, "asi, jen tak, 125 Wattů TDP, stejně, a to stejně, je to, zajímavé, ne a nebo, ne co?
Kiw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 08:09:08
avatar
"v květnu by se měla objevit ještě jedna grafika s jádrem(jádry) RV790 vedle HD 4890."

Nechci se opakovat a znít jako malý kluk, ale já to říkal, já to říkal!

2009-03-27:
"Vůbec mi nejde do hlavy, proč má mít 4890 tak "nízké" takty, když je možné ji vytáhnout až někam přes 1GHz?
Na spotřebu by to zásadní vliv mít nemělo a konkurence by se jenom více zapotila - samá pozitiva. Proč toho tedy nevyužít? Nebo že by na nás za rohem zákeřně snad čekal ještě nějaký další model 4990?"

Pokud tím něčím na RV790, co má DD na mysli, nebude nějaká níže taktovaná verze výkonově pod 4890
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 09:33:36

udivime..
BoSpring [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 10:52:41
avatar
A co 4860(70,80) místo 4850
kaozz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 11:05:25
avatar
To pochybuju, protože by tím lezli sami sobě do zelí. Mezi HD4850 a HD4870 už není pro další modely prostor, tím spíš když vezmem v úvahu přetaktované verze...

Leda že by tu HD4850 akorát přejmenovali, ale na tohle je specialista úplně jiná firma
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 11:39:48

Prostor tam vzniknout muze. Jiz probehly zpravy o moznem ukonceni vyroby HD4870, potazmo HD4850. Logiku by to melo, jedna se o revizi jadra a pravdepodobne dojde ke kompletnimu obnoveni portfolia produktu.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 21:00:58
avatar
tak je tu možnost že tak jak se dnes doprodává HD4830, tak taky dost možná za měsíc-dva se bude doprodávat HD4850 (dost možná i HD4870) a přijde nějaká ta HD4860
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 15:38:43
avatar
Nebo co když to bude grafika, třeba něco jako HD 4890X2 se dvěma RV790 40nm jádry ( pro snížení spotřeby ?) nebo něco jako HD 4890 s jedním RV 790 na 40nm ( pro ještě vyšší takty ?) bude to ještě hoodně zajímavé
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 09:59:14
avatar
Urcite udelaji! Reklama se dela i v dobe krize
Han22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pomoc 2009-03-31 13:25:00

cus lidi hele sorry ze odbocuju ale potreboval bych pomoct ohledne jedne grafiky do notebooku jedna se o ATI Mobility Radeon HD3650 mela by to byt 512 pls piste sve nazory predem dik
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 13:41:09

Hmm a co trochu specifikovat problem? Takhle nevime o co ti jde.
MicrO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 13:57:16
avatar
no jasny
k čemu HD 4890X2 když HD4890 zvládne všecko na max bez problémů ? na začátku se psalo o prestiži..a myslím že v tom to určitě je
ATi i nVidia chtěj mít na trhu nejvýkonější grafiku.. a i když vědí, že to je k ničemu..tak ju vytvoří
chtěj být nejlepší navíc když už HD 4850 X, HD 4870 X2 tak proč ne i HD 4890 X2 ? hezcí sourozenci ;-)
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 15:27:29
avatar
Datum vydání RV740 - HD 4770 je stanoveno na 3. května, bude mít dvou slotový chladič a 6-pin napájení, finální takty jsou stanoveny na: 750 MHz pro GPU a 3,2 Ghz pro 512 MB GDDR5

Zdroj: Odkaz

Ještě přidávám objevené obrázky k HD 4770:
1. obrázek:Odkaz
2. obrázek:Odkaz
3. obrázek:Odkaz

Zdroj: Odkaz

EDIT: Jeden zdroj uvádí datum vydání 3. ktvětna, druhý zas 4. května, tak tady fakt newim
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - dualna 4890 2009-03-31 15:59:50
avatar
podla mna naisto bude, kriza jedneho dna skonci a firmy to vedia. bola by chyba keby nemali aspon par kusov pre ucely marketingovych prezentacii, tak ako v pripade spominanej 4850 X2 od Zafíru. s tou obmenou modelov je to zaujimave, HD 4770 ma mat vykon velmi blizky HD 4850 (podla istych spekulacii ma vraj dokonca bezat na ovela vyssich referencnych frekvenciach ako karta ktoru ATI uvolnila pre ucely recenzie - co by vykon HD 4850 mohlo aj prekonat), v tom pripade by sa HD 4850 stal zbytocnym modelom, ktory by mohol byt nahradeny napriklad modelom HD 4870 s novou reviziou jadra. uvidime, v kazdom pripade to vyzera ze v Maji/Kvetnu bude celkom slusna uroda.
Mrtvola [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Na co?! 2009-03-31 16:34:22
avatar
Jenom bych krátce komentoval část, na co X2 když HD4890 zvládne 24" na maximum ve všem. Na co je někomu Tri-Sli, na co Quad Sli, QuadFire? No buď to jsou lidi co nemají kam vrážet peníze, PC je jejich hobby a chtějí to ne z nej a maximum i když to reálně nemají šanci využít (i7 Extreme, 12Gb DDR3, QuadSli GTX295,SSd v Raid......). Takových lidí je dost. A pak je skupinka jež má doma 30"monitor a fullHD TV a ty takovou kartu využijí reálně. A akonec skupina, kterou nesnáším, je ta co si to pořídí, má třeba bohaté rodiče a pak s tím machrují na fórech a ostatní uráží....známe.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - IMHO bimho 2009-03-31 16:35:00
avatar
Podle mně 4890X2 nemá smysl. I s ohledem na vypuštění dokumentace k současné generaci (včetně RV790) je téměř jisté, že už mají nachystánu další generaci čipů. Takže to vidím tak, že nechají "dožít" 4870X2 jakožto "hi-end", po kterém je stejně jen mizivá poptávka (pokud se dobře pamatuju, udělali totéž před rokem u 3870X2 a 4870) a koncem roku uvedou novou řadu grafik.
MicrO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 18:44:06
avatar
jak GTX 295 tak 4870 X2 je k ničemu ... prostě dualní karty budou s tímhle pokrokem her téměř bez využití
každopádně nVidia věděla co dělá..udělali GTX 295 aby měli ,,nejlepší,, grafiku... dali do obchodu pár tisíc kusů ..a nevyrábí
ATi čekali velkej zisk z HD 4870 X2 a vyrobili 3x více grafik jako nVidia..při tom poptávka je stejná, takže zůstane na skladě dokud nebude za cenu pod 6 000
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-03-31 19:06:02
avatar
poptávka může být stejná, vyrabit mohly 3x více HD 4870X2 než GTX295 protože HD 4870X2 je přecijenom na trhu už 3x ( možná i 4x) déle než GTX 295, takže na skladě nezůstane, poptávka po ní bude i při stejné ceně až nebudou na skladech GTX 295
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-01 00:58:26
avatar
pokud jsi extrémista a chceš hrát na 30" monitoru (jako že to opravdu stojí za to-mněl sem možnost si to vyzkoušet) tak tyhle duální karty smysl mají.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíThursday, 02 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 570x
Komentářů: 2
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Tuesday, 30 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1562x
Komentářů: 5
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Friday, 26 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1859x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2372x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2114x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1396x
Komentářů: 0