Recenze: Stronghold Crusader 2 - konečně jsme se dočkali a dostali pořádný STRONGHOLD! Tisk E-mail
Pondělí, 29 září 2014
Recenze: Stronghold Crusader 2 - konečně jsme se dočkali a dostali pořádný STRONGHOLD!
Gameplay - Tak se nám to líbí!
Technologické zpracování

• Technologické zpracování

Asi jednoznačně nejviditelnější změnou je grafická a technologická stránka. Původní Stronghold Crusader se dá hrát do dnešních dnů díky oficiální předělávce do HD. Výhodou je, že to běží na všem, s trochou snahy snad i na telefonu :). Nicméně doba prostě pokročila a Stronghold Crusader 2 tedy nabízejí mnohem lepší grafickou stránku.

Přitom výtvarný styl hry se nezměnil. A to hodně chválíme, Stronghold Crusader 2 vypadá stejně mile a pohledně, jako předchůdce, jen má mnohem lepší detaily. Pravda, asi to mohlo vypadat s datem vydání 2014 ještě o něco lépe, ale díky alespoň za tohle :). Engine hry využívá i fyzikálního engine HAVOK, což umožňuje velmi pěkně vypadající animace řícení staveb, rozpad hradeb atd. Bohužel zde už úplně chválit nemůžeme, protože to nebylo úplně doděláno. Je zde spousta chyb, jako rychle mizející materiál, "plovoucí" zbytky staveb a atd. HAVOK to přeci jen umí lépe a nebylo oho naplno využito.

Co ale musíme pochválit, je ovládání. Základ zůstal stejný, skvěle ale funguje natáčení kamery, výborná je zobrazovaná mřížka pro stavby, skvěle se ovládají stavební menu a prvky kolem udržování ekonomiky a popularity. V podstatě si vystačíte jen s myší. Celkem zvládnuté je i ovládání bojových jednotek, jejich postavení a výběr. I když tady by se to dalo ještě trochu doladit. Ale, aspoň to funguje a jednotky dělají to, co chcete a hlavně jak chcete (jak jim řeknete, pokud to nemají dělat automaticky).

Trochu na vážkách jsme ohledně zvukového doprovodu. Tady už je to vyloženě copy a paste z originálu včetně chyb, jako že při delší hře přestanou protivníci mluvit úplně, i když vlastně opakují donekonečna jen 2-3 hlášky. Myslím, že tady přeci jen mohli tvůrci projevit více tvůrčích inovací. Hudební doprovod je také víceméně stejný, tedy skvělý a prostě ke hře patří. Hlavní věc, zůstal zachován ten nápovědní a "podlézavý" průvodní hlas vaše rádce ;).

Asi největší bolístkou novinky je AI a optimalizace. Víceméně optimalizace žádná není. Eyefinity, systém tří monitorů, nefunguje ideálně použitelně, hlavně ale náročnost hry je docela značná a narůstá s počtem protivníků na mapě. Zkoušel jsem mapu pro 8 postupně osazovat dalšími a dalšími oponenty a i když mám hodně výkonný PC, tak už při 4 hráčích v 1920x1200 se hra prostě drbala při posunování po mapě. Naštěstí se hra drbe vyloženě jen při posunování po mapě, což je ale bohužel problém, když bráníte, nebo dobýváte, tak se nedá přesně rychle posouvat. Je to nepříjemné a určitě by to chtělo dodělat.

No a pak je tu ta AI, tedy umělá inteligence. Ve hře je několik různých AI soupeřů různé obtížnosti, ale musím říci, že hlavním určujícím prvkem obtížnosti je nastavení výchozích podmínek. Jinak AI je prostě blbá až na půdu. Když vás dobývá, víceméně staví jednotky pořád na stejné místo, takže tam prostě vybudujete odpovídající obranu a prostě je to vyřešeno. Takhle se dá udržet i 1 vs  4-6 v teamu hrajících oponentů, nicméně záleží na mapě a výchozích podmínkách samozřejmě. Celkově by ta AI chtěla trochu posílit. Hlavně ty své hrady staví poněkud málo odolné, nebo stroje jsou silnější, nevím přesně. Důležité je, že i přes tyhle nedostatky mě ta hra pořád baví, i když je to dokola vlastně to samé :).

• OS: Windows XP a novější

Procesor: Intel Core2 Duo 2Ghz nebo AMD Athlon X4

RAM: 2GB RAM

GPU: GF 8800GT 512MB nebo ATI Radeon HD 2900XT 512MB a lepší

HDD: 6GB

Pokud jde o HW požadavky vidíte, že to není ani moc ani málo.

• Testovací sestava:
  • CPU: Intel Core i7-3820 OC 4,2GHz (X79)
  • RAM: 16GB (4x 4GB DDR3 1866MHz)
  • GPU: Sapphire Radeon VAPOR-X R9 290X 4GB OC (1200/6400MHz)
  • SSD: Intel SSD 520 Series 240GB
  • Zvuk: ASUS Essence STX II 7.1 + Redstar RS-502 5.1
  • LCD: 3x ACER AL2723W S-PVA (Eyefinity 57600x1200)

S výjimkou toho škubání při více protivnících na stejné mapě, když posouváte pohled na mapě, hra běží jinak celkem dobře (nepadá). Ale to škubání při posunu je opravdu hrozné, FPS padají až téměř k jednotkám FPS a občas není snadné se posunout s obrazem tam, kam chcete. Je to otravné a doufejme, že to nějaká aktualizace vyřeší. Podle mě prostě není důvod, proč by hra měla být náročná, protože jako Crysis 3 graficky ani technologicky rozhodně nevypadá :).

Spuštěno: 344x