Far Cry 6 – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry. Solidní herní základy v pěkné grafice. Ale … Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Neděle, 24 říjen 2021
Přejít na obsah
Far Cry 6 – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry. Solidní herní základy v pěkné grafice. Ale …
Benchmark GPU, CPU a technické zpracování hry
Závěr a hodnocení

 

 

  • Benchmark GPU, CPU a technické zpracování hry

Těžko někoho překvapí, že stejně jako UBISOFT neutrácel moc za vývoj samotné hry, neutrácelo se příliš ani za nějaký velký vývoj herního engine. Hru opět pohání DUNIA ENGINE, který se poprvé objevil už u Far Cry 2. Tohle je zatím jeho poslední varianta, kdy největším vylepšením proti verzi pohánějící dvojdíl Far Cry 5 a New Dawn, je přechod z nativního DX11 na DX12.

Současně díky spolupráci s AMD dostala hra podporu Ray tracing efektů a AMD Fidelity FX Super Resolution (FSR), které na rozdíl od NVIDIA DLSS funguje na AMD i NVIDIA kartách, včetně starších modelů. FSR v této hře tak poskytuje vítaný boost výkonu pro slabší či starší karty, které by jinak neměly dost výkonu utáhnout tuhle hru ve vyšších detailech.

Pokud jde o přechod z DX11 na DX12, kdy DirectX 11 bylo zjevnou brzdou pokud jde o správné využití CPU, řekl bych, že došlo tak maximálně na přejmenování knihoven, protože hra je stále velice špatně optimalizovaná z hlediska rozumného využití výkonu moderních CPU, jak ukáže náš test. Pokud jde ale o grafiku samotnou, jde o jednu z nejlépe vypadajících aktuálních her, tedy mimo městské části mapy, kdy především hlavní město není technicky ani herně prostě dodělané a funkční.

Ještě horší je to s vývojem AI (umělé inteligence) nepřátel, která je snad ještě horší než v předchozích dílech. Protivníci se viditelně materializují třeba jen pár metrů před vámi, a ani na nejvyšší obtížnost nemají šanci reagovat a dát vám nějakou výzvu. Vám stačí jen sekunda a rána do hlavy a je po nich a rychle se na jejich místo zmaterializuje nový protivník. Chvíli ty baví, ale pak to bavit kompletně přestane. Hra zkrátka neobsahuje žádnou AI, takže veškeré souboje jsou značně jednostranné a musíte si v nich zábavu hledat sami.

Největší grafickou změnou proti Far Cry New Dawn, je viditelně realističtější nasvícení všeho a přidání Ray Tracing efektů odrazů, které vyniknout zejména po dešti v kalužích apod. Jde o pastvu pro oči, o tom žádná. Zlepšení se dočkaly také postavy a zejména částicové efekty, kterých je nyní hra opravdu plná. Výrazně hezčí a detailnější jsou i textury, ale musíte si stáhnout extra balíček a plně funkční v odpovídající kvalitě bude jen na grafických kartách s 12GB a více paměti. A jak tedy hra šlape v praxi?

 

  • Test výkonu grafických karet

Opět jsme vytáhli naší obvyklou testovací sestavu s RYZEN 9 5950X s PBO a protáhly hrou několik běžných grafických karet současné i starší generace. Nastaveny byly ULTRA detaily s HD texture balíčkem a aktivní byly SAM/rBAR technologie, které u podporovaných grafik díky přístupu CPU do paměti GPU, dokáže navýšit u některých karet znatelně výkon.

Upozornění na balík lepších textur: Technicky je hra dovoluje spustit i s grafickými kartami s méně paměti. Jenže u třeba jen 8GB grafik si všimnete, že mnohé textury nevypadají dobře. Prostě se „kompletně nenačtou“, jsou v nižším rozlišení než jiné apod. U 12GB, 16GB grafik a obecně karet s více paměti se ale načtou. Vizuálně tak hra vypadá na nich lépe, i když se dá s tím napolonačteným texturovacím balíčkem hrát a testovat i na 8GB grafikách, hra na nich vypadá prostě trochu jinak. Takže třeba RX 6700 XT s 12GB a RTX 3070 s 8GB mohou vykazovat podobný výkon, ale hra vypadá lépe na RX 6700 XT, protože díky více paměti má všechny texutiry v nejvyšší kvalitě. RTX 3070 má jen některé textury v lepší kvalitě, co se do té jen 8GB paměti vejde.

