Největší technologické úspěchy a propadáky roku na poli IT v roce 2009 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 28 prosinec 2009
Přejít na obsah
Největší technologické úspěchy a propadáky roku na poli IT v roce 2009
Propadáky roku 2009: 10.místo - 6.místo
Největsí úspěchy v roce 2009: TOP 5!
Propadáky roku 2009: Top 5!
Nej propadák a Nej úspěch roku 2009

 

  • Propadáky roku 2009: 10.místo - 6.místo

Ne všechno se všem v roce 2009 vydařilo. Je tu i řada technologií nebo událostí s nimi spojenými, o kterých lze mluvit jako o zklamáních, nebo vyložených omylech. Podívejme se tedy žebříček těch největších propadáků letošního roku a začneme od 10.místa …

  • 10. místo mezi propadáky: Cloud Computing

Mělo to být velké téma letošního roku u předních HW výrobců, softwarových i internetových firem, nakonec se ale na tomto poli vlastně z pohledu běžného uživatele nic nestalo. Vzdáleně distribuovaný výkon a aplikace mají jistě své kouzlo a možnou budoucnost, ale v roce 2009, mimo velkých řečí, není stále vidět nic moc přínos a použití pro běžné uživatele. Spíše došlo k oddálení kvůli zrušení, nebo zpoždění klíčových technologií. Cloud Computing není propadákem v pravém slova smyslu. Má určitě budoucnost a osobně si myslím, že světlou, ale v roce 2009 navzdory některým očekáváním a slibům, toho mnoho nepředvedl. Ne to, co jsme doufali vzhledem ke slibům a plánům mnoha firem, že předvede. Snad příští rok.

  • 9.místo mezi propadáky: NVIDIA TEGRA a ION

Opět za neúspěchem těchto technologií stojí hlavně příliš bujarý marketing a jím podporovaná nereálná očekávání. TEGRA a ION měly být podle jejich tvůrce důležitými tahouny trhu smartphone a netbooků. Nestalo se tak. TEGRA je největší zklamání. Poměrně slibná platforma nakonec totálně propadla. Ne snad, že by neměla technicky co nabídnout, ale prostě o ní nebyl mezi výrobci zájem. Ze slibovaných mnoha modelů smartphone a samrtbooků zbylo jen významnější Microsoft ZUNE a asi dva SmartPhone. Obojí ale ve výrazně limitovaných počtech s omezením jen na vybrané trhy a u nás se neukázaly vůbec.

O něco lépe na tom byl ION. Opět parametrově zajímavý produkt, ale nakonec propadl u výrobců. Navzdory slibům jsme na ION netbooky apod. čekali vlastně celý rok, aby se na konci roku ukázalo pár předražených modelů, které už spíše soupeřili s výkonnějšími CULV notebooky. O něco větší úspěch měl ION na poli nettopů, ale tato platforma příliš oblibu u zákazníků nemá. ION je solidní integrovaná grafika, ale ve spojení se slabým CPU Intel ATOM je jeho jedinou výhodou schopnost akcelerace HD videa. Herní výkon ATOM CPU zabije a vše ostatní je pro nenáročnou ATOM platformu irelevantní. Za ION se tak jen hodně platí. ION je o něco úspěšnější než TEGRA, ale realitou je, že se o obojím opět daleko více namluvilo, než se na trhu nakonec ukázalo. Obojí tak patří ke HW zklamáním roku a uvidíme, co ukáže v roce 2010 ION2 a TEGRA2, které se ukáží již brzy.

  • 8. Místo mezi propadáky: Netbooky

Z hlediska prodejních úspěchů jistě tyto přístroje patří mezi absolutně nejúspěšnější produkty letošního roku, jenže to je asi tak jediný důvod, proč je tam zařadit. Vše ostatní mluví proti nim. Netbook se měly stát údernou silou rozšíření počítačové gramotnosti do chudších zemích. Nakonec to dopadlo tak, že netbooky jsou jen dalším zbytečným spotřebním zbožním, které se úspěšně prodává jen na vyspělých trzích a to způsobem, ze kterého se nám po velkou část letošního roku otevírala kudla v kapse.

Velkou část roku byli neznalí zákazníci klamáni při nákupu. Mnoho prodejců totiž prodávala netbooky, jako notebooky. Až ke konci roku se situace zlepšila a výrobci sami začali s větší důrazností odlišovat netbooky od notebooků. Ačkoliv prodejní čísla vypadají krásně, realitou je, že spokojenost s netbooky je velmi nízká, stejně jako jejich spolehlivost daná nízkou cenou. Ale nutno říci, že zkrátka možnosti a schopnosti netbooků odpovídají jejich ceně. Většina z nás v redakci ale není z netbooků příliš nadšena. Mnozí zákazníci a uživatelé, kteří už tak o PC mnoho nevědí, čekají od netbooků zázraky a použitelnost jako u pořádného notebooku, které se samozřejmě nedostaví. Netbooky tak přidělávají spíše práci nám i prodejcům s vysvětlováním a přesvědčováním zákazníka, že ano, cena je sice krásná, ale jeho požadavky se s tím neslučují. Netbooky se nám nelíbí také proto, že místo aby vývoj šel cestou k rychlejším CPU, GPU a počítačům, netbooky v podstatě řadí zpátečku a od lepších a lepších běžných notebooků jsme šli k horším. Všechno zlé, je k něčemu dobré. Netbooky donutily výrobce snížit cenu skutečných CULV notebooků pod 20 000 korun. Přesto netbooky hodnotíme jako cestu zpět a v podstatě zbytečný spotřební produkt. Za poměrně vysokou cenu dostanete jen kus pomalého, nekomfortního zařízení, ze kterého budete mít možná chvíli radost, pak ale objevíte 12“ CULV klasický notebook a pomalý nepohodlný netbook s radostí zahodíte.

