Preview: MAFIA2 přichází – jaká bude a jak na našich PC jede? Vyzkoušeli jsme české DEMO Tisk E-mail
Středa, 11 srpen 2010
Preview: MAFIA2 přichází – jaká bude a jak na našich PC jede? Vyzkoušeli jsme české DEMO
Herní DEMO mise a PhysX
Technické zpracování a hodnocení DEMO verze

• Herní demo mise …

Upravená verze herní mise obsahuje úkol, kdy se máte postarat o nepohodlného člověka v lihovaru. MAFIA2 funguje v podstatě stejně, jako první díl. Takže se dostavíte na místo a spustí se in game video. A po této příběhové sekvenci pak začne samotná hra.

(Pro zvětšení klikněte na obrázek (1920x400 z původních 5760x1200) - ATI Eyefinity a PhysX High)

Nejdříve si vyzkoušíte kulomet na pár živých terčích na ulici. Zjistíte, že lidi toho ve hře moc nevydrží, což je realistické a že auta se dají snadno rozstřílet s pěkným výbuchem. Pak už musíte běžet. Vyzkoušíte si tedy pohled kamery, který je podle mě trochu moc blízko za pravým ramenem naší herní postavy. Na druhou stranu problémy s funkčností a nepřehledností nenastávají, i když je pravda, že já hraji a testuji na ATI Eyefinity systému v Ultra HD širokém rozlišení 5760x1200, takže vidím z té scény podstatně více, než pokud to hrajete na jediném monitoru, jak říkám z pozice tankisty koukajícího průzorem.

(Pro zvětšení klikněte na obr. (1920x400 z 5760x1200 vs 1920x1200) - ATI Eyefinity a PhysX High)

Ve hře máte možnost interakce s prostředím. Tak třeba dveře můžete otevřít, nebo vykopnout, což bude mít jistě vliv v plné hře. V DEMO verzi to je trochu jedno. Co ale rozhodně oceníte, je systém krytí. Stiskem CTRL uděláte Interakci s objektem a pohybem kláves pro pohyb jen určujete, odkud budete vykukovat a střílet. Toto krytí je hodně přesné, potřebné, ale používají jej i vaši protivníci. Ale nejste tak nezranitelní a stejně tak vaši protivníci ne. Nicméně systém krytí je fajn, realističtější a líbí se mi. I když díky přesnosti myši a klávesnice vám na likvidaci protivníků stačí jedna rána, což si pak budete moci prohlídnout v mém videu.

DEMO je uděláno tak, abyste okusili něco z akce a technologií, které hra nabízí. Přestřelky jsou rozhodně zábavné, ale dlouhého trvání mít nebudou. Ani vy, ani vaši protivníci mnoho nevydrží. Vy vydržíte ale pořád o dost více, než oni, takže já doufám, že ve finální verzi hry bude obtížnost výrazně vyšší.

• Technické zpracování - PhysX

Tím, co nás ale zajímá opravdu hodně, je technické zpracování. DEMO verze je pořád DEMO a není dokonalé. Na druhou stranu musím říci, že funguje dobře. Jak vidíte, já jsem na své starší sestavě neměl sebemenší problém a to v ATI Eyefinity systému a se starými ovladači Catalyst 10.3. A všechno bez problémů. Tedy téměř.

Problém dělají tradičně PhysX NVIDIA ovladače a je jedno zda NVIDIA kartu máte nebo ne. Pokud je ve hře použito PhysX, což v Mafia2 ano, musíte mít PhysX ovladače. A ty dělají tradičně nepořádek, protože musíte mít novu verzi, ale ani to vám nezaručí bezchybnou funkčnost. Na problémy si mnozí stěžují, DEMO verze a PhysX nefungují korektně. Snižují výkon na nehratelnou úroveň. Na druhou stranu můžeme konečně definitivně potvrdit, že PhysX v této hře není vázáno na HW NVIDIA a o nic nepřijdete, když NVIDIA mít nebudete.

PhysX je zde dosazeno ještě lepším způsobem, než v METRO 2033. Tvůrci her prostě nechtějí omezovat své zákazníky tím, že by dovolili některé funkce jen na HW určité značky. Navíc když ten HW nemusí být pro zákazníky zrovna na trhu ten nejvýhodnější. V Metro 2033 tak běžely efekty PhysX přes CPU všem a jen pokud jste chtěli nejvyšší stupeň efektů, museli jste mít NVIDIA grafiku. Na druhou stranu ani s nejvýkonnější grafikou NVIDIA GTX 480 nebyla hra na plné detaily v 1920 s PhysX/AA/AF hratelná, takže to je jedno. MAFIA2 je na tom ještě líp, tady nepotřebujete NVIDIA HW ani na nejvyšší úroveň efektů.

(nahoře PhysX High, dole PhysX Off)

Všechno funguje přes procesor s tím, že platí čím více jader a vyšší frekvenci, tím lépe. Při taktech kolem 3,5-4GHz se pak zdá, že dvoujádrové procesor poskytuje stejný výkon a použitelnost jako starší rozšířená výkonná NVIDIA grafika. Zahrajete si i na dvoujádrové procesoru. Kolegové z cttl.cz to pěkně změřili.

