AMD Radeon RX VEGA 64 – TEST a REVIEW aneb návrat konkurence a první 100% DX12/VULKAN GPU Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 14 srpen 2017
Přejít na obsah
AMD Radeon RX VEGA 64 – TEST a REVIEW aneb návrat konkurence a první 100% DX12/VULKAN GPU
AMD Radeon RX VEGA 64 a 56 - herní VEGA do akce!
Battlefield 1 (DX12)
Total War Warhammer (DX12)
DooM (VULKAN)
The Witcher 3 (DX11)
GTA 5 (DX11)
Celkový výkon, ceny a výhodnost
Provozní vlasnosti - spotřeba, chlazení, taktování a mining
Hodnocení RX VEGA v souvislostech
Závěr - Koupit nebo nekoupit?
alt

 

 

 

 

 

  • AMD Radeon RX VEGA 64 – TEST a REVIEW

                    aneb návrat konkurence a první 100% DX12/VULKAN GPU

Tak jsme se dočkali … ale to byla doba :). AMD VEGA je konečně zde a dnes se podíváme v exkluzivní české recenzi a testu, jaká v praxi je. AMD nám kartu poslalo teprve před několika dny a další ovladače dorazily až v sobotu :(. Jinými slovy dodělat kompletní recenzi se vším všudy bylo náročné a na rozdíl od jiných redakcí nás není mnoho a chtěli jsme mít celý test komplet. Poslední věci jsme testovali ještě dnes odpoledne a článek vydávám sotva jsem ho dopsal, tak snad v něm nebude o moc víc chyb, než je můj obvyklý identifikační standard :). Každopádně VEGA je velká událost z mnoha důvodů.

  • Než začneme s recenzí, trocha faktů a souvislostí:

Malý graf, který ukazuje názorně jak vypadá „trh s CPU a GPU“ pokud jde o velikost celkových příjmů (a tedy odpovídající síle jednotlivých společností) za kvartál. Proti sobě stojí Intel (dělá jen procesory) s 13 miliardami dolarů za kvartál, NVIDIA (dělná jen grafiky) s 2+ miliardami za kvartál a pak je AMD (dělá CPU a GPU) s 1 miliardou dolarů. Proč je to zajímavé?

Protože z pohledu financí a od toho se odvíjejících možností a síly vývoje, se AMD nikdy nemělo podařit, co se podařilo. Jednou rukou vydává nové procesory RYZEN, kdy aktuálně je AMD výrobcem nejvýkonnějších procesorů (neuvěřitelné)! Druhou rukou vydává grafické karty (GPU), kdy má dnes jednoznačně nejlepší mainstreamové grafiky (vylepšené POLARIS RX 570/580) a současně dodává na trh nové VEGA karty, které jsou první nativní DX12/VULKAN GPU na trhu, výpočetním výkonem jsou druhé nejvýkonnější GPU řešení na trhu vůbec (první, pokud jde o univerzální výpočetní řešení za dostupnou cenu). Obojí (CPU i GPU) dodává AMD současně s rozpočtem menším, než má NVIDIA jen na GPU a hlavně po letech vývoje v podmínkách, kdy rozpočet grafické divize AMD byl tak desetinový proti rozpočtu NVIDIA (s Intelem to radši nebudeme ani srovnávat). Za této situace tedy přichází nová VEGA a není prostě možné, aby při realitě svého vzniku a finančních možností AMD, byla výkonem či výhodností a technologií kdekoliv poblíž NVIDIA produktů s jejich rozpočtovým pozadím, stejně jako AMD RYZEN procesory prostě nemohou nikdy překonat Intel utrácející za kvartál jen na vývoj téměř celý roční obrat AMD …. Anebo to možné je?

