HELLDIVERS 2 – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE překvapivé herní pecky. Za demokracii! Tisk E-mail
Neděle, 03 březen 2024
HELLDIVERS 2 – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE překvapivé herní pecky. Za demokracii!
TEST výkonu GPU a CPU a technické zpracování hry

Asi si teď po přečtení předchozích kapitol říkáte, že Helldivers 2 nejsou moc dobrou hrou. Tak proč je tak populární a překonala veškerá očekávání tvůrců? Proč kapacity serverů musely být navyšovány. Už na konci února hra totiž dosáhla prodejů přes 3 miliony kusů, co je vysoce překonává nejen očekávání tvůrců i SONY jako vydavatele, ale hlavně mnoho nedávno vydaných AAA her podobného systému „hra jako služba“. Co tahle relativně malá levná hra, která dnes běžně dosahuje 450 000 hráčů na STEAMU, má a nedávno vydané velké tituly jako Suicide Squad: Kill the Justice League, kterou nyní hraje méně jak 500 hráčů (ano, čtete správně), nemají?

Helldivers 2 není AAA titul, čemuž odpovídá i nižší cena jen 40 dolarů. Je to spíše malá, prakticky indie online hra, má však zábavnost. Ta jednoduše byla na prvním místě a tvůrci měli jediný zájem: udělat zábavnou hru. A je to vidět. Ano, má mikrotransakce (což jsou u mě vždy body dolů, protože pokud to není F2P hra, tak v ní nemají mikrotransakce co pohledávat), ale v tomto případě v tuto chvíli jsou tam jen, že tam jsou. Není důvod je používat a prémiová měna se dá sbírat i ve hře samotné a není moc co zajímavého za ni pořídit. Zkrátka zjevně na prvním místě byla zábavnost a hratelnost. To je hlavní rozdíl mezi touhle hrou a Suicide Squad, ačkoliv jsou obě akční hry jako služba a objektivně Helldivers 2 rozsahem obsahu, grafikou apod nesahají Suicide Squad ani po kotníky, mají ale prostě hratelnost a zábavnost, na kterou AAA hry jako služba zapomínají.

Helldivers 2 navíc jako služba dává z hlediska hratelnosti a obsahu i smysl. Celý systém dynamické vesmírné války vybízí k přidání dalších nepřátelských frakcí a přetahování o další planety. Tvůrci také připravují nový obsah ve formě nové výbavy, výzbroje apod. Co to bude, nemusíme hádat, protože první díl spousta z toho měl, takže se brzy objeví vozidla a vámi ovládaní bitevní roboti apod. Hra je silně repetitivní, což je ovšem záměr v mnoha směrech. Že je udělána pro kooperaci, tedy hraní v teamu více lidí, ji také nebudu zazlívat. Tvůrci ale určitě mohli na SOLO hráče pamatovat více. V tuto chvíli některé věci SOLO nemůžete dělat a systém nepřátel, hlavně jejich počet, nejsou pro SOLO hraní dimenzovány. To se dá dodatečně vyladit, pokud budou mít tvůrci zájem to udělat. Nepochybuji o záměru přidávat ten další zajímavý obsah, frakce, zbraně a možnosti hraní apod.

O co mám však velké obavy, je technické provedení. Hra má chyby, problémy, trpí na pády apod. Především však na to, jak věci velmi průměrně (někdy spíše podprůměrně) graficky vypadají, jak malé a jednoduché jsou herní prostředí a mapy, prostě neběhá moc dobře. Běhá použitelně, ale neřekl bych, že dobře. A podle mě běhat nikdy nebude. Řada věcí je dána technickými omezeními archaického a neobvyklého technického základu. Bylo velkou chybou pokračovat ve vývoji této hry v roce 2018, kdy skončil vývoj a samotná existence Autodesk Stingray. Chápu, že pro malé studio byl problém zahodit rozdělanou práci, ale měli to udělat. Vědí moc dobře, že řadu potíží prostě nevyřeší, a některé ty technické problémy zůstanou, a naváží se na to další trable. Hlavně celý ten engine extrémně omezuje další vývoj téhle hry. Úspěch je velký a přinesl tvůrcům nečekaně velké peníze. Je tak otázkou, zda místo cpaní nemalých peněz do snahy vylepšit a opravit zastaralý nikým nepodporovaný a nepoužívaný engine, raději neskončit s vývojem a urychleně nezačít hru překlápět do zcela jiného základu. Osobně si myslím, že velmi zajímavý by byl Id Tech 5, na kterém běží moderní Doom. A jak pěkně běhá, kdy i 300FPS skvěle vypadají hry máte dnes i na kalkulačce ;). Tematicky, obsahově jsou si navíc hry docela podobné. Stálo by to za to zkusit.

Mám vážné obavy, že mnoho potíží se ani nedá moc dobře opravit a optimalizovat, a zkoušet to v tom zjevně nevyhovujícím základu je ztráta času a peněz a bude to dále i obsahově hru limitovat. Vím a chápu, že to bude složité rozhodování, ale podle mě by to za to stálo. Koncept hry se prostě osvědčil, hráčům se líbí, bylo by tedy na místě dát mu i odpovídající technické zpracování s tím související grafické a obsahové možnosti. Tak uvidíme, co s tím tvůrci vymyslí a také jak dlouho si hra hráče udrží, protože přeci jen toho obsahu, co nyní hra nabízí, je poměrně málo. A mnoho hráčů už má odemčeno a vyzkoušeno všechno. Takže další týdny a měsíce budou zásadní a podle mě stojí tvůrci před zásadním rozhodnutím, jak pokračovat dál (vzhledem k úspěchu vědí, že budou muset výrazně přidat, takže původní plány a roadmapa podpory už vzala za své). Na rovinu říkám, že ten současný herní engine je a bude problém.

Styl hry, její hratelnost a zábavnost jsou nepopiratelné a hráči jasně ukázali, že pokud tohle nabídne i relativně malá hra, fakticky na pomezí Indie titulu, že klidně může oslovit miliony. Proč? protože prostě hratelnost musí být na prvním místě při vývoji už v základech. Obří kontrast proti i mnohem větším jiným „hrám jako služba“ kteří dávají na první místo mikrotransakce a poplatky a hru vyvíjí od základu kolem nich. Arrowhead Game Studios se rozhodli udělat primárně zábavnou hru, sice na zcela špatně zvoleném technickém základu, ale zábavná rozhodně je. Má i velký potenciál, co by opravdu funkční a zajímavá „hra jako služba“, ovšem ten úspěch znamená, že současný zjevně nepříliš ideální technický základ a stav věcí z toho vyplývající, jsou dlouhodobě neudržitelné. A musí se zásadně zlepšit. Upřímně, pokud by tvůrci oznámili že končí s vývojem HellDivers 2 a řekli že urychleně pracují na Helldivers 3, tedy stejné hře jen na mnohem modernějším a lepším engine s tomu odpovídající grafikou i obsahovými možnostmi, tak budu mít velkou radost. Prostě stylově a obsahově jde o trefu do černého. Stojí prostě za to udělat tuhle hru větší a lepší, protože koncept, styl a náplň jsou výborné.

Hodnocení hry: (při hraní v kooperaci): 80%

(při hraní solo: 70%)

Hra odehrána na sestavě: