DooM Eternal: RECENZE hry a TEST výkonu GPU/CPU v povedeném pokračování akční legendy! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 23 březen 2020
Přejít na obsah
DooM Eternal: RECENZE hry a TEST výkonu GPU/CPU v povedeném pokračování akční legendy!
Technické zpracování a TEST výkonu grafik a procesorů
Hodnocení a závěr

 

 

  • Hodnocení a závěr

V krátké době dvě hry, které ukazují, jak kvalitní byl design originálů z devadesátých let. Nedávno jsme tu měli první HALF HALF v nové moderním remake BLACK MESA a svým přístupem k originálu to samé je i nový DooM Eternal. Prostě starý funkční základ, předělaný do nové grafiky s několika moderními herními prvky navíc. Hlavní je ale ta stará povedená hratelnost, bez kravin a hloupostí kolem mikrotransakcí a designu her kolem nich, které przní současnou produkci. Nebo je někdo překvapen, že bez mikrotransakcí jsou hry prostě lepší a zábavnější?  

DooM Eternal je samozřejmě o level výše než „nadšenecký mód“ a remake Black Mesa. Je to regulérní samostatné pokračování klasiky žánru, držící se ovšem těch klasických prvků. Kontroverzní větší důraz na strategii i při zběsilé palbě, a přemýšlení při skákání a řešení „prostorových hádanek a skrytých výzev“, možná některé úplně nepotěší, ale podle mě to je dobrý přídavek do celého zábavného konceptu, který se navíc nebere moc vážně. Ocenit ale musíme výtvarnou stránku a precizní provedení hry jako takové. A už se těším na pokračování :).

Co bych hře vytkl? Osobně musím říci, že první dva levely byly trochu slabší, a dokonce jsem během nich hru vypnul, protože mě úplně nechytila. Ten rozjezd je zde prostě možná až příliš vlažný. Pak se to ale rozjelo, a prostřední levely jsou úžasné s častými komplexními změnami prostředí a nepřátel přibývá, stejně jako možností vašeho arzenálu. Bohužel nejslabší částí hry je poněkud nedovařený závěr. Celý ten design poslední úrovně a mapy se mě osobně vůbec nelíbil, přišel mě zcela odfláknutý proti všemu předchozímu. I ten finální boss nebyl zase tak velkou výzvou ani nijak nápaditý. Prostě ten závěr hry, jako by byl dodělávaný nějak narychlo. Škoda.

Jinak mě překvapivě bavily ty skákací pasáže, hledání výzev a sběr tajemství, kdy jsem dokázal za první průchod kampaní s druhým opakováním některých levelů, najít všechno a užil jsem si to. Obtížnost hry hraje roli v délce herní doby. Počítejte tedy s 10 až 20 hodinami. Bohužel příliš tomu nepřidá multiplayer, který postrádá klasický deathmatch. Z nějakého důvodu. Přitom se Bethesda snažila udělat z DooMa více online záležitost a prvků online včetně získávání zkušeností a nových výzev, je zde spousta a jsou velmi viditelné. Zatím ale nemají moc smysl. Nejspíše se dočkáme nějakých DLC. Ale nevím. Ocenit musím vyladění hry, technické provedení a optimalizaci, což jsou obvykle nejslabší stránky Bethesda her. Tuhle ale asi dělal někdo jiný, protože prostě funguje a vypadá naprosto skvěle.

  • Závěr

Celkově mohu DooM Eternal jen a jen doporučit. Samozřejmě hlavně příznivcům žánru a série, kdy už jsme ale po minulém dílu věděli, do čeho jdeme, takže zase takové překvapení, že se i tenhle nový díl povedl, to není ;). Překvapivě to ovšem není jen další DooM se stejnou hratelností jen novými mapami a ničím novým. Hratelnost je trochu stylově odlišná od předchůdce, budete u toho muset přemýšlet více, než si myslíte. A nutnost orientace i ve vertikální rovině při hraní a soubojích tomu dává nový rozměr. Doslova. Je to takový mix DooM s prvky Quake v parádní vyladěné grafice s perfektně vyladěnými herními prvky a padnoucím soundtrackem. Co více si přát? Takhle se prostě dělá klasická akční hra respektující a přímo navazující na klasický originál ve skutečně moderním provedení. Určitě chceme víc … :).

