Co chystá AMD? 6ti-jádro za rok 12ti-jádro za dva Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 08 May 2008
amd-ikonka-70x50Jaké má AMD plány do budoucna? Vývoj na poli počítačů jde rychle a AMD rozhodně nehodlá zaostávat ...

 

 

Na světě je roadmapa toho, co AMD plánuje pro serverovou oblast až do roku 2010. Když si uvědomíme, že máme rok 2008, tak to zase tak dlouhá doba opravdu není. Pokud dnes tápete, zda pořídit čtyřjádrový procesor, tak přibližně za dva roky už budeme pomalu mnozí pokukovat po dvanácti jádrových procesorech. Sice mluvíme o serverových procesorech, ale ty jsou v poslední době vlastně totožné s desktopovými, takže myslím, že s nimi můžeme počítat i do našich běžných počítačů. Co nás tedy čeká a nemine? Ještě tento rok přijdou 45nm procesory, bohužel to nebude dříve než na konci Q3, ale spíše až v Q4 letošního roku. Nepotvrzují se tedy zprávy o tom, že by snad AMD mohlo vydat přímo na trh alespoň jeden 45nm model už na přelomu 2Q-3Q. V té době AMD ale bude mít k testování připravené první finální 45nm modely, které by později měly v dané podobě vyjít.   

rm-serv-5-08

45nm procesory AMD budou vylepšené současné 65nm procesory. Kromě výrobního procesu bude upraveno i vlastní výpočetní jádro, u nějž by mělo dojít ke zvýšení výkonu za takt. Kromě toho L3 cache se zvětší ze současných 2MB na 6MB. Vylepšení by se mělo dočkat i HT. To vše nás čeká tedy v druhé polovině letošního roku. Přibližně za rok se objeví nativně šestijádrový procesor s jádrem Istanbul. Technologicky by však mělo jít o víceméně Shanghai jádro.

Na rok 2010 pak AMD naplánovalo velké změny. Se zcela novou generací procesorů kdy základem by mělo být nativní šestijádro Sao Paulo se zcela novými technologiemi a plnou podporou již jen DDR3 pamětí. Objeví se ale i dvanáctijádrový procesor, nejspíše složený ze dvou výše uvedených šestijádrových. Spolu s těmito procesory přijde i zcela nový socket a tedy zcela nová platforma, kterou AMD nazvalo Marranello. Spolu s tím naplánovalo i vydání svých vlastních čipových sad. Upozorňuji, že roadmapa obsahuje plány AMD na poli serverů. Pokud jde o samotné procesory, podobný vývoj můžeme čekat i na desktopu ...

Zdroj: Fudzilla

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
pfhawk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-08 21:12:55

hmm zajimavy. priblizne v roce 2009-2010 nejspis budu sestavovat novej pocitac, tak sem zvedavej, jak se to vyvine. hlavne jestli programatori vymysli programy, ktery se budou prizpusobovat poctum jader...

EDIT: Thomasi, srry ze jsem to napsal. Jen jsem vyjadril prani, o programovani nic nevim...jsem presveddcen, ze v budoucnu se naleznou odpovedi na soucasne potize...
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-08 23:45:49

Si to predstavujes trosku jako hurvinek valku. To neni o tom, jestli programatori neco vymysli, ale o tom, ze spousta uloh proste neni paralelizovatelnych, takze se programator muze treba postavit na hlavu a nic mu to nepomuze. Navic programovani vicevlaknovych aplikaci je MNOHEM slozitejsi nez programovani jednovlaknove aplikace a take mnohem nachylnejsi k chybam.

EDIT: Ad to tvoje sorry - neber me zas tak vazne, ja se nezlobim. Jen vsude ctu jak programatori toto a tamto, tak jsem to chtel uvest trosku na pravou miru, ze to neni tak jednoduche, jak se muze laikovi zdat.
mArCus_777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-08 20:33:48

