RECENZE: World of Tanks (9.5) - další rok v tanku, aneb jak tvůrci kazí hru víc a víc Tisk E-mail
RECENZE: World of Tanks (9.5) - další rok v tanku, aneb jak tvůrci kazí hru víc a víc
World of Tanks v roce 2014 - Revoluce v hratelnosti evoluce obsahu
Problémy World of Tanks v roce 2014 - narůstají a prohlubují se
World of Tanks - Byla to super hra, dnes už je jen dobrá

• World of Tanks v roce 2014

- Revoluce v hratelnosti a evoluce v obsahu

Rok 2014 ve hře World of Tanks hodně změnil. Hlavně po stránce hratelnosti. A stačilo málo - úprava starých map a přidání dalších středních a lehkých tanků. Výsledkem je značné zkrácení průměrné doby trvání bitev, méně taktizování a v podstatě velká většina random bitev připomíná "deathmatch" ala Call of Duty. Pancíř se stal zbytečným, rozhoduje hlavně rychlost střelby (poškození za minutu), penetrace (má v základu tank APCR nebo nemá) a rychlost tanku dostat se na pozici.

• Úprava herních MAP - otevřené a zvlněné

V letošním roce tvůrci sáhli k úpravě i starých map. To byla jedna z největších chyb. Místo tvorby nových, tvůrci zkazili ty staré. Zatímco dříve byla každá mapa trochu různá a vyžadovala trochu jiný přístup, aktuální podoba map je taková, že jsou všechny na jedno brdo. S výjimkou tří čistě městských map, se všechny hrají tak nějak stejně. A to tak, že střední tanky drtivě vládnou - zejména ty, které dokáží pálit na nepřítele a přitom vystrkovat jen obvykle dobře pancéřovanou/úhlovanou věž.

Aktuální hra je dělaná pouze a jedině pro střední a lehké tanky. A má to důvod. Zatímco dříve byly mapy udělány tak, že v podstatě byly jen 2 maximálně 3 cesty, na kterých se odehrávaly boje, dnes jich je mnohem víc. Tím dochází k rozmělňování teamu, což v randomech vede k hodně rychlým bitvám, kde buď převálcujete nepřítele, nebo jste jím okamžitě převálcování. Taktizování, kterému někteří méně znalí říkali "campování", ze hry téměř zmizelo. Pro WG je zde bonus v tom, že hráči musejí častěji nakupovat spotřební zboží a mnozí tak utrácejí více.

(změny map a dopad na hratelnost v praxi - střední, nízký, rychlopalný tank v akci!)

Neříkám, že úprava všech map je špatná, hodně z nich je povedených, ale prostě chybí ty staré. Se změnou a úprav map se podstatným způsobem snížila účinnost těžkých tanků a klasických lovců tanků (TD). S tím se podstatně změnila hratelnost celé hry. Velkou měrou se na tom podílí i fakt, že tvůrci trochu realističtěji mapy zvlnily. I když v posledním update od toho zase trochu ustupují, protože to zvlnění má negativní dopady na hratelnost a vyvážení hry.

• Více středních, lehkých a rychlopalných tanků

-  Těžké tanky jdou do háje

Také jste si užívali ty dlouhé bitvy, kde jste se přestřelovali s nepřítelem u jednoho bodu a čekali na chybu v jeho úhlování atd.? Zkrátka kdy těžký tank byl těžký tank, všichni se ho báli a byl tvůrcem hry? To bylo staré World of Tanks. V tom aktuálním je těžký tank věcí přežitou.

Pravou je, že do značné míry to odpovídá i realitě, kdy prostě ty velké těžké tanky se dnes už dávno nedělají. Právě střední tanky je udělaly zbytečnými. Rychlost, vývoj pancíře, síla děla, to vše udělalo těžký tank zbytečným a střední tank zcela vládne. Jenže to je problém, když máte hru, kde se mají proti sobě utkávat, a má být vyvážená a každý tank má mít něco.

