RECENZE A TEST: Race Driver: GRID 2 - aneb jak zkazit něco, co se zkazit nedalo Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Tuesday, 23 July 2013
Přejít na obsah
RECENZE A TEST: Race Driver: GRID 2 - aneb jak zkazit něco, co se zkazit nedalo
GRID 2 - Gameplay
GRID 2 - Zpracování
Testy grafické náročnosti
Závěr a hodnocení

 

  • Závěr a hodnocení

Kvalitních závodních her mnoho nevychází. Nemusí to být navíc zrovna vždy čistá simulace, mnozí máme rádi i zdání simulace, což první GRID uměl dost slušně, i když předchozí Race Driver TOCA série ještě lépe a hutněji. Právem jsme tedy očekávali, že druhý GRID bude vylepšením celého konceptu ve všech ohledech a zpět právě k tomu, co kdysi Race Driver TOCA série nabízela - prostě pravá esence závodění s funkčními reáliemi i pro ty, kteří nemusí vyloženě simulátory. Výsledek je, zdrženlivě řečeno, zklamáním.

V podstatě vše, co se dalo pokazit, bylo zkaženo. GRID 2 nepřináší snad jedinou věc, která by byla nějak lepší proti prvnímu dílu natož proti starším předchůdcům. Naopak řada dobrých věcí byla vyhozena a zjednodušena, zůstal sice základ konceptu, ten byl ale nesmyslně upraven do totálně stupidního systému "získávání fanoušků" a nějaký dojem závodění a tvorby teamu zcela zmizel. Horší je i fakt, že byl změněn a zjednodušen onen realisticky působící jinak arkádový akční jízdní model prvního dílu a všechno kolem něj. GRID 2 tak jako závodní hra není absolutně vůbec žádným způsobem ani trochu zajímavý. Najít klad na této hře do hodnocení dalo pěknou fušku a negativa je prostě všechny ubíjejí! Po prvních pár závodech si vlastně vyzkoušíte vše, co hra nabízí a nastupuje stereotyp nuda - dojem z rychlosti je sice fajn, ale když to prostě nemá jiný náboj, je to špatné. A tak máte o to více času si všímat detailů, na kterých CODEMASTERS zjevně šetřili. Kvalitní produkt ovšem dělají právě ty detaily, a pokud GRID 2 rozkouskujete a podíváte se na ně pořádně, musíte objektivně dojít k názoru, že se něco v CODEMASTERS stalo a tohle prostě není kvalitní produkt a nic co by se jen blížilo tomu, čím měl GRID 2 být.

Normálně bych byl asi zdrženlivější, ale v tomto případě říkám na rovinu, že celé je to selhání managementu hry a vedoucího vývojáře. Podmínky, které tahle hra měla, kvalitu předchůdců a předchozího dílu, jehož měla jen prostě vylepšit, to všechno bylo k dispozici ve stavu, že GRID 2 prostě nemohl dopadnout jinak, než úspěchem. Jenže nedopadl. Něco, co se prostě pokazit nedalo, se totálně pokazilo a GRID 2 působí jako narychlo splácaný nedodělek, vzniklý ořezáním původního GRID s esencí posledních stupidních NFS dílů. U této hry prostě selhal management a celé vedení na celé čáře.

  • Závěr

GRID 2 je pro nás nepochopitelným selháním. Je herně ve všech ohledech horší než už tak proti starším Race Driver dílům zjednodušený předchůdce. GRID 2 působí neuvěřitelně laciným dojmem plným do očí bijících nelogičností a splácaných nedodělků. Hratelností je jen stínem předchůdce a rychle hráč objeví, že hra nenabízí prostě nic. Nenabízí ani zábavnost, ani výzvu ani žádnou atmosféru. Je to neskutečně sterilní nuda, která jen naštve a zklame příznivce předchozího GRID, kteří mají často rádi i větší simulaci. Nenáročné hráče čistokrevných arkád pak GRID 2 nemá šanci oslovit vůbec, nenabízí pro ně totiž absolutně nic zajímavého. Výsledkem je tedy produkt, který nemá žádnou cílovou skupinu. CODEMASTERS to nepochopitelně totálně zkazili a jsem hodně zvědav, kdy to uznají (jestli vůbec). Takhle zkazit něco, co se prostě zkazit nedalo za podmínek, které zkažení ani nedovolovaly, to se hned tak nevidí. Oprávněně máme dojem, že vývoj hry snad řídila uklízečka z konkurenčního vydavatelství, protože jestli ne, a byl to úmysl CODEMASTERS takovouhle hru vydat, tak nevíme, co si o tom myslet.

