RECENZE: World of Tanks (9.5) - další rok v tanku, aneb jak tvůrci kazí hru víc a víc Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 29 December 2014
Přejít na obsah
RECENZE: World of Tanks (9.5) - další rok v tanku, aneb jak tvůrci kazí hru víc a víc
World of Tanks v roce 2014 - Revoluce v hratelnosti evoluce obsahu
Problémy World of Tanks v roce 2014 - narůstají a prohlubují se
World of Tanks - Byla to super hra, dnes už je jen dobrá

 

 

  • Problémy World of Tanks v roce 2014 - narůstají a prohlubují se

Skoro všechno, co bylo kritizováno na hře dříve, se v roce 2014 nejen že nezlepšilo, ale naopak ještě zhoršilo. Tím nejzásadnějším problémem jsou samotní hráči.

  • Hráči kazí hru - obrovský počet BOTů a IDIOTů

WoT je MMO hra, takže hrají reální lidé proti reálným lidem. A to je problém. Reální lidé jsou různí. S tím by ale tvůrci měli počítat, u WoT to však nijak neřeší. Výsledkem je tak současný stav, kdy se utkávají hráči zcela rozdílných kvalit a schopností.

Hru v roce 2014 trápí obrovský počet BOTů, tedy uživatelů, kteří jsou přihlášeni ke hře, vstoupí do bitvy, ale reálně nehrají. Nebo hráčů, kteří využívají speciálních prográmků, které hýbají tankem a vykazují činnost, ale reálně také nehrají. Proč to dělají? Protože i tím se dá dosáhnout dostatečného množství zkušeností a peněz k postupu hrou a získání tanku na vyšším tieru. Jenže tímto způsobem doslova ničí hru všem, zejména svému teamu, obzvlášť jsou li v klíčovém vozidle pro bitvu. Tvůrci si tento problém uvědomují a dokonce se s tím pokusili něco udělat - zavedli systém, který hlídá aktivitu hráče, a pokud nehraje, je mu zasláno varování, nezískává zkušenosti ani finance za bitvu a může být i dočasně odpojen. Jenže to moc nefunguje a dokonce to tvůrci zmírnili, takže BOTů je hře obrovské množství. Poznáte je snadno, většinou mají tisíce a tisíce bitev s mizerným WN8. Osobně beru za BOTa každého, kdo má 10 tisíc a víc bitev a WN8 má pod 300. Každý den a skoro každou bitvu ale narážím na podobné jedince a tvůrci s tím nic nedělají. Pár příkladů:

  • Kuba0012345 - 17 tisíc bitev jen 2167 PR (263 WN8!)
  • Krizsa43 - 25 tisíc bitev jen 3219 PR (246 WN8!)
  • Lakotah - 10 tisíc bitev jen 2053 PR (104 WN8!)

BOTi, nehrající hráči, jsou jeden problém, druhým problémem jsou prostě idioti. Hráči, kteří opět mají tisíce a tisíce bitev a jejich WN8 je pořád jen kolem 500-800 (beru hráče s 10k+ bitev). Já chápu, že každý nemůže být super dobrý, ale při více než 10 tisících bitvách mít WN8 kolem 500 a přitom hrát stovky bitev nejlepšími tanky ve hře, to opravdu není možné, pokud nemá dotyčný IQ pod 70. S tímto problémem tvůrci hry nedělají vůbec nic. A problém je to narůstající, protože tito hráči dnes mají klidně i několik TIER 9/10 tanků, kde doslova ničí hry (ať jsou v přátelském nebo nepřátelském teamu).

Řešení: Udělat pořádně Matchmaking. Tvůrci hry používají vlastní systém hodnocení hráčů (personal rating), ten však dále nevyužívají. Jde jednoduše o to, donutit hráče skutečně hru hrát. Takže hráči s PR do 3000 by třeba měly přístup jen k vozidlům do TIER 5. Lidé s PR do 6000 pak až do TIER 7 a nad 6000 by za odměnu, že hru opravdu hrají a umí, mohli hrát až s TIER 10. Zahráli by si všichni a lépe než dnes. V současné době hráči s nízkým hodnocením rozbíjí celou hru a kazí ji všem.

  • Hra je o středních tancích - těžké tanky bez šancí

Kdysi ve WoT platilo, že těžký tank spoléhá na pancíř a silné, byť pomalu střílející dělo, zatímco střední tank ho musí nějak objet. Tomu nahrávaly i pečlivě vyvážné mapy udělané s omezeným počtem přístupových