První novinky o AMD Radeon „NAVI“ – 7nm nástupce RX 580 má mít výkon GTX 1080/VEGA 56 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 13 duben 2018
altRevoluční architektura má být „RYZENem“ na poli grafik. NVIDIA ale bude zatím vládnout high endu.

 

 

 

 

Aktuálně se objevují první konkrétnější zprávy o chystané nové generaci grafických karet AMD, tedy 7nm „NAVI“. Někteří se snaží hledat senzaci tam, kde žádná není, zejména „objevením Ameriky“, že NAVI prý nebude high endový čip. Pro všechny, kteří věci už nějakou dobu sledují, však stěží mohou být nějak „nová“ senzační odhalení kolem NAVI, jak je prezentují některé světová IT média. Abych uvedl věci na rovinu hned, vše jde zatím podle očekávání.

 

  • NAVI čip bude jen mainstream? Nikdy neměl být nic jiného!

Někteří se tváří překvapeně, že AMD chystá v rámci NAVI jen mainstreamový čip, tedy žádný velký čip jako nástupce VEGA a konkurenci 12nm GTX 1180/1180 Ti apod. Ale AMD to tak plánovalo vždy. High endový monolitický čip je archaické řešení. Okázalé, velmi výkonné, ale extrémně neefektivní vývojově, výrobně a vlastně i provozně. Vývoj takového řešení stojí miliardy dolarů a to jsou peníze, které jednoduše AMD nemá a tak se vůbec neobtěžovalo o vývoji monolitického CPU nebo GPU přemýšlet. Má je Intel a má je NVIDIA. Jenže obě tyhle firmy názorně ukazují a dobře vědí, že obří monolity jsou neperspektivní řešení.

Intelu to předvedlo AMD, které mainstreamový čip ZEN prostě do high end čipů osazuje až ve 4 kusech (EPYC procesory). Ve výsledku AMD dokáže nabídnou stejný, nebo lepší procesorový výkon a lepší výbavu než má obří monolit XEON Intelu, ovšem s polovičními náklady. NVIDIA pak má superobří 12nm VOLTA V100 GPU s více než 800mm2. Je to okázalý čip, kdy však sama NVIDIA říká, že je na hranici technických možností. Výrobně je extrémně náročný a drahý. A pokud by NVIDIA chtěla vyrobit výkonnějšího nástupce, musel by takový čip na 7nm výrobě být ještě větší, což je velmi nepravděpodobné, že se stane už vzhledem k možnostem 7nm výroby.

Zpět k AMD. To rozhodně nemá zbytečné miliardy dolarů, aby si mohla dovolit vývoj okázalých velkých high end čipů a navíc si s RYZEN ověřila, že je vlastně ani nepotřebuje. Monolitické procesory Intelu porazila jediným mainstreamovým čipem. A to samé chce aplikovat i na grafické čipy. NAVI vždy mělo být jen mainstreamovým GPU, high end měl být realizovaný „multičipem“, tedy podobně jako ThreadRipper/EPYC procesory ponese high end grafické řešení 2 nebo 4 mainstreamové NAVI čipy komunikující spolu po rychlé sběrnici a fungující jako jedno GPU. AMD se jako první pokouší o něco podobného (jako obvykle tlačí na vývoj), a Intel i NVIDIA ji budou následovat později. Obě firmy pracují na svých multi-čipech, netají se tím, ale bude jim to trvat o nějaký ten rok déle, než se jejich řešení na trhu objeví.