Hlavne v tom je ekonomika. Programatoru je hodne. Dobrych programatoru malo a pokud je clovek chce ,musi je zaplatit.Tim se vyvoj prodrazuje(proto se dnes pise tolik mene efentivnich programu(rozumej optimalizovanych). Jenze casto je levnejsi zamestnat mene kvalitni programatory,kteri vyviji rychleji a pokles vykonu aplikace se dorovna zvysenim vykonu hardware(vsak oni si koupi vykonnejsi procesor/grafiku atd.). Navic jak psal ThomasBlue, jen malo veci se da efektivne resit paralelne. Vetsina se resi pseudoparalelne,kdy se nektere casti pocitaji paralelne a pak nastava synchronizace s jinymi paralelnimi vetvemi a dochazi k predavani dat mezi nima. Synchronizacni akce s tim spojene byvaji casto dost narocne a poslou cely vykonnostni zisk do ...... . Samotna synchronizace je velmi nachylna na vytvoreni chyb a odhalovani tech chyb, to je casto nocni mura! Dalsim problemem jsou sdilene zdroje v systemu, ktery uz z principu neni paralelni(treba pamet). Krome vyse zmineneho, kazdy dnesni procesor obsahuje vnitrne nekolik paralelnich jednotek.Takze temer kazdy program se vykonava castecne paralelne.
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-08 22:29:08

Presne tak, nechtel jsem tu zabihat do detailu, ale az si nekdo zkusi resit synchronizaci nekolika vlaken pres semafory, zamky, monitory a podobne vychytavky a ono mu to bude porad padat a chovat se nevyzpytatelne, tak zjisti, ze to za tech 5% narustu vykonu opravdu nestoji. Proste paralelni zpracovani neni zadna hracka a lide kteri neprogramuji si to neumi vubec predstavit co tam vznika za problemy.

Jen s tou prvni casti prispevku bych uplne nesouhlasil. Rekl bych, ze aplikace nejsou mene efektivni kvuli neschopnosti programatoru (i kdyz casto taky), ale hlavne proto, ze se pouzivaji mene efektivni jazyky jako Java nebo C#. Ovsem jejich obrovskou vyhodou je, ze zatimco v C/C++ byste aplikaci psali 3 roky, tak v C# to mate za 3 mesice. Ano bude to mozna o dost pomalejsi, ale ne o tolik aby to prebilo tu casovou usporu. Slozitost dnesnich aplikaci je obrovska a holt se musi od efektivity kodu trosku ustoupit.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-09 09:13:15
avatar
No konečně to tady popsal někdo, kdo tomu evidentně rozumí. Když jsem tady potíže paralelního programování laicky popisoval nedávno, tak to bylo celkem marné.

Díky Thomasi.

Můžeš nám trochu nastínit tvůj velmi hrubý odhad, jaký výkonostní nárůst si lze slibovat od každého jádra navíc? nebo třeba od dvojnásobného počtu jader oproti referenčnímu systému? Něco jako lineárné? Logaritmický? atd?
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-09 09:53:33

Neni zac, ale neber me zas za nejakeho guru vicevlaknoveho programovani. Zas takovy odbornik na to nejsem.

Obecne hrozne zalezi na typu ulohy, u uloh ktere jsou dobre paralelizovatelne, typu rendering, raytracing, zpracovani videa, apod. je u dnesnich ctyrjader rust temer linearni, takze si myslim, ze to tak bude i s vetsim poctem jader. Takze tady to rozhodne smysl ma se s tim patlat a velky. Samozrejme linearni rust nebude nikdy, protoze procesory sdili pamet, neco padne na komunikaci, synchronizaci, dal je tu uzke hrdlo v podobe pevneho disku atd.

Pak se samozrejme vicejadrove procesory vyuziji pri spousteni vice aplikaci zaraz, ale tady uz si myslim, ze to ctyrjadro uz celkem staci, uz tak ma spousta lidi problem je vyuzit, takze prinos vicejader zde bude zanedbatelny.

A pak je spousta aplikaci, ktere se paralelizuji velmi tezko nebo u kterych to nema smysl a u kterych ten rust vykonu bude velmi maly, mezi ktere se obavam patri i vetsina her. Ono si lide mysli, ze jedno jadro bude pocitat fyziku, druhe AI, treti vykreslovat, jenze to velmi casto nejde, protoze jedna vec zavisi na druhe a musi se delat postupne. Soucasne proste zpracovat nejdou a kdyz tak jen s velkymi obtizemi, ktere za to nestoji. Tady jsem tedy pomerne skepticky.

