Recenze: Stronghold Crusader 2 - konečně jsme se dočkali a dostali pořádný STRONGHOLD! Tisk E-mail
Pondělí, 29 září 2014
Recenze: Stronghold Crusader 2 - konečně jsme se dočkali a dostali pořádný STRONGHOLD!
Gameplay - Tak se nám to líbí!
Technologické zpracování

• Gameplay - tak se nám to líbí!

Staré pravidlo "když něco funguje, tak to neměň", se tentokrát opět osvědčilo. Starý Stronghold nabídl prostě skvělou hratelnost a žádný z nástupců jí přes snahu vylepšit, tak dobrou prostě neměla a i ta Extreme Verze nebyl úplně ideální. Stronghold Crusader 2 tak se změnami šetřil opravdu hodně a v podstatě zachoval všechno tak, jak bylo s několika drobnostmi, kterých si ale samozřejmě znalý hráč všimne. Nutno dodat, že většina se týká spíše obsahu, který je při vydání chudší v některých ohledech proti originálu, ale slibované DLC balíčky a update by mohly situaci ještě změnit.

Pro milovníky originálu tedy z hlediska hratelnost nepopíšu nic nového, pro ty co ale Stronghold neznají, tak samozřejmě pár informací. Stronghold Crusader 2 je originálně pojatá real time strategie ze středověku. Jak už název napovídá, hra se speciálně odehrává v období a v oblasti hlavních křižáckých výprav, tedy ve "Svaté zemi", čemuž odpovídá pravé herní prostředí. Původní Stronghold bez datadisku Crusader, se odehrával vlastně v Evropě v lesích a úrodných oblastech, což mělo na hratelnost a možnosti trochu vliv.

Jako hráč se ujmete jednoho z panství a zkrátka budujete středověkou ekonomiku a hrad do detailů, včetně základní distribuce potravin, surovin i obrany a případně útoku. Stejně jako původní Stronghold i ten nový ale nabízí velmi přímočarou, intuitivní jednoduchou a ve výsledku velmi zábavnou a poutavou hratelnost. Všechno zde souvisí se vším, ale není toho tolik, aby to bylo nepřehledné, a není toho málo, aby to byla nuda. Hlavním prvkem zůstává fakt, že suroviny (opět s výjimkou dřeva), jsou nevyčerpatelné. Hra nadále obsahuje singlplayerové kampaně, tak možnost navolit si pravidla pro konkrétní mapu proti AI, tak hlavně nabízí multiplayer proti lidským protivníkům. Mapy jsou dělané pro 2 až 8 hráčů s různými podobami, což ovlivňuje strategické možnosti, stejně jako omezení počtu jednotek podle počtu hráčů a velikosti mapy. Mapy navíc mohou a budou časem přibývat. Ve hře je i možnost hrát si jen tak, bez protivníka.

• Změny ve hratelnosti proti originálu

Přejděme teď k tomu, čím se tedy Stronghold Crusader 2 liší od originálu po stránce hratelnosti. Jak jsem řekl, změny jsou velmi malé, tak aby právě kvalita hratelnosti originálu zůstala zachována a neopakoval se scénář předchozích pokusů o nové díly série. Přesto pár změn si všimnete.

Jak jsem řekl, možná některé souvisí s tím, že obsahově by se hra měla ještě dále rozrůstat. Takže tady aktuálně například chybí možnosti kolem výzdoby hradů (která u originálu ovlivňovala systém popularity). Systém popularity sice zůstal, ale podle mě je trochu zjednodušen a celkově lze udržovat ekonomiku a popularitu na požadované úrovni snadněji než u originálu (minimálně možnosti jsou v tomto směru zatím menší). Jinak se věci v podstatě nezměnily, jednoduché řetězce ekonomiky jsou stejné, snad jen to, že místo koženého a kovového brnění, je v hře zatím jen jedno, kovové.

V čem už jsou změny trochu větší, jsou v možnostech budování hradu, jednak jsou zde dobré změny v podobě viditelné sítě (při stavbě), takže máte skvělý přehled, co kam stavíte a co se kam vejde, a pak jsou tady hratelnostní změny v podobě toho, že hra neobsahuje možnost vykopat vodní příkop, možnosti jsou jen pasti. A tou největší změnou je, že obranné balisty a katapulty se z velkých věží a nutností osazení jednotkami inženýrů, přesunuly na vlastní dřevěné podstavce a jsou tedy stavitelné mimo věže. Už se tedy nebudou opakovat absurdní designy hradů, jako, že jste stavěli několik velkých kruhových věží vedle sebe apod. Hrady prostě nyní mohou vypadat víc jako hrady :).

Drobných změn doznaly i jednotky, hra jich nabízí více, mnohem více je hlavně strojů, kdy už je ale stavíte rovnou s inženýry a neosazujete je inženýry dodatečně, což je sice zjednodušení ale podle mě celkem pozitivní. Jednou z hlavních změn ve hratelnosti je přítomností léčících jednotek, které dokáží vaše poškozené bojové jednotky uzdravit, což je hodně důležitý prvek, když máte nedostatek surovin na nové.

Jinak jsem větší změny neobjevil a hra funguje prostě skvěle a přesně tak jak originál s většími možnostmi ve strategii bojů díky více různorodým jednotkám a lépe stavitelným hradům. Celé je to tedy otázkou vyvážení prvků, kdy se mi ale zdá, že AI protivníci staví ty své hrady poněkud slabé v obraně, což souvisí se zpracováním AI ...

Takže se na to podívejme podrobněji ...

Spuštěno: 1365x