Už dlouho jsem nezažil podobné herní zklamání. Naposledy snad z DRAGON AGE 2, které bylo zkažené podobně nepochopitelným způsobem. Hanba by mě jako vydavatele fackovala, tyhle hry v tomto stavu vydávat a dělat na ně vůbec marketing. Tyhle hry jsou odpad, absolutní ukázkou ignorace hráčů vydavatelem. A to za podmínek, kdy nikdo z hráčů nechtěl po tvůrcích nic jiného, než vylepšení již existujících předchůdců, které prostě fungovaly. Snad nelze najít lepší příklad her, kde by se více lišila realita, co tvůrci a vydavatel hry nabídli hráčům od toho, co hra měla hráčům, podle jich samotných nabídnout, přičemž neexistuje žádný dobrý důvod, proč byly obě takto zkaženy. GRID 2 je rozhodně jedním z největších AAA zklamání letošního roku, objektivně špatná hra a špatný produkt - ztělesnění naprosté ztráty času, vyhozených peněz a obecného stavu zmaru herního průmyslu.

Je vidět, že u Codemasters si jsou přeci jen trochu vědomi, cože to dodali na trh a cena hry je už při vydání poměrně nízkých 699 korun, což oceňujeme, ale raději bychom kvalitní hru jako byla starší série Race Driver i za více, než takto nekvalitní za "o něco méně".  

Poznámka na závěr: Jedno nemůžeme pochopit. Starší série Race Driver (ještě před GRID), měla všechno a klidně bychom co 2-3 roky nějaký další díl s drobnými vylepšeními s lepší grafikou a fyzikou (což by hodně věcí herně ovlivnilo) uvítali s velkým nadšením. Proč to dnes nejde??? Proč GRID2 obsahuje jen zlomek toho, co měla původní Race Driver či TOCA série, když vydavatel a tvůrce hry má mnohem větší možnosti než kdysi?! Tohle prostě není vývoj vpřed, tohle je nefalšovaný a nezastíraný úpadek. Důkaz obrovské krize, ve které se herní průmysl nachází, a opravdu v tom nehrají roli výmluvy na rostoucí náklady na vývoj samotné hry. Přestaňte cpát peníze do reklamy na herních magazínech, přestaňte je podporovat, přestaňte podporovat konzole. Ušetří to miliardy, nacpěte to do vývoje her, technologií a kvalitní hra si své zákazníky najde. Hráči nepřestanou kupovat hrát hry jen proto, že na ně neuvidí reklamy, které stojí více, než samotný vývoj hry. Šlo to tak ještě přes 10-15ti lety, bude to fungovat zase. Chcete důkaz? Brzy jej nabídnout některé nové hry vzniklé s podporou přes KickStarter ...

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
c.Data [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-23 12:52:11
avatar
jo už se těším na Wasteland 2 jak malé dítě

Jinak škoda tohle jsem měl v plánu hrát...asi ne no
Nism0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Konečně 2013-07-23 13:59:00
avatar
Konečně recenze, která tuhle hrůzu nechválí na každym rohu.
Thomas_RKH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-23 15:31:40

