ANTHEM je naprostý propadák EA a BIOWARE – RECENZE průměrné hry v mizerném provedení Tisk E-mail
Středa, 20 únor 2019
ANTHEM je naprostý propadák EA a BIOWARE – RECENZE průměrné hry v mizerném provedení
Anthem je naprostý propadák - ostuda mrtvého Bioware

• ANTHEM je naprostý propadák – ostuda mrtvého BIOWARE

Nenechte se zmást líbivou grafickou stránkou, ta totiž prakticky není zásluhou BioWare ani EA, ale DICE a jejich povedeného Frostbite engine, který je i v této EA hře samozřejmě také použit. Bohužel zjistíte, že jede tak nějak hůře než v jiných hrách, na čem má hlavní vliv fakt, že EA/DICE se rozešli s AMD. Ve spolupráci s AMD totiž dokázali hry optimalizovat tak, že v plné nádheře jste si zahráli i na mainstreamu. ANTHEM sice vypadá stejně dobře jako BF5, BF1, SW Battlefront, Mass Effect Andromeda, ale jede o poznání hůře. Je to NVIDIA GameWorks titul a NVIDIA nedělá optimalizace her aby běhaly lépe. Dělá přesný opak. NVIDIA nechce, aby hra běhala co nejlépe, to jí grafiky neprodá, chce, aby běhala co nejhůře a donutila vás přemýšlet o nové, pokud možno drahé grafické kartě. Na to je ANTHEM optimalizovaný. Hra nevypadá o nic moc lépe než Star Wars Battlefront nebo Mass Effect Andromeda, ale z nějakého důvodů šlape mnohem hůře. Přesto bohužel právě prostředí, jeho pěkné grafické zpracování je prakticky jedinou povedenou stránkou hry. To a možnost létání vaší postavy. Tady ale dobré prvky končí.

Všechno ostatní je ale naprostá nuda a šeď. A hlavně neoriginální recyklace mnoha jiných podobných her s lehkými odlišnostmi. Ještě větší problém je se sliby tvůrců. Prakticky žádný není splněný a jsou zde i takové věci, které jsou v přímém rozporu s tím, co bylo slibováno. Například žijící město se zajímavými postavami a příběhem. Ve výsledku je centrální HUB ale jen mrtvým městem, prostředí na vás prakticky nereaguje, rozhovory postav jsou směšné atd. Nebo se těšíte na velký svět, rozmanité mise a prostředí bez nahrávacích obrazovek, jak bylo mnohokrát slibováno? Inu to byla také lež. Nahrávacích obrazovek jsou hromady a pokud máte hru jen na HDD, tak si pořádně počkáte. Velký svět také není tak velký a rozmanité mise? Kampaň mnozí dohrají za jeden herní den. Všechny mise jsou tvořena naprosto bezduchými věcmi jako doleť tam, najdi tohle, dones to sem, nebo doleť tam, zabij nepřátele kolem, nebo doleť tam, pohlídej tohle, zabij útočící nepřátele … a tak pořád dokola znovu a znovu a znovu. A takové jsou i hlavní mise, žádný zajímavý příběh. Náplň, která v jiných hrách sloužila jen jako nejpodřadnější doplněk obsahu, zde tvoří hlavní herní náplň hry.

Ale je mnohem horší. Mnoho hráčů mělo ke hře přístup už několik dní (včetně nás), no a mnozí už máme dohráno. Ano, tohle je online MMORPG, která má vydržet roky a mnozí hlásí: „máme dohráno“! Máme nejlepší možnou legendární výbavu, dohráli už i vyšší obtížnosti a nic dalšího hra nenabízí! Ano, slyšíte správně, hra nemá prakticky žádný end-game obsah a není tam co dělat. Jen hrát znovu a znovu to samé, ale bez výhledu na nějakou zajímavou odměnu apod.

Hra je propadák i technicky. Zejména po zpackaném Mass Effect Andromeda a několika posledních neúspěších bychom řekli, že BIOWARE a speciálně EA si dají pořádně záležet. Ale ne. O tom, že optimalizace hry je mizerná, že graficky vypadá stejně jako jiné EA hry na FrostBite engine, tedy dobře, ale z nějakého důvodu jede mnohem hůře, jsme už mluvili. Fakt, že má dlouhé nahrávací obrazovky, to jsem také zmiňoval. Co však šokuje je neuvěřitelné množství chyb, grafických bugů a glitchů. Postavy a modely mizí během příběhových animací, nebo naopak postava která je vaším nepřítelem zůstává zaseknutá na místě a všichni kolem se tváří, že je to normální. O množství výpadků textur apod. se ani nezmiňuji. Stejně tak se opakují problémy s animacemi, výrazy obličejů postav a moc tomu všemu nepomáhá ani mizerné namluvení postav. O naprosto otřesném interface a menu hry se nechci ani bavit. Odporné.

A to pořád není všechno. Tohle je BIOWARE hra. Studio BIOWARE je známo pro své příběhově rozvětvené hry, dialogové volby a možnosti vztahů s postavami apod. Nic z toho v ANTHEM nenajdete. Tohle je zcela jednoznačně nejhorší BIOWARE hra v jejich historii, naprostý propadák a výsměch BIOWARE fanouškům. Příběh je podprůměrný, krátký, dialogy směšné a RPG prvky nestojí prakticky ani za zmínku. Svět ANTHEM je bezduchý, generický a rychle se okouká.

