AMD Radeon RX VEGA 64 – TEST a REVIEW aneb návrat konkurence a první 100% DX12/VULKAN GPU Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 14 srpen 2017
Přejít na obsah
AMD Radeon RX VEGA 64 – TEST a REVIEW aneb návrat konkurence a první 100% DX12/VULKAN GPU
AMD Radeon RX VEGA 64 a 56 - herní VEGA do akce!
Battlefield 1 (DX12)
Total War Warhammer (DX12)
DooM (VULKAN)
The Witcher 3 (DX11)
GTA 5 (DX11)
Celkový výkon, ceny a výhodnost
Provozní vlasnosti - spotřeba, chlazení, taktování a mining
Hodnocení RX VEGA v souvislostech
Závěr - Koupit nebo nekoupit?

 

 

  • Hodnocení RX VEGA v souvislostech

Nebylo moc času na testování (v podstatě od soboty nonstop), článek jsme chtěli vydat dnes, tak snad alespoň, to nejdůležitější obsahuje. I tak je malý zázrak, že jsme tuhle kartu do ČR na nějaký český test vůbec získali. Každopádně pojďme to tedy shrnout.

  • RX VEGA jak herní karta – snadný terč flamerů a trollů? :)

Nebudeme si lhát, z hlediska herního výkonu jsme čekali víc. Můj odhad byl: „v DX11 výkon jako GTX 1080 OC, v DX12 výkon na úrovni GTX 1080 Ti“. A nestydím se za to a nebudu se za něj ani omlouvat. Byl to kvalifikovaný odhad a nebyl jen můj. Navíc VEGA má všechny parametry i předpoklady tento výkon běžně nabízet. A jsem si docela jist, že jej bude nabízet … jednou :). AMD Radeon zrají jako víno a RX VEGA je hodně nezralý hrozen.

Současný výkon je limitován mnoha věcmi. V základu samotným faktem, že jde o první nativní DX12/VULKAN GPU, které je postavené pro technologie těchto API. To není žádná výmluva, to je prostý fakt, zjevný každému při pohledu na architekturu a technologie VEGA. A pro DX11 už ani v ovladačích AMD dávno neoptimalizuje. Jenže řada z těch věcí zůstává stále ve vývoji, už sice existují hry, které je umí a budou používat (nový Wolfenstein, Far Cry 5 a další), ale nemáme je k dispozici, abychom něco z toho mohli otestovat už nyní. Takže tady leží určitě nějaký výkonový potenciál. Nejblíže tomu, co máme, jsou hry jako DooM s VULKAN, Total War Warhammer s DX12 a pár dalších her s reálným výkonovým přínosem DX12. Tedy nikoliv her, které „mají“ DX12 jen proto, že to dobře vypadá na samolepce, nebo je vydavatel chtěl vydat jen na W10/Xbox. Známe prostě řadu her, kde je DX12, ale třeba proti DX11 režimu má i záporný přínos výkonu. To asi těžko může být DX12 titul, které má naopak výkon, díky optimalizacím a lepším využitím CPU/GPU, přinášet. Každopádně jsou i DX12/VULKAN hry, které ukazují potenciál a v nich ukazuje potenciál i RX VEGA, a to přes to, že zdaleka neobsahuje ty technologie, které nová VEGA jako jediné 100% DX12/VULKAN GPU nově má.

Stejně tak je výkon limitovaný tím, že řada technologií ani není aktivní! Mezi nimi i naprosto klíčové novinky v architektuře, které VEGA odlišují od FURY GCN! A tak ani nelze pozorovat nějaké přínosy, když fakticky současná RX VEGA jede „v režimu FURY“ a část technologií je vypnutá. A nejde jen o výkon, ale i efektivitu, kdy tyto technologie mají přímý vliv i na spotřebu, a tedy celkovou efektivitu karty. S nimi, i kdyby spotřeba zůstala stejná, a jen narostl výkon karty, najednou spotřeba nevypadala tak hrozivě a efektivita by byla lepší. Velmi pravděpodobně by ale ty technologie, jak zvýšily výkon v určitých oblastech, tak snížily spotřebu.