 

  • Plány AMD na grafickém trhu …

Pokud se ptáte, jak konkrétně tedy vypadá plán AMD ohledně klasických grafik a jak tam zapadá NAVI, tak velice jednoduše. AMD je v situaci, kdy se vzpamatovává z toho, že škrty před několika lety téměř její grafickou divizi zlikvidovaly. Díky tomu AMD nemohla vyvinout několik produktů, jako je high endový POLARIS (RX 490) a kompletní škálu VEGA grafických jader, kdy tak máme na trhu fakticky jen 2 řešení z toho jen jedno, jako univerzální výpočetní a herní kartu (VEGA 10 na RX VEGA 56/64). Tenhle problém s nabídkou produktů prostě nelze odstranit nijak rychle, to co by se mělo letos nebo příští rok uvést na trh, to už musí být ve vývoji minimálně 3-4 roky. A to mělo AMD velkou krizi. VEGA první čip a architektura, která vznikla v obnovené grafické divizi AMD, NAVI je jeho nástupce a s ním a jeho nástupcem se tak pomalu zase vývoj a plná nabídka grafických produktů AMD obnoví, což tedy bude ještě rok a něco trvat.   

AMD navíc musí hasit největší problém, a to je zastarávající mainstream založený na 14nm POLARIS, kompletní absence AMD Radeon v běžném mobilním grafickém segmentu a požadavky Microsoftu a SONY ohledně GPU pro novou generaci konzolí. To vše vyřeší právě 7nm „NAVI“. To bude pokračovat v architektuře nové generace, kterou představila VEGA a se kterou už vývojáři her a aplikací dnes pracují. „NAVI“ navíc bude nativní 7nm architekturou a měla by disponovat i novou generací pamětí (tedy GDDR6 a HBM3). Kvůli 7nm výrobě a pravděpodobně použití minimálně GDDR6, je uvedení v Q1 2019 nejbližším možným termínem. Pokud by AMD zvolilo jen 12nm výrobu, dokázalo by jej uvést už v Q3 2018, ale NAVI je a bylo plánováno jako 7nm.

Pro AMD jsou nyní hlavní dva grafické segmenty. Výpočetní GPU a mainstreamové spotřební GPU. Ať se nám to líbí nebo ne, klasický herní high endový segment je nejméně důležitý. Jednoduše proto, že jej tvoří nejméně karet a dělá nejmenší prodeje. Samozřejmě je z hlediska zisků stále zajímavý, ale ne tak, aby mu AMD dalo prioritu před výpočetní nebo mainstreamovou oblastí. Tu mají výpočetní GPU v čele s VEGA 10 a hlavně letos dokončovanou 7nm VEGA 20. Ta je zcela jednoznačně a bez pochyb GPU pro HPC a profi segment, kdy AMD současné 14nm VEGA 10 upraví v několika oblastech. Kromě 7nm výroby (což bude znamenat vyšší takty, lepší efektivitu atd.) značně posílí výkon v DP režimu (až na trojnásobek současnosti?), zdvojnásobí šířku sběrnice (na 2048-bit), zdvojnásobí kapacitu pamětí (až na 32GB HBM2) a také vylepší napojení GPU na zbytek systému, tedy CPU i disků a sdílení paměti atd. Všechny tyto změny jasně indikují, že nejde o herní produkt. Šance, že se 7nm VEGA 20 objeví na herní grafické kartě, je tak velmi malá až žádná. Nedávala by moc smysl. AMD však má díky 7nm VEGA 20 vyřešenou konkurenceschopnou nabídku profesionálních a výpočetních grafik pro rok 2019 (VEGA 20 bude uvedena do prodeje v Q1 2019 a už na konci tohoto roku ji dostanou přednostně někteří vybraní partneři).

V té době už ale bude mít velký problém na klasickém spotřební grafickém trhu. NVIDIA velmi pravděpodobně stihne během Q4 2018 uvést na trh nástupce GTX 1080/1070 a nejspíše i 1060. Velmi pravděpodobně ne sice na 7nm ale jen 12nm. I tak bude současná nabídka RADEON RX 500 a VEGA grafik samozřejmě v nevýhodě a zejména RX 500 grafiky prostě výkonově a efektivitou zastaralé. AMD tedy musí vyřešit low end + mainstream, tvořící stále nějakých 75% prodejů desktopových i mobilních grafik celkem. A právě tam tak směřuje všechno úsilí kolem „NAVI“.

