Kauber Peak Contrast S – TEST a RECENZE kvalitního projekčního plátna pro náročné. Tisk E-mail
Napsal Jan Belka
Sobota, 12 srpen 2023
Kauber Peak Contrast S – TEST a RECENZE kvalitního projekčního plátna pro náročné.
V praxi

Osobně si projektorování užívám už mnoho let, a věnuji se testování a srovnání projektorů v běžné praxi dlouho. Přitom jsem nikdy neměl pocit, že by rozumné běžně kvalitní velké promítací rolovací plátno, jež jsem používat, bylo nějakým zásadním omezením. Pravda, tehdy jsem měl i omezené možnosti použití něco jiného z hlediska dispozic prostoru. Teprva celkem nedávno jsem mohl věnovat celou místnost nastálo jen pro projektorování a tím pádem vyměnit i rolovací plátno za něco „napevno“. Takže jsem se rozhodl to zkusit, a kromě projektoru postoupit o třídu výše i ve výběru projekčního plátna. A musím říci, že jsem docela překvapený, jaký rozdíl to v praxi je …

Pokud jste fanoušci domácího kina a chtěli byste vaše zážitky a váš stávající obraz vylepšit, je plátno Kauber se speciálním stříbrno šedým ALR povrchem vynikající volbou. Obraz díky němu dostane bez přehánění zcela nový rozměr a také budete moci sledovat filmy beze ztráty kvality i s horším zatemněním, což u bílého plátna s běžným kinoprojektorem není dost dobře úplně možné, pokud chcete o nějaké kvalitě výsledného obrazu vůbec mluvit.

Společnost Kauber nabízí tato plátna v různých velikostech a nejenom v rámovém provedení, jako jsem měl možnost otestovat a používat já, ale i třeba v mnohem populárnějším roletovém. To má velkou výhodu v tom, že můžete mít třeba na zdi klasickou televizi a večer jenom stáhnete plátno těsně před ní a pustíte si projektor s mnohem větší uhlopříčkou. Kauber dokonce vyvinul svůj vlastní způsob napínacího mechanismu a díky němu jeho roletová plátna netrpí oním vlnovým efektem, který nakonec časem postihne všechna obyčejná roletová plátna, což mohu potvrdit z vlastní osobní zkušenosti. A to byl také jeden z důvodů, proč jsem právě přešel na trvale instalované rámové provedení. To je určitě funkčně pro projekci nejlepším řešením, ale prostě ne vždy je možné jej z praktických důvodů u každého použít. Proto je dobře, že Kauber má tedy i stahovatelná provedení.

Asi se ptáte, jaký je háček toho všeho. Přeci jen podobná plátna nejsou úplně běžně k vidění a nenajdete je moc běžně v nabídce normálních velkých obchodů, které jinak projektory také prodávají. No, už jsem to nakousl v úvodu. Ten háček je hlavně cena. Já osobně jsem dlouho používal, a také šéfredaktor DDWorld a pár dalších kolegů v redakci stále používají, běžná rolovací plátna. Honza S. má také 120“ rolovací plátno za těch 5 – 7 tisíc, což je celkem standardní částka, kterou jsou mnozí ochotní do plátna dát, speciálně když taková je běžná nabídka běžných obchodů. A vypadá to i funguje dobře a ty kompromisy s ohledem na cenu tomu odpoustíte. Z hlediska poměru cena/výkon prostě dobré řešení. Ale až když jsem měl možnost v praxi se stejným výkonným projektorem vidět ten rozdíl proti dražšímu řešení jako je Kauber, zjistil jsem, že prostě plátno opravdu dělá velký rozdíl, kdy opravdu vyniknou kvality a možnosti projektoru a hlavně obrazově je to zkrátka znát.

Takže kolik stojí mé relativně normální 117“ provedení? Zhruba 50 tisíc korun a montáž, kterou důrazně doporučuji nechat si raději udělat u vás doma ,vyjde na dalších 5 tisíc s dopravou. Rozhodně tedy podstatná investice, ale podle mě za to stojí, pokud to s promítáním myslíte vážně. Stále nejde zdaleka o nejdražší či nejluxusnější řešení, jaké je možné, ale už má všechny TOP kvality, a ve srovnání s jinými je vlastně i cenově pořád velice rozumné. Jde také už o profesionálnější řešení, takže už musíte zapojit specialisty, tím spíše že produkty jakou KAUBER plátna nejsou běžně dostupné v nabídkách klasických velkých e-shopů apod. Výsledek za to však stojí. Tím spíše, když už také investujete do pořádného domácích projektoru a máte také další odpovídající vybavení promítací místnosti.

Navíc žijeme ve zlatých časech digitálních streamovacích služeb a dostupnost zajímavého obsahu je tak špičková, takže proč si to neužít pořádně, kdy je mi až líto těch "konzumentů" co na filmy a seriály koukají na telefonu či v lepším případě tabletu apod. I proto dává pořízení pořádného domácího kina stále větší smysl. Speciálně třeba i proti velkým TV obrazovkám. Tím spíše, pokud si chcete užít větší formát kolem těch až 120“, což je do běžných domácích podmínek ideální velikost. Ano, dát 50 tisíc za plátno a 120 tisíc za projektor je hodně, ale také už se bavíme o tomu odpovídající špičkové kvalitě obojího a výsledného obrazu i zážitku (tady už to není jako v kině, tady už je to i lepší proti mnoha kinům). Ano, existují i velké klasické LED obrazovky, ale u nás běžně nabízené největší 98“ LED TV stojí od špičkových značek 200 až 250 tisíc. Takže proti nim je i mé už vlastně high end projektorové řešení s ještě větším obrazem, vlastně cenově o dost výhodnější a přístupnější.

Ale ano, kvalitní plátno je větší investice. Ovšem stále s ohledem na výslednou kvalitu obrazu a jeho velikost, to vlastně není tak drahé. A to ani v kombinaci s opravdu špičkovým projektorem. Výhoda je zde také vysoká možnost individualizaci a řešení na míru, kdy nemusí jít jen o domácí použití. Osobně jsem tedy více než spokojen tím, co v praxi přechod z relativně „OK“ běžných dostupných pláten přineslo použití Kauber Peak Contrast S. A každému nadšenci do projektorování bych doporučil vážně zauvažovat nad investicí do podobného pořádného plátna, pokud je to v jejich podmínkách možné. V mém případě tedy vítaný a znatelný skok vpřed, nejen pro domácí kino zážitky ale také pro budoucí možnosti testování a recenzování nových projektorů.

Doporučení je zde tedy jasné, a stejně tak podle mě stojí za to zapojit i odbornou specializovanou pomoc do celého výběru i realizace, pokud to s projektorováním myslíte prostě vážně.

Za poskytnutí plátna na recenzi děkuji společnosti Audiopro s.r.o a společnosti Kauber

Za poskytnutí AV zesilovače Onkyo TX-RZ50 děkuji společnosti HifiSound.cz