Stronghold: Warlords – RECENZE hry. Pokračování středověké strategie klade otázku: Proč? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sunday, 14 March 2021
Přejít na obsah
Stronghold: Warlords – RECENZE hry. Pokračování středověké strategie klade otázku: Proč?
Technické zpracování a závěr
alt

 

 

 

 

 

  • Stronghold: Warlords – RECENZE hry.

                          Pokračování středověké strategie klade otázku: Proč?

Pokud bych chtěl, mohl bych celou recenzi pojmout jednou větou: Stronghold Warlords je jen obsahově a herně chudý vizuální skin (s ošklivější grafikou) Stronghold Cursader z roku 2001, s několika malými herními modifikacemi k horšímu, bez jakýchkoliv technických či grafických vylepšení, a přestože je o 20 let mladší je horší ve všech ohledech. Ale tak dobře, trochu to rozvedu pro fandy série, jako jsem i já :).

Opravdu mám hodně rád Stronghold sérii. Dokonce i ty poslední díly nebyly tak špatné (trojka). Ale první díl a speciálně „nástavba“ Crusader, to je prostě klasika a paráda. Stavění a dobývání opevnění, udržování nekonečného ekonomického řetězce a přetlačování protivníka převahou ve správný moment … vše v líbivé grafice se skvělými zvuky a nekonečnou pohodovou hratelností. Autorům Firefly Studios se prostě povedlo zabodovat a stvořili jasný originální herní hit. Bohužel, se bavíme o hrách z roku 2001/2002. Pokračování z roku 2005 sice přineslo evidentní posuny a snahu o vývoj, ale už to nebylo úplně ono a třetí díl z roku 2011, ten hodně rychle upadl v zapomnění, stejně jako Crusader II z roku 2014. Vývojáři z Firefly Studios se tak soustředí hlavně na ždímání těch prvních her, vydáváním nových a nových edic jako povedená HD či nepovedená Extreme.

Takže jsme byli docela zvědaví, když po letech byla oznámena opravdu nová hra s názvem Stronghold: Warlords ve viditelně jiné grafice, ale s tou starou dobrou hratelností originálů. Bohužel už první záběry hry před vydáním hodně fandů znejistilo. A nyní, když hra vyšla, můžeme konstatovat, že jde o opravdu velké zklamání. Po technické stránce nejen že se hra nikam neposunula, ona je viditelně postavená na tom stejném zastaralém technickém základu her ze začátku tisíciletí! Má i stejné technické chyby, stejně mechanismy, stejně labilní (zcela absentující) umělou inteligenci atd. A tohle nám vývojáři servírují v roce 2021?!?!

Stronghold: Warlords je doslova a bez přehánění, vizuální skin (re-skin či mód chcete-li) prvních („evropských“ dílů do Asijského hávu, tak, aby hra oslovila dnes nejvýznamnější herní trh, tedy Čínu a okolí. To je všechno. Ne, nedělám si legraci. Tahle hra v žádném herním vývoji nikdy nebyla. Prošla jen „šatnou“.

Ač je to neuvěřitelné, obsahově a herními možnostmi je výrazně chudší než předchozí díly. Stavba hradů neobsahuje příkopy a neumožňuje nějaké zajímavé konstrukce, prostě není prostě na těhc mini-mapách vyvážená. Současně ekonomický systém je úplně stejný, jen je zde mnohem méně budov a méně řetězců a tedy možností. Pár změn je tu ohledně „náboženských budov“, mající nově přesné sféry vlivu, či fakt, že nemusíte stavět více skladišť a sýpek, protože ty jsou nekonečně objemné zde (podle mě na škodu). Obecně tvůrci víceméně udělali hru hlavně jednodušší a méně budovatelskou. Všechno má jen trochu jiný vzhled, což se týká hlavně vojenských jednotek. Ty jsou ale jinak úplně stejné jako v předchozích titulech s výjimkou dělostřelců.

Novinkou jsou „nezávislí“ lordi, které můžete diplomaticky nebo vojensky ovládnout (nikdy je z mapy neostanete). Ale protože mapy jsou extrémně malé a prakticky stavíte hned „v jejich hradu“, je to prvek nesmírně otravný, protože diplomaticky vám je mohou sebrat všichni kolem kdykoliv, a pořád se tak přetahujete o „bodíky“ o kontrolu a neustále musíte kvůli tomu lézt do menu. Systém nezávislých lordů, kdy z jejich kontroly máte zajímavé bonusy, funguje jen a pouze v singleplayerové kampani. Tam jsou k něčemu, ale všude jinde jsou jen otravní. A to je asi tak všechno, co je nové v systému jinak stejné hry z roku 2001/2002.

A to je samo o sobě velký problém, když máme rok 2021. Hlavní problém je pak technické zpracování, jež je opravdu hodně nedotažené. Tak moc, že se mě vlastně nepovedlo dohrát téměř žádnou hru s více než 2 protivníky na mapě. Proč? Na to se podíváme v další kapitole …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
FINCH - Hanks v dalším filmu podle skutečnosti? Z budoucnosti
FINCH - Hanks v dalším filmu podle skutečnosti? Z budoucnostiTuesday, 21 September 2021
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 175x
Komentářů: 2
Vychází Gamedec je klasické izoRPG pro fandy žánru
Vychází Gamedec je klasické izoRPG pro fandy žánruFriday, 17 September 2021
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1671x
Komentářů: 1
Hawkeye – nový seriál MARVEL nám představí Kate
Hawkeye – nový seriál MARVEL nám představí KateTuesday, 14 September 2021
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1048x
Komentářů: 2
Total War: Warhammer III odložen
Total War: Warhammer III odloženMonday, 13 September 2021
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 844x
Komentářů: 1
Far Cry 6 je hotové a slibuje „to samé jako vždycky“?
Far Cry 6 je hotové a slibuje „to samé jako vždycky“?Sunday, 12 September 2021
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1739x
Komentářů: 8
¨Nebaví vás focení v praxi? Zkuste simulátor fotografování
¨Nebaví vás focení v praxi? Zkuste simulátor fotografováníSaturday, 11 September 2021
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1153x
Komentářů: 9