Aktuálně světem kolují informace, že AMD chce udělat opravdu hodně dobrý mainstream. Časové Zpoždění za NVIDA mít sice bude, ale je nutné, protože NV nejspíše uvede jen 12nm grafiky, kdežto AMD bude mít výhodu 7nm procesu, byť cca o půl roku později. Plánovaný hlavní mainstreamový „NAVI“ čip pro nástupce Radeon RX 580 modelu, pak má mít výkon až na úrovni současné GTX 1080 a RX VEGA 56+, což by na předpokládanou 200 - 249 dolarovou grafiku byl fantastický výkon a velmi pravděpodobně bude vyšší, než co dokáže nabídnout jen 12nm mainstreamová NVIDIA za podobné peníze. Nicméně upozorňuji, že jde jen o neověřitelné spekulace, nicméně slyšel jsem to z více než 1 zdroje a vzhledem k obrovskému skoku který NAVI proti POLARIS představuje, bych to pokládal za více než pravděpodobný vývoj.

AMD potřebuje prostě super dobrý mainstream, tedy do samé, co je RYZEN na poli procesorů. 7nm „NAVI“ má šanci jím být (zejména s ohledem na lepšící se podmínky uvnitř a kolem AMD). S takovým řešením AMD nejen má šanci pořádně uspět v klasickém desktopu, ale hlavně posílit svou současnou pozici herního leadera. NVIDIA sice prodává více high end herních grafik a herních PC grafik obecně, jenže zhruba polovinu herního trhu celkem tvoří herní konzole PlayStation a Xbox u nichž má AMD 100% podíl, takže v důsledku toho je to AMD, které ovládá dnes ze 75% herní grafický trh, určuje technologický herní vývoj a hry jsou pro ni optimalizované. NVIDIA je v tomto ohledu na vedlejší koleji a ví to i proto se příliš do herního vývoje netlačí, mimo technologií, které ale slouží jen ke zvýšení náročnosti her (GameWorks) a tedy potencionálního zvýšení prodejů jejích grafik. No a jak jsme se dozvěděli nedávno, AMD už dokončilo testovací vzorky nové platformy pro PlayStation 5, která staví na ZEN procesoru a NAVI mainstreamové grafice. A je téměř jisté, že Microsoft to samé použije pro nový Xbox. Mainstreamový čip NAVI je tak aktuálně nejdůležitější grafický produkt AMD.

Teprve po jeho vydání můžeme začít vyhlížet nějaký ten high end. Tam to vypadá aktuálně různě. 7nm výroba rozhodně neumožní dělat nějaké obří čipy, a tak s ním AMD ani nikdy nepočítalo. Je otázkou, jak daleko je s tím multičipovým řešením po vzoru EPYC procesorů ,a tedy high endovým řešením postaveným na několika mainstreamových čipech NAVI v jednom „pouzdře“. Tady v současnosti neexistují nějaké přesné a důvěryhodné informace. Samozřejmě bychom rádi nějaké měli, protože jde o hodně. Pokud nakupujete grafické karty lepší a dražší, než je mainstream a tedy bude chtít příští rok něco lepšího než 12nm GTX 1160 a 7nm Radeon RX 660, tak to vypadá, že NVIDIA bude mít minimálně ¾ roku opět monopol. GTX 1170/1180 a později uvedená i GTX 1180 Ti nebudou mít zatím konkurenci. Ceny tomu budou 100% odpovídat.

