Největší technologické úspěchy a propadáky roku na poli IT v roce 2009 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 28 December 2009
Přejít na obsah
Největší technologické úspěchy a propadáky roku na poli IT v roce 2009
Propadáky roku 2009: 10.místo - 6.místo
Největsí úspěchy v roce 2009: TOP 5!
Propadáky roku 2009: Top 5!
Nej propadák a Nej úspěch roku 2009

 

  • Propadáky roku 2009: TOP5!

Pokračujme v souhrnu toho nejzajímavější, co se za rok 2009 událo. Teď se podíváme na pokračování žebříčku těch propadáků a toho, co se nám letos nelíbilo. Už se blížíme k vrcholu, takže tady je už načatá TOP5 těch největší průšvihů. Letos rozhodně bylo z čeho vybírat.

  • 5.místo mezi propadáky: Intel Larrabee

Měla to být velká pecka, nebude z toho ale nic. Celý rok jsme se těšili, aby Intel na konci roku 2009 oznámil, že Larrabee v dohledné době, jako běžná grafická karta, nebude. Proč? Když Intel viděl nové grafiky ATI Radeon HD 5000, srovnal to se svým konceptem Larrabee, postaveným na několika desítkách speciálních x86 procesorů, tak to odpískal. Celá koncepce prví generace Larrabee nebyla prostě životaschopná. Doplatil na to dlouholetý zaměstnanec Intelu a šéf vývoje Larrabeem který firmu opustil. Larrabee Intel stálo několik miliard dolarů na vývoji a nakonec z toho tak pro běžné uživatele nic nebude. Těšili jsme se přitom na Intelem oznámené grafiky, jako konkurenci k ATI a NV grafikám a také na zlepšení grafických ovladačů Intel. Nebude z toho tedy nic a Larrabee je tak velké zklamání letošního roku i let následujících. Larrabee dále zůstává ve vývoji, ale bude to záležitost několika dalších let a Intel jej míří spíše na HPC segment.

Na vyšší než 5.místo to ale nestačí, Larrabee v podstatě celou dobu byl jen papírový produkt a nikdy jsme jej na živo v předprodukčních vzorcích neviděli a k trhu se tak blíže nepřiblížil a nelze jej tak hodnotit jako neúspěšný produkt, protože produktem de facto nikdy nebyl. Intel to zastavil tedy ještě včas. Přesto to zklamání rozhodně je, osobně jsem věřil, že Intel uspěje.

 

  • 4.místo mezi propadáky:

Intel usvědčen ze zneužití monopolu – oficiálně se odmítá přiznat

 

Kde Intel propadl (možná už ne letos) na plné čáře, je chování Fair play. Intel byl letos jednoznačně usvědčen ze zneužití svého monopolního postavení a podplácení výrobců PC i software, aby neumožnil větší rozšíření procesorů AMD a zvýhodnil své, často výkonově i cenově horší CPU, což rozhodně pozici mnohem menšího AMD ovlivnilo do let následujících, které už mu nikdo nevrátí. Intel byl v podobných kauzách usvědčen v několika částech světa. Zatím nejvýznamnější zásek má ale na svědomí EK, která Intel pokutovala rekordními 2 miliardami euro. Intel oficiálně ale stále zastává pozici ublíženého, ačkoliv jiné kroky svědčí o tom, že moc dobře ví, co dělal. Svědčí o tom i jinak pozitivní fakt, že se vyrovnal s AMD, a kromě malé finanční kompenzace nějakých 1,25 miliardy dolarů je na světě i nová CrossLicenční dohoda, která AMD dává mnohem více volnosti a hlavně Intel slíbil, že se bude chovat fair play.

Jestli tohle není přiznání vinny, tak už nevím. Přesto Intel dál trvá na tom, že jeho počínání neomezilo zákazníky, což je jednoznačná lež. Intel čeká na soudním poli těžký rok 2010, protože sice má od sporů s AMD pokoj, ale po EK mu to hodlají osladit pořádně úřady v USA a zažalovali ho snad za všechno, co jen si lze představit. Většinu z toho Intel pravděpodobně prohraje, což by mohlo mít výrazný vliv pro změny na licenčních polích. Kdyby se Intel přiznal a dohodl se všemi zúčastněnými, jako se to stalo s AMD, určitě bychom to brali jako dobré gesto, ale přesto jeho chování nelze hodnotit jinak, než jako hodně špatné, které rozhodně ovlivnilo hodně celou situaci včetně současné pozice AMD i výběr zákazníků.

 

  • 3. Místo mezi propadáky:

Nucená nabídka internetových prohlížečů ve Windows v EU!

 

Jako selhání zdravého rozumu hodnotíme donucení společnosti Microsoft, nabídnout místo IE prohlížeče ve svých Windows v EU nabídku s několika konkurenčními prohlížeči. Považujeme to za bezprecedentní zásah do práv firmy na tvorbu vlastního produktu. Srovnat to lze snad jen tím, že by třeba automobilka Mercedes dostala nařízeno v EU nabízet zákazníkům ve svých autech i motory značky BMW, VW, Honda apod. je to prostě do nebe volající nesmysl.

