RECENZE hry a TEST HW nároků - METRO: Last Light - druhý díl postapokalyptické akce spíše zklamal Tisk E-mail
Napsal Redakce
Sunday, 19 May 2013
RECENZE hry a TEST HW nároků - METRO: Last Light - druhý díl postapokalyptické akce spíše zklamal
Technické zpracování a test nároků na GPU

• Technické zpracování a test nároků na GPU

Hra využívá naprosto svébytného herního engine 4A Engine, který jinde neuvidíte. Ten je ale i u druhého dílu vlastně úplně stejný, jako u prvního. Liší se jen ve stupni použití tessellace a několika dalších stupních použití DX11 prvků a technologií, a třeba také vyššího rozlišení, bohužel ale jen některých textur. Nicméně celé to spíše vypadá hodně neoptimalizovaně, protože ty nároky nejvyšších detailů na HW rozhodně nejsou odpovídající tomu, jak hra ve finále na maximum vypadá a běží. Sluší se poznamenat, že po dlouhé době je to i větší a významnější hra, která nevychází s podporou AMD v jeho programu Gaming Evolved, ve kterém vychází většina současných velkých i malých her (díky tomu, že AMD obsadilo novou generaci kozolí a už stávající hry používají technologie a engine pro ně navržené). I druhé METRO vychází v dříve PC hrám dominujícímu, dnes už z výše uvedených logických důvodů u AAA her okrajového programu "The Way It's Meant to be Played" konkurenční grafické společnosti NV.

Hra má ale i proto účelově použité PhysX, které je opět účelově upraveno tak, aby dělalo i věci, které dělat fyzika normálně a ideálně nemusí. Hodně prvků, jako kouř, částicové efekty a některé další věci, jsou v jiných hrách dělány prostřednictvím grafických prvků třeba samotného DX11 s minimálními nároky na HW a přitom vypadají velmi dobře. Tady běží zbytečně akcelerované přes PhysX a v nejvyšší verzi je lze akcelerovat opět jen přes GPU, tedy jen přes GF grafiky. Nižší verze s menší úrovní detailů pak běží přes CPU, ale není to být vícejádrová verze - hrát se to ale dá a rozdíl mezi GPU a CPU verzí, není pro samotné hraní, nijak důležitý ani výrazný. Ne všechny fyzikální efekty jsou ale tak dokonalé. Zničitelnost prostředí je minimální, alespoň že kulky dokáží létat skrze dřevo. Jinak ovšem fyzika v podstatě chybí. Většina předmětů má špatnou váhu, některé tak směšně létají, když o ně zakopnete. Žádnou fyziku zničení nemají těla ani většina prostředí, na kterých se v podstatě neprojevuje žádné poškození atd. U toho všeho bychom z herního hlediska uvítali aplikaci fyziky typu Physx mnohem více, než na to, aby zbytečně zpracovávala kouř a podobné nesmyly, které lze řešit snadno úplně jinak.

Na rovinu ale říkáme, že METRO: Last Light vypadá přeci jen o kousíček lépe než první díl. A tedy velmi dobře. Tessellace mnoha objektů, vysoké rozlišení velké části textur a zpracování vybavení postav si zaslouží pochvalu, stejně jako osvícení a nasvícení scén. Bohužel tvůrci některé povedené textury a objekty kombinují s objekty a texturami nižších kvalit a občas je to vidět. Hodně špatně engine pracuje s vyhlazováním, kde použité in game SSAA je spíše rozbité, než funkční. Když si vynutíte přes ovladače FXAA či lepší MLAA, vizuální rozdíl bude malý, ale nároky na výkon úplně jinde.