Konkurencí bude multičipová NAVI, a když ne ta, tak 100% její 7+nm nástupce. Pokud neuslyšíme o multičipové high end variantě NAVI tak do poloviny roku 2019, pak se můžeme začít obávat, že NVIDIA bude mít monopol na herní grafický PC high end celý rok 2019! Aktuálně se mluví o tom, ačkoliv informace pochází z jediného a extrémně nespolehlivého zdroje, že AMD vnímá NAVI jako zásadní 7nm architekturu, na které odladí použití 7nm procesu a bude experimentovat s multičipovým řešením, avšak ten multičip pro high end na běžný trh dorazí až s novou generací na 7nm+ na konci 2019 či začátku roku 2020. Nebylo by to překvapivé. Každopádně budoucnost v multičipech vidí AMD, Intel i NVIDIA, a tak není otázkou zda na tom dělají, ale kdy jej uvedou. AMD má omezený rozpočet, má tedy omezené možnosti a soustředí se na to hlavní, co potřebuje. Pro rok 2019 je to 7nm výpočetní VEGA 20 a 7nm mainstreamová NAVI. Stejně jako s highendovým RYZEN ThreadRipper může AMD v případě NAVI překvapit high endovým multičipem v druhé polovině roku 2019. Pokud ne, tak zcela určitě tohle řešení uvidíme v roce 2020.

 

  • Jak to tedy bude nejspíše vypadat na grafickém trhu v následujícím roce?

Každopádně situace na trhu bude zajímavá. Má osobní očekávání na základě současných informací jsou, že NVIDIA teď nejpozději v září představí 12nm GTX 1180 a GTX 1170, pravděpodobně v listopadu následovanou GTX 1160. Je možné, že nový TITAN nepředstaví a zůstane u stávajícího TITAN V. Skutečného high endu tedy GTX 1080 Ti se dočkáme až tak na přelomu Q1/Q2 2019. Někdy v průběhu Q1 pak AMD představí Radeon „RX 660“ tedy 7nm NAVI a myslím si, že bude výkonnější, efektivnější a technicky dál než GTX 1160. Otázkou bude jen, zda to AMD tentokrát dokáže prodata  prosadit odpovídajícím způsobem do desktopu a hlavně mobilních PC (tedy zda bude už fungovat marketing – více zde). Od Radeon NAVI RX 660 opravdu očekávám výkon někde nad úrovní RX VEGA 56 tedy GTX 1080, nic menšího by totiž nedávalo ani moc smysl.

NVIDIA však bude mít určitě navrch v high endu, kdy minimálně proti GTX 1180 a GTX 1180Ti AMD nic míc prostě nebude. Takže si připravte šrajtofle, protože ceny těchto NVIDIA grafik podle toho budou vypadat. AMD se k tomu high endu ale určitě dostane. Nečekám ovšem, že to bude dříve než v druhé polovině roku 2019. Multičipová NAVI je stále reálná možnost, ale stejně reálná je i šance, že AMD tohle řešení uvede až s novou 7nm+ generací. Optimistická varianta tedy je, že AMD stejně jako s ThreadRipper překvapí a v Q3/2019 uvede multičip NAVI a revoluční high end karty. Méně optimistická varianta je, že se tak stane až v Q4 2019 či Q1 2020. V tuto chvíli nemohu vyloučit ani jednu variantu. O mainstream však budeme mít postaráno určitě.

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Motto: „Raději později a pořádně, než dříve a blbě“ :). Než začnete diskutovat: Objektivitu a objektivní fakt a názor nelze posuzovat subjektivním dojmem! ;)

Starší články


 / 33
SlabéVynikající 
Komentáře
Přidat Nový
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-13 14:53:25

Jak vlastně bude fungovat multičipové řešení AMD? Bude to po vzoru crossfire/quadcrossfire, tedy profily v ovladačích, nebo se hry budou paralelizovat jako v případě cpu? To bude asi tématem, až se multigpu přiblíží, ted je asi ještě brzy to řešit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-13 15:30:18
avatar
no to rozhodně ne ... bude to fungovat jako ThreadRipper/EPYC ...

