RECENZE A TEST: Race Driver: GRID 2 - aneb jak zkazit něco, co se zkazit nedalo Tisk E-mail
Úterý, 23 červenec 2013
RECENZE A TEST: Race Driver: GRID 2 - aneb jak zkazit něco, co se zkazit nedalo
GRID 2 - Gameplay
GRID 2 - Zpracování
Testy grafické náročnosti

• GRID 2 - Zpracování

Což o to, graficky rozhodně není špatná, i když je znát, že základ engine je stále stejný, za ty roky se toho hodně zlepšilo. Na samotných autech a trati tedy mnoho ne, ale ohromný rozdíl je ve zpracování všeho okolí a efektů, které je úplně jinde než kdysi. Grafika hry je tedy dobrá, hra obsahuje moderní technologické DX11 prvky, které jsou v určitých oblastech i vidět a zůstává nadále důležitá optimalizace, kdy hra jede i na nových integrovaných grafikách Intel celkem slušně. Výborná je podpora 3 monitorů a celkově tedy sice není grafika hry už současnou špičkou mezi hrami, ale sama o sobě není vůbec špatná a rozhodně by herně povedená hra v této grafice byla herním hitem s odpovídající vizáží.

Tím se ale GRID 2 nestane, protože zpracování mnoha věcí uvnitř vlastní hry je přinejmenším pochybné a působí dojmem, že CODEMASTERS chtějí hráče tak říkajíc utáhnout na vařené nudli. První věc - hra neobsahuje pohled z vnitřku vozu! Ano, ty nádherné funkční interiéry s parádním zpracováním zvuků a všeho, které vytvářely naprosto pohlcující atmosféru (zvlášť při hraní na 3 monitorech) v druhém díle prostě nejsou! Tedy nejsou oficiálně, neoficiálně se dají úpravou soborů zapnout, kdy zjistíte, že je spousta aut ve hře má, ale nejsou úplně hotové. Oficiální vysvětlení, že prý pohled z kokpitu používalo jen 5% hráčů a tudíž jsou zbytečné, působí vyloženě jako výmluva, protože Codemasters zjevně chtělo ušetřit peníze i práci a prostě to odflákli.

(Závodění podle Codemasters .... )

Hloupě a lacině se zjevným cílem ušetřit, působí i zpracování mnoha dalších věcí. Tak třeba smyšlené okruhy, hlavně ve městech, které sice nejsou špatně udělaná, ale obsahují sice nějaké ty bariéry kolem tratě, ale svým vzhledem jsou evidentně plastové, které ve skutečném světě jen vyznačují, nikoliv chrání trať. O to hloupě působí samozřejmě jejich nezničitelnost a fakt, že se o ně všude opírají diváci (jejichž výkřiky navíc nelogicky slyšíte v každé zatáčce, i když by to přes ten hluk auta bylo nemožné). Prostě zpracování reálií tratí, které k závodům prostě patří, je hrozné, zvlášť když původní GRID s tím problém neměl a vše bylo tam, kde být mělo, včetně bariér atd.

Nové smyšlené tratě zkrátka vypadají, jako by si tvůrci půjčili města z NFS. Zachraňuje to několik reálných tratí, které však působí mnoho násobně lépe jak svým zpracováním, kde bariéry skutečně fungují a něco absorbují, tak hlavně jízda po nich je mnohem lepším zážitkem. Ten rozdíl je tak velký, že opět se nelze nepodivovat nad tím, co se sakra v CODEMASTERS stalo, že to takhle tvůrci hry odbili. Zoufalství je ale ještě větší. Hra obsahuje místo větší počtu variant stejného vymyšleného městského okruhu, což v reálném světě není neobvyklé, mód, kdy se trať před vámi stále mění! Všechny ty verze okruhu jsou smíchány do jedné a nikdy nevíte, kam ta další pasáž najednou povede. Je to naprosto a totálně hloupé ... v praxi naprosto neproveditelné, navíc i jezdci na dálkových rally, kteří trať předem neznají, mají alespoň itinerář s rozpisem tratě. Jet někam na úzké trati na plný plyn a nevědět, jestli příští zatáčka bude ostrá nebo ne, je úplná hloupost, která nepatří ani do čisté arkády.