To co jsem tady napsal, samozrejme plati pro domaci pouziti. Vedecke superpocitace jsou zase o trosku necem jinem. Kazdopadne uvidime, nakonec vsechno muze byt jinak
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :) 2008-05-09 10:26:46
avatar
Bál jsem se, že to řekneš

Je mi jasné, že si těžko může jádro fyziky předpočítat efekt konkrétního výbuchu, když neví kde bude a co vybuchne, dokud o ten výbuch výstřelem hráč nepožádá.

Ledaže by se hry začaly programovat tak, že by ostatní jádra "předpřipravovala" výpočty, které třeba nebudou potřeba, jako to dělá momentálně C2D, když odhaduje podmínky a počítá výsledek dopředu a v případě, že se při odhadu splete, tak všechny vyhodí a začne druhou větev. Jenže jak správně odhadnout, jaký výpočet si předpřipravit, když proměnných je tak obrovské množství??

Ale to by znamenalo, že by se aplikace/hra musela psát takříkajíc inteligentně, strukturovaně, jakoby prostorově a nikoliv lineárně, což je dost nepředstavitelné.

Což mi připadá, že pokud nevymyslí, jak hry paralelizovat, a že to půjde blbě, tak se momentálně nacházíme blízko stropu výkonu CPU (myslím ve hrách). Je jasné že jednovláknové aplikace už o moc výkonnější nebudou (frakvence je na maximu a optimalizace jednoho jádra už bude jen v řádu procent - viz Core vs. Nehalem a Phenom vs. X64).

Možná něco takového měl znamenat výrok NVIDIE, že procesor je mrtvý?
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-09 12:08:57

Nebyl bych zas az tak pesimisticky. Nejaky prostor pro paralelizaci tu je, i u her, jen nelze ocekavat ze bude podobne vysoky jako treba u zpracovani videa. A rozhodne si musi lide uvedomit, ze to neni o tom, ze programator byl liny a rekl si "napisu to jednovlaknove". Ten problem je proste VELMI slozity a napsat to jednovlaknove je casto lepsim resenim.

Jinak to o cem mluvis se nazyva spekulativni vypocet a podporovaly to uz drivejsi CPU nez C2D. Na aplikacni urovni bych to ale necekal, protoze, jak rikas, prostor moznosti je tak obrovsky, ze uz predpocitat vsechny moznosti na pouhy 1 krok dopredu je defacto nemozne.

Jak pise nekdo dole, je mozna cas se zamyslet nad zmenou pristupu k programovani obecne. nVidia ma urcite castecne pravdu, jsem zvedavy s cim nas prekvapi, stejne jako jsem zvedavy s cim nas prekvapi Intel.

Jinak k problematice vice vlaknovych her (celkem pekny clanek, anglicky):
Odkaz
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-09 12:55:48
avatar
Velmi zajímavý odkaz. Zdá se, že zase až tak úplně mrtvé ty procesory nejsou, ale momentálně pro více jader to využití není až tak automatické jako pro vyšší frekvenci.

Jak jsem z toho pochopil, otázka efektivního paralelního programování bude ještě daleko víc "architektonická" a o koncepci návrhu a je to běh na dost dlouhou trať, než se to metodicky a pak i fakticky zvládne, zatím se to na téhle úrovni moc neřešilo, leda tak supercomputery.

Pochopil jsem to tak, že je celkem zvládnuté jak paralelizovat zpracování velkého množství na sobě nezávislých dat (třeba překodovat video, nebo zpracovat databázi), kde může výkon být třeba x násobný, když se data šikovně rozporcují mezi jádra, ale bude daleko větší problém paralelizovat nějak jednoduše systém založený na neustálé interakci ve smyčce a změně spousty proměných. A paralelizací určitých oddělitelných částí se tady bude patrně dosahovat nárustu výkonu typicky jen v řádu procent.
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-09 13:01:57

Presne tak, myslim, ze jsi to vystihl velmi dobre. Pak je jeste zajimava ta prezentace Tim Sweeneyho z Epicu, ktera je v tom clanku jako prvni reference, kde si stezuje, ze se soucasnymi programovacimi jazyky se hry rozumne vice vlaknove programovat nedaji. V tom s nim naprosto souhlasim, je to peklo.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-09 13:23:22
avatar
Mrknu Jsem zvědavý.
Člověk se pořád učí.
Díky za doplnění vzdělání
mArCus_777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-09 10:26:52