AMD RX VEGA je totiž stále hlavně výpočetní kartou. AMD tuhle oblast má mnohem lépe optimalizovanou. Výpočetní výkon karty je v mnoha oblastech a reálných aplikací (video, rendering atd.) vzhledem k ceně fenomenální. Jsou profesionální aplikace, kde je výkon VEGA mnohem lepší než GTX 1070/1080 a běžně srovnatelný s podstatně dražšími kartami i profi kartami. Blender a další aplikace například. Jenže to většinu hráčů pochopitelně asi moc nezajímá. Současně to ale nelze ignorovat. Grafická karta dnes nejsou jen hry. NVIDIA dělá vyloženě herní a vyloženě výpočetní modely (může si to finančně dovolit vyvíjet), ale třeba na nátlak nové VEGA FE udělalo TITAN Xp schopnější i ve výpočtech, když mu potichu aktivovala ovladači další výkon, který jinak měly jen Quadro verze. I tak stále dokáže v řadě aplikací výkonově VEGA porazit TITAN Xp! Hry bohužel ten případ nejsou (zatím?).

Pro trolly a flamery je VEGA snadný cíl, ignorují fakta, ignorují souvislosti a jednoduše vypichují to, co se jim hodí, neříkajíc k A i B. A že je bohužel řada věcí, kde VEGA nevypadá nyní moc dobře. Jenže pravdou je, že RX VEGA má do nějakého FAIL extrémně daleko.

  • Radeon RX VEGA je dobrý produkt, který může být už jen lepší

Ano, RX VEGA má vysokou spotřebu, ano, není plně aktivní, ano nejsou optimalizace ve hrách, které by jej zatím využívaly a ano přichází tak o více než rok později, co na trh přišly GTX 1070/1080. tedy karty s víceméně stejným současným herním výkonem a mnohem nižší spotřebou. GTX 1070/1080 jsou jako herní grafiky efektivnější, protože jsou to jen herní grafiky. RX VEGA není jen herní grafika. V první řadě je to výpočetní karta s HBM2 paměťmi a technologickou konstrukcí pro velké datové objemy, kterou mimochodem velmi podobně používá i NVIDIA. Jenže ta ji nechává pro velkou VOLTA V100 skutečně jen pro HPC segment. AMD má jednu jedinou kartu pro všechno. Pro čistě jen herní účely je konstrukce RX VEGA prostě méně efektivní než GTX 1070/1080 (a je také mnohem dražší). Nákladné paměti HBM2, na které se navíc dlouho čekalo a jejich bezproblémová výroba začala až v Q2 tohoto roku, a tak karta ani dříve přijít nemohla, jsou drahá sranda. A v tuto chvíli dokonce je klíčová technologie s nimi spjata (HBCC), aktuálně u RX VEGA úplně vypnutá, takže nemůže mít žádný přínos. 

Vše souvisí prostě s tím, že AMD nemělo peníze na vývoj a má stále menší team na vývoj věcí než konkurence. Poslední 4-5 let, bylo AMD jednou nohou v hrobě a s rozpočtem mnohem nižší, než měla NVIDIA na vývoj svých GPU (i potřebné lidi), vyvíjelo nejen VEGA ale i ZEN procesory. Výsledek je takový, že pokud někdo říká o VEGA, že je to fail, tak je prostě blázen a lže si sám sobě. Za podmínek, ve kterých VEGA vznikala je to stejně jako RYZEN procesory ukázka špičkového inženýrství, kde z toho mála dokázalo AMD udělat neskutečné věci. Znovu opakuji, AMD s rozpočtem mnohem nižší, než má NVIDIA jen na GPU, dokázalo letos překonat Intel a výrazně posunout celý procesorový trh a zároveň vydat velmi dobrý grafický mainstream a zároveň první nové GPU pro vyšší segment, které je už teď konkurenceschopné ve hrách, a hlavně ve výpočetní oblasti a to stále nemá vše hotové. Jestli je tohle fail, tak nevím kolik zázraků chcete, protože čistě z finančního hlediska nemělo AMD mít žádnou šanci konkurovat Intelu či NVIDIA, natož obojím najednou.

RX VEGA 64 má dobrý výkon tam, kam směřuje, to jsou VULKAN a DX12 hry. Nemá žádný smysl zastírat, že není udělané pro DX11, tam nikdy mít tak extra výkon jako soudobá konkurence nebude (použitelná ale bude bez problémů). Samozřejmě pokud chcete RX VEGA 64 podkopávat a udělat opravdu FAIL recenzi, stačí totálně ignorovat modernější hry skutečně využívající DX12/VULKAN a otestovat to jen v DX11/9 hrách, které vznikly roky před tím, než AMD vyrobilo první VEGA čip, a tak ty hry ani nemají žádnou VEGA optimalizaci a ani žádnou nedostanou, protože AMD optimalizace pro DX11/9 nedělá. Samozřejmě současně ignorujte fakt, že VEGA jako architektura s mnoha prvky je základem současné generace konzolí, a že sami vývojáři si řadu těch technologií vyžádali a jejich podpora už je součástí aktuálně vyvíjených her.