  • 7. místo mezi propadáky: PhysX a herní fyzika obecně

Možná kdyby PhysX nebyla tak nafouknutá bublina a nemluvilo se o něm tolik, nepatřila by tato technologie mezi propadáky letošního roku. Spolu sebou táhne dolů i herní fyziku obecně. O Herní fyzice a PhysX obzvlášť, se toho hodně nakecá, ale realitou je, že se za uplynulý rok neposunula herní fyzika ani o píď. Herní fyziku nadále nejvíce zastupují integrované fyzikální engine v samotných herních engine. Minoritně pak PhysX (hlavně proto, že na PC je zdarma, konzolové verze se platí), těsně následuje HAVOK, který se v podstatě až na malou ukázku OpenCL akcelerace nikam nepohnul a třetím vzadu je openSource Bullet.

Herní fyziku bereme jako nedílnou součást počítačové hry. Přesto se z marketingových zájmů jedna firma rozhodla ji propagovat zvlášť. Tak údernou zcestnou a až škodlivou propagandu, která se kolem PhysX letos odehrála, si budeme dlouho pamatovat, takže marketing může slavit. Realitou ale je, že PhysX zůstává ve stejné podobě, jako před lety, když jej NV kupovala. Korunu tomu nasadila tím, že v jinak průměrné hře BATMAN ji sama odladila a dodělala a tak o použití GPU akcelerované fyziky samotnými herními vývojáři nemůže být ani řeč. PhysX se tam staralo o nepodstatné věci, které jinak byly ve stejné kvalitě k vidění ve hrách léta před tím a pára nebo létající papíry se dají udělat i jinak než nutnou akcelerací fyziky přes GPU. Vrcholem pak je záměrná neoptimalizace na vícejádrová CPU nebo zakázání při souběžném osazení grafik ATI a NV v jednom PC. PhysX se objevilo jen v několika málo hrách a ve většině navíc jen akcelerované přes jedno jádro CPU, takže kdyby tam bylo cokoliv jiného, nepoznáte to. Akcelerovat fyziku výhradně přes GPU, navíc omezeně na jedné značce grafik, je prostě z hlediska vývoje blbost na entou. Budoucností herní fyziky jsou unifikované technologie akcelerované obecně přes OpenCL nebo DirectCompute, které poběží na CPU i GPU bez rozdílu značky a vyznání nebo v nejhorším integrované fyzikální engine v samotných herních engine. PhysX , vzhledem k velkohubým prohlášením a kecům kolem něj, vztahneme-li to reálné podobě na trhu, prostě propadák. PhysX a herní fyzice by prospěla změna majitele PhysX, méně keců a otevřenost pro libovolný počet jader CPU, libovolnou grafiku a unifikovaná podpora nejlépe jako součástí herních engine nebo API. To, co jsme viděli během roku 2009, je výsměch …

 

  • 6.místo mezi propadáky:

Konzole SONY PlayStation3 a next gen herní konzole obecně

 

PS3 navzdory predikcím i letos propadla. Prodeje se nevyrovnají konkurenčním Wii ani Xbox360. PS3 není možná z hlediska HW technologickým propadákem, ale jen částečně. Technologicky je ze všech konzolí nejdál, ale nedokáže to obhájit. Hry na levnějším Xbox360 vypadají lépe, to je ale jen první a malý problém, druhý problém je náročnost vývoje her na PS3, největším problémem ale je, že prodávat HW se ztrátou dokáže každý blbec a prodávat PS3 dlouhodobě s dotováním je prostě propadák na celé čáře. PS3 prodělala SONY už něco kolem 5 miliard dolarů.

PS3 a jejímu pojetí ale také vděčíme za hlavní úpadek vývoje her. Bohužel kolem konzolí se dnes všechno točí, protože líní vydavatelé neradi hledají cestu k vyšším prodejům na náročné PC platformě, kde čekají hráči trochu od her více a také lépe vědí, za co se vyplatí a za co stojí zaplatit. A těžko můžete čekat nějaký technologický vývoj her na zařízení, které se roky nevyvíjí! Kdyby tu neexistovala PS3, což by normálně už dávno neměla, protože prodávat něco se ztrátou si normálně nikdo nemůže dovolit, tak tu není ani Xbox360 a tedy pojetí nextgen konzolí konkurující (či spíše parazitující) na PC platformě tu neexistuje. Wii je jedinou skutečnou herní konzolí, herní konzole nemají být tahounem vývoje a prodejů her. PS3 a Xbox360 jsou hlavní brzdou vývoje her a je to o to smutnější, že si mnoho hráčů rezignovaným nákupem těchto ryze spotřebních a zbytečných platforem na rovinu řečeno s…e do vlastního hnízda. Za konzolové hry zaplatí až o 1/3 více než PC verzi, konzolové hry vypadají hůře, a nechápu, že i PC si můžete snadno připojit k velké HD TV přes HDMI a funguje to prostě jako monitor a hry budou vypadat lépe než na konzoli a s bezdrátovým gamepadem si můžete užívat na PC jak je libo. Dotovaná PS3 nasazuje všemu korunu …

A teď zase na chvíli nechme propadáky a podívejme se na to, co se povedlo. Míříme už do kategorie těch nejlepších a podívejme se na pozice 5 až 2.



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 970x
Komentářů: 3
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1481x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1108x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1185x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3765x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1461x
Komentářů: 0