BTW: GPU je paralelní čipy dávno ;)
Epyc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-13 16:17:12

Dávno už paralerní jsou, ale zatím nikdo neudělal takový kdy by mohly 2 Gpu pracovat na jedné operaci. Takže AMd buďto ví jak na to a nebo ho čeká ještě hodně trnitá cesta.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-13 16:22:55

Tak to mám velké nedostatky, ale proč se nezeptat.
Doteď je multigpu přes komunikaci CF a SLI. Toto tedy odpadne a bude monolit složený třeba ze 4 jader, jako cpu. Nevím jak to přesně popsat abych byl pochopen, ale herní výpočty dnes klasicky počítané přes 1 gpu budou rozloženy na třeba 4 gpu, ale k paralelizaci výpočtu grafiky nedojde. Jen že ty 4 jádra hrubou silou budou počítat, to co dnes počítají single gpu.
Snad jsem to pochopil správně
Georrge [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-13 16:29:44

Taky si myslím, že to bude nějak takhle... tak jako je třeba Epyc složený z 4x8 jader, které se chovají jako jednotný 32 jádrový čip, tak nějak asi bude složená grafika z třeba 4x896 stream procesorů, které se budou chovat jako jednotný čip s 3584 stream procesory... což jestli se nepletu, tak doteď multi GPU takto úplně nefungovalo. Vím, že to asi nebude tak easy, ale něčeho takového by asi chtěli dosáhnout.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-13 16:40:24

Přesně nevím rozdíl mezi cpu výpočty a gpu výpočty v praxi. Ale hry dokáží vytěžit 4 - 6 jader cpu. V gpu by to mohlo později fungovat podobně, ale to je ta paralelizace, která mi moc nezapadá k výpočtům grafiky. Proto se hloupě ptám. A použití "jen" hrubé síly gpu bude podle mě neefektivní. Nevytížitelnost komplet gpu a jeho minijader.

Ovladače by to mohli vyřešit.
Epyc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-13 16:45:58

Pokud to má fungovat tak to nemůžeš řešit ovladači .-)
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-13 16:59:03

Myslím tím jako konečné sw řešení. Napsat kod pro synchronizaci všech gpu, aby počítaly 1 operaci společně. Pokud k tomu budou hw přizpůsobeny mohlo by to fungovat. No necháme se překvapit ne?
Epyc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-13 17:41:37

Aby to fungovalo jako jeden GPU tak to není možno řešit ovladači. Nastuduj si vrstvy programování.

V momentě kdy to bude rěšit ovladač (SW) tak to bude obdoba crossfire.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-13 20:42:44
avatar
Ano primitivně řečeno ovladač pomocí predikcí eliminuje latence v komunikaci mezi GPU v SLI či GF. Ty GPU musí být co neblíže k sobě a na substrátu umožňujícím rychlou komunikaci. O proti starému řešení bude muset mít každé takové GPU v grupu přístup do celé videopaměti. To bude dle mého největší rozdíl o proti starému řešení.
Georrge [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-13 17:19:05

Ale nějaká paralelizace v grafice přece musí existovat, jak jinak by se dělila práce mezi to velké množství stream procesorů.
Mailen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-13 15:53:12
avatar
Cena kolem 250 dolarů by byla super, ale jaká bude v reálu na tom našem specifickém trhu je ve hvězdách. Já hry hraji na obstarožním intel 2120 s dedikovanou grafikou. Takže ano hry pod direct 10,11,12 jsou pro mě tabu. A jelikož kvůli těžbě virtuálních hovadin nelze koupit grafiku za normální peníze, tak mě za stejné cenu jako je zhruba RX580 vyjde lépe koupit Ryzen 2400G, desku a paměti ( a mám komplet nový základ cca do 8000,-) a počkat na novou generaci - Navi. Jen aby zase nevznikla nějaká šílená hornická horečka.
rookie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-16 12:17:09

akurat som kolegovi radil AMD 2400G, lebo hrava len onlinovky,
pozor na verziu Biosu na doskach, musi podporovat APU Raven Ridge
JanM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-13 22:55:49

Takže zase nic pro lidi co chtějí AMD kartu pro 4K

NAVI čip bude jen mainstream? Nikdy neměl být nic jiného!