Starší série TOCA se nejmenovala Race Driver TOCA, ale TOCA Race Driver. V pořadí jak u Gridu to zní pěkně blbě. :-)
TeeJay [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-23 21:46:13
avatar
Taky mi při čtení článku trošku cukalo koutkem krásný časy, když se driftovalo s bílooranžovou Suprou...
mimo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-23 16:10:26

divne,
s akymi ovladacmi ste testovali karty? prehliadol som alebo sa to nikde nepise ?
1920x1080, vsetko max, 8xMSAA, GTX670 OC 1,25Ghz/7,0Ghz
priemerne fps 82, (min 64, max 105) - mam screen
a vy tam mate 64fps ? ok jasne, je to referencna verzia a velmi mierne je vyssie rozlisenie ale aj tak je to velky rozdiel
CZRaptor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-23 17:46:52
avatar
něco divného tu je ale u tebe,
stačí se podívat na testovené rozlišeni a tvoje
mimo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-23 18:11:51

ved vravim ze je tam maly rozdiel 1920x1080 vs 1920x1200, ale to neodpoveda takemu rozdielu FPS
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-23 21:20:32
avatar
ale odpovídá to tomu, že referenční grafika v našem testu má o 200MHz nižší takt na jádře a o 1GHz nižší takt na pamětech než to tvoje OC na ní ... změř si to v referenci a uvidíš sám.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-23 21:18:53
avatar
si z nás děláš srandu ne???

srovnáváš své měřesní v nižším rozlišení s přetaktovanou grafikou vůči našim měřením s ref. grafikou? A ptáš se proč je tam takový rozdíl??? To je jako by ses ptal, proč jsme psali o téhle hře, když Tetris je lepší.

Ale pro tvou informaci ... ref. verze má takty kolem 1030-1085MHz na jádře a 6,0GHz na pamětech ... ty máš OC na 1,25GHz a 7GHz, tedy přetakt, co dává zhruba dalších 15% výkonu, možná máš i OC procesor atd. prostě jinou sestavu, takže klidně těch 82FPS můžeš mít, stejně jako s ref. grafikou můžeš mít jen třeba kolem těch našich 64FPS. Asi budeš mít o něco více, protože ono je těch našich 1920x1200
o něco náročnějších ...

Takže jediné, co je tady divné je tvá otázka, naše měření odpovídá reaitě, koneckonců i tvé měření to potvrzuje, protože když to otestuješ v referenci, dostaneš určitě podobnou hodnotu +/- rozdíl daný rozdílem sestavy apod.
mimo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-24 00:05:38

ok sorry, beriem spät, isiel som na to len odhadom, lebo 20FPS rozdiel je dost na rovnaku graficku kartu... asi som podcenil ten rozdiel v Mhz...
rozdiel v FPS je teda 28%
1,25Ghz minus 28% je 980Mhz,
rozlisenie robi 11% rozdiel v pocte pixelov
cize to vychadza tak ze ta referencna na tom vyssom rozliseni by mala ist okolo 1088Mhz max ked dobre ratam, teda je to OK ked tak aj bezi

ja to merat v referencnych taktoch nebudem, nechce sa mi to podtaktovavat, uz na defaulte ta karta bezi cez 1,2Ghz, pamäte su ocnute o 1Ghz, ale aj tak nemaju vplyv na nic pri Kepleroch
Troska [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-26 15:27:33

Jam mam na HD 7950 lehky OC 950Mhz jadro 1350 Mhz pameti a mam v 1920x1200 prumerny fps 68.9 tech 72 co nameril je tedy moznych, pokud je hra zavisla i na vykonu cpu a tech par fps navic prida silnejsi cpu...
Essdy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-28 09:57:06

To víš, chtěl si zamachrovat kolik má FPS a jakou má kartu + OC a nevěděl do čeho to má zabalit.
Klepi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-23 16:51:09

No už aby tu byly C.A.R.S. To všem ukáže jak mají vypadat závody
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-23 17:35:43
avatar
Heh..

..pak že jsou Facebook like k ničemu!

No uvidíme jak moc užitečné budou Codemasters.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-24 00:04:55
avatar
Dalsia "hra" za ktoru neutratim peniaze. Ja tomu nerozumiem, oni to snad kurvia tie hry naschval alebo co.
sysel2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-25 11:38:18

jen dalsi potvrzeni zmrdi teorie :-)
http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2001011201
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-24 08:50:25

Žádný strom neroste do nebe. Po úspěchu přichází usnutí na vavřínech a poté (někdy) probuzení. Často se v sérii najde nějaká černá ovce. Viz. Win XP->Vista->win7, crysis->crysis2->crysis3, grid->grid2->???
Joraell [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-24 10:25:41

No ja teda nesouhlasim s tim ze fyzika ovladani aut je stejna jako v Grid1 protoze neni. tady se chova kazde auto uplne stejne, v grid 1 bylo chovani kazdeho auta jine.

