Intel ukázal XeSS v akci – funguje a vypadá lépe než NVIDIA DLSS? Na obojím dělá stejný člověk ;). Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 28 říjen 2021
altSpolečnost Intel přetáhla z NVIDIA tvůrce DLSS a dalších technologií, a její XeSS se tak má čile k světu.

 

 

 

 

Intel se rozhodně snaží. Zejména po SW stránce ví, že k těm novým GPU bude potřebovat pořádné ovladače a funkce, aby mohl AMD a NVIDIA hned konkurovat. A tak už před časem začal z obou firem přetahovat klíčové lidi. Z AMD si přetáhl šéfa vývoje VEGA GPU a pár dalších lidí, z NVIDIA pak dlouholetého šéfa technického vývoje a marketingu, který stál za drtivou většinou nejdůležitějších NVIDIA funkční a technologií. No a nedávno přetáhl i tvůrce RTX a také vynálezce DLSS technologií. Přímo lidi a jejich team, kteří obě věci u NVIDIA vymysleli a vyvinuli. Nyní tak pracují pro Intel a dělají to samé. Jen s mnohem větším rozpočtem :).

Zkrátka Intel jasně uplatňuje svou hlavní výhodu proti NVIDIA a především AMD. Tedy peníze, kterých má násobně více, než oba konkurenti dohromady. Jen čistý zisk Intelu v posledním kvartále byl vyšší, než AMD a dokonce i NVIDIA, vykázaly jako celkové své kvartální příjmy. To jen pokud si někdo naivně myslí, že na trhu máme vyrovnané konkurenty a vyrovnané podmínky :).

Intel chce s novými Xe grafikami opravdu útočit. Začne v mobilní sféře a poté se přesune do desktopu. Rád by obojí stihl během první poloviny 2022. Vedle HW chystá tedy také SW. A zajímavě se jeví jeho odpověď na DLSS a FSR technologie s tím, že Intel jde evidentně cestou kombinace obojího. Tedy výpočetně náročnější, ale ve výsledku přesnější a kvalitnější cestou současného DLSS, kdy i zlepšuje přes AI a speciální instrukce obraz. Ovšem současně z AMD FSR si chce vzít univerzální přístup, tedy že to bude fungovat nejen na Intel grafikách. I když na nich to poběží lépe, protože budou mít speciálně posílenou architekturu pro ty speciální instrukce. Na AMD nebo NVIDIA to poběží prostě pomaleji, ale poběží taky (snad).

Vzhledem k tomu, že za Intel XeSS stojí stejní lidé, kteří od základu vymysleli, vytvořili a implementovali NVIDIA DLSS, dává samozřejmě smysl podobný přístup k věci. Intel ve vývoji rychle pokračuje, aktuálně prezentovat funkčnost ve hrách The Riftbreaker (podporuje i FSR) a Hitman 3, který bude první velkou hrou, jež bude XeSS mít v základu. Intel sice ukázal vše v chodu, ale videa jsou v nízkém rozlišení a samozřejmě s komprimací, takže se z nich nedá mnoho usuzovat. Ale divil bych se, kdyby to fungovalo hůře než DLSS, když za tím stojí stejní lidé. Vlastně by mě nepřekvapilo, kdyby to fungovalo lépe, a ještě tedy nejen na Intelu. AMD se svým FSR neřeklo zdaleka poslední slovo. Současná verze je záměrně jednoduchá, nepoužívá AI a funguje na všech GPU. Ale chystá se představit zcela novou verzi s podobným přístupem jako Intel, tedy výpočetně náročnější s užitím a implementací HW optimalizací na GPU RDNA 2 případně RDNA 3. NVIDIA pak pokračuje ve vývoji svého DLSS, které již míří do verze 3.0. Ale troufám si říci, že odchod člověka, který DLSS vymyslel a části jeho teamu, který na tom všem pracoval, se musí do dalšího vývoje u NVIDIA nutně velmi negativně projevit.

Každopádně není pochyb o tom, že tyhle „berličky“, tedy technologie, které za pomocí AI dokáží vytvořit /dopočítat) obraz ve vysokém rozlišení (případně ho ještě vylepšit), ovšem stačí na to grafice počítat obraz v mnohem nižším rozlišení, budou zásadní. Řekl bych prakticky nezbytné. Proč? Protože nároky raytracingu a dalších věcí jsou a budou obrovské (a zvyšovat se). Nástup 8K rozlišení je pomalu tady, a i když budou existovat v nových generacích grafiky, které to budou zvládat nativně, budou mít běžně kolem 500W spotřeby a stát majlant. Takže takové nemůžete nacpat do konzole, notebooku a běžného cenově dostupného PC. A aby ty hry mohly nové technologie, ray tracing a vysoké rozlišení nabízet hráčům, musí to zvládat mainstreamová GPU se zlomkem spotřeby a ceny high endu. No a tak jediná cesta jak to mohou zvládnout, budou právě technologie jako FSR, DLSS a XeSS.

