TEST a RECENZE: The Outer Worlds – nejlepší hra roku? Připomenutí, že kvalitní hry pořád jsou. Tisk E-mail
Pondělí, 28 říjen 2019
TEST a RECENZE: The Outer Worlds – nejlepší hra roku? Připomenutí, že kvalitní hry pořád jsou.
Technické zpracování a TEST výkonu GPU a CPU

• TEST a RECENZE: The Outer Worlds

– nejlepší hra roku? Připomenutí, že kvalitní hry pořád jsou.

V dnešní recenzi hry a testů jejích výkonů na CPU a GPU, se podíváme na nový titul The Outer Worlds, který vyvinulo menší studio Obsidian Entertainment. Fandové kvalitních příběhových RPG her jsou tak v pozoru, protože Obsidian je jedno ze tří kdysi nejlepších herních studií, vytvářejících nejlepších PC hry vůbec. Bohužel další dva členové z této kdysi „svaté“ trojice, tedy BETHESDA a BIOWARE, jsou dnes už úplně jinde a kvalitní hru alespoň podobající se tomu, co dokázali vyprodukovat v minulosti, nejsou již schopni udělat. Jejich aktuální počiny, tedy urážka všech hráčů jménem Fallout 76, a odfláknutý odpad jménem ANTHEM, jsou nejlepším příkladem toho, co všechno je na současném herním průmyslu špatně. Především jsou výmluvným důkazem úpadku kdysi věhlasných mistrů svého oboru. Zklamání hráčů je obrovské, doufáme, že do značné míry jej napraví nový král tvůrců herních RPG, tedy CDProjekt a jeho nový Cyberpunk 2077. Ale toho se dočkáme až příští rok. Co do té doby? Zpět ke klasice!

A tady právě nastupuje zatím spolehlivý OBSIDIAN se svým novým klasickým akčním RPG s názvem The Outer Worlds. A očekávání jsou úměrná schopnostem tohoto studia, které mimochodem stojí za nejlepším moderním dílem Fallout série vůbec, tedy skvělým Fallout New Vegas. Jejich nové RPG je více sci-fi, ale s mnoha klasickými herními elementy. Tedy masivní systém tvorby postav se znatelným vlivem specializací a schopností, propracovaný příběh s výrazným dopadem hráčských rozhodnutí a obtížnými volbami mezi nejasným dobrem a zlem. Do toho hromady zajímavých postav, zajímavých prostředí k prozkoumání a slušnými akčními střety s různorodými nepřáteli ...

OBSIDIAN přitom udělal tuhle hru tak, že není online, nepotřebuje žádné hloupé sociální funkce a zcela se obejde bez mikrotransakcí. Prostě zaplatíte si hru a máte jí kompletní a funkční od začátku! Já vím, jak skvělý nový koncept! Kdo by to byl řekl, že vše, co stačí k výborné hře, je mít dobrý příběh, dobré a funkční herní mechanismy a trocha testování před vydáním, aby hra vyšla bez otravných chyb.

• The Outer Worlds – nová klasika žánru RPG

a připomínka toho, jak se to má dělat!

Že hra pochází od tvůrců her jako jsou Knights of the Old Republic II, Pillars of Eternity nebo Fallout New Vegas, novinka rozhodně neskrývá. Řada klasických mechanismů a prvků je zde prostě podobně použita, což ničemu nevadí. Právě naopak. Samozřejmě nová hra vše míchá po svém a zavádí do zcela originálního svého nového světa.

Předem ale upozorňujeme, že OBSIDIAN je menší studio a hra je kompletně jejich, takže rozlohou a rozsáhlostí nejde o velké RPG s otevřeným světem, na jaké jsme dnes už trochu moc zvyklí. To je ale vlastně dobře, protože když nejste schopni ten velký svět naplnit herní zajímavostí (ehm Fallout 76, ehm ANTHEM), tak k čemu takový svět?! Je to jen okrádání hráčů o čas. To neznamená, že The Outer Worlds sfouknete za dva večery. Ani náhodou. Jsem na 50 hodinách herního času a pořád nemám úplně všechno :).

