TEST: Sapphire Radeon RX 6750 XT Nitro+ skvělý mainstream v akci a souboji s RTX 3060 Ti/3070 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Tuesday, 17 May 2022
Přejít na obsah
TEST: Sapphire Radeon RX 6750 XT Nitro+ skvělý mainstream v akci a souboji s RTX 3060 Ti/3070
Sapphire Radeon RX 6750 XT Nitro 12TB - karta a testy
Battlefield V
Cyberpunk 2077
Far Cry 6
Forza Horizon 5
Assassins Creed Valhalla
Doom Eternal
Provozní vlastnosti
Celkový výkon, SAM a Ray Tracing
Závěr a hodnocení

 

 

  • Celkový výkon, SAM(rBAR), RayTracing atd.

Všechny testy jsme již prováděli už se zapnutou technologií AMD Smart Access Memory (pro AMD RX 5000/6000) grafiky a také obdobou v podobě univerzální rBAR pro NVIDIA (RTX 3000), kterou dnes AMD i Intel platformy běžně podporují. V některých hrách dokáže docela znatelně zvýšit výkon (i více než 10%, u některých her je ale přínos minimální až žádný.

Tyto technologie stále musíte ručně zapnout v BIOSu, ovšem pak už prostě fungují. A protože jsme nezjistily žádné nevýhody a nedostatky (nemá to nikdy negativní vliv na výkon), ponecháváme ji prostě už zapnutou stále. Nevím, proč AMD a Intel nechávají SAM/rBAR v základu neaktivní. Už to nedává smysl.

  • Ray Tracing

Do celkových výsledků zatím nezapočítáváme testy s Ray Tracingem. Ono totiž srovnávat AMD Radeon vs NVIDIA grafiky s RT efekty v některých dosud vydaných hrách, je naprosto neobjektivní. Starší hry s RT efekty vyšly před dobou, v základu RT efekty neměly a dostaly je poději s update a optimalizací výhradně pro RTX grafiky NVIDIA. Ty samé hry ale stále nedostaly žádnou podobnou optimalizaci pro Radeon RX 6000 grafiky, takže srovnávat za těchto podmínek výkon karet pod RT v těchto hrách? Příkladem takové hry je například METRO EXODUS:

Hra nemá vůbec optimalizaci na RX 6000 sérii, a DRX/RT technologie byla vyvinuta a optimalizována přímo a jedině pro NVIDIA RTX 2000/3000 sérii. V této hře jsou také Ray Tracing efekty dost přehnané. Zejména co do vlivu na výkon, kdy znamenají pokles FPS o 35 až 45%. Což je hodně vzhledem k malému vizuálnímu přínosu. Většina novějších her, které už berou ohled na novější RDNA 2 architekturu AMD, která se totiž nachází i v konzolích, které to musí také zvládat, používá Ray Tracing (DXR) efekty v univerzálnější a jednodušší verzi. Příkladem takové hry (a většina nových to má stejně) je například F1 2021:

Zde je DXR použito lehce na stíny a pár efektů nasvícení. Daň za zapnutí je také mnohem menší, zhruba něco mezi 15 - 25% FPS. Stále pak obecně platí, že ten téměř neviditelný vizuální efekt, který přináší RT do v současnosti plně rasterizovaných her, žere tolik výkonu, že zapínat ho nemá dnes smysl. RTX 3000 a RX 6000 GPU obecně prostě nemají dost výkonu na smysluplný real time Ray Tracing ve hrách. A je to dnes jen marketing, než skutečně nyní pro hráče užitečná technologie. Smysl Ray tracingu je udělat celé nasvícení scény a odrazy touto metodou, pak je to z hlediska tvorby jednoduší než rasterizací. A výsledek je také více realistický. Bohužel v současnosti prostě nemají současné GPU dost výkonu tohle zvládnout. Potřeba bude několikanásobek jejich výkonu, aby to zvládnutelné bylo. Do té doby bude Ray Tracing jen extra prvkem, kdy bude doplňovat jinak stále rasterizovanou grafiku. Ale pokud to hry nabídnou, tak obě řady jej podporují. Ovšem DXR efekty je první věc, kterou bych u her vypnul, protože v současné době prostě za ty výkonové požadavky, vizuálním přínosem rozhodně nestojí. Smysl budou mít až o několik grafických generací později, kdy budou mít GPU několikanásobek současného výkonu.

  • Celkový výkon

Takže zásadní je stále jen a pouze rasterizační výkon, bez vlivu RT. A tam dnes vypadá výkonové srovnání takto:

Samozřejmě záleží na výběru her. V našem případě máme dobrý vzorek hlavních používaných technologií a moderních engine, které jsou a budou aktuální další roky.

Takže k závěrům …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
PC verze God of War Ragnarök dorazí v září
PC verze God of War Ragnarök dorazí v záříČtvrtek, 30 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 366x
Komentářů: 0
Duchovní nástupce Heroes 3 dorazil! Songs of Conquest.
Duchovní nástupce Heroes 3 dorazil! Songs of Conquest.Středa, 29 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 679x
Komentářů: 2
Vývoj Cyberpunk 2077 skončil – CDPR chce zrychlit vývoj
Vývoj Cyberpunk 2077 skončil – CDPR chce zrychlit vývojPondělí, 27 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1381x
Komentářů: 2
Seriálový Zaklínač se ukazuje s novým představitelem
Seriálový Zaklínač se ukazuje s novým představitelemNeděle, 26 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1241x
Komentářů: 1
Beetlejuice 2 – druhý film po 36letech!
Beetlejuice 2 – druhý film po 36letech!Pátek, 24 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1630x
Komentářů: 3
Na základech Witcher 3 můžete vytvořit zcela novou hru!
Na základech Witcher 3 můžete vytvořit zcela novou hru!Čtvrtek, 23 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1335x
Komentářů: 1