Ratchet a Clank: Rift Apart: TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry – PC port populární série poprvé Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 06 srpen 2023
Přejít na obsah
Ratchet a Clank: Rift Apart: TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry – PC port populární série poprvé
Technické zpracování a TEST výkonu GPU a CPU
Závěr a hodnocení

 

 

 

  • Technické zpracování a TEST výkonu GPU a CPU

Hra využívá Insomniac Engine, tedy stejný základ, na kterém běží i Spider-Man hry tohoto tvůrčího studia. PS5 verze hry byla už vybavena technologií rychlého přístupu a načítání skrze využití SSD. Hra se tak na PS5 i v té velmi pěkné grafice hýbala slušně, a hlavně měla rychlé načítání levelů atd. Tedy něco, co u konzolí a jejich HDD případně optických mechanik u starších generací, bylo vždy snem.

PC verze dorazila s vyšší úrovní detailů a možnostmi jejich nastavení. Je také dobře převedena na ovládání klávesnice + myš. Tvůrci se ale bohužel snažili doroubovat také Raytracing, ale jako partnera si tvůrci portu „vybrali“ NVIDIA, která je přitom známá svým špatným přístupem k optimalizacím. V tomto případě je výběr NV o to problematičtější, že originální hra byla udělána na PS5, které běží kompletně na hardware od AMD. Logicky by se tedy dalo očekávat, že i PC verze vznikne ve spolupráci s AMD, ale ne. To by prostě bylo moc jednoduché.

Není se tak moc co divit výsledku. Propagovaný marketingový RayTracing je v této hře opět téměř vizuálně neviditelný (v 99% scénách), za to má vždy zásadně negativní na výkon hry, a to i když není na scéně téměř vidět. Samozřejmě je tu berlička v podobě možnosti automatického snížení rozlišení a rozmazání obrazu (DLSS apod.). Bohužel to vše na úrok skutečných optimalizací hry, kdy RT nebylo ani zpřístupněno pro Radeon grafiky (z počátku), což už samo mohlo tvůrcům napovědět, že by měli vydání hry v tomto stavu přehodnotit. Nestalo se. Univerzální AMD FSR 2 tu naštěstí je a nevypadá o nic hůře než uzavřené a omezené DLSS.

Jisté problémy má také implementace DirectStorage 1.2, tedy rychlé načítání z SSD pomocí toho, že GPU má k datům SSD přístup. V praxi se ale ukázalo, že tvůrci portu hodně zanedbali testování a optimalizaci, kdy řada uživatelů hlásila problémy se stabilitou FPS u NVIDIA grafik, které „zázračně“ zmizely po ručním odmazání určitých souborů. Hra přitom nakonec ani vyloženě SSD nevyžaduje a běhá i na HDD.

Obecně stabilita byla problémem hry po jejím vydání a stále je. Přes některé vydané opravy mají stále Intel + NVIDIA a AMD + NVIDIA sestavy problémy a občas to spadne. Nejméně problémů jsme nepřekvapivě zaznamenali se systémy AMD + AMD, což ale asi těžko překvapí, když původní hra byla přímo udělána pro AMD RYZEN (ZEN 2) a AMD Radeon (RDNA). Jeden by řekl, že by si tvůrci ušetřili hromadu potíží, kdyby se nesnažili do hry implementovat hloupý a zbytečný Raytracing a NV technologie, nechali tam jen FSR 2 pro všechny a soustředili se jen a pouze na optimalizace PC verze samotné a běželo to tedy dobře všem. Ale to dává asi moc smysl, takže to neudělali …  

 

  • HW požadavky hry

Jinak tvůrci vydali poměrně podrobné HW specifikace pro jednotlivé grafické úrovně a nastavení:

Vidíte že doporučeným minimem pro střední detaily 1080p/60FPS je alespoň RYZEN 5 3600 nebo staré Core i5-8400 a k tomu RX 5700 nebo RTX 2060. Pořád ale potřebujete W10 64-bit a 75GB prostoru na disku (ideálně SSD). Pro hraní ve 4K/60FPS se vším všudy (i RT) potřebujete ale prakticky to nejlepší, co je dnes na trhu.

 

  • Test výkonu GPU

S testováním hry jsme tak kvůli potíží delší dobu otáleli, a nakonec po některých vydaných záplatách a nových ovladačů jsme se do toho pustili. Nemodifikovali jsme hru ohledně DirectStorage výkonu jen počkali na opravné patche. Hra vypadá velmi pěkně, bohužel jisté problémy se stabilitou zůstávají. Naše AMD + NV/Intel + NV konfigurace vykazovaly viditelnou nižší míru stability než AMD + AMD, byť po aktualizacích se znatelně věci zlepšili. Přesto musím říci, že na kombinacích s NV kartami nám hra občas spadla, na kombinaci s AMD grafikou nikdy. Jinak testujeme samozřejmě s vypnutým Raytracingem, ale jinak na maximální detaily.

 

  • Výkon v 1080p

Výkonnější karty jsou brzděny procesorem, v 1920x1080, počet PFS je ale tak vysoký, že to při hraní nikomu vadit nebude. I slabší karty mají 60FPS, byť ten nižší mainstream už opravdu těsně.