The Outer Worlds vás postaví do role kolonizátora, „na kterého se zapomnělo“ a po probuzení z dlouhého spánku vás čeká boj o to zjistit, co se stalo atd. V nové části vesmíru jsou přitom vybudovány již nějaké kolonie, které ovládají/neovládají korporace. Při vašem putování budete jednat s mnoha zajímavých charaktery, frakcemi, kdy tvůrci si vyhráli s odrazem současného světa v řadě až záměrně absurdně vystupujících postav a příběhů. Hra je přecpaná narážkami na současný svět a hloupost velkých korporací, až se skoro divím, že OBSIDIAN neměl tu drzost, nazvat některé ty korporace ve své hře přímo BETHESDA/ZENIMAX a EA/BIOWARE. Protože řada věcí na ně naprosto sedí. Vše je pochopitelně uděláno s nadhledem, parodií a vtipem. A to nejlepší na tom je, že můžete svět a příběh objevovat, jak se vám chce. Hra vám dává možnost velké svobody hraní s reálnými dopady vašich rozhodnutí. A tak se vlastně může výrazně lišit průchod hrou, protože pokud se rozhodnete hned na začátku ignorovat nějaké postavy, či je rovnou odstranit, tak se bude lišit interakce s jinými a příběhové vyznění. Samozřejmě má to limity, které hned objevíte, pokud se je rozhodnete přes dobře fungující systém „save-load“ prozkoumat.

Hra nabízí nejen možnost zcela ignorovat rozhovory a hned jednat, ale také propracované rozhovory, kde není hned jasné, která odpověď je „ta dobrá“ a která ta špatná a rozdíly jsou často velmi malé a spíše se pohybujeme v šedé zóně, ale většinou jsem překvapivě vždy našel nějakou střední cestu, ačkoliv ji nemusíte najít hned a vyžaduje buď větší průzkum nebo konkrétní schopnost postavy ji realizovat. Namluvení postav je tak velmi důležité, tím spíše, že bohužel mimika postav je velmi špatná a výraz tváří je tak velmi obtížné číst. To je vlastně také největší negativum téhle herní novinky. Velmi zastaralý technologický základ (hra běží na velmi starém Unreal 3 engine).

Nicméně tvůrci se snažili, po výtvarné stránce je novinka perfektní, takový mix steampunku a westernu. Světy jsou nádherně propracované, postavy, a hlavně nepřátelé jsou zajímavě modelované, vše kazí jen zastaralý technologický základ, ze kterého sice dostal OBSIDIAN maximum, ale grafika hry prostě není tak atmosférická, a tak hezká, jak by mohla a měla dnes vypadat. To hlavní je ale hratelnost, a ta je fantastická.

Kromě skvěle udělaného systému rozhodnutí, dialogů a interakce s postavami, je tu samozřejmě skvělý propracovaný systém detailní tvorby postavy a jejích schopností s velkým vlivem na to, jak budete moci hru hrát a řešit věci. Systém je hodně podobný systému z Fallout New Vegas, ale i dalších OBSIDIAN her, což ničemu nevadí. Právě naopak. Je zde také systém vztahů jak s několika frakcemi, tak vašimi společníky. Ty vztahy se odráží v ekonomice uvnitř hry, ale hlavně v možnostech vedení dialogů a řešení příběhů a questů.

Skvělý je výběr zbraní a zbroje, i když počet vizuálních verzí je omezený, ale více než dostatečný a každý si najde svůj styl. Možnosti úpravy vybavení jsou minimální, ale dostatečné. Jejich význam je stejně jako v možnosti vybavení společníů, až na vyšší obtížnost. Možnost nastavení obtížnosti má velký vliv na hratelnost, doporučuji minimálně HARD obtížnost, jinak je hra zejména na PC, kde rozdáváte headshoty, díky skvělému systému zpomalení času, příliš snadná. Právě souboje a akční hratelnost jsou asi nejslabší stránkou hry po stránce hratelnosti. Přijde mě, že OBSIDIAN se neposunul s kvalitou AI a soubojů od časů posledního KOTOR ;). Nicméně variabilita nepřátel v nepříliš velkých herních levelech je dostatečně zajímavá, stejně jako zbraní a další výbavy, takže jako celek to rozhodně neurazí.

Díky zastaralému technologickému základu jsou herní prostředí a mapy méně rozlehlé a připomínají stylově uzavřenější starší hry jako třeba KOTOR apod. Nicméně za průzkum stojí, můžete objevit informace k hlavním i vedlejším misím, a hlavně posbírat extra výbavu, což se hodí pro extra kredity atd. Herní levely se mění v závislosti na vývoji příběhu v dané lokaci, ale část nepřátel se po určité době do oblasti vrátí, takže nikdy to nevyčistíte úplně „navždy“.

A jak tedy tahle hra šlape na našich PC? Podívejme se na technické zpracování a benchmark výkonu.

Spuštěno: 495x