Kauber Peak Contrast S – TEST a RECENZE kvalitního projekčního plátna pro náročné. Tisk E-mail
Napsal Jan Belka
Sobota, 12 srpen 2023
Kauber Peak Contrast S – TEST a RECENZE kvalitního projekčního plátna pro náročné.
V praxi

• V praxi

V mém 117“ provedení je délka krabice úctyhodná a rozhodně ji nedáte ani do většího kombíku. Dodávka je nezbytná. Proto jsem také využil služeb společnosti Audio Pro s.r.o a nechal si plátno dovézt a také od nich složit a pověsit na zeď. Fotky jsem dělal narychlo tak omluvte na fotkách přítomnost pracovníků a mé drahé polovičky :). Také se omlouvám za zhoršenou kvalitu fotek a použití mobilu ve zhoršených světelných podmínkách. Ale pro představení to stačí.

V krabici najdeme tedy veškeré hliníkové profily pečlivě zabalené do ochranné pěnové hmoty a samotné plátno je narolováno na kartonový tubus a dále zabaleno do bublinkové folie. Je totiž velmi náchylné na poškození a manipulace s ním musí být opravdu velmi opatrná (o důvod více se tak snad ani nepokoušet o montáž svépomocí).

Prvním krokem je tedy sešroubování hliníkového rámu, což vyžaduje celkem hodně rozměrnou místnost na montáž, přece jenom rám má na délku skoro 3 metry, takže v tomto ohledu s tím také počítejte. Je také nutné si dát velký pozor, aby veškeré spoje lícovaly na 100% a nikde nebyla žádná vůle, pečlivost je u montáže tohoto plátna tedy na prvním místě. I proto bych asi nedoporučoval si toto plátno sestavovat sami, bez jakýkoliv zkušeností.

Poté je tedy třeba rozbalit samotné plátno, zde je nutné podložit plátno speciální hmotou, aby nedošlo k poškození, stačí, abyste měli na zemi třeba i malinkatý kamínek a může to způsobit problém. Další krok je pak přidělání plátna na rám a jeho vypnutí. Tento proces je asi nejdelší a může zabrat klidně i hodinu práce, hlavně v rozích má plátno největší tendenci se kroutit. Posledním krokem je pak nasazení sametového černého rámečku, který zajištuje lepší kontrast promítaného obrazu. V tomto provedení je ultra tenký a má pouze 2cm.

Zde již tedy celé plátno nainstalované v místnosti, jak je vidět na fotce šedo stříbrný povrch plátna působí na první dojem zvláštně, přece jenom roky a roky jsme byli zvyklí na čistě bílé povrchy a je to tak trochu nezvyk. Pojďme se tedy pustit do samotného testování a porovnání obrazu s klasickou bílou plochou.

• K pořádnému plátnu, pořádný projektor, aneb promítání v praxi

Celá má „testovací“ sestava domácího kina se skládala s reprobeden Tannoy Revolution XT 8F (přední a zadní bedny) společně se středovým reproduktorem Tannoy Revolution Signature DC6 LRC. Jako subwoofer pak posloužil špičkový model T/9i od společnosti REL. Projektor jsem také nepodcenil a vsadil na nejnovější 4K laserový projektor pro domácí použití EH-LS12000B od společnosti Epson. Ohledně AV zesilovače padla volba na poslední model TX-RZ50 od společnosti Onkyo. Ten schopný dodat obraz až v 8K rozlišení, či ve 4K s 120Hz s HDR obsahem a schopný zahrát ve všech zvukových formátech včetně dnes již velmi populárního Dolby Atmos. Za jeho poskytnutí děkuji společnosti HiFiSound.cz

Můj první dojem byl až šok, jak velký rozdíl mezi standardním běžným bílým plátnem a Kauber Peak Contrast S v praxi je. Obraz chytl hloubku, detaily a také lepší podání barev než předtím na klasickou zeď, či normální roletové plátno za (pro mnohé nemalých) cca 7000,-. Nejvíc mě ale překvapila kvalita obrazu při horším zatemnění, zde byl rozdíl doslova brutální, a kde nebyla dříve projekce možná, protože v místnosti bylo moc světla, teď nebyl žádný problém.

Kvalita projekce při horším zatemnění se tak už velmi blíží kvalitě klasické televizi. Samozřejmě 98 -120“ TV by ovšem stála majlant a zavěsit ji doma na zeď by asi taky nebyla žádná sranda vzhledem k její váze, nehledě třeba i na vysokou spotřebu sahající od 400 po 1000W. V tomto ohledu je tedy kombinace projektoru a kvalitního plátna pro velké uhlopříčky stále lepší volbou. A jeden z hlavních důvodů, proč dát přednost projektorování v domácích podmínkách.

Vyzkoušel jsem i řadu filmů s podporou HDR, jelikož projektor i AV zesilovač tuto technologii podporují. I zde jsem byl velmi překvapen tím, jak moc obraz ožil a shlédnout film podruhé s tímto plátnem byl zcela jiný zážitek. Nejvíce mě ale opravdu bavilo to, jak málo plátno odráží světla do místnosti, ta je díky tomu mnohem tmavší, což opět pomáhá k lepšímu obrazu na plátně.

Hlavně odpadá ten rušivý element, kdy prostě máte kolem plátna hrozně moc světla a obraz tím pak přichází o hloubku, detaily a samozřejmě je i horší podání černé. Pěkně je to vidět na této fotce, kde vpravo máme klasické bílé plátno a nad ním je mnohem více osvětlený strop místnosti, než na levém plátně od společnosti Kauber.

Jedinou praktickou nevýhodu, které jsem si na tomto povrchu vidím, že má horší pozorovací úhly, je tedy nutné se držet opravdu před plátnem a nekoukat moc z boku, pak obraz dosti ztmavne. Ale zas v tom nevidím nějaké velké negativum, protože většina domácích projekcí je uděláno tak, že divák sedí přímo před plátnem. Každopádně je to věc, se kterou je třeba počítat v domácích podmínkách, kdy zejména v menších místnostech při promítání pro více lidí by ti, co sedí na kraji, mohli mít „horší obraz“. Teoreticky je zde také jistá mírná ztráta ostrosti kvůli povrchové struktuře plátna, ale to je v praxi neznatelné.

Takže k závěrům a hodnocení …

Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do Japonska
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do JaponskaStředa, 15 květen 2024