Far Cry 6 – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry. Solidní herní základy v pěkné grafice. Ale … Tisk E-mail
Neděle, 24 říjen 2021
Far Cry 6 – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry. Solidní herní základy v pěkné grafice. Ale …
Benchmark GPU, CPU a technické zpracování hry

Far Cry 6 je pro mě celkově jasné zklamání :(. Velmi pěkná grafika hry, která v 90% mapy naprosto vtáhne atmosférou, je zničena naprosto nedodělanou městskou částí, která působí stylem rozpracované beta verze. Především včak hru ničí stále viditelnější důraz na zcela zbytečné online prvky a styl "hra jako služba“. Ubisoft mě dokonce posílá na můj email zprávičky o tom, co jsem zrovna ve hře udělal! Proč?!

Především je zde stále více vidět snaha o zavedení mikrotransakcí. Ve hře za plnou cenu musíte (zatím přesněji řečeno můžete) utrácet další tisíce a tisíce korun za speciální herní měnu, za kterou si můžete koupit zbraně, oblečky a nové textury pro různé věci. Potíž je, že v této hře už oblečky mají reálné herní vlastnosti, a tak už to není ryze kosmetická záležitost. Navíc těch online prvků neustále s každou novou UBI hrou přibývá. Směr, kterým táhne UBISOFT své singleplayerové herní série, je velmi alarmující …

Tím spíše, že horší jsou v praxi prakticky všechny herní aspekty samotné hry. Jediným skutečným vylepšením Far Cry 6 proti Far Cry 5 je fakt, že příběhové mise se nespouštějí nuceně automaticky, nicméně celkově je těch příběhových misí zoufale málo. Přitom příběh má silné základy, postavy a herci jsou špičkoví, ale nemají žádný prostor něco rozehrát. Far Cry 6 působí stylem, že tam mělo být mnohem více, ale vývoj byl zastaven a narychlo ukončen. Vše vyšlo tak o 1-2 roky dříve, než bylo skutečně hotové. Tvůrci spolehlivě spálili celý dobrý potenciál prakticky všeho, co hra obsahuje.

To se týká i velké mapy a aktivit na ní. Nejen že tvůrci nepřišli s ničím novým, ale prostě jen převzali věci a mechaniky z minulých dílů a bohužel vše očesali až na dřeň. S výjimkou opět viditelnějšího důrazu na styl „hra jako služba“, a nekonečné hraní, kde se jednoznačně přidávalo. Některé věci jsou záměrně designovány, aby co nejvíce plýtvaly časem hráčů, protože vylepšení zbraně potřebuje hodně surovin apod. Proč záměrně? No aby vás donutily vytáhnout kartu a použít mikrotransakce k "urychlení postupu hrou". Obecně všechny prvky jsou prostě tak nějak méně zábavné, méně propracované a jednodušší než u předchozích dílů. Na té velké krásné mapě je potenciál, ovšem když se jako já rozhodnete pokusit všechno posbírat, zjistíte, že to byla jen kardinální ztráta času. V mém případě celých 61 hodin hraní místo těch 20, co by bývalo úplně stačilo. A to je hodně špatný dojem u jakékoliv hry.

Po technické stránce je Far Cry 6 skoro nejhezčím dílem (Far Cry 5 působí pořád hezčím dojmem). Spolupracující AMD se snažilo, ale i tady bylo evidentně hodně uspěcháno a potenciál technologií je trestuhodně nevyužit. Potěší rozumné nasazení Ray tracingu. Jeho vizuální přínos je přitom stejný (=prakticky neviditelný) jako u mnoha jiných dnešních her, kde je ovšem zapnutí DXR/RTX vykoupeno snížením FPS na polovinu. To tady naštěstí není, úbytek výkonu je jen cca jen 15%. Pozor u grafik s méně jak 12GB paměti, kdy třeba u 8GB grafik je vizuálně hra horší, kvůli vylepšeným texturám, které se načtou jen částečně, protože na to prostě není dost paměti. Nicméně optimalizace jsou solidní, takže ve velmi pěkné grafice si Far Cry 6 můžete zahrát i na slabších kartách (lze využít i AMD FSR).