Hodnocení: 91%

Hra testována na sestavě:

  • Procesor: AMD RYZEN 9 3950X (16jader/32vláken) + NOCTUA D15 Black
  • Základní deska: ASUS ROG Crosshair X570 HERO Wi-Fi
  • Grafická karta: Gigabyte AORUS RX 5700 XT 8GB Gaming OC PCIe 4.0
  • SSD: Gigabyte AORUS Gen4 2TB SSD PCIe 4.0 NVMe
  • RAM: Kingston HyperX Predator 4x 8GB DDR4 3200MHz
  • OS: Windows 10 PRO 64-bit
  • Monitor: BenQ 32“ BL3200 3840x2160 IPS

Za výbavu na testování děkujeme našim partnerům:

 

 

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Badblock [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Chyba v texte 2020-03-23 23:44:22

Ahoj mas tu chybu :
Hodnocení a závěr

V krátké době dvě hry, které ukazují, jak kvalitní byl design originálů z devadesátých let. Nedávno jsme tu měli první HALF HALF


HALF HALF ;)
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 00:48:03
avatar
Já to četl a ani jsem si toho nevšiml :-D ... je vidět, jak někdy když člověk ví o co se jedná, tak vlastně ani nečte ale ví :-D
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 00:52:35
avatar
No je to dobrá hra, grafika a všechno super, ale mě tam to hopsání nesedí a 2016 mě bavil rozhodně víc. Mě tenhle díl přijde na hru jako je Doom už moc vším přeplácaný. Před asi týdnem jsem hrál prvního Blooda a bavil mě víc
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 06:29:50
avatar
Naprostý souhlas. Tohle není ono. Ta grafika je moc pěkná a vyladěnost excelentní. Takhle se to má dělat. Ale jinak to už není Doom. Taky mě víc bavil předchůdce z 2016. A Remaster stařičkého Blood jakbysmet :-).
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 05:44:24
avatar
"DD" budeš hrát a recenzovat i Half Life Alyx? Už jenom kvůli tomu 45 vteřinovým konci to zato stojí! Třeba to je jenom začátek a dočkáme se konečně na co všichni tak dlouho čekáme!!!
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 07:52:44

No, jsem hodně na vážkách. Miluju Dooma (zzatím všechny díly) a zběsilé střílečky, na druhou stranu nesnáším střílečky, u kterých je nutnost skákat. Tak babo raď...
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Paměť 2020-03-24 08:15:29

Nějak nechápu tu zmínku o min. 6GB VRAM, když dle testů je 570 4gb uplne v pohode...
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 08:33:37
avatar
Já to jedu na 3GB VRAM a detaily musím mít osekané fakt hodně, protože ta hra mi ani neumožní si uložit takové nastavení, kde by se využilo víc. No plynulé to je neskutečně. Podle mě by to zvládlo i víc detailů, ale smůla.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 09:58:08
avatar
Určitě to půjde měnit natvrdo v config file.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-25 11:39:45
avatar
Hm, Doom z 2016 má svůj DoomConfig.cfg, ale Eternal má ve stejné lokalitě DOOMEternalConfig.local. Klasický config se mi nedaří najít.
..User\Saved Games\id Software\DOOMEternal\base\ obsahuje pouze DOOMEternalConfig.local.Zatím se mi nepovedlo najít, jestli se do něj nemá něco přidat a nebo jestli někde přece jen není DOOMEternalConfig.cfg
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-25 13:40:19
avatar
A ten .local obsahuje co?
Klidně to může být klasický config jen s jinou příponou...na té přece vůbec nemusí záležet.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-25 18:49:12
avatar
// This file is for local settings only and will not be cloud synchronized
configVersion 9
r_waterLodViewDistance "16"
r_mode "19"
r_motionBlurQuality "1"
r_blurRadialScale "1"
r_SSDOQuality "2"
r_SSRQuality "1"
víc nic
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 09:58:27

Podporuje hra MultiGPU nebo Crossfire?
us1rev [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 10:08:40

