MEGATEST: ASUS ATI Radeon HD 5870 – Nekompromisní výkon a špičkové technologie DirectX 11 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Thursday, 24 September 2009
Přejít na obsah
MEGATEST: ASUS ATI Radeon HD 5870 – Nekompromisní výkon a špičkové technologie DirectX 11
ATI RV870 (Cypress) - malé, supervýkonné a nabité jádro
ATI Radeon HD 5000 - technologie a DX11
ATI Radeon HD 5000 - Eyefinity, GPGPU technologie
ASUS ATI Radeon HD 5870 1GB - Karta
ASUS EAH5870 1GB GDDR5 DX11
TESTY
Riddick: Assault on Dark Athena (OpenGL)
Fallout3 (DX9.0c)
Left4Dead (DX9.0c)
Call of Duty 5: World at War (DX9.0c)
Race Driver GRID (DX9.0c)
Need For Speed: SHIFT (DX9.0c)
Resident Evil 5 (DX10.0)
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky (DX10.1)
H.A.W.X. (DX10.1)
World in Conflict (DX10.0)
BattleForge (DX10.0 brzy DX11)
Crysis Warhead (DX10.0)
Provozní vlastnosti a OC
ATI Radeon HD 5870 - Podrobné shrnutí
ATI Radeon HD 5800 - Cena a konkurence
Hodnocení

  • Podrobné shrnutí

Hodnocení grafiky Radeon HD 5870 je opravdu těžké. Grafiku provázela velká očekávání. Naplnila se? Jsem přesvědčen, že bezezbytku, protože jsme zdaleka neviděli vše. Osobně mě opět šokovala hodnocení některých evidentně zmatených recenzentů, kteří napíšou, že grafika výkonově nezklamala, ani nepřekvapila. Sorry, ale možná by se chtělo zamyslet nad tím, že grafika, která je dělaná pro DX11 a DX10 hry prostě těžko může překvapit ve hrách na DX9 s roubovaným DX10, které nemají často optimalizace ani pro vícejádrová CPU. Někteří dokonce testovali grafiku v absurdních rozlišeních jako 1280x1024 nebo 1680x1050 nejlíp ještě bez AA/AF a vynechali ta, kde výkon HD 5870 má skutečně smysl. No to je pak ničím HD 5870 překvapit opravdu nemohla, snad jen tím, že by se zvedla a kopla je za to někam, že ji obtěžují v tak směšných nastaveních …

Testovat HD 5870 bez AA v rozlišeních menších než 1920x1200(1080), kterým disponují i 22“ LCD za pár tisíc je prostě kravina na druhou. HD 5870 je grafika pro HD rozlišení, vytvořena pro hraní ve vysokých AF/AA a hlavně DX11 hry. Proto dnes vlastně ani nelze říci, jak moc je HD 5870 dobrý a to, co ukazuje dnes je sice pěkné, ale proto, aby nám místo 100FPS poskytoval HD 5870 výkon 200FPS v rozlišeních 1680x1050 v DX9 hrách si jej nikdo pořizovat nebude.

Obecně testovat HD 5870 v nízkém rozlišení, bez AA/AF a v DX9 je jako testovat vrtulník v obýváku a říkat, že je vlastně jen o něco lepší než trabant s vylepšením, že se může vznášet. Nedivte se tedy tomu, že v některých hrách má HD 5870 výkon jen o málo vyšší než HD 4870, ačkoliv má 2x tolik jednotek, prostě staré hry s architekturou a možnostmi HD 5870 nepočítají a ladit pro ně ovladače? Proč? 100FPS vs 200FPS je pořád více než je nutné. Takže se pojďme na H 5870 podívat tak, jak to má opravdu smysl. Samozřejmě je pravdou, že ovladače jsou stále na začátku a určitě se brzy ledacos změní, to hlavní pro tuhle kartu budou ale přicházející DX11 tituly …

  • Výkon HD 5870

Nejvýkonnější jednojádrová grafika všech dob a to není ani TOP verzí nové generace. Navíc je evidentně její výkon přiškrcen nižšími takty jádra i pamětí, než co skutečně HD 5870 zvládne a referenční HD 5870 neukazuje zdaleka celý potenciál. Přesto i v této podobě doslova vytře podlahu s GTX 285 i HD 4890, nemluvě o jiných modelech. Navíc je HD 5870 opravdu jen karta vyššího mainstreamu a první vlaštovka HD 5000 série. Přijde ještě 2GB model (čekám až +4 až 5% proti 1GB). V listopadu pak přijde skutečný TOP high-end model, kterým bude Radeon HD 5870 X2 2GB.

Pozor na testy, kde vám ukazují výsledky bez AA/AF a v nízkých rozlišeních – to není test karty s potenciálem a technologií jako má Radeon HD 5870, to je mrzačení a skoro výsměch. Když si někdo kupuje grafiku jako HD 5870 za 8000 korun, má i na pořádný monitor a karta má více než dost výkonu na 4(8)AA/16AF všude! Někteří se vám bojí říci skutečnou realitu, kterou je, že pokud chcete herní grafiku, nemá nic jiného než Radeon HD 5800 smysl. Staré generace ATI Radeon HD 4800 a GTX 200 nemají co nabídnout a nemají proti HD 5870 v maximálních detailech s 4/8AA/16AF v HD rozlišeních sebemenší šanci ani to nezvládnou hratelně - HD 5870 ano! To je problém hlavně pro NVIDIA, která má doslova prázdné ruce a jen testy bez AA a v nízkých rozlišeních chlácholí skalní příznivce značky, že to vlastně tak strašné není.

Realitou zkrátka je, že Radeon HD 5870 1GB je karta dokonale vyladěna pro vysoký herní výkon a nejvyšší detaily a kvalitu vykreslování v HD rozlišeních a na to nemá absolutně žádná grafika ani GTX 295 a HD 4870 X2, které jsou závislé na tom, jestli jim v dané hře funguje Multi-GPU technologie, takže když někdy HD 5870 porazí o pár % nelze to brát ani výhru vzhledem k dalším věcem jako je cena, technologie, či provozní vlastnosti. A to nám zatím HD 5870 nemůže ukázat nic, ze svého DX11 potenciálu. Takže co chcete řešit z hlediska konkurence, když žádná není?

  • Provozní vlastnosti

Nářez. Asi jedna z nejlepších referenčních grafik vůbec, na poměry ATI opravdu diametrální rozdíl proti referenčním HD 4850/70/90. A to na to ani nevypadá. Spotřeba v klidu nízká, spotřeba v zátěži více než přijatelná, vzhledem k výkonu není co řešit. Opět HD 5870 nemá žádnou konkurenci a GTX 260/275/285/295 nebo HD 4870/4890/4870 X2 jsou vedle ní opravdu hodně staré. Poměr výkon-za Watt je ve zcela nových dimenzích. Teploty na jádře u referenčního chlazení jsou asi jeho největší slabinou, mohly být lepší, ale také o dost horší. Hlučnost je ale fantastická a není potřeba chladič nutně měnit. V klidu je krásně tichoučká.

  • Technologie

Bezkonkurenční. DX11 využijeme evidentně velmi brzy a rozhodně je důvodem pro nákup nové grafiky, navíc před vánoci. OpenCL a DirectCompute slibují mnohé, samotný DX11 je opravdu hodně slibný zejména pro Multi-threading (využití multi jádrových CPU), což ale poběží i s DX10 grafikami. Další technologie jako Tesselace a pokročilé efekty + částicové efekty a optimalizované komprese textur už jsou záležitostí jen DX11 grafik. DX11 je opravdu významným milníkem a bude hrát významnou úlohu, skutečně na něj vývojáři přechází přímo z DX9. Dva hlavní herní engine – CryEngine 3 od Crytek i nový U4 Engine od EPICU s DX11 plně počítají velmi brzy na PC a dokonce už na rok 2012 i na novou generaci konzolí (mluví se hlavě o Xboxu, který s velkou pravděpodobností ponese právě grafiku na architektuře RV870). Vytvořit DX11 hru je totiž prý velmi snadné a je to také lepší, než na DX9 hru roubovat podporu pro vícejádrové CPU, DX10 a další technologie. DX11 obsahuje všechny moderní technologie standardně a lze jej přizpůsobovat a osekávat pro DX10/9 karty.