Bohužel ale musím říci, že Far Cry 6 působí stylem, že vývoj hry byl buď silně ovlivněn negativně pandemií, nebo prostě UBISOFT vydává záměrně nehotovou hru, jelikož jeho zájmem bude dělat hry jinak = dělat hry jako službu, kam se mu klasická singleplayerovka moc nehodí. Každopádně styl a směr, kterým UBISOFT své hry tlačí, je více než jen velmi znepokojující. Důraz na mikrotransakce, na „nekonečné hraní“ na online prvky atd. řada takových her včetně posledních titulů UBI jasně ukazuje, že to má destruktivní a absolutně negativní vliv na klíčové herní a obsahové kvality hry jako takové.

U Far Cry 6 mě kromě jiného nejvíce vadí ten naprosto spálený potenciál. Fakt že „tajný“ konec, ke kterému se dostanete zhruba po pár hodinách hraní, je mnohem lepší než „nekonečný“ konec hry samotné po desítkách hodin (zbytečně strávených běháním po mapě), o mnohém vypovídá. Můžete zde utratit desítky hodin, ale budete zklamaní, protože žádná skutečná odměna za to není. Nemá to ani žádný význam z hlediska vývoje příběhu hry natož chování postav k vám. Potenciál byl po příběhové stránce, z hlediska využití zajímavých postav, solidních herních základů a mechanik, doslova rozdupán. Far Cry 6 je hra, která vypadá že vyšla ve stavu tak maximálně 60% dokončení. Funguje jako celek, ovšem všechno je viditelně osekaná na dřeň bez zájmu o skutečné inovace a hratelnost. Příběh, který měl mít evidentně několik velkých dějství a napínavého vývoje, byl rozsekán na pár krátkých malých epizodek, kde se hlavní postavy prakticky jen pozdraví, hned se začne střílet a po rychlé okatě skriptované akci, následuje prostřih na nějaký pohřeb. A konec. To se párkrát zopakuje a už se na vás valí závěrečné titulky.

Není prostě divu, že tzv. „secret ending“ je lepší, než celý zbytek hry, které se spuštěním toho tajného závěru zhruba po pár hodinách hraní“, můžete vlastně úplně vyhnout. A dost možná budete mít z hry lepší pocit ve výsledku. Těch pár prvních hodin vás docela nadchne a nemáte čas zjistit, že více toho nenabízí a objevit tu nudnou povrchnost všeho. Far Cry 6 je zkrátka hra, kterou UBISOFT viditelně odflákl. Ať už proto, že vývoj v původně plánovaném rozsahu nestíhal, anebo hůře. Protože o vývoj klasických velkých zábavných silných příběhových kampaňových her, nemá další zájem a chce se soustředit na vývoj „nekonečných her jako služba“, které plýtvají časem i penězi hráčů, zato generují velké zisky prodejem nesmyslných mikro a makrotransakcí.

Celkově je Far Cry 6 nějakou dobu docela zábavná střílečka v parádní grafice a pěkném prostředí, která však bohužel v herních i příběhových aspektech zjevně zaostává za kvalitami několika předchozích dílů. Jen nevím, jestli je to takhle skutečně cíleně plánované, nebo neplánované. Far Cry 6 zkrátka chvíli pobaví, ale nenadchne, zato stihne urazit a znepokojit neuvěřitelně předraženými a zatím v tomto případě naštěstí stále zbytečnými mikrotransakcemi, které ovšem jasně naznačují, kam se série a další tvorba UBISOFT her ubírá … a nejsou to pro 99% hráčů vůbec dobré vyhlídky. Hru v tomto případě hodnotím číslem, které odpovídá % stavu toho, nakolik je tahle hra podle mě skutečně technicky a obsahově herně hotová ...

Hodnocení: 60%

Hra odehrána na sestavě:

• Procesor: AMD RYZEN 9 5950X (16jader/32vláken)