Zapnutí RT tak stáhne pod 60FPS v nativním 1080p i poměrně silné grafiky a to přes fakt, že vyjma několika málo oblastí, jsou RT prvky prakticky neviditelné. Takže naše doporučení je jasné, Raytracing naprosto ignorujte. Jeho zapnutí na NV kartách také FPS průběh značně rozkolísá, kdy hra se trhá, i když je podle všeho průměrných FPS dost.

 

  • Výkon ve 1440p

Zvýšení rozlišení na 2560x1440 stále výkonné grafiky do úzkých nedostane, střední třída už ale se 60FPS bojuje:

 

  • Výkon ve 2160p

Pokud jde o 4K rozlišení, tak tady už se nad 60FPS v maximálních detailech bez RT dostanete jen s high endem:

U slabších karet už to stačí leda na 30FPS, což u této rychlé akční hry určitě na plynulé hraní nedostačuje. O zapnutí RT tak ani nepřemýšlejte, i u silných karet to prakticky vyžaduje zapnutí DLSS/FSR což ale není hraní v plných detailech, a hlavně tom rozlišení. Pamatujte, že když u 4K zapnete DLSS, tak už nehrajete ve 4K ale v 1440p, které se jen upscaluje do 4K.

Hra také zjevně k plynulosti vyžaduje ideálně 16GB grafické paměti ve vysokých detailech, kdy 12GB už je málo a jen 8GB je zřetelným omezením. A i těch 16GB je prostě minimem, což je úsměvné s ohledem na kapacity paměti u některých drahých nově vydávaných karet NVIDIA. I tahle hra tak ukazuje, že pokud to s hraním her myslíte dnes vážně, je 16GB grafické paměti na silnější karty absolutní minimum pro další roky. A spíše už těch 20 či 24GB a více bude brzy také plně využitelné.

 

  • Výkon NVIDIA GPU ovlivňuje použité SSD!

Jinak za pozornost stojí také fakt, že u této hry v současnosti ovlivňuje výkon grafické karty použité SSD. Tedy alespoň v případě NVIDIA karet. Zatímco u AMD Radeon grafik není prakticky žádný rozdíl v počtu FPS (pár jednotek %) mezi zapnutou a vypnutou DirectStorage či použitým SSD z hlediska výkonu toho SSD, u NVIDIA grafik je ten rozdíl zásadní:

Naše testy byly udělány s výkonným Gigabyte AORUS 2TB Gen4 NVMe SSD v PCIe 4.0. Není to tedy nejrychlejší SSD na trhu, ale rozhodně není pomalý. U AMD Radeon karet nebyl žádný rozdíl z hlediska počtu FPS ani s pomalejším SATA SSD či vypnutou/zapnutou DS. U NVIDIA ale ano. Použití pomalejšího jen SATA rozhraní pro SSD pošle výkon NV karet do kolen o desítky %. Naštěstí už ale aktualizace opravily alespoň ten rozdíl mezi zapnutým a vypnutým DS proti vydání, kde NV také měly problém.

 

  • Výkon CPU

Byl jsem zvědav na výkon a využití procesorů, kdy poměrně mizerná optimalizace z hlediska procesorů, byla problém u těch PC portů her s použitým engine v minulosti. Bohužel, žádné zlepšení nenastalo:

Hra nadále využívá ve skutečnosti jen 12procesorových vláken, takže čím výše dostanete takty na těch 12 vláknech, tím lépe. Výkon CPU jako celku je tak irelevantní. Pozor tedy na kombinace třeba novějších karet v nižších než 4K rozlišení a starších platforem se slabšími CPU, kdy úbytek FPS může být dost značný proti tomu, co mohou stejné karty mít s novějšími CPU. Využití multi-jádrových CPU je nadále velkou slabinou PC portů SONY her.

Takže k závěrům …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Red Dead Redemption 1 - oficiálně vyjde pro PC brzy
Red Dead Redemption 1 - oficiálně vyjde pro PC brzyStředa, 09 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 472x
Komentářů: 1
Chernobylite 2 v pořádné ukázce
Chernobylite 2 v pořádné ukázcePondělí, 07 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 583x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 ukazuje neuvěřitelné podmínky vzniku
S.T.A.L.K.E.R. 2 ukazuje neuvěřitelné podmínky vznikuPondělí, 07 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 712x
Komentářů: 0
Joker 2 je v kinech – nevídané filmové selhání a propadák?!
Joker 2 je v kinech – nevídané filmové selhání a propadák?!Pátek, 04 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1366x
Komentářů: 4
Unreal Engine verze 5.5 se představuje – nový systém nasvícení
Unreal Engine verze 5.5 se představuje – nový systém nasvíceníÚterý, 01 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1336x
Komentářů: 6
2. série The Last of Us se představuje – tvůrci tančí kolem kontroverzí
2. série The Last of Us se představuje – tvůrci tančí kolem kontroverzíPátek, 27 září 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1039x
Komentářů: 1