 

  • 1920 x 1080 (FullHD)

Ve stále nejpoužívanějším rozlišením FullHD, je hra bez problémů hratelná prakticky na všem, když u slabších karet snížíte detaily, tak 60FPS dá prakticky všechno.

Náročnější je samozřejmě nastavení ULTRA s aktivním Raytracingem. Kdy těch pár pěkných odrazů v laku aut či loužích, stojí pochopitelně něco na výkonu. Ale není to tak zbytečně výkonově brutální, jako u jiných her. Přesto ke snížení výkonu dojde, ale na moderních kartách je to pořád použitelné. Platí, že Ray tracing je náročný na velikost paměti, takže ideálně by měla mít karta 12GB a více.

AMD to nicméně docela slušně optimalizovalo, takže aktivní Raytracing sníží výkon jen tak o 15%. upozorňuji také, že vliv mají ty textury, kdy na kartách s méně jak 12GB paměti je jistá vizuální odlišnost kvality textur, takže je otázka, zda se to dá výkonově poměřovat.

 

  • 2650 x 1440 (1440p)

Se zvýšením rozlišení začnou mít pochopitelně slabší karty problémy. Nicméně i současný mainstream jako RX 6600 XT či RTX 3060, dokáží udržet FPS těsně nad 60FPS:

Aktivace Ray tracingu (DXR) v této hře samozřejmě znamená snížení výkonu, kdy zejména mainstream se propadne pod 60FPS. Nicméně vyšší mainstream jako RX 6700 XT či RTX 3070 je to stále i s DXR hratelné.

Opět upozorňuji, že méně jak 12GB grafiky mají horší kvalitu obrazu, protože nenačtou v nejlepší kvalitě všechny textury.

 

  • 3840 x 2160 (4K)

Pokud jde o hraní ve 4K, v ULTRA detailech, potřebujete prakticky to nejlepší, co dnes na trhu je. Platí ovšem, že pokud trochu snížíte detaily, nebo zapnete AMD FSR, tak si i ve 4K zahrajete v pohodě se současným mainstreamem. Na nejlepší detaily v nativním rozlišení prostě potřebujete pořádnou grafiku.

Zapnutí DRX efektů je možné prakticky jen na RX 6800XT/6900 XT a RTX 3080 Ti/3090. Opět ale platí, že s FSR to bude použitelné i na slabších kartách.

Celkově hra velmi dobře vypadá, a přitom je v tom vysoké nastavení hratelná i na kartách, které nejsou absolutní high end. Takže slušná optimalizace, ovšem dalo se určitě udělat více …

 

  • Výkon procesorů AMD a Intel

Nový díl má na rozdíl od předchozích konečně nativně DirectX 12. To by mělo znamenat lepší využití CPU, kde DX11 bylo bylo speciálně z hlediska využití CPU, zataženou ruční brzdou. Potíž je, že není implementace DX12 jako DX12. Zde se tvůrci vydali evidentně nejlevnější cestou: prostě jen přejmenovali knihovny z DX11 na DX12 a tím to prakticky skončilo. Optimalizace jsou zanedbatelně a měřitelně lepší, ovšem bottleneck na procesorech je stále znatelně. Hra stále trpí na opravdu špatné využití výkonu moderních CPU.

Far Cry 6 totiž dokáže zapřáhnout maximálně 12 vláken procesoru, ale cíleně využívá maximálně pouze 8 jader. Nijak výrazně procesor ani tak nezatěžuje. Výsledkem je, že mezi dnes poměrně slabými 6 a 8 jádrovými procesory není příliš rozdíl ve výkonu, proti 12, 16 a více jádrovým, fakticky výrazně výkonnějším CPU, které ale nemají šanci svůj výkon ukázat. Jsem docela zklamaný z toho, jak špatně tahle hra nadále výkon CPU využívá. Vzhledem k tomu že ve hře skutečně chybí jakákoliv slušná fyzika, natož funkční AI, tak ten CPU výkon vlastně ani nepotřebuje …

Takže k závěrům …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1191x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 985x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1103x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3697x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1437x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1262x
Komentářů: 5