Ja to tak myslel ale asi to uplne nevyznelo Mene schopny programator muze ,za pomoci jazyku a vyvojovych prostredi usnadnujicich vyvoj, napsat funkcne stejnou aplikaci a v kratsim case nez dobry programator,ktery ma nad svym programem"kontrolu" optimalizuje a ladi v maximalni mire.A jestli se to projevi horsi rychlosti, vetsim zaplacanim pameti nehraje az takovou roli. V konecnem dusledku bude vyvoj rychlejsi=stoji mene a uzivatel ,kdyby mel nahodou problemy, si to dorovna lepsim/vykonnejsim hardware. Programatoru schopnych psat C-analu (C#) se mi rocne hlasi desitky.Opravdovych borcu louskajicich C/C++ (kteri rozumi vetsine aspektu vyvoje pod temito jazyky a dokazi vyuzit jejich silu), tak jeden max dva. A to jsou perly ktere si snazime jako firma udrzet. Budouci vyvoj stejne naznacuje tomu,ze aplikace bude vyvijet stale vice meneschopnych programatoru vyuzivajicich silne nastroje tak 99,9% a na zbyle kriticke casti se pouzije(zaplati) nebo najme specializovana firma zabyvajici se onim konkrotnim problemem.
LuckyJosh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-08 18:38:30
avatar
nekdo z amd asi hodne zere F1
Rocman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-08 18:50:51
avatar
Taky na to teď koukám, všechny jádra mají názvy podle měst v kterých se jezdí závody F1 a k tomu navíc Maranello, což ukazuje na spřízněnost s Ferrari, na jejichž autech se reklama na AMD objevuje.
MobyDict [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-08 19:40:58
avatar
tak mi napada ze uz teraz nieje kde poriadne vyuzit procesor.... snad ked uz budu tieto procesory tak aby sme sa uz setci zapojili do nejakeho programu ktory vyuziva nas pc ked sa nepouziva,,,,ale musi sa ten soft vylepsitr tak aby isel stale,,,inak neviem ako vytazit tieto buduce procakly na 100 percent...takze setci sa chystajte SETi@Home nas caka...
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-08 21:02:10
avatar
škoda že ti nemůžu nasdílet pár renderů... :-)
MobyDict [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-09 01:38:23
avatar
da sa spravit predsa taky projekt ,,,,RENDERFORME@HOME ,,,
Agrael [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-08 21:59:48
avatar
no nevim jeslti s toho co se ted deje v oblasti procesoru maj radost i programatori nechce se jim delat dvouvlaknovi a za chvili se po nich budou chtit 12ti vlaknovi. docela by me zajimalo jak se to dela u superpocitacu , kdyz tam sou klidne i desetitisice jader.
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-08 22:32:49

Je velky rozdil mezi vyvojem jednovalknove a dvouvlaknove/vicevlaknove aplikace. Ale rozdil mezi dvouvlaknovou a desettisicvlaknovou uz neni skoro zadny. Jakmile musite jednou zacit resit synchronizaci paralelniho vypoctu, tak uz je vam casto jedno jestli ty vlakna jsou 2 nebo je jich 100 000.
Gregi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - mulithreading 2008-05-08 22:58:09
avatar
O viacvlaknove aplikacie (programovanie) mam velky zaujem. Je mozne mi dat dajake linky na kvalitne samovzdelavanie (SK, CZ najlepsie, v EN to budem luskat ako 5r-ny)?
Hlavne ThomasBlue, Teba by som poprosil o dajaku tu pomoc

Diky
ThomasBlue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-08 23:12:51

Moje rady:
1. Zajit do knihkupectvi a podivat se po nejake poradne knizce
2. Naucit se anglicky, jinak nemas jako programator sanci
3. Hledat na internetu

Jinak ti tezko muzu neco doporucit. Ja se to ucim tak prubezne z mnoha zdroju. Snad bych jen na zacatek doporucil nastudovat jak to vlastne funguje v OS, k tomu jsou celkem vhodna ruzna skripta z VS, treba tyto:

http://www.fi.muni.cz/usr/staudek/vyuka/opsysprincipy/PA150.xhtml
http://www.fi.muni.cz/usr/staudek/vyuka/opsys/PB152.xhtml
mArCus_777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-09 10:49:25