Ja nejak nevim co si o tomhle dile porad myslet.. Prijde mi to preplacane, ultrazrychlene (to skakani tam a zvuky jak v Quake 3 Arena).. Zasekl jsem se asi u stareho Doom 3, kde krom nejake te strileci akce byl i trosku pribeh.. clovek tam cetl deniky a poodkryval, co se vlastne stalo. Jasne, bezhlava strileci akce prijde taky vhod.. ale asi uz nejsem cilovka a mam jine ocekavani. Tim samo nerikam, ze je to spatna hra, to rozhodne ne. Doom o te akci ma byt.. jen tenhle dil pusobi proste vselijak.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-25 19:22:05
avatar
Tak to jsme dva. Podepisuji vše co jsi tu napsal, ta Quake 3 Arena vyvstane každému člověku co jí hrál a proto také tvrdím že tohle není DOOM v té jeho krystalické podobě a to nemám namysli grafiku.
superja [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-25 21:37:20
avatar
Taky se přidávám, mě třeba Quake 3 nikdy nebavil... A opravdu tohle mi ihned Quakea připomnělo.
Doom 3 zůstává jasně nejlepším "novým" Doomem.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-25 23:15:11
avatar
Akorat ze 3jka s tema puvodnima nema vubec nic spolecneho, dokonce tma ani nehrajete za doom slayera Je to vlastně takovej spin-off původním Doomum. Vetsina dnesnich hracu uctiva 3jku protoze 1 a 2 ani nehrali a 3jka je tak jedina co byla v jejich dobe vrcholnyho paranstvi. Mam 3jku rad sam jsem ji dohral tak 5x i s datadiskem, ale ten pravej doom jdouci ve slepejich 1 a 2 je prave 2016 a i ten aktualni.

A co se Quake3 týče v tom jsem měl tak 3000 hodin
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-26 02:09:30
avatar
Ale jo, souhlas trojka je vlastně spin-off. No a co? tady jde o filosofii hraní, a ta více připomíná původní díly DOOMa. Tohle stylem hraní víc připomíná Quake3 než DOMM. To že protivníci ve hře mají původ z DOMMa 1,2 ještě přece ze hry hru DOMM nedělá.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-26 09:16:50
avatar
Tak si to shrňmě. Tvůj pohled sice chápu, ale to že to Dooma nepřipomíná, je teda absolutní blbost.

Doom 1 a 2, 64, Ultimate:
žánr: Akční 3D střílečka s velkým množstvím nepřátel, na vysoké obtížnosti doslova řežba ve vysokém tempu. Velké prostory. Hraje se za postavu Doom Slayera.

Doom 3:
Žánr: Horor/akční. Nepřátel je poskromnu, většinou do 10 na místnost, skoro žádné velké prostory, nemožnost nosit baterku a zároveň zbraň, Omezené množství nábojů. Hraje se za UAC mariňáka. Mimoto ani nenavazuje nijak na příběh 1 a 2 ( překvapivě ono to má i nějaký příběh) Běží totiž paralerně. Doom3 je jednoznačně žánru 1 a 2 vzdálený mnohem více než Doom 2016 a Eternal.

To že tam teď přidaly další prvky je jen evoluce hry, která jinak ctí klasiku. A kdyby jsi tomu náhodou nechtěl věřit, tak přímo ve hře jde spustit Doom 1 i 2 a celej si jej zahrát, to jen aby jsis osvěžil paměť, který že ten Doom nakonec vybočuje ze serie. Ano je to 3Jka.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-26 11:51:12
avatar
Promiň ale trampolínové hraní jsem rozhodně v DOOM 1,2,3 neviděl a bavilo to víc než tohle. Ano 3 byla změna kde mi bylo fuk že hraji za mariňáka, vlastně to tu postavu víc polidšťuje a člověk si víc uvědomuje jak chatrná je lidská schránka a postupuje lokací víc opatrně. Že tam bylo málo munice? No to je snad dobře, to dělá ten adrenalin, není to taktika někam vlítnout s tunou munice a zavřít oči a za poletováním vzduchem střílet kolem sebe. v 3 musel člověk zvažovat jakou zbraň použít aby byl co nejefektivnější.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-26 12:16:58
avatar
No a proto je 2016 a Eternal Doomu 1 a 2 rozhodně podobnější než 3jka. V 1 a 2 Se nijak neskáče, protože to tam nikdo nepotřeboval, asi by bylo ale divné udělat dnes hru ve které hrdina neumí nikam vyskočit nebo přelést stůl, ano skákání přes překážky je novinka, ale nedělá to z toho diametrálně odlišnou hru. Prostě ty tu argumentuješ jednou věcí Přitom 50 dalších jsou absolutně odporující tvé argumentaci.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-26 12:46:33
avatar
Teď zase přeháníš ty, nikdo nekritizuje přeskočení stolu, či vyskočení na římsu, to bylo v trojce přece možné také. Na rozdíl od tohoto trampolínového skákání je to tam mnohem realističtější. Všimni si, že tohle vadí mnohem více lidí než jen mě. Trampolínové skákání se opravdu objevilo až s Quake 3 Aréna( tím se totiž chtěli tvůrci odlišit od DOOMu) a to do DOOMu opravdu nepatří tahle hra je hybrid kde se v DOOMu vykrádá styl hraní Quake 3 Aréna.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-26 13:11:51
avatar
Já vím co kritizuješ, ale je to jediná věc co tu hru dělá odlišnou od 1 a 2 a vlastně všec ostatních Doom her.

V době vydání Doom 3 si zase všiichni stěžovali na to, že to je horor a ne akční řežba.

Lidi si stále na něco stěžují, ale říkat, že to není DooM a že ten pravěj je ten 3tí je prostě blbost, protože to tak není a nikdy nebylo.
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-04-01 22:32:49

Pravej Doom je ten první z roku 1993,
a prequel Doom3:BFG je mu mnohem bližší než Quake Eternal(zfetovaná veverka s motorovou pilou a panenkama).
Mr.Paul [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 10:46:25
avatar
Tak tohle mě tedy rozhodně nechytlo...skákání v Doom? co to sakra je? Ovládání je taky napikaču, zkusím si s tím ještě pohrát, ale tam, kde standardně reloaduju mám najednou úplně něco jiného, levý alt je taky na chuj...clkově to ovládání je dost zběsilý a to říkám jako PC hráč, co má za sebou bezmála 30 let hraní FPS...Dostane to ještě jednu šanci, jinak to letí z disku....doom 2016 byl lepší...navíc ultra mega drsňák všech drsňáků král sbírá hračky... LOL
Johnny86x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 10:55:20

Hraju na 580 a v pohode, krasa. Jen mi pripada ze ve hre je to takove zrnite. milimetrove kosticky. Nevite co to muze delat? film grain to neni
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 20:13:29

nejsou to artefakty ?
nehřeje si ti GPU ?
Stahni HWmonitor a zkontroluj teploty GPU v zátěži.
https://ctrlv.cz/XuQy
Zapni HWmonitor a hraj hru, zkontroluj MAX TEPLOTY GPU v zátěži.
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 20:43:07

Nebo jí máš moc podvoltovanou
Johnny86x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 22:06:20

teploty jsou ok, ani zadne podvoltovani. Prirovnal bych to k tomu kdyz jsi drive koukal na tv a videl jsi tam takove milimetrove carky prez celej obraz. nevim jestli je to kabelem. ale dela to jen v nekterych hrach
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 23:07:51

Udělej test 15minut Furmark + GPU-Z
jestli se ukážou artefakty
---
https://ctrlv.cz/zmvv
Mám zaprášenej chladič GPU, kaskáda hoří, musim to vyčistit.
Furmark nastav 1024x768, víc nedávej to stačí.
----
udělej screen CTRLV.CZ a pošli odkaz, at se podívám
Hanzi1976 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-24 23:19:14

tady mám 4měsíce starej screen, měl sem jí nastavenou 230W a teploty sem měl o dost nižší, musim kartu vyčistit.
https://ctrlv.cz/aSbt
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-29 12:26:56

Dělá to nějaké vylepšení obrazu v radeon settings... Vysledoval sem to na dotě
RadekFM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-25 08:02:54

Je ve hře nějaký benchmark? Nebo jak jsi to testoval?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-25 11:12:32
avatar
testujeme normálně přímo ve hře, 60s sekvenci, výhoda je, že starty některých levelů a příchod do "arény" je skriptovaný, nepřátelé jsou už tam a řežou se, takže je to opakovatelný ...
c.Data [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-25 10:36:12
avatar
Optimalizace fakt luxusní R5 2600 a 580 Nitro+ na FHD s prstem v nose

Ale to skákání je neskutečně otravné a ne nebaví mě to ani trochu. Grafika parádní a animace zabití nepřátel luxusní.

Jen je to TR křížený s Q3 a působí to fakt divně jakoby nevěděli co vlastně chtějí za hru.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-25 17:21:32
avatar
OT:
Včera vyšel patch pro Ghost Recon Breakpoint a mimojiné přináší Vulkan API (do teď jela hra jen na DX11).

Malý "test" na mé sestavě (viz profil):
Nastavení grafiky: Ultimátní
Rozlišení: 1920x1080 px

API: FPS (min/průměr/max), FrameTime (min/průměr/max)
DX11: FPS (42/60/100), FT (10/18/24 ms)
Vulkan: FPS (60/93/143), FT (7/11/17 ms)

API: vytížení CPU (min/průměr/max) a GPU (min/průměr/max)
DX11: CPU (13/31/51 %), GPU (68/79/95 %)
Vulkan: CPU (6/46/67 %), GPU (72/97/98 %)

Kompletní reporty (uloz.to):
DX11 Odkaz
Vulkan Odkaz

Je krásně vidět, jak jsme na DX11 zabržděný
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 157x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 696x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 922x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3383x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1383x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1233x
Komentářů: 5