Optimalizace se této hře ale určitě nevyhnuly. Nebyly to ovšem optimalizace jaké bychom všichni rádi, ale účelové "twimtbp" optimalizace, které jakoby náhodou škodí grafikám AMD Radeon (je to objektivně změřené, otestované a dokázané). Nebojíme se říci, že v tomto případě to bylo opravdu záměrně a účelově takto uděláno - svůj účel to splnilo a před vydáním a při vydání hry se objevily testy (čehož samozřejmě bylo patřičně zneužito pro flame a PR všeho druhu), kde i karta typu Radeon HD 7970 GHz, která je jinak herně i výpočetně s přehledem mnohem výkonnější než třeba i dražší GTX 680, v této hře najednou stěží stačí kartě úrovně GTX 660 Ti. Po pár dnech se "náhodou" objevil oficiální patch, který část těch "optimalizací" ruší a dává jen a pouze grafikám AMD Radeon ohromný klidně v některých případech až 50% výkonový boost, přitom výkon GTX 600 grafik se nezmění, v některých pasážích mimo hlavní benchmark někde dokonce i o pár % klesne! A to AMD ještě nemohlo dodat ani optimalizované ovladače, protože ke hře dříve neměla přístup (což ale nepovažujeme za nepochopitelné ani za problém). Takže z těchto důvodů všechna starší i současná měření výkonu GPU v této hře budou tak jako tak neobjektivní.

Upřímně řečeno "optimalizace" podobného typu jsme již zažili, tohle je ale opravdu jeden z extrémních případů. Nemáme nic proti tomu, když je optimalizace typu: "na grafikách s touto technologií to jede prostě lépe, ale na jiných to alespoň použitelně jede a jejich výkon to účelově nezhoršuje". Ale optimalizace typu: "na grafikách s touto technologií to jede mizerně a na konkurenčních grafikách to záměrně jede ještě hůře", to vážně ne. Metro Last Light opravdu není dobře optimalizovanou hrou, ale vzhledem k problémům a prostředí, ve kterém hra na Ukrajině vznikala a vycházela, a které mají daleko k tomu, v jakých podmínkách a s jakým zázemím vznikají velké západní FPS, je to ještě dobré. Ohledně optimalizací chodu vlastní hry, tomu jak vypadá a jak moc nefunguje AA, jsme tedy shovívaví.

• Test GPU

Nemá smysl dělat velké testy, protože hra prostě není dobře optimalizovaná, SSAA funguje prazvláštně a do toho ty zvláštní "optimalizace" proti Radeon grafikám. Každopádně hra není zdaleka tak náročná, jak si mnozí myslí a například na mé Sapphire HD 7970 GHz 6GB TOXIC, to jede v 5760x1200 na vysoké detaily bez AA a jen s CPU PhysX na průměrných  45FPS bez propadů.

(Sapphire Radeon TOXIC HD 7970 GHz 6GB - 5760x1200 High, noSSAA, standard PhysX)

Změřili jsme ale "pár" grafik, včetně starších, a hlavně jsme se zaměřili na stav hry při vydání a stav po vydání onoho zázračného patche, který přidává Radeon grafikám hodně na výkonu a lehce snižuje výkon některých GTX grafik. Jak vidíte, je nárůst výkonu pouhým patchem hry opravdu ohromný.

(Modře: výkon při vydání hry. Oranžově: Aktuální výkon po posledním herním update)

(Pro hru optimalizované ovladače GF 320.14 a zatím neoptimalizované Catalyst 13.5 Beta 2)

Zajímalo nás, zda se nějak projevuje PhysX na CPU a zda využívá skutečně více jader, jak si někteří myslí. Hra sama je optimalizována na 2-4 jádra, nicméně PhysX samotné není přes CPU příliš využíváno - jede jen na 1 jádře. Jinými slovy procesor se fláká a PhysX stále zbytečně zatěžuje GPU, místo aby se využilo potenciálu lenošících dnes už často 6-8jádrových CPU. Hra tak ve skutečnosti nevyužívá ani zdaleka poslední verzi SDK CPU PhysX, ale o dost starší a ta nadále není pro více jader schválně optimalizovaná.

Shrnutí: hra by potřebovala opravdu optimalizace jako sůl. Ale skutečné optimalizace. Vizuál ani technologie nejsou vůbec špatné (naopak), ale dohromady mají problém fungovat. Použité SSAA je vyloženě "rozbité" a jistě se dalo přistoupit k AA jinak a lépe. Opět ale musíme říci, že na podmínky, ve kterých hra vznikala a vycházela, není výsledek vůbec špatný a mnoho top AAA her současnosti nevypadá, ani nemá technologický základ zdaleka tak dobrý.

Spuštěno: 928x