  • AMD VEGA – první DX12/VULKAN GPU a první nové architektury

Poměrně přímočaře nazvalo AMD první (a zatím jediné) GPU z nové generace stejným názvem, jako se jmenuje i samotná grafická architektura. VEGA je VEGA. Z pohledu faktu, že grafická divize před několika lety, když vývoj VEGA začal, fakticky přestala existovat, je zázrak, že jsme se nějakého produktu vůbec dočkali. Vývoj GPU trvá roky a vývoj dnes na trh uváděného VEGA 10 trval bezmála 5 let. A moc nechybělo, a nemusel vyjít vůbec. Minulé vedení AMD zlikvidovalo grafickou divizi masivními škrty. Díky tomu tak nikdy nevznikl Radeon RX 590, tedy high endový 28nm POLARIS, který by normálně minulý rok proti GTX 1000 grafikám na trhu měl být. Jeho vývoj byl prostě zrušen. Obtížně obnovovaná grafická divize AMD se soustředila na dva projekty. Mainstreamové POLARIS, která je vůbec poslední generací GCN (poprvé představené na Radeon HD 7970) a zbrusu nové VEGA, jež je první s NCU architekturou. Obojí byla velká sousta pro grafickou divizi, jejíž rozpočet byl jen kapesným ve srovnání i s konkurenční NVIDIA, jež využila problémů AMD, či lépe řečeno, protože NVIDIA fungovala dál normálně, tak prostě automaticky obsadila další část trhu, kterou AMD „dobrovolně“ vzdalo zrušením vývoje části produktů před lety.

Nicméně AMD si nevedlo zase tak špatně. Díky nouzi vymýšlelo optimalizace. Mimo jiné API MANTLE, které se stalo základem API VULKAN a DX12, jež konečně ukázaly realitu toho, jak neuvěřitelně špatně je využíván výkon CPU i GPU a od té doby se postupně věci zlepšují. AMD si připsalo také velký úspěch, protože obsadilo herní trh jako takový. NVIDIA sice prodá mnohem více herní grafických karet na PC trhu než AMD, ale AMD je zdaleka největším výrobcem herních GPU jako takových, když k PC trhu připočtete GPU stejných architektur v konzolích Xbox a PlayStation. Díky tomu má i zásadní vliv na vývoj her, využívání a prosazování optimalizací, API DX12/VULKAN atd. No a nová VEGA je architektura, která je postavena pro hry i výpočetní využití nové generace. Prvky této architektury už se nachází v aktuálně uváděných vylepšených PS4 a Xbox konzolích a vývojáři her je začínají využívat (a sami si o ně řekli, protože AMD vyvíjelo GPU na základě požadavků vývojářů her, což je snad poprvé v historii).

AMD Radeon RX VEGA je tak první nativní DirectX12/VULKAN GPU na trhu! Je postaveno na míru DX12/VULKAN technologiím a podporuje je 100%. To sebou nese i potenciální nevýhodu z hlediska současných her, které bohužel z velké části stále DX12/VULKAN nejsou. Nicméně tahle architektura má sloužit co by základ současné i následující generaci herních konzolí a několika dalších generací grafických karet AMD Radeon v následujících minimálně 3 letech.

  • Radeon RX VEGA je návratem konkurence a výběru.

                                                                        První GPU pro 4K FreeSync.

06/2015 vyšel Radeon R9 FURY X (28nm FIJI), v podstatě prototypová nová generace karet, ukazující konstrukci dalších generací grafik v kombinaci s HBM paměťmi. Byl to ale také poslední příspěvek AMD do tradičně vyrovnaného souboje s konkurenční NVIDIA. O rok později, když NVIDIA vydala novou (již 16nm) generaci výkonných grafik, už AMD nemělo co vydat. Vývoj případného velkého „POLARIS“ byl zrušen už před lety z důvodů úspor. A tak od poloviny loňského roku nemáme v segmentu grafických karet nad 10 tisíc korun žádný výběr a žádnou konkurenci. Současně s tím se sice AMD podařilo svůj FreeSync protlačit jako průmyslový standard (Adaptive Sync) a výrazně rozšířit, a tak dnes máme na trhu hromady monitorů s FreeSync, které je technologicky lepší řešení než nestandardizovaný G-SYNC od NVIDIA, jež je navíc výrazně dražší, jenže 2K a 4K FreeSync monitory v kombinaci s Radeon RX 580 se rozhodně nedá označit za ideální.

