TEST a RECENZE: XCOM 2 - Šmejd z vesmíru je zpět se svým ještě jeden tah a jdu spát ... Tisk E-mail
Neděle, 21 únor 2016
TEST a RECENZE: XCOM 2 - Šmejd z vesmíru je zpět se svým ještě jeden tah a jdu spát ...
Testy grafik a procesorů - technické zpracování hry

XCOM2 není dokonalý a tak dobrý, jak být mohl. Ačkoliv je zde vizuální i herní posun proti předchozímu dílu, ve srovnání s kompletní edicí XCOM Enemy Within, je přeci jen o něco obsahově chudší. To ale neznamená, že to nějaké DLC/datadisk nenapraví. Každopádně XCOM2 nepřichází s ničím výrazně novým a sérii ani nikam moc neposouvá. Snad jedinou výjimkou jsou hezčí, častější a mnohem lepší příběhové sekvence.

Vlastní herní náplň doznala jen stylové změny díky pozici, ve které se jako hráč nacházíte. Osobně jsem rád za větší detailnost prostředí a možnosti přizpůsobení vojáků a výbavy, ale očekával jsem třeba mnohem širší vývojový strom technologií, mnohem zajímavější management výroby a vůbec ekonomickou část hry. Ta je ale ořezána na úplnou dřeň :(. Variabilita výbavy je tak nízká a výzkum/výroba pro jednotlivé třídy jde prostě jen jedním směrem a má jen pár položek, navíc některý má nepochopitelně element náhody výsledku. Právě management základny, i když je vizuálně lepší, mě ale možnostmi zklamal, stejně jako tedy výroba, vývoj a dostupná výbava. Tato strategická část XCOM je v XCOM2 totálně základní :(.

Co mě nezklamalo, je tahová část bojových misí. Precizní plánování kroků je nutné, a pokud si nastavíte, že nemůžete ukládat/nahrávat, tak je výzva opravdu maximální. Obtížnost hry je už v základu vyšší a to je dobře. XCOM má být výzvou. Prostředí je uděláno lépe, ovládání je lepší, nicméně jako celek s výjimkou stealth režimu, je to pořád stejné XCOM :). Pár nápadů si tvůrci půjčili snad i z české starší UFO série, zejména z druhého dílu trilogie. Prostě jako celek XCOM2 sérii nikam neposouvá a to ani směrem k rozšíření obsahu. Je to trochu škoda, protože už je to druhý díl restartu. Nicméně není všem dnům konec ...

Jak jsem už nakousl dříve v článku, XCOM2 sotva vyšlo. Tvůrci určitě plánují nějaké to DLC/rozšíření, které může hodně přidat. No a nejen to. XCOM2 má i přímou oficiální podporu herních módů, takže komunita, která je oddaná, může přicházet s vlastními změnami a novým obsahem. A tak trochu mám pocit, že FIRAXIS moc neví, kam dál s XCOM, aby to hru nezkazilo. A tak právě čeká na pár nápadů od hráčů/modderů. Každopádně XCOM2 rozhodně nekončí a bude zajímavé sledovat, co se v následujících zhruba 2letech na hře změní ať přímo od tvůrců nebo prostřednictvím módů.

Jedno je jisté, XCOM2 je recenzenty i hráči velmi chváleno a zaslouženě. I když neposouvá věci, nenabízí tolik, co by mohlo a není postaveno na dobrém technickém základu, stále skvěle funguje, ukazuje, jak je klasika silná věc a prostě baví. A baví i proto, že je to opravdu výzva testující schopnosti hráče, a takových v současné herní produkci není mnoho. Možná proto, že hry s větší obtížností a s většími nároky nedokáže průměrný hráč pokořit, takže dnešní hry jsou udělány tak, že z průměrných hráčů dělají supermany a odměňují je i za to, že hru vůbec zapnou. Odměna v podobě pocitu skutečného vítězství, když strategicky pokoříte hru bez pomůcek zejména poté, když opravdu několikrát před tím tvrdě prohrajete, dnes většina hráčů nikdy nezažije - nemá na to schopnosti a mnozí neumí prohrávat aby nakonec vyhráli. XCOM2 pocit skutečného vítězství nabízí. Navíc opět v extrémně návykové hratelnosti, kdy ono "ještě jeden tah a jdu spát" znamená, že zase ve škole/v práci budete pár dní po sobě klimbat :). Hra se dá pokořit na nižší obtížnosti zhruba za 25 hodin hraní, s opatrnějším přístupem a s kompletním výzkumem za zhruba 30-35+ hodin na střední obtížnosti.

XCOM2 je vynikající hra, využívající klasiku s malými evolučními kroky a ve skvělé, i když HW až přehnaně náročné grafice dané technicky zastaralým a špatně optimalizovaným/optimalizovatelným základem. Pro fandy žánru a série je XCOM 2 v podstatě povinnost, a budou nadšeni, i když přeci jen obsahu by mohlo být více. Otázkou je, zda hra dokáže zaujmout i širší publikum .... podle mého ne, i proto asi vydavatel upustil od vydání na konzole. Pro běžného mainstreamového hráče je tahle hra prostě příliš těžká a to přes fakt, že je vlastně strategicky v mnoha směrech osekaná v rámci série XCOM až na kost. Nicméně výzva je tady, porážky zabolí, ale vítězství je o to sladší a snad u žádné současné AAA hry se z něho tak moc nebudete radovat :). A protože hra prostě chytne a nepustí, což je známkou dobré hry, není co řešit.

XCOM2 se povedlo, trochu jiné úlohové postavení vás jako hráče, tvůrci přes obavy mnohých zvládli podat výborně. Nicméně dokonalá hra to není a to ani v rámci série, ale na rozdíl od jiných her tohle není vlastně konečná podoba hry. I tak jak je však vysoce převyšuje kvality běžné herní produkce a zcela vystupuje z řady a jako tahová strategie opět ukazuje sílu a kvality klasiky.

Hodnocení XCOM 2: 86/100

Za zapůjčení hry děkujeme společnosti CENEGA