- tohle přesně vystihuje celý článek a už teď je mi smutno, že si tím pádem nekoupím AMD kartu, ale nVidii. Když AMD v tomto segmentu nic nevydá, tak to jinak ani nepůjde. ..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-13 23:00:32
avatar
jak nic? s výkonem GTX 1080 ten mainstream na 4K stačí levou zadní ... spousta lidí hraje s GTX 1080 ve 4K ;)
JanM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-14 08:59:02

1080 stačí na 4K levou zadní? však ani o třetinu výkonejší 1080ti nedává stabilních 60fps. Nekupuju kartu, abych snižoval detaily nebo hrál jen hry který jedou na všem. Podle toho co píšete na 4K levou zadní stačí i 1060. I ta spustí hru ve 4K ře ano?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-14 10:09:03
avatar
spíše než slabší GTX 1060 tak RX 580 tak je ve 4K výkonnější a ano řada slušně optimalizovaných her se na ní dá bez potíží ve 4K hrát (máme to otestované) .... výkon úrovně GTX 1080 na hraní ve 4K stačí s přehledem a nemusíte nikde výrazně snižovat detaily (samozřejmě na Max to většinou nedává ani 1080ti zejména u hůře optimalizovaných her se starším DX11 apod.) ...
JanM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-04-14 21:00:39

(samozřejmě na Max to většinou nedává ani 1080ti zejména u hůře optimalizovaných her se starším DX11 apod.) ...
- no a tom mluvím... a Vy napíšete, že 1080 (bez Ti) to dává levou zadní...

Už vůbec nerozumím jak můžete doporučit RX 580 na hraní ve 4K jak píšete "bez potíží". Však ani Vaše testy RX 580 neobsahují 4K rozlišení... Proč asi? Protože to není karta na hraní ve 4K.

Odkaz Odkaz Odkaz

Co je na tom těžké pochpit? 30-40 FPS s propady pod 20 FPS při 4K fakt nikoho nezajímá, natož člověka jako mě, kterej by rád utratil peníze za výkonou AMD kartu na úrovni vyšší jak 1080Ti.

Obrázek Obrázek Obrázek

Fakt se mi to asi jen zdá že AMD neumí vyrobit výkonejší kartu na 7nm než (skoro rok a půl, možná i dvouletou v době uvedení AMD karty) konkurence při 14nm výrobě. Mě jako zákazníka vůbec nezajímá že nějaka firmá nemá peníze na vývoj nebo je daleko menší a proto bysme měli kupovat její produkty jak často prohlašujete až mi občas ukápne slzička lítosti nad AMD... Chci produkt na úrovni konkurence nebo lepší samozřejmě. Jak koukám, tak AMD alespoň pro příští dva roky nebude v této kategorii mít co nabídnout... nVidie se opět o mnoho vzdálí a konkurenční prostředí se ještě více zhorší...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Problém s účtem na DDWorld?

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Videa
Captain Marvel v traileru – nejsilnější superhrdinka MARVELu
Captain Marvel v traileru – nejsilnější superhrdinka MARVELuÚterý, 18 září 2018
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 2190x
Komentářů: 27
F1 se snaží udělat hezčí formule. Koncepty pro 2021 sezónu.
F1 se snaží udělat hezčí formule. Koncepty pro 2021 sezónu.Úterý, 18 září 2018
Vložil: aDDmin
Kategorie: Auto-moto
Spuštěno: 1242x
Komentářů: 7
Jak určitě nestavět počítač!
Jak určitě nestavět počítač!Neděle, 16 září 2018
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3972x
Komentářů: 32
Shadow of the Tomb Raider vyšel i s českou Larou.
Shadow of the Tomb Raider vyšel i s českou Larou.Sobota, 15 září 2018
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1606x
Komentářů: 3
Assassin’s Creed: Odyssey s námi bude rok. Jaké jsou HW nároky?
Assassin’s Creed: Odyssey s námi bude rok. Jaké jsou HW nároky?Středa, 12 září 2018
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1128x
Komentářů: 3
Iron Fist přichází s druhou sérií – jaký je?
Iron Fist přichází s druhou sérií – jaký je?Úterý, 11 září 2018
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1599x
Komentářů: 3