ANTHEM je herně naprosto průměrná hra, baví létáním v obleku ala Iron Man, ale recykluje snad všechno, co už jsme ve hrách měli a míchá je v nezajímavém naprosto průměrném stylu. Problém je, že tohle je BIOWARE a EA hra, jeden z hlavních projektů celého vydavatele a tento výsledek je naprosto nepřijatelný. Ano, nápad s lítajícími „Iron Man“ oblekem je zajímavý, prostředí má potenciál, ale působí naprosto nudně, genericky a okoukaně prázdně jako z jiných MMORPG her. Jeden z dalších argumentů zastánců hry je, že s kamarády je to prý zábava. Tedy stejný argument jako u Fallout 76. Samozřejmě tento argument je další výsměch rozumnému uvažování, protože s kamarády je zábavné všechno, i sezení na obrubníku před panelákem. Takže co je to za argument u produktu, který nás má bavit sám o sobě?!

ANTHEM je naprosto průměrná looter-shooter MMO hra, kopírující drtivou většinu prvků i velmi podobných her z nedávné doby. EA jednoduše chtělo podobnou hru, jakou má konkurence a hru jako službu. Prostě hlavně, že je to online a jsou tam mikrotransakce. I ty mnozí omlouvají, jako že 5 dolarů za červený obleček je přeci v pohodě a mohlo být hůře. Rád bych je upozornil, že ještě před pár lety jsme měli červený obleček ve hrách k dispozici všichni a bez nutnosti něco připlácet nad cenu samotné hry, říkalo se tomu herní obsah. ANTHEM je ale hra prodávaná za plnou cenu, tedy je zcela na místě očekávat kompletní a hotový produkt/hru bez mikrotransakcí atd. To zde ale nedostanete.

Každý, kdo tuhle hru koupí tak škodí sám sobě, i hernímu vývoji. Stav tohoto produktu za ty peníze je nepřijatelný. Stejně jako si nepořídíte auto, telefon nebo dům, které jsou je napůl hotové s příslibem že v dalších měsících a letech vám to výrobce plně dovybaví a zprovozní, tak argument že tahle hra bude za rok lepší s dalšími updaty prostě postrádá logiku a je nebezpečný a hloupý. EA/BIOWARE hru prodává za plnou cenu teď. Takže má být hotová teď. Jenže ANTHEM je ve stavu, že to není ani BETA verze MMORPG. Obrovské množství chyb a nedodělků je jedna věc, ale absence obsahu, kdy po několika málo dnech hraní mnozí hlásí „dohráno“, je naprosto neomluvitelná. Tahle hra si nezaslouží žádnou další šanci a žádné vaše peníze ani podporu. Tohle je hra od EA/BIOWARE, jednoho z největších a nejbohatších vydavatelů na světě, vydělávající miliardy dolarů. Má tedy peníze na to udělat revoluční hru, vydat hotovou hru, která nám vytře zrak a zabaví nás na měsíce. Dokázala to dříve (Dragon Age Origin či Mass Effect trilogie), takže to, jak špatně funguje a jak málo obsahu nový ANTHEM nabízí, se nedá omluvit a nemělo by se ani snažit omlouvat.

Pokud by ANTHEM bylo Free-to-play od malého studia, dal by se stav hry omluvit a pochopit možná i ocenit. Ale tohle není F2P od party nadšenců. Tohle je hra za vysokou plnou cenu a velmi drahá služba, kterou si platíte, navrch s hromadou drahých mikrotransakcí. V současné době ale prostě nefunguje. Technicky není hotová, obsahově není hotová, navíc hře chybí všechno, co dělalo staré BIOWARE hry tak skvělé a legendární. ANTHEM dokazuje, že původní studio BIOWARE je mrtvé a dokazuje, že EA se nijak nepoučilo. Lhaní se neštítí. Tohoto vydavatele nezajímají vývojáři, nezajímají ho hráči, jediné, co ho zajímá jsou příjmy a zisky nejlépe z mikrotransakcí, a výhled do dalšího finančního kvartálu. Ke všemu ostatnímu je EA slepé a hluché. To je stav současného herního průmyslu. A ANTHEM je jeho nejtypičtějším produktem. Stav tohoto produktu je neodpustitelný, a stejně jako bychom neodpustili jen částečně fungující telefon, auto nebo dům, tak nechápu, jak někdo může omlouvat nefungující hru prodávanou za plnou cenu. Hra má být plně funkční plně obsahově vybavená v den vydání, pokud stojí plnou cenu a DLC a další už mají přidávat obsah navíc, ne hru teprve dodělávat a opravovat. A každý, kdo tohle omlouvá je horší než EA a spol.

ANTHEM je mizerná, maximálně herně průměrná ale opět nehotová jen částečně fungující hra, která je jen trapným otrhaným zbytkem kvalit, hloubky a stylovosti, co kdysi BioWare hry nabízely. A chtějí za ní stále plnou cenu. Neomluvitelné. Ale hlavně že má hotové mikrotransakce a je online.

Hodnocení ANTHEM: 30%

(testována plná finální verze hry při vydání)

Testovaná byla PC verze a to na sestavě: