MEGATEST: ASUS ATI Radeon HD 5870 – Nekompromisní výkon a špičkové technologie DirectX 11 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Thursday, 24 September 2009
Přejít na obsah
MEGATEST: ASUS ATI Radeon HD 5870 – Nekompromisní výkon a špičkové technologie DirectX 11
ATI RV870 (Cypress) - malé, supervýkonné a nabité jádro
ATI Radeon HD 5000 - technologie a DX11
ATI Radeon HD 5000 - Eyefinity, GPGPU technologie
ASUS ATI Radeon HD 5870 1GB - Karta
ASUS EAH5870 1GB GDDR5 DX11
TESTY
Riddick: Assault on Dark Athena (OpenGL)
Fallout3 (DX9.0c)
Left4Dead (DX9.0c)
Call of Duty 5: World at War (DX9.0c)
Race Driver GRID (DX9.0c)
Need For Speed: SHIFT (DX9.0c)
Resident Evil 5 (DX10.0)
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky (DX10.1)
H.A.W.X. (DX10.1)
World in Conflict (DX10.0)
BattleForge (DX10.0 brzy DX11)
Crysis Warhead (DX10.0)
Provozní vlastnosti a OC
ATI Radeon HD 5870 - Podrobné shrnutí
ATI Radeon HD 5800 - Cena a konkurence
Hodnocení

 

  • ATI Eyefinity

Mezi vůbec ty nejzajímavější technologie, které nová generace karet ATI přináší, patří ATI Eyefinity. Tato poměrně jednoduchá věc není svým způsobem novinka, ale je opravdu hodně zajímavá. Poprvé můžeme na normální grafiku normálně připojit více než 2 monitory s tím, že karta a Windows je využijí jako jednu celou plochu i ve hrách.

ATI Eyefinity umožňuje připojení až 6 LCD na jedinou grafiku (HD 5870 2GB Six). Na HD 5870 1GB lze připojit 3 LCD.

Systéme Eyefinity funguje velmi jednoduše a můžete si LCD poskládat doslova jak chcete.

Využitelnost je obrovská, pro práci i zábavu. Rozšířenost více než 2 monitorů doma je malá, ale je to hlavně proto, že prostě k běžné jedné grafice nešlo více připojit. 3 monitory nejsou finančně nedostupné a ATI Eyefinity nám umožňuje je skutečně funkčně připojit a plně využít. Osobně jsem plně rozhodnut si třetí LCD jak na práci, tak na hry pořídit. Samozřejmě u 3-6 monitorů to končit nemusí – dáte si do PC třeba 4x HD 5870 2GB SIX a rázem můžete mít 24 LCD:

Ale praktickým zkušenostem s Eyefinity se budeme věnovat v některém z dalších článků. Nedávno jsme si o této technologii udělali takové malé preview, které určitě stojí za přečtení:

Téma: ATI Eyefinity – UltraHD rozlišení a hry s více monitory:

Tři LCD jako domácí standard?

  • GPGPU, OpenCL, DirectCompute11

Tohle je velké téma u nové generace grafik. Grafika se stává více než grafikou a zastane i řadu výpočtů. Dosud na poli GPGPU bojovali dvě prostředí, ATI STREAM a NVIDIA CUDA. Tato GPGPU prostředí nabízela vlastní nástroje na tvorbu aplikací akcelerovaných přes grafiky. Jenže ani jedno není standardizovanou technologií, jsou také navzájem nekompatibilní.

S nástupem skutečných GPGPU standardů jako jsou OpenCL a DirectCompute11 se STREAM a CUDA přesouvají do pozadí a jsou v podstatě k ničemu. Žádný vývojář nebude vyvíjet aplikaci v nestandardním prostředí, aby chodilo jen na jedné značce grafik. Pokud vám tedy bude NVIDIA nebo ATI tvrdit, že CUDA či STREAM mají nějakou budoucnost, tak jsou to kecy. CUDA a STREAM jsou vlastně jen technologie GPGPU, pod kterými běží to hlavní a tím jsou standardy OpenCL a DirectCompute.

Možnosti těchto technologií jsou rozsáhlé a mezi hráči se asi nejvíce mluví o vylepšeném AI a fyzice akcelerované přes GPU. V současnosti se na trhu fyzikálních engine perou tři systémy – NVIDIA PhysX, která má asi 26% trhu s hrami, Intel HAVOK, který má 22% trhu s hrami a Bulet Physis, který má asi 12% trhu. NVIDIA PhysX je sice hnán přes CPU i grafiky, ale protože NVIDIA prodává grafiky, je schválně špatně optimalizován přes CPU, takže běží jen na jednom jádru. No jo, ale PhysX je vázán jen na CUDA a tudíž za současné situace mrtvola, pokud se nepředělá na OpenCL, což není v zájmu NV. HAVOK je o něco dál, pokud jde o akceleraci přes CPU, která je lepší a také už je i beta verze akcelerovaná přes OpenCL. Zatím nejdál tak je asi právě ten třetí vzadu a tím je opensource Bullet, který je plně akcelerován přes OpenCL. Grafické karty podporují DirectCompute11, přes které by případně mohly jet nějaké fyzikální efekty také a samozřejmě OpenCL, tudíž z fyzikálních standardů podporují HAVOK a Bullet. PhysX ne, ale protože ty pod CUDA nemají sebemenší šanci na přežití, přechod pod OpenCL je nemine a tím pádem jej bude podporovat i HD 5000.

Přes GPGPU dnes běhá na ATI Radeon i různý profi software na zpracování všeho možného i nemožného jako Cyberlink (MediaShow 5, MediaShow Espresso, PowerDirector 8, PowerDirector 7), ArcSoft (SimHD plugin pro TotalMedia Theatre), Roxio Creator 2010 nebo některé funkce v ADOBE programech. Samozřejmostí je i podpora distribuovaných výpočtů jako Folding@Home, BOINC, MilkyWay@Home, Cryptography na Distributed.net atd.

Teď už se podívejme konečně na tu samotnou grafickou kartu ….

 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineWednesday, 08 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 442x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Monday, 06 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1532x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíThursday, 02 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1834x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Tuesday, 30 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2252x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Friday, 26 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2013x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2817x
Komentářů: 5