Tahle hra je sracka a i tech 56 je pro ni pocta. Uz jsem videl i hodnoceni 40 viz treba replay s cimz bych souhlasil.
Bogosian [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-24 15:09:43

Ach ta čeština, že DD???
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-24 15:52:05
avatar
ta se vyvíjí
Matess_cz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - kvalita hry 2013-07-25 19:06:21

Teda DD musim ti rict, ze co do testu hardware, tak tam se asi neshodneme. Ale co se tyka tveho nazoru na hry, tak musim souhlasit. Uz posledne v retro recenzi Heroes 3 se mi tvuj nazor velmi zamlouval.

Na grid2 jsem se tesil od 1. dne co jsem dohral prvni grid. Chtel jsem si ho jit koupit hned jak se ukaze (protoze koupi hry precejen podporuji jejich vyvoj...) Jsem velmi rad, ze jsem si ji nekoupil. Mel jsem moznost si hru vyzkouset u kamarada a kdybych ji byl byval koupil, tak by asi par velmi sprostych mailu slo tvurcum a pozadoval bych zpet sve penize. Auta se chovaji naprosto nesmyslne, clovek z jizdy vubec nema pocit ze auto ma 4 kola a jede po ceste. Zadni nahon pri rozjezdu vubec netrpi pretacivosti. Pri jizde clovek vubec neni schopen auto cist jak se ridi, proste bud pojedete pomalu a zatacku projedete, nebo pojedete rychle a zatacku neprojedete. Chova se to velmi podobne jako nfs carbon... jakoby jedno kolo pod autem, ktere to ridi. Hnus hnus HNUS
gumojd [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-25 21:11:17
avatar
Ahoj DD, vim ze je to Off topic, ale mohl by si me prosim poradit? Chtel bych si poridit v brzke dobe (dvou tydnu) eyefinity. Mam vybrany 3 stejny monitory s HDMI i DP. Grafickou kartu mam 6850 direct CU II. Otazka zni: Jaky je nejlepsi zapojeni monitoru? 3x DP nebo 2x DP a HDMI? Diky za radu. Ted sem se koukal a mam tam vlastne jenom jeden slot na DP, takze asi blbej dotaz. Ale i tak, kdyby si me mohl v kratkosti odpoved, tak bych ocenil radu. Monitory maji jenom DP, HDMI a VGA, jak je teda zapojit do teto karty? Diky
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-25 22:35:00
avatar
minimálně jeden musí být přes DP zbytek udělej přes HDMI ... funguje to OK
gumojd [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-27 15:08:51
avatar
super diky moc. Koukal sem se na to a mam na grafice 1x DP, 1x HDMI a 2x DVI, ale monitor DVI nepodporuje, takze kdyz to pripojim z dvi pomoci redukce na hdmi, tak by to snad melo fungovat. Presne tuto odpoved sem potreboval slyset, takze dik
Mr.Lolendo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-28 13:19:55
avatar
S hodnocení souhlasím i když je hodnoceno spíše oproti původní hře a né současných závodních her. To bych potom vyděl aspoň o 10-15 bodů více.

Já to tak nějak čekal že to tak dopadne. Noví díl jen ždímání peněz a znásilňování značky.

Ještě ty hovada vypnuli před asi 4-5 měsíci servery na GRID jedničku, takže se mulťák nedá hrát.
jakobforman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-07-30 10:58:29

Som veľkým fanúšikom celej série už od TOCA Race driver. Už prvý GRID sa nehrabal na TOCA Race Driver 2. To bola snáď najzábavnejšia arkádová race hra, ktorú som hral.
Ak je GRID 2 skutočne len slabým odvarom jednotky, nemám to prečo hrať.
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - To jde? 2013-08-13 16:55:17
avatar
Kde se vzalo, že GRID byl dobrej? Tak jestli tohle někdo dokázal ještě víc dojebat... klobouk dolů
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1176x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 983x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1099x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníFriday, 19 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3692x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1436x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1262x
Komentářů: 5