Recenze hry a test CPU/GPU: Need for Speed: SHIFT – Vrací zašlou slávu a lesk uvadlé sérii? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 29 September 2009
Přejít na obsah
Recenze hry a test CPU/GPU: Need for Speed: SHIFT – Vrací zašlou slávu a lesk uvadlé sérii?
Need for Speed SHIFT - nastartujeme a jedeme
Need for Speed SHIFT - Auta, jízdní model a dal
Need for Speed SHIFT - AI, Fyzika a ovládání
Technické zpracování a testy GPU/CPU
Need for Speed SHIFT - hodnocení

 

  • Need for Speed SHIFT – nastartujeme a jedeme!

Pokud patříte k mladší generaci, zkažené už novodobějšími díly jako jsou Undecovery a další díly, kdy cokoliv s inteligencí 3letého dítěte a třemi zdravými prsty na klávesnici zvládalo žehlit silnice, tak vás SHIFT uvrhne do zcela jiného světa. Pro nás ostatní, kteří jsme zažili největší slávu a zatím vrchol série, mezi které patří díly 1-5 (nejvíce asi Porsche), bude pro nás SHIFT zajímavým připomenutím dob, kdy v NFS šlo hlavně o auta a zážitek z jízdy.

Se Shiftem končí doba fantasmagorického jezdění, pardon žehlení, po prázdném městě s cílem narvat na své auto co možná nejošklivější kus plastu, stejně nevkusně to doplnit neonem pod autem a co možná nejošklivějším polepem auta a hrát si na mistra volantu. SHIFT nám v rámci NFS připomene, že auta se řídí, mají dokonce nějaký ten jízdní model, a světe div se i brzdy, které je nutné používat s citem, a že není výhodnější brousit svodidla bez následků. Ve hře se podíváme do reálných aut na reálné (s výjimkami) tratě do uvěřitelných závodních klání. Tak jedeme …

  • První krůčky v NFS SHIFT

Hra je v plné české lokalizaci (tedy pokud jde o CZ menu a popisky). Před tím, než se dostanete do menu, si jazyk zvolíte. Jen nemyslím, že je nutné, nás s tou volbou otravovat při každém spuštění hry. Dostáváme se pak do samotného menu, které je doslova příšernou konzolovou verzí zlého snu.

Naštěstí jsem hru opatřil prvním patchem, který alespoň umožňuje ovládání myší. I tak je menu hry děsné a například proti tomu v GRIDu, které je přímo součástí garáže a závodní atmosféra na nás doslova dýchá, je tohle opravdu nepovedené. Určitě se za 2 roky dalo vymyslet daleko lepší.

Základem hry jsou samozřejmě nastavení, kterým se teď můžeme trochu věnovat. Protože EA dělá hry pro mainstreamového hráče, a tedy musí být přístupné každému, a i to největší nemehlo se z pochybných důvodů musí cítit jako mistr světa za volantem. Hra obsahuje hodně možností nastavení jízdního modelu a obtížnosti, které se velmi diametrálně liší. Jezdit bez volantu bez asistentů radši nezkoušejte.

Stejně tak je podrobné i nastavení ovladače, hra má v sobě několik profilů přímo pro konkrétní volanty. Já osobně si nastavuji vlastní (Logitech G25) a dalo mi hodně práce si najít to, co vám bude skutečně vyhovovat. Kritizovat musím fakt, že k tomuto nastavení se nelze dostat rychle ze závodu. Než jsem se pustil do prvního závodu, radši jsem si vše vyzkoušel v rychlých závodech.

Poté už se přenesete hned do úvodní jízdy. Na té si hra ověří, jak moc zdatný pilot jste a nabídne vám právě doporučenou úroveň a nastavení obtížnosti a pomocníků. Ty lze samozřejmě libovolně měnit i během celé hry a některé i během závodu. Poté, v závislosti na tom, jak dobří v daném úvodním závodu budete, dostanete nějaké ty úvodní peníze a koupíte si první auto a vyrazíte na závody. Ještě než se podíváme na alfa a omega celého NFS, tedy auta a jízdní model, podívejme se na samotnou náplň hry …

  • NFS SHIFT – obsah hry

O co ve hře jde? O závodění. Autoři hru pojali podobně, jako starší díly s několika změnami. Účastníte se různých sérií závodů v několika typech závodů – hlavních je několik, klasické závody, drifty, eliminační závody, závody na nejlepší čas a závody jeden na jednoho. Sérií je hodně, a to myslím opravdu hodně a jen prokousat se prvními dvěma úrovněmi (z 5ti) (jezdím všechno na maximum) mi zabralo skoro 2 dny, i když jezdím i všechno, co se mi naskytne tzv. bonusových závodech výzva.