Jinými slovy, výkon RX VEGA poroste a dost možná že mnohem více, než rostl výkon minulých generací AMD grafik, které jsou ale poměrně pověstné tím, že se hodně s časem zlepšují. Například u R9 FURY X byl nárůst výkonu kolem 20% v průměru a v mnoha hrách i dnes stačí GTX 1070, přičemž má obrovskou nevýhodu v jen 4GB paměti. Radeon R9 285/380 byl nastejno s výkon GTX 960, po roce je o desítky % výkonnější. RX 480/580 jasně prohrávala s GTX 1060, dnes je jasně výkonnější. Jinými slovy, pokud dnes dokáže být RX VEGA 56 lepší než GTX 1070 a po OC si došlápnout na GTX 1080 a RX VEGA dokáže konkurovat GTX 1080 OC a zároveň obě karty ve VULKAN a DX12 hrách ukazují ještě vyšší potenciál, tak co myslíte, kde ten výkon za několik měsíců po několika optimalizacích a s vydáním několika nových VULKAN/DX12 her může být. Obrovskou výhodou AMD je prostě fakt, že hry jsou dělané na něj, sice se tomu stále někteří smějí, jenže nyní už vychází ta generace her, dělaná na aktuální Xbox One a PS4 včetně vylepšení a technologií, které VEGA dále rozvíjí. Ano, NVIDIA prodává nejvíce herních grafik na PC, je to ale AMD, které prodává nejvíce herních GPU, které jsou jako herní i využívány (byl to geniální a promyšlený tah od AMD obsadit konzole a už tehdy se s VEGA počítalo).

Radeon VEGA má do FAIL daleko i z mnoha dalších důvodů. Jako herní grafika je to první a jediná grafická karta podporující standard FreeSync s výkonem dostatečným na 2K a hlavně 4K hraní, tedy tu spoustu FreeSync monitorů! Doteď takový produkt neexistoval. A tak už proto bude RX VEGA velmi úspěšná, protože představuje jedinou možnost a ve spojení s výhodným FreeSync monitorem proti GSYNC opravdu zajímavější volbu, než jsou GTX karty. No a i ve spojitosti s nimi, sice AMD konkurence přichází pozdě, ale je tu. A to samo o sobě poté, co více než rok nebyla na trhu žádná alternativa ke GTX 1070 a výše, je více než úspěch! Už teď slaví VEGA velký úspěch na profi a výpočetním trhu. AMD má o prodeje postaráno, velkou část VEGA karet si zarezervoval Apple pro své nové iMac PRO počítače. Velká část VEGA směřuje do serverů a datacenter, kde je k nim naprosto ideálně padnoucí a skvělá, nová AMD EPYC platforma a tak dále.

Jinými slovy, směju se všem, kteří označují VEGA za fail a hledíc na fakta kroutím hlavou, jak někdo může fail a VEGA zmínit v jedné větě jen proto, že přišla později než GTX 1080, protože AMD se náhodou věnovalo ještě překonávání Intelu a uvádění na trh kompletní platformy CPU+GPU tedy řešení, která je i s VEGA přímo spjato a nikdo kromě AMD jej nenabízí ... Musíte být hodně slepí a hluší a ignorovat hodně věcí, abyste označili VEGA za fail. Ve skutečnosti je VEGA nejlepším grafickým produktem AMD za mnoho let a s velkou pravděpodobností mu vydělá obrovské peníze, protože míří přesně tam, kde je nyní velká poptávka (a nedostatečná nabídka), velké peníze a za ideální situace na trhu (pro AMD jako výrobce). Fail byla situace posledních 1,5 let, kdy AMD nemělo konkurenceschopný produkt a co nabídnout náročnějším hráčům, a hlavně nic pro firmy do výpočetního segmentu, kteří všichni dnes stojí fronty na karty a platí neuvěřitelné sumy i za obyčejný mainstream.



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 306x
Komentářů: 0
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1471x
Komentářů: 5
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1843x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2355x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2087x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1381x
Komentářů: 0