A tak je RX VEGA velkou událostí a úspěchem už jen proto, že je! Po více než roce přichází skutečná alternativa a konkurence vůči NVIDIA grafikám ve vyšším segmentu, a především první skutečná grafická karta od AMD použitelná pro 2K i 4K hraní v kombinaci s aktuálními FreeSync monitory!

  • VEGA RX neukazuje zdaleka vše, co umí a nabízí – nemůže.

O tom, co VEGA nabízí, jaká je, proč taková je a jaké technologické změny přináší, jsme se bavili nedávno:

Dnes tedy jen velmi zběžně. VEGA je velmi odlišná od předchozí RX 400 atd. Poprvé po mnoha letech je to opravdu zcela nová GPU generace s novými jednotkami NCU nahrazující GCN. Kompletně je přestavěno, jak jednotky fungují, jak pracují s pamětí a tak dále. Snad všechny aspekty GPU jsou potenciálně mnohem výkonnější a efektivnější, než u GCN (FIJI/POLARIS), přičemž VEGA 10 jako zatím jediné GPU, není zase o tolik menší. 486mm2 a 12,5 miliardy tranzistorů.

Jedná se o první nativní DX12/VULKAN GPU na trhu, podporující 100% všechno tak, jak tato API mají a žádají. Velkou změnou je nové vykreslování (DSBR), nová koncepce a práce s pamětí (HBCC), velkou novinkou a výraznou architektonickou změnou jsou hlavně primitivní shadery, schopnost využívat i FP16 výpočty pro grafické operace u her (RPM) a tak dále.

Zní to hezky, že ano? Jenže je zde háček. Aby řada z těchto nových technologií fungovala, musí být DX12/VULKAN hry, které je používají. Druhý háček, aby některé z těchto technologií, které můžou mít přínos i bez toho přímé podpory ve hře, fungovaly, musí být aktivní. A to nejsou! Radeon RX VEGA má v současnosti stále deaktivované nové renderování (Primitivní shader) a stejně tak není aktivní High bandwidth Cache controller. Obojí jsou přitom zásadní prvky VEGA, odlišující ji od předchozí GCN a měly by přinášet výrazné přínosy. Jen částečně je pak aktivní DSBR atd. Jinými slovy, VEGA zatím není VEGA.

Co naopak slušně funguje je řízení taktů a spotřeby, kdy VEGA RX výrazně překonává očekávání v oblasti maximálních taktů. Ty však potřebuje dosahovat, protože když nejedou její klíčové prvky a nejsou hry, které by z nové architektury těžily, je zapotřebí prostě hrubá síla. A tak VEGA dosahuje běžně až 1730MHz! Je to však za cenu vysoké spotřeby. Ta ale dokáže extrémně klesat a karta dokáže být opravdu velmi efektivní. Nicméně od určité frekvence (1500MHz+) jde spotřeba výrazně nahoru. AMD nastavilo na karty dva biosy, zároveň jsou „v ovladačích tři režimy“ (úsporný, vyvážený a maximum), kdy tak mezi nimi jsou obrovské rozdíly ve spotřebě i o 100W+, přitom výkon se mezi nimi liší třeba jen o několik jednotek %! Stejně tak AMD skvěle zvládá úsporné stavy při méně náročných úlohách, jako více monitorů, přehrávání á videa atd., kdy snad poprvé je AMD grafika v těchto stavech úspornější než GTX karty.

Ale dost tedy toho, jaká je situace v souvislostech a podívejme se tedy na grafické karty samotné …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 671x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 814x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 998x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3557x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1405x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1244x
Komentářů: 5