Strana 3 z 3
Mafia: The Old Country musí potěšit fandy prvních dvou dílů legendární herní série, protože je prakticky obsahově a stylově to samé, co ony. V dobrém (kvalitní příběh, jeho podání) ale i zlém (velmi jednoduchá herní náplň a dnes zastaralé povrchní mechaniky). Tvůrci se skutečně plně vrátili ke kořenům série.

Příběhově to sice není úplně originální a v mnoha částech je vše průhledné a klišovité, ovšem to je i většina filmů a seriálů s podobnou tématikou. Vše je kvalitně dobře udělané, velmi filmové apod. Spíše tedy než hru, hrajete interaktivní film, kde mezi scénami si prostě trochu zaběháte, zastřílíte a zajezdíte. Ovšem není tu žádný klasický průzkum toho jinak pěkného prostředí, žádné RPG mechaniky, které by stály za řeč a vývoj postavy, natož vedlejší herní činnosti v tom pěkném prostředí, prostě nic.

Problém je, že nároky mnoha současných hráčů na tento „GTA“ typ her jsou dnes jinde. Před lety byly první a druhý díl MAFIA skutečně vynikající i herně, protože fakticky nikdo nic podobně dobrého a fungujícího ještě neudělal. Od té doby je však žánr příběhových her v otevřeném světě plný robustnějších RPG mechanik, hlavních i vedlejších příběhů, misí a aktivit. Nejde jen o GTA 5, ale třeba i Horizon série, Days Gone, RDR atd. atd. Prostě žánr příběhových her v otevřeném světě je dnes úplně jinde než za časů prvních Mafií. Ostatně moderní akční velkou hrou se snažila být i MAFIA 3. Jenže ta si tím nové fandy nezískala a fandy těch původních dílů moc nepotěšila.

Vydavatel a tvůrci se tedy u nově vycházející Mafia: The Old Country rozhodli hrát na jistotu. A mnohem v menším rozsahu a komorněji. A tedy soustředit se na fandy originálu. A ti podle mě prostě musí být nadšeni, protože nic lepšího a věrnějšího původním starým hrám jim těžko někdo nabídne. Jednoduchá hratelnost? To není chyba, ale vlastnost a styl ;). Ale abychom byli objektivní, rozhodně se ta herní část dala udělat lépe. Pohyb postavy je nic moc, AI nepřátel mohla alespoň předstírat, že existuje, některé mechaniky, jako výběr a úpravy zbraní a aut tu mohly být atd. V tuto chvíli je těžké vlastně o Mafia: The Old Country mluvit jako o hře, protože toho hraní tady moc není. A jde jen o rychlou výplň mezi hodinami velmi kvalitního filmového kriminálního dramatu v klasickým mafiánských kulisách. Některé české fandy potěší i solidně kvalitní český dabing (já osobně hraji i české hry jen v angličtině).

Co bych vytkl hodně, kromě té opravdu na kost ohlodané herní stránky, je totální absence optimalizace, kterou mají nahrazovat FSR 4 či DLSS 4 a frame gen technologie. Nicméně aby prostě AMD Ryzen 7 9800X3D měl „stejný výkon“ i v jen 1080p, jaký má jinak s násobně slabší a starší CPU a moderní grafiky v nativním 4K nedokázaly ani 60FPS, to rozhodně nepůsobí dobře a adekvátně. Ano, u Unreal Engine 4 i 5 her to není bohužel novinka, ale tady je to až extrém. A jakkoliv hra vypadá celkově dobře, rozhodně nevypadá až tak dobře, aby v nativním 4K na plné detaily nemohla na výkonných současných kartách běhat 60FPS+ bez FSR či DLSS, které tedy mnozí budou muset zapnout. AMD se podařilo FSR 4 po všech stránkách dohnat NV DLSS 4, dokonce v této hře jej kvalitativně i mírně překonává, díky méně problémům. S ohledem na celkově jednoduchou a relativně pomalou herní náplň to sice lze překousnout, protože většinu hry stejně tvoří filmové scény s 30FPS. Takže asi tak.
Pokud tedy očekáváte akční řežbu v otevřeném světě se spoustou objevování a obsahu, tak jste na špatné adrese :). O to se tvůrci snažili s MAFIA 3 a hráči to tehdy moc neocenili. Takže místo toho se vracíme jak obsahově, tak starosvětským herním stylem k původním hrám. Po herní stránce Mafia: The Old Country vypadá, jako by vznikla kolem roku 2010. Vizuál je ovšem velmi moderní (UE5). Celkově jde o velmi filmovou hru, protože to je také její hlavní obsah a fakticky tak plně ctí původní milované originály. A to naštěstí i tou kvalitou příběhu, psaní, hereckého obsazení a výkonů (samozřejmě díky modernímu UE5 vše vypadá ještě lépe). Pokud máte rádi mafiánské filmy a klasiku tohoto žánru, budete z této „hry“ docela nadšeni. A dost možná vám ani trochu nebude vadit tak extrémně jednoduchá hratelnost, která tu slouží jako interaktivita a výplň, jež vás více vtáhne do tohoto filmu, protože vše zažíváte s hlavní postavou. Mnozí však budou právem remcat nad tím, že herním obsahem má jen naprosto nezbytné minimum, aby se tomu vůbec dalo říkat počítačová hra. A to navíc v poněkud zastaralém stylu, který byl výborný v době vydání MAFIA 1 (2002) a MAFIA 2 (2010). Ovšem o 20 let později? Nepůsobí úplně dobře a rozhodně se dalo udělat mnohem více.

Zkrátka po stránce příběhu, jeho filmového podání a všeho kolem toho, jde o vynikající titul a žánrovku. Po herní stránce je však opačným extrémem „kvalit“. Nicméně pokud mělo být cílem udělat nový díl MAFIA, který bude skutečně plně ctít styl a kvalitu originálu, pak jak po filmové/příběhové, tak po té herní stránce se všem povedlo na téměř 100%. A pokud někdo někdy říkal, že se současné hry nedělají jako kdysi, pak ho Mafia: The Old Country vyvede z omylu. Jde o velmi „old school“ hru jen s moderním vizuálem. Otázkou prostě je, zda většinové současné herní publikum, kdy velká část hráčů v době vydání prvního MAFIA dílu nebyla ani na světě, úplně ocení. Fandové prvních dílů ovšem dostali přesně to, co chtěli a těžko se to dalo udělat kvalitami a náplní věrnější originálům …
Hodnocení hry: 80%

Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům


Hra odehrána na sestavě:
- Procesor: AMD RYZEN 9 9950X3D
- Základní deska: ASUS ROG CrossHair HERO X870E
- Grafická karta: AMD Radeon RX 9070 XT 16GB
- SSD: Gigabyte AORUS Gen5 2TB SSD PCIe 4.0 NVMe
- RAM: Corsair DOMINATOR Platinum 2x32GB DDR5 6000MHz EXPO
- OS: Windows 10 PRO 64-bit
- Monitor: Gigabyte AORUS FI32U (3840x2160 144Hz IPS)
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|