Samozřejmě všichni výrobci se snaží mít výhodu ve své technologii, ale myslím si, že vše směřuje neodvratně k vytvoření nějakého standardu, kdy si myslím že největší šanci mají právě Intel XeSS a AMD FSR, které jsou evidentně stejným směrem a stylem – navíc obě firmy ovládají hlavní platformy. Intel PC a AMD konzole. Obě firmy se také dokáží domluvit a udělat společný standard, dokázaly to i v minulosti. Jak víte, Intel využívá řadu technologií AMD, bez nich by ani dnes nefungoval, a naopak. Takže si umím představit, že najdou společnou řeč i kolem XeSS a FSR. Bylo by to dobré i pro hráče a vývojáře her, prostě stejná a funkční technologie a standard ve všech hrách a enginech. Ale musíme se k tomu propracovat, takže je samozřejmě dobře, že všechny firmy pracují na své technologii a vývoj tak jde v tomto směru kupředu … v určitém čase ale musí k vytvoření standardu v tak důležité věci, prostě dojít.

Rád bych se osobně vrátil k hraní na 3 monitorech v Eyefinity (dnes tedy 3x 4K 120Hz), případně VR ve vysokém rozlišení na každé oko. Ale se všemi moderními efekty, RT a v potřebném rozlišení apod. bude třeba mnohem vyšší výkon, než jaký dnešní a možná i ta další generace TOP GPU nabízí. A také nejsem ochotný provozovat 500W grafiky – ne kvůli spotřebě, ale kvůli nárokům chlazení. Takže XeSS či FSR je podle mě cestou, jak by se to dalo provozovat na rozumnějším grafickém řešení. Ale musí to být prostě standard, fungovat všude, na všem a pro všechny. Intel i AMD zatím tímhle směrem jsou, tak snad jim to vydrží. Tomu vývoji držím palce. Tyhle technologie by mohly pomoci i snížení spotřeby, když třeba vaše GPU nebude muset makat tak moc a generovat nativní 4K, ale vystačí si s 1080p/1440p + FSR/XeSS k tomu a bude to vypadat v pohybu nerozeznatelně od nativního 4K, mohlo by to být fajn. A nižší spotřeba k tomu, což je a bude velké téma vzhledem k cenám energií …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-29 06:56:40

čo si budeme navrávať veľké množstvo GPU výkonu sa stráca slabým odladením.
Par rokov do zadu na starych enginee boli hry čo ani s daleka nepotrebovali tolko GPU vykonu tak na nejake odladenie kašlali a nechavali prepočitavať všetko.
Proste hra na ktorej to šlo na 200FPS bola slaba hra, ale hra ktora šla na 30FPS bola super moderna tak že bola priam povinnosť montovať do hier kurvitka aby to nešlo rýchlo.
Ak sa programatori posnažia a hry doladia, tak bez toho aby hardwarovi vykon narastol, hra sa zrychli bez problemov aj o 100% pri rovnakej kvalite obrazu len musi biť ochota
LukasL34 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-29 08:48:20
avatar
Ochota by i byla. Ale většinou do toho nechtějí vrážet další čas a peníze.
Je prostě jednoduší optimalizovat a ladit efektivitu kódu pro jednu architekturu na konzolích, než dělat to samé pro 5-6 architektur od dvou výrobců s různou velikostí a rychlostí grafické paměti, různými ovladači, různými OS a tak dál. Je prostě jednodušší to hodit z konzolí na PC a spolehnout se na "brute force" že to bude správně fungovat a hezky vypadat.
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hmm 2021-10-29 07:50:18
avatar
Kolik asi INTEL zaplatil AMD a NVIDIA za ty lidi, nejde je jen jednoduše přeplatit už tak dost vysokým platem a nadstandartními pracovními podmínkami, ti lidé mají smlouvy navržené těmi nejlepšími právníky, že jen tak ze dne na den nemohou přejít ke konkurenci a pokračovat ve své práci. A pokud ano, už si nikde neškrtnout a finančně je sežerou zaživa na pokutách a soudech.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-29 09:59:56
avatar
to nevíme, ale vzhledem k nevyrovnanému postavení AMD a NV vůči Intelu, a jeho finančním možnostem, asi nikdo problémy nedělá ...
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-29 11:28:01

otazka je jestli vubec lidi z techto ranku maji nejake konkurencni dolozky a jak dlouhe. dokazu si predstavit, ze kdybys jim zakazal X let prejit ke konkurenci, tak te poslou nekam..a pak kaplanyan o kterym se v clanku mluvi nepresel do intelu primo od nvidie, od nvidie sel pryc uz v roce 2017 a mezitim delal ve facebooku.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-29 12:42:21
avatar
Osobně se na GK z výroby modrých docela těším, první nebo druhá řada nebude to co asi všichni očekáváme, ale každopádně třetí řada GK by mohla být už velmi dobrá a zajímavá na zakoupení. Hlavně to nesmí vyhořet na ovladačích o to se u Intelu nejvíc obávám.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
StarField se konečně dočká žádných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 125x
Komentářů: 1
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1291x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2189x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1941x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1302x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1294x
Komentářů: 1