Za poslední rok do hry přibylo hned několik celých stromů středních a lehkých tanků, které podstatně ovlivnily hratelnost hry pro všechny, i když s nimi nehrajete. Řada z nich patří do úplně jiného časového období než již přítomné těžké tanky, takže jak to asi ve hře vypadá, si umíte představit. Aby to tvůrci ještě víc těžkým tankům zkomplikovali, tak nové střední a některé lehké tanky dostávají stále větší rychlost střelby v kombinaci s tím, že mnohé používají pro většinu tanků ve hře prémiovou APCR munici s vysokou penetrací, jako základní munici!

(střední tanky vládnou ...)

Ve hře je také více rychlopalných tanků, ať se zásobníkem, kdy do vás vysype třeba 4-5 ran najednou a vy neuděláte nic, tak rychlopalných, které pálí konstantně. Existují i zásobníkové artilerie, které zejména pomalé těžké tanky zasahují rychleji, než jim stíháte ujet. Asi nejvíce přehnaným je aktuálně M41 BullDog (lehký VII), který je téměř neviditelný a dokáže čelně propálit i IS7 (Heavy Tier X) a standardně se tento lehký tank umisťuje na čelní pozici v bitvě jak z hlediska zkušeností tak uděleného damage! Nicméně mnohé střední tanky za ním rozhodně nezaostávají - naopak, střílet co 6s za 400dmg na 9-10 tier je prostě pohádka. Takže zatímco těžký tank si vystřelí jednou za 10-16s, střední tanky si vystřelí klidně 3x se stejnou penetrací a jen o malinko menším poškozením na výstřel, než má těžký tank. K tomu je navíc řada středních tanků skvěle pancéřovaná na věži, takže toho dokáží dost odrazit a ještě se rychle pohybují, což na upravených mapách je klíč k úspěchu. Hře tak nyní vládnou hlavně ruské a britské střední tanky, které mají všechno super. Drsně pozlobit dokáží i Japonské tanky na vyšším TIER.

(tohle WG totálně pohnojil ... co dokáže lehký tank aneb M41 Bulldog v akci)

Do hry přibylo i pár TD, většinou bez pancíře, což v kombinaci s jednou podstatnou herní změnou, udělalo z TD za chudáky těžkými tanky, asi druhé největší utrpení v současné hře.

• TD přišly o CAMO bonus při výstřelu - zásadní herní změna

Jednou z největších herních změn bylo odebrání maskovacího bonusu TD při výstřelu. To spolu s úpravou map, kde TD mají výrazně menší přehled a musí být výrazně blíže nebo se často přesunovat, znamená, že pro mnoho z přítomných TD je téměř nehratelná.

Tvůrci ale ponechali ve hře camo bonus pro prémiová TD, takže extrémně OP se zdají být SU-122-44 a hlavně E25. Právě E25 se díky tomu, že jako jedno z mála TD zůstalo s CAMO bonusem a tedy nerozbité, se stalo velmi populární, takže aktuálně v polovině ledna zmizí z obchodu. Pro pomalá TD bez pancíře s dlouhým přebíjením je současná podoba hry doslova očistec. Všechno vás hned najde, všechno vás prostřelí, objede, zkrátka pokud bylo cílem dostat lidi od TD pryč, určitě se podařil. Přesto nejsou TD zdaleka tak těžce postiženy úpravami WoT v roce 2014 jako těžké tanky a stále se za ně dá dobře hrát. To proto, že nestojí vpředu, že mají rychlejší reload a většinou velký damage, takže než se k nim někdo dostane, dokáží udělat hodně škody. Takové ISU 152, T67, Rhm-Borsig jsou stále hodně zábavná, i když zdaleka už tak nedominují a netvoří hru a už rozhodně nejsou skoro automatickým receptem na výhru.

