RECENZE: World of Tanks (9.5) - další rok v tanku, aneb jak tvůrci kazí hru víc a víc Tisk E-mail
Pondělí, 29 prosinec 2014
RECENZE: World of Tanks (9.5) - další rok v tanku, aneb jak tvůrci kazí hru víc a víc
World of Tanks v roce 2014 - Revoluce v hratelnosti evoluce obsahu
Problémy World of Tanks v roce 2014 - narůstají a prohlubují se
World of Tanks - Byla to super hra, dnes už je jen dobrá

• World of Tanks - byla to super hra, dnes už je jen dobrá

Rozhodně považuji WoT za jednu z nejlepších her, kterou jsem kdy hrál a je to hra, u které jsem rozhodně vydržel nejdéle. A zcela jistě s tím mnozí z vás budou souhlasit, i když na ní mají různé názory. Zkrátka něco na téhle hře bylo dobré a vlastně ještě je, když to pořád hrajeme.

Jenže prostě ta hra je horší a horší. Očekávali jsme, že vývoj půjde k lepšímu, ale ono nejde. Jsou věci, které se nevyvíjí v podstatě vůbec, navzdory slibům a jsou věci, které se vyvíjí směrem k horšímu. Celkově vzato hra pro dobrého pravidelného hráče, který třeba čas od času i něco koupí (prémiový účet ze zásady nekupuji, kupoval bych jen tehdy, pokud by se počítal skutečně odehraný čas), se zhoršila.

Zatímco dříve byly vlastnosti všech přítomných tanků docela kvalitně vyvážené a to i s ohledem na mapy na kterých se hrálo, dnes se utkávají vozidla s výrazně rozdílnými schopnostmi a vzhledem k úpravě map, které obecně favorizují určité přednosti vozidel, je hra prostě značně nevyvážená. Zvlášť na randomech, kde se s taktikou nikdy nedalo moc počítat, ale přeci jen bylo možné využít toho, že někdo páchal sebevraždu a pár dobrých hráčů dokázalo hru otočit. Teď jsou mapy tak otevřené a tak velké, že musíte sedět v rychlém a rychlopalném tanku, abyste dokázali tu hru ovlivnit. V čemkoliv jiném jste v 9/10 případů prostě v háji. Jinými slovy, mnohem více dnes záleží, v čem sedíte, než kdy dříve. Schopný hráč v průměrném tanku dokáže něco udělat, ale většinou nedokáže rozhodnout bitvu. Méně schopný hráč ve schopném tanku má na hru větší vliv (kladný i záporný). Připočtěte k tomu fakt, že ve hře je dnes obrovské množství BOTů a IDIOTů s přístupem k nejvyšším a nejlepším vozidlům, jejichž aktivita má pak v teamu značnou váhu, tedy lidí, kteří hru fakticky nehrají nebo vůbec neumí a hra se pro vás stává utrpením. I když se v bitvě přetrhnete, stejně prohrajete. Tvůrci tomu svým přístupem jen nahrávají. Neberu nikomu právo si zahrát, ale co takhle právo ostatních na dobrou hru a kdo komu dává právo kazit hru ostatním?!

Řešení problémů BOTů zahráli tvůrci do autu, o matchmakingu na bázi schopností hráčů nechtějí slyšet, protože už tak problémový MM systém by to nezvládl. Neustálé separátní úpravy map a herních mechanismů zničily hru pro těžké tanky a některá TD a s každým patchem tvůrci do hry přidají na každý TIER od 5 výše nový střední tank s ještě větším poškozením/minutu a větší penetrací, než ostatní. Výsledkem je hra, která častěji frustruje, než baví, tedy pokud nepřistoupíte na to, že budete hrát zrovna s tím OP vozidlem, které tvůrci do hry aktuálně přidali a na které si třeba koupíte pár desítek tisíc zlatých a směníte je za zkušenosti.

World of Tanks je stále dobrá hra, ale s jejím vývojem to nejde dobrým směrem. Tvůrci se ani nesnaží. Viditelně se pro ně vydělávání velkých peněz stalo důležitější než kvalitní hra. Jinými slovy je postihl stejný vývoj, jako celý herní průmysl a spousta kdysi uznávaných vývojářů. Je to v lidské povaze být líný, když se dosáhne úspěchu, jen málokdo úspěšný se dokáže opět nadchnout pro věc. V tomto ohledu tedy hlavní cíle současného vývoje WoT směrem k vyrýžování co nejvíce z uživatelů, chápu. Ale v tom případě nechť nás vývojáři neuráží sliby, přísliby a planými řečmi o tom, jak něco vyvíjejí a zlepšují ve hře samotné k našemu prospěchu.

Hrát WoT zatím nepřestanu i když jej rozhodně omezím, stejně jako mnozí jiní, radost z něj mám stále menší. A je to jen kvůli těm úpravám k horšímu a na smysluplné návrhy tvůrci neslyší. Nenávratně tak přijde čas, kdy se od WoT odvrátím a nebudu sám. Koneckonců WoT má dost konkurentů a čas hráče není nafukovací. Wargaming v současné době dělá všechno proto, aby konkurence získala pozornost a publikum a WoT přišel o věrné hráče, alespoň tak tomu nasvědčuje rok 2014. Je to s podivem, protože WarGaming je studio jednoho úspěchu. Ačkoliv má herně to samé s letadly a chystá to samé s loďmi, ani jedno nedosahuje úspěchu ani potenciálu WoT a nedá se očekávat, že by dosáhlo. Wargaming si svým přístupem k vývoji WoT jednoduše šlape po vlastní budoucnosti.

Zatímco před rokem jsem byl ještě docela optimista a hru bych s klidem doporučil dalším lidem, na konci roku 2014 jsem přístupem vývojářů otráven a hru rozhodně nikomu novému nedoporučím. Jednak proto, že ho nechci otrávit a jednak pro své vlastní dobro, protože noobů je tam dost a tvůrci ten problém, stejně jako ostatní, neřeší. Právě to, že s mnoha věcmi prostě nic nedělají, mě snad štve ještě víc než to, co v roce 2014 udělali. Řešení tohoto stavu je velký problém. Jak máte dál motivovat lidi, kteří vydělávají tolik, o čem si jim nikdy nesnilo?! Jak je máte donutit brát vás vážně, když vás na fórech okázala ignorují, mlží, nebo rovnou vám lžou do očí z pozice, že nad ně prostě není. No nijak. Wargaming je se svým World of Tanks obětí vlastního úspěchu. Současný vývoj a stav věcí zatím škodí jen aktivním hráčům, majícím o hru skutečný zájem, dlouhodobě ale uškodí i tvůrců. Pokud směr vývoje WoT v roce 2014 bude pokračovat ... RIP WoT.

A co vy, jaký máte na hru názor, jaké zkušenosti, hrajete, nehrajete už, proč a tak dále. Máme na věci stejný pohled, nebo je váš "DD" zase úplně vedle a ten noob vůbec neví, o čem mluví?! :).