Jak vidíte, průměr snímků se proti použití levného dvoujádrového CPU na 4GHz a grafiky na úrovni GTX 275, příliš neliší. Lze odhadovat, že s výkonnějšími CPU a výkonnějšími grafikami to bude podobné. A je jedno, zda máte ATI nebo NVIDIA. NVIDIA mají v této hře jen drobnou výhodu akcelerace GPU PhysX, takže by měly poskytovat při PhysX lepší výkon, na druhou stranu neumí na jedné grafice provozovat 3 a více monitorů. A upřímně řečeno s výkonným CPU si zahrajete s PhysX stejně, takže pokud bych si měl vybrat mezi PhysX GPU vázaným na NVIDIA grafiku a podporou vícemonitorů na jediném GPU, nemluvě o lepším poměru cena-výkon či provozních vlastnostech grafik na trhu, beru být vámi pro MAFIA 2 to druhé. Navíc je s fyzikálními efekty v této hře trochu problém. Jednotlivé úrovně PhysX, by měly nabízet toto:

Nastavení PhysX vypnuto (Off):

• Oblečení charakterů a jeho pohyb není reálně simulován ale jen graficky dotvářen. Není v interakci s okolím. (Pozorovatelné, ale na samotnou hru to nemá velký vliv).
  • Létající částice jako kusy betonu a dřeva nejsou simulovány, je jich málo a dlouho viditelné nezůstávají (to je dobře viditelné, ale od běžné praxe ve hrách se to neliší).
  • Kouřové efekty jsou statické, jen graficky zpracované a nejsou simulace a nemá na ně vliv okolí

Nastavení PhysX medium:

• Simulace pohybu oblečení pro hlavní postavy a nejbližší okolí. Oblečení reaguje na pohyb, vítr, výbuchy a tak dále. Simulace oblečení všech postav na scéně je dostupná pouze přes GPU PhysX.
  • Simulace až 3000 částic, včetně jejich hmotnosti a kinetiky. Odletující cement, dřevo a sklo, špína a tak dále. Částice zůstávají na scéně déle a ve větším počtu.
  • Dynamický simulovaný kouř a další efekty jako kouř od pneumatik a další.

Nastavení PhysX High:

• Všechno co nabízí Medium nastavení ale až 10 000 částic na obrazovce v daném okamžiku.

Všechno si můžete užívat s výkonným multijádrovým CPU. Nicméně High nastavení je opravdu hodně hodně náročné a je jedno, jestli to počítáte přes CPU nebo GPU. Jestli nemáte SLI nejvýkonnějších NVIDIA grafik tak si na high nastavení PhysX nezahrajete. U ATI by asi stačil jediný HD 5970 a opravdu hodně výkonný procesor na frekvenci 4GHz+, pak by to možná šlo. Na druhou stranu řeknu vám jediný důvod, proč to nemusíte řešit.

Při nastavení PhysX na High je fyzika ve hře nerealistická. Těch částic je jednoduše nereálně moc. Tak třeba se krčíte za dřevěnými bednami, do kterých pálí ze samopalu všichni okolo vás a třísky z toho lítají po vodopádech. Bednám to ale nic nedělá a těch třísek logicky na jednom místě tolik být nemůže. To se týká i betonu. Prostě High nastavení sice vypadá efektně, ale ve výsledku si klepete na čelo. Střední úroveň PhysX nabízí všechno a těch jejích 3000 částic je tak akorát. Mě osobně nejvíc zklamalo, že PhysX si může říkat simulace, jak chce, ale destrukci hlavních objektů nezvládá. V Battlefield bad Company2 je HAVOK a kompletní destrukční systém překážek (který ale není reálně simulovaný) a nejen že vypadá o dost lépe, ale je mnohem realističtější než to, co je v MAFIA2. Pohyb oblečení je sice fajn, létající částice také, ale když se můžu krčit za dřevenou bednou, ze které létají tuny a tuny materiálu a bedna nic, k čemu taková fyzika je? Z herního hlediska nemá absolutně žádný význam a z vizuálního taky ne, protože se to všechno dá udělat strašně jednoduše graficky bez HW náročnosti.

Každopádně High nastavení PhysX v MAFIA2 je hodně nerealistické, přehnané a zbytečně náročné, takže se používat nebude. Střední nastavení pak přináší úplně všechno a je provozovatelné se slušným čtyřjádrovým CPU na slušné herní grafice a nepotřebujete se omezovat na jednu značku grafik. Což je prima, navíc když rozdíl mezi vypnutým a zapnutým PhysX je vizuálně jasně patrný. I bez nich ale herně hra nic neztrácí a tak si zahrají opravdu všichni.

Podívejme se i na ostatní technické aspekty hry a nějaký ten závěr …

Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNPátek, 10 květen 2024