• Historické bitvy u ledu - příliš ukazovaly nedostatky hry

Historické bitvy, kde výbava schopnosti tanků skutečně odpovídaly historickým reáliím, z World of Tanks zmizely a hned tak se nevrátí. Jejich problém byl, že až příliš poukazovaly na fakt, že WoT je z 90% tvořeno vymyšlenými tanky s vymyšlenými kombinacemi výzbroje, takže skutečně existující a bojující tanky jsou ve WoT doslova chudáci. Vezměte si třeba TIGER I nebo TIGER II, ve skutečnosti obávaní protivníci, kteří měly pancíř nad síly většiny soudobých tanků. Ve WoT na ně ale pálí tanky s děly o řád většími, tanky z jiných desetiletí, takže prostě realistické bitvy příliš ukazovaly na fakt, že celé WoT a jeho vybalancování je víceméně závislé na tom, jaký tank a jaký národ se tvůrcům hry líbí.

Nutno dodat, že historickým bitvám se tvůrci ani moc nevěnovali, než si to stačili hráči osahat, změnili (spíše zmizely) herní mapy a než se to stačilo vyladit, aby hráči hrající za papírově slabší (ale početnější) tanky nebyli bez šance, historické mapy byly odebrány a pravděpodobně se hned tak nevrátí. Škoda.

• STRONGHOLD mód - trochu strategického budování do hry

Pokud jste členy klanu, v roce 2014 jste dostali možnost budovat si vlastní základnu, stavět budovy, které dávají omezeně bonusy. Tato část hry je ale určena jen klanům, takže jsem ji nemohl vyzkoušet, ale asi je funkční a bonusem pro klany a komunitní hraní.

• Úpravy herního engine, modelů, herní mechaniky - skoro nic

Ačkoliv jsme všichni v roce 2014 čekali pořádné vylepšení herního engine (jehož tvůrce Wargaming před časem odkoupil), nástup HAVOK fyziky a prostě pořádné zlepšení, ničeho jsme se nedočkali. Pro připomenutí, World of Tanks patří k nejhůře optimalizovaným aktuálním hrám v současnosti. Ano, od svého uvedení i v roce 2014 jsme svědky zlepšení vizuální kvality, zejména modely tanků, či efekty. Bohužel je to za cenu dalšího zhoršení výkonu.

Je celkem jedno, jak výkonnou máte sestavu, hra nedokáže využít více než jedno(!!!) jádro procesoru, nedokáže využít nic z potenciálu a technologií DX11 generace grafik, natož aktuálních grafických řad. Jinými slovy, sice si ji pustíte skoro na všem, ale nárůst kvality efektů neodpovídá nárůstu výkonových požadavků. Hra stále neumí ani CrossFire režim, patch od patche občas funguje SLI, ale prostě slibované technologické změny a vylepšení do hry v roce 2014 nedorazily. Největším úspěchem jsou tak HD modely, které ale aktuálně vidíte jen na vlastním tanku.

Pokračují problémy se servery, LAGy, často mizející střely a vyloženě podivný systém počítání střel, zásahů a odrazů, kdy máte hru, kde vám projde naprosto všechno, co vypálíte, kdy s ISU 152 trefíte na 600 metrů kupolku tanku a pak jsou hry, kdy s IS7 sundaváte pásy jen pár metrů kolem projíždějícím lehkým tankům bez jejich poškození a všechno si lítá úplně vedle.

Bohužel to vypadá, že změn se hned tak nedočkáme, většina je odložena, hlavně z důvodů, že si tvůrci spočítali, že se to moc nevyplatí dělat (=je to práce a ta unavuje). Hra skvěle vydělává i ve stávajícím neutěšeném stavu, tak proč utrácet peníze za práci vývojářů?! Nicméně přeci jen z dlouhodobého hlediska změna přijde - musí. Konkurence totiž roste.

A tím se dostáváme k největší problémům hry a hlavně návrhům jejich řešení ...

Spuštěno: 471x