Recenze: Might and Magic HEROES VI – Jak se podařil další pokus o oživení legendárních HEROES 3? Tisk E-mail
Pondělí, 17 říjen 2011
Recenze: Might and Magic HEROES VI – Jak se podařil další pokus o oživení legendárních HEROES 3?
Technické zpracování a zpracování strategie

Jak jsem již napsal, samotný koncept hry se nezměnil a u H6 je vidět snaha vyrovnat se H3. Přesto, pokud jste očekávali, že H6 budou skvělé H3 v nové grafice, tak vás zklamu. Nejsou. Novinek je celá řada a bohužel některé zásadním způsobem ovlivňují samotnou podstatu série.

V první řadě je tu zcela jiný přístup k vytváření hrdiny a učení schopností. Hrdina získává opět zkušenosti a postupuje levely. Ve hře jsou dva druhy hrdinů – mágové a bojovníci, kde je asi jasné, že mágové získávají hlavně na síle kouzel a množství many a bojovníky na fyzické síle a odolnosti. K tomu ale máte také vždy na každém levelu možnost investovat bod do dovedností.

Ty mají několik tříd a mnoho z nich i několik úrovní. Jde sice o podobný, ale jinak o odlišně udělaný systém učení se z H3. Tam jste svého hrdinu mohli naučit jen několika málo dovednostem a muselo jste pečlivě vybírat. Samostatně pak byla i magie, kde získat přístup ke skutečně silným a mocným kouzlům, chtělo hodně času. V H6 je to ale všechno namíchané v jediném systému a protože váš hrdina může mít až 30 bodů k rozdělení (max. 30 levelů), naučíte se drtivé většině dovedností.

Samozřejmě nemá smysl učit válečníka nějakému extrémnímu množství kouzel, protože stejně nemá sílu ani velké množství many k jejich používání. To platí naopak i pro mágy, kteří sice mohou mít bojové schopnosti, ale vzhledem ke svému zaměření s nimi nebudou tak účinní. Skutečně musíte svého hrdinu úzce specializovat. Každý pak má ještě možnost další bonusové specializace podle tylu hraní – slzy vs krev. Každé z obou zaměření má vliv na určitou skupinu schopností, jejichž sílu znásobuje. Celkově musím říci, že se mi ten systém celkem dost líbí, ale má velkou vadu na kráse. Dostat hrdinu na vysoký level a naučit ho nejsilnější dovednostem není žádný problém. Jde to rychle a příliš snadno. Nemá to nic společného s obrovskou výzvou a uvažováním desítky tahů dopředu, jak vašeho hrdinu specializovat, jak tomu bylo v H3. Celkový dojem z toho systému v H6 je tedy ten, že je to hodně zjednodušené a schopnosti nejsou vzácné a skutečně vydřené s velkým vlivem a přínosem.

Protože se jedná o moderní hru, má i sociální systém. Je podobný tomu, co už známe ze Settlers atd. Kromě přímé komunikace s dalšími hráči prostřednictvím Skype je tu samozřejmě i Facebook apod. Systém zaznamenává všechny vaše úspěchy a celkový počet získaných zkušeností. Ty se načítají na konto vaší dynastie. V rámci ní si můžete vytvořit i vlastní charakter. A když s ním budete hrát, může mít bonusy dynastie. Ty se zvyšujícím se počtem zkušeností můžete posilovat zakoupením nových schopností, ke kterým získáte v rámci systému přístup a můžete si je zakoupit za virtuální peníze, které za plnění výzev získáváte. Systém je samozřejmě jako celé hra vázán na stálé internetové připojení a systému UPlay společnosti Ubisoft, takže ano, hra vyžaduje stálé připojení k internetu, pokud ten systém chcete používat. U mě ale během testování tento systém nedělal problémy. Horší je to, kdybyste si tuhle hru chtěli zahrát někde s kamarádem mimo přístup o netu, tak se musíte objetí bez něj, ale mělo by to jít hrát i bez netu.

Zpět k hrdinovi. Opět je samozřejmě klíčový, protože jeho statistky přímo ovlivňují sílu a schopnosti vaší armády. Váš hrdina cestuje s omezeným počtem pohybových bodů na každé herní kolo (1den) po mapě. Sám o sobě je ale k ničemu. Jednotky získáte klasicky rekrutováním v hradu, který budujete. Stavíte jednotlivé typy budov, které v případě jednotek opět mají dvě úrovně. Samotné jednotky mají samozřejmě vlastní statistiky a dovednosti, ale váš hrdina je násobí. A až s jednotkami v armádě se můžete pustit do bojů, protože sám hrdina nebojuje.

Tím se ale dostáváme ke strategické části budování a herní mapě samotné. Bohužel zde došlo k výraznému zjednodušení celého konceptu. Hra v tuto chvíli obsahuje jen několik málo typů hradů, které jsou ale jinak podobné tomu, co už v Heroes sérii známe. Největší ústupek je ale na poli strategie. V H3 existovalo několik typů surovin, které jste k výstavbě hradu potřebovali a získat tak pokročilé budovy nebylo vůbec rychlé a otázkou 2-3 týdnů. V H3 byly suroviny dřevo, kámen, rtuť, krystaly, diamanty a zlato. V H6 je dřevo, ruda, krystaly a zlato. Asi už někteří chápete, na co narážím. Ano, nic není vzácné a budování města tak není obtížné a nemáte po získání nějaké speciální budovy, či budovy dávající nejlepší jednotky, žádný pocit dobře odvedené práce a získané výhody. Ale to není jediný problém tohoto zjednodušení.

Strategický rozměr hry dostal u H6 pořádně na frak, ale to souvisí s vlastním zpracováním, takže se na to podívejme …

Spuštěno: 331x