Je to hloupost už jen proto, že MS nikomu nebránil si instalovat do Windows jakýkoliv prohlížeč a tak ten, kdo chtěl, si tam ten svůj vysněný instalovat a používat mohl. Ten kdo nechtěl, toho bude nová nabídka ve WIN jen otravovat. Nařízení platí jen pro Windows prodávané v EU. Je to prostě nesmysl a zajímalo by mě, zda EU na oplátku nařídí Google propagovat vyhledávač Microsoftu atd.

 

  • 2. Místo mezi propadáky:

Přejmenovávání grafik NVIDIA a NVIDIA FERMI – lež a klam

 

Na poli HW asi v roce 2009 je největší slibotechnou společnost NVIDIA. V podstatě co slíbili, to se zaručeně nestalo nebo to bylo úplně jinak. Marketing nikdy nebyl o tom, říkat celou pravdu, ale NVIDIA se svým marketingem dospěla spíše do stádia, neříkat pravdu vůbec a rovnou lhát. NVIDIA prostě v roce 2009 klamala a lhala a říkala tomu marketing. O to více nechápu to, že jí to u tolika lidí prochází, což je jen důkaz, čím je ta krize nejen hospodářská, ale i společenská způsobena. Když se lež stane obecně přijímanou normou, je to problém …

(8800GTS 512MB - 9800GTX - 9800GTX+ a teď "nová" GTS 250)

Začněme nejdříve tím klamáním. Tím je zcela jednoznačně neustálé přejmenovávání grafik. Staré modely pod novým názvem vydávat za nové. Jasně, NVIDIA nebyla první firma, která to udělala, ale v takovém rozsahu je to opravdu průkopník. Některé modely, třeba 8600GT/9800GT/8800GTS byly za poslední dva roky přejmenovány 4x! Pořád se jedná o stejně výkonné modely se stejnými technologiemi. Nejde o to, že výkonově stačí, vzhledem k stagnaci vývoje her v uplynulých dvou letech na tom není nic divného, jde o to, že vydávat staré za nové se prostě nedělá a znám i pár pitomců, co měnili 8800GTS 512MB za 9800GTX+ a poté nadšeně za „novou“ GTS 250. O tom, že přejmenování měli plné zuby i samotní výrobci, svědčí jejich mnohé negativní reakce. Business a marketing je fajn, ale NVIDIA překročila v roce 2009 hranice mezi pravdou a lží.

(Prezentace falešné grafiky - záměrný klam, co by standardní marketing?)

A teď k tomu klamání a lhaní. Kromě vydávání se za leadera na poli vizuálních technologií – o čemž svědčí zanedbání DX10.1, bagatelizování DX11 (dokud ho mít nebude), omezování technologií PhysX na CUDA a NV grafiky i přes ovladače, lhaní o tom, že NV má licenci pro čipsety a ke konci roku ukazování falešných grafik a lhaní o jejich dostupnosti. NVIDIA prostě lže a horší než to je fakt, že to některým lidem nevadí a ještě ji v tom podporují a lži interpretují dál. Situace s FERMI je zářným příkladem. Normálně kdyby na rovinu řekla to, jak víme, že to je, že 40nm technologie je ve srabu, FERMI má zpoždění kvůli změně strategie i personálu a FERMI grafiky nebudou dříve jak v Q2 2010. Místo toho ukazuje falešné grafiky, nerealistické a zveličené predikce výkonu a technologií, a přes „novináře“ přitakávače slibuje dostupnost FERMI v listopadu a do konce letošního roku. Samotné FERMI nelze nijak hodnotit, protože není produktem roku 2009 a na trhu se neobjevilo. FERMI je možná jen tou obětí …

NVIDIA za celý rok 2009 neukázala na běžném trhu za celý rok nic, co by se přiblížilo marketingovým slibům, a opodstatnilo tvrzení i technologickém leaderovi. Konkurence ji technologicky i výkonově převálcovala na plné čáře a NVIDIA může vděčit síle svého léta budovaného marketingu, kteří mnozí cení nad realitu a sílu skutečných technologií, že to na trhu z hlediska prodejů až tak velký propadák nebyl, ačkoliv na rok 2009 bude chtít NV rozhodně zapomenout. NV v roce 2009 ale otestovala to, kam až může s lhaním v marketingu zajít a zjistila, že daleko. Přesto to na první místo mezi propadáky v roce 2009 nestačilo a první místo má po právu rezervována zcela jiná událost. NVIDIA je totiž z hlediska světa internetu bezvýznamná, lhát se sice nemá, ale jsou tu nebezpečnější počiny a snahy s větším dopadem, než snaha jedné malé společnosti v řadě jiných obelhat a oklamat zákazníky …

Tím se dostáváme k závěrečné kapitolce shrnutí událostí roku 2009. Zbývá nám vyhlásit největší technologický úspěch a největší technologický propadák roku …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 728x
Komentářů: 2
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1402x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1072x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1160x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3747x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1454x
Komentářů: 0