Nicméně celý systém závodů nemá jasnou strukturu, postrádám jasné vymezení šampionátů, něco, co hře dodá na celistvosti. Skáčete z tratě na trať z auta do auta a určitě se to dalo udělat o mnoho lépe a mít to nějakou hlavu a patu a být samo o sobě motivující. Například GRID měl jasně dané šampionáty a pyramidu postupu, budování teamu a své pozice mezi piloty, což tady moc jasné není.

Cílem hry je odemykat vyšší úrovně a získávat hvězdičky. Těch je k dispozici hodně a v mnohých závodech můžete získat hned 6 hvězdiček. Minimálně pak 3. Každou z nich můžete získat jen jednou. Ale to není to jediné, co vás u hry drží …

SHIFT obsahuje i svým způsobem RPG prvky. Těmi jsou zkušenosti a levely. Je jich celkem 50 a mohu vám s klidem říci, že vám pěkných pár dní usilovného ježdění potrvá, než se na ten poslední vyšplháte. Nové levely vám většinou odemknout nové možnosti vizuálních vylepšení auta, které jsou naštěstí zde omezeny na minimum, co je ale důležitější, často vám přihrají nemalé finanční částky a otevřou bonusové závody.

Pro sběratele bobříků je tu možnost sbírat řadu odznáčků a ocenění, téměř za všechno včetně správného úsměvu při průjezdu zatáčky. Pro samotnou hru jsou sice v podstatě bezvýznamné, dostáváte to za to, co byste jinak stejně dělali, ale pro lidi, jako jsem třeba já, co musí prošmejdit každé zákoutí hry, najít každý i sebebezvýznamnější vedlejší úkol a splnit jej, je to poměrně dobrá a vítaná kratochvíle. Rozhodně to ale není alfa a omega hry, a kdyby tam nebyly, určitě bychom o moc nepřišly.

Za co získáváte zkušenosti a tedy nové levely? No za své počínání na trati. Body jsou vám přidělovány téměř za všechno, jsou dělené na body za přesnost a body za agresivitu. Upřímně řečeno, klidně si to rozdělení mohli autoři odpustit, ale chápu, proč je chtěli. V závislosti na tom jestli jezdíte jako prase, nebo jako Michael Shummacher na vrcholu kariéry, vám pak hra vybere bonusové závody. Pro ty přesné jízdy na čas a čistá kola, pro ty prasata pak eliminační závody.

Osobně mi přijdou eliminační závody jako zábavnější, tak tam jde jezdit čistě. Není proč se vyhýbat „záporným“ agresivním bodům. Všechny body jsou totiž stejně sečteny, a čím více jich máte, tím rychleji postupujete levely. Rozdělení bodu do skupiny agresivních, nebo přesných je stejně dost diskutabilní. Například za čisté předjetí získáte 30 bodů, za to, když se o protivníka otřete, nebo ještě líp, vystrčíte ho z tratě, nejlépe s hodinami, získáte minimálně 50-100 bodů. Abych byl fér, tak při čisté jízdě získáváte třeba 30 bodů za čistý úsek tratě a 50 bodů za čistě projetou zatáčku v ideální stopě. Co mě osobně zklamalo je, že sledování vašeho chování na trati nemá nějaký větší vliv na hru a to jak k vám přistupují soupeři, nebo nějaký větší vliv na postup hrou. Jasně, získáte nějaký unikátní odznak, celkové logo, ale soupeři ve hře jezdí a chovají se vůči vám stále stejně. Možná by nebylo od věci toho systému nějak více využít, či víceméně vůbec nějak využít. Přidělování určitých typů bonusových závodů se mi zdá dost málo …

Nicméně díky za to, že tam ten RPG sytém, co vás sleduje, je. Nutí vás jezdit určitým stylem a hra má evidentně nějaký cíl a jako správný hráč jej chcete dosáhnout. Je to tedy slušný motivační systém. A teď už pojďme na to, na co se těšíte nejvíce, na samotná vozidla, jízdní model a další věci …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Vychází Men of War 2 – druhoválečná RTS není v ideálním stavu
Vychází Men of War 2 – druhoválečná RTS není v ideálním stavuThursday, 16 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 392x
Komentářů: 0
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do Japonska
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do JaponskaWednesday, 15 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1277x
Komentářů: 9
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!Tuesday, 14 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1198x
Komentářů: 1
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNFriday, 10 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1595x
Komentářů: 1
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineWednesday, 08 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1132x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Monday, 06 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1874x
Komentářů: 2