Paralelnim programovanim se zabyvam uz radu let(nekdy mam pocit ze se snazim paralelizovat vse i v zivote ). Dam ti radu do zacatku. Vybirej dobre jazyk ,ve kterem budes paralelni aplikace psat. Dnesni nejrozsirenejsi jazyky na to nejsou primarne stavene. Ano treba java nebo C# maji knihovnu s vytvarenim a ovladanim vlaken(ktera je napojena na VM aprekryva konkretni volani jadra - nechci zabihat moc do detailu,ale bez nich se to spatne vysvetluje).Java ma dokonce podporu vice vlaken i v jazykove konstrukci. Pred par lety me p.M.Ponkrac ukazal jazyky opravdu stavejici na paralelismu a doporucil mi zacit jazykem Ada. Asi tehdy netusil(nebo ano ),jak mu dnes za to dekuju.
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Název 2008-05-09 00:19:00
avatar
Kdy myslíte, že se objeví procesor s názvem Prague? Nebo jsem ho propásnul?
Martincz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-09 01:10:09

jak už tady někdo psal zdá se že to berou podle F1 a v Praze se F1 nejezdí :-D
Swamp [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-09 20:10:49
avatar
Podle F1 se značí pouze serverové procesory. Prague už ale nebude, podle měst se sice desktopové procesory značily, ale všechno od K10 výš už jsou hvězdy.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - vicevlakna 2008-05-09 11:27:37

S radou veci musim s ThomasBlue souhlasit, nejvetsi casovy problem(pri psani programu) je se synchronizacemi, bohuzel koncept MS je v prehistorickem stadiu(semafory, navesti, etc) a nutno uznat ze tento koncept je mrtvy(resp. z casovych duvodu nepouzitelny), ironii je ze v C++ se diky kodu ktery je daleko blizsi assembleru vicevlakna programuji daleko snaze(ale zase je daleko vice neprehledny pro mene znale, je to prace pro velmi zkusene programatory), ovsem na jednovlakna je prostredi MS rychlejsi. Delphi je takovy prasopes mezi MS a C++, ovsem i on ma sanci na novou generaci kompilatoru.

Radu veci umoznuje objectove programovani nicmene i tak vse speje k vyvoji nove generace kompilatoru(kombinovane graficko psane vyvojove prostredi, prace s castmi programu jako s moduly a jejich vazbami etc etc., bude to daleko srozumitelnejsi pro programatory u objemnych aplikaci aby se vyznal/neztratil/pochopil) a s tim prijde nova generace programatoru, protoze vyuka vicevlaknoveho premysleni bude nutna a je velmi odlisna od jednovlakna...

Idealni by bylo kdyby Intel a AMD/Ati prevzali zodpovednost za sve produkty a podporili tento vyvoj, ale jak rikam to by bylo idealni a my zijeme v realnem svete...
Grook [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-05-09 14:26:43
avatar
Dnes jsem se zde poprve v diskusi konecne taky neco dozvedel.
Dekuji ,jen skoda ze to tak neni casteji a navic mozna ze diskuse je vice prinosna nez samotny clanek { nechci nikoho napadat }
Swamp [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Fudzilla opět sprostě lže... 2008-05-09 18:04:20
avatar
Fudzilla zase kecá a vymýšlí si fantasmagorie. 12-jádro na 45nm výrobním procesu? A jiné věci, tohle někdo udělal doma ve Photoshopu.

NEVĚŘTE NIČEMU, CO TVRDÍ POUZE FUDZILLA.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Vychází Men of War 2 – druhoválečná RTS není v ideálním stavu
Vychází Men of War 2 – druhoválečná RTS není v ideálním stavuThursday, 16 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 646x
Komentářů: 0
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do Japonska
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do JaponskaWednesday, 15 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1339x
Komentářů: 9
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!Tuesday, 14 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1261x
Komentářů: 1
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNFriday, 10 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1660x
Komentářů: 1
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineWednesday, 08 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1144x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Monday, 06 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1885x
Komentářů: 2