Nástup standardizovaných GPGPU technologií OpenCL a DirectCompute11 je konečnou pro technologicky nestandardizované omezené NVIDIA CUDA nebo ATI STREAM, pro ty nemá žádný smysl ladit aplikace, když je můžete udělat ve standardním GPGPU prostředí a poběží všude, kde OpenCL, či DX bude, což je skoro všude. Nejvíc to asi bude trápit opět NVIDIA, která si z CUDA udělala marketingový nástroj. Váže na něj PhysX, které jako nadějný fyzikální standard doslova przní záměrnou špatnou optimalizací pod procesory, a to, co s ním udělala v novém Batmanovi je doslova na pár facek. Pokud ale bude chtít nadále PhysX udržet ve hře, nemá na výběr a musí jej předělat pod standardizované GPGPU prostředí, tedy pravděpodobně pod OpenCL. Pak ale půjde PhysX na všem, včetně Radeonu HD 5870. Kupovat si kvůli CUDA a PhysX, které jsou v současné podobně mrtvoly, zastaralou NVIDIA grafiku je nesmysl … v současné podobě není PhysX vázané na NVIDIA jejich výhoda, ale spíše pro PhysX je vázanost na NVIDIA CUDA jak železná koule na noze.

Z nových technologií bych ještě vyzdvihl u ATI HD 5870 bezkonkurenční kvalitu obrazu při HD videu a videu obecně. Dokáže akcelerovat i více HD videí najednou ve více monitorech! Opět je přítomna UVD 2.0 technologie a HDR vylepšování obrazu, které opravdu obraz vylepšuje a neprzní. Podpora HDMI 1.3a je samozřejmostí, stejně jako podpora Blu-ray zvukových formátů a integrovaného zvuku 7.1 a to 24bit/192kHz kvality.

Osobně ale za největší přínos z hlediska momentální použitelnosti považuji ATI Eyefinity. Podpora zobrazení více monitorů není žádná novinka, ale tak, jak to umí HD 5000 řada to je nové. Dosud nebylo možné, nebo jednoduché připojit k jedné grafice 3 monitory a přesvědčit ji, aby to vůbec fungovalo. HD 5870 má poprvé nasazení 3 LCD skutečný smysl. Jednak je lez připojit a funguje to a hlavně to funguje opravdu famózně a pro práci to otvírá úplně jiné možnost a ve hrách zcela nové obzory díky perifernímu vidění.

Někdo přirovnává ATI Eyefiity k NVIDIA 3D Vision, na rozdíl od něj ale nemusíte extra připlácet za nějaké brýle, nejste ani omezeni používáním bolestmi hlavy z nedokonalého 3D a 3D vám nezvětší plochu a neposkytne periferní vidění. S ATI Eyefinity už nekoukáte do jednoho monitoru a na hru jako z okna, ale opravdu v ní jste. A že je to prý jen pro finančně dobře zaopatřené? Pořiďte si tři 22“ s HD 1920x1080 a vyjde vás to jen o málo dráž než grafika samotná. Ale ATI Eyefinity se budeme věnovat podrobněji jindy.



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineWednesday, 08 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 499x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Monday, 06 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1564x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíThursday, 02 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1842x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Tuesday, 30 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2263x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Friday, 26 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2021x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2822x
Komentářů: 5