Horší je to i s jízdním a fyzikálním modelem, který sice připomíná ten povodní, ale je opět spíše než lepší, tak horší. Původní jízdní model v GRID i Race Driver TOCA sérii rozhodně nebyl realistický, ale působil zábavně, akčně a prostě člověk měl pocit, že řídí skutečné závodní auto a kolem něj jezdí skutečná auta. V GRID 2 je všechno ale mnohem více odtažené od reality. Auto působí jízdně trochu jak na ledě, a často nepůsobí dojmem auta, zlepší se to až s nejrychlejšími vozy, ale ty zase drží v některých situacích až příliš. Rozdíly nejsou ani moc velké v tom, jestli je to předokolka nebo zadokolka. Fyzika je ale nově předělaná tak, že auta soupeřů jsou o něco těžší než vaše a je mnohem těžší je rozhodit. Těžko se s nimi přetlačujete, mají v takových soubojích poněkud více navrch, než je únosné a reálné. Musíte do nich třeba najet zezadu hodně rychle, abyste je rozhodily, zatímco v prvním díle by na to auto soupeře reagovalo realističtěji i na mnohem menší náraz vyjetím z ideální stopy až vyjetím z tratě, jako ve skutečnosti (ne-li samozřejmě havárií).

Samotné vaše auto, i auto soupeřů se může s nastavením nejvyšší rozbitelnosti rozmlátit celkem snadno k nepojízdnosti, stačí jedna pořádná havárka. Lze se k tomu dopracovat i sérií menších bouraček, kdy to trochu poznáte na řízení auta, táhne do strany, motor netáhne atd. Model poškození vypadá o něco lépe vzhledově, ale jinak bohužel žádný posun k lepšímu v herním využití a dopadu tohoto modelu - spíše naopak. Vylepšený byl systém navrácení času, který je nyní jednodušeji přístupný, ale to je věc dnes už typická pro CODEMASTERS hry.

Bohužel si spektakulárních havárií si mnoho neužijete. Jednak při fatální nehodě se hra okamžitě zastaví v momentu toho fatálního nárazu. A pokud vylétnete z tratě a chystáte se rozmlátit v jejím okolí, tak z toho také nic nebudete, protože jakmile se dostanete třeba jen na 1 metr od tratě, kde nejsou svodidla, okamžitě vás hra resetuje zpět na trať - o něco lepší je to na okruzích, kde se můžete převrátit snadněji a podívat se na to. Celkově tam tedy zničitelnost je, ale nic, co by nějak celou věc posouvalo a rozhodně by současné technologické možnosti umožňovaly podstatně realističtější a detailnější model zničení. Nicméně i tak patří k tomu lepšímu - bohužel pro nás hráče.

Zpracování celé hry je však prostě odbyté a působí jakby v polovině vývoje někdo zavelel: "za měsíc to musí vyjít", a půlka hry tak byla narychlo splácána. Všechno je tak o stupeň horší, než předchůdce, s výjimkou grafiky, ale mezi hrami je také 5 let, což ovšem není zase až tolik na grafice bohužel vidět (pořád však vypadá lépe než loňský DIRT ShowDown se stejným enginem). Zvuky a celkové ozvučení se bohužel moc nepovedlo. V minulém GRID utvářely jednu ze složek napínavosti, jenže v GRID 2 chybí pohled z interiéru a tedy zvuků aut si mnoho neužijete. Za to řvou diváci, kteří nerealisticky hala bala stojí těsně vedle trati opření o nízká svodidla a dokonce přes ten hluk aut jasně a zřetelně slyšíte, co na vás křičí. Takže celkově zvuková stránka hry je horší než by měla být. K ovládání výhrady nemáme, ale to už je stejné ve všech CODEMASTERS hrách.

Podívejme se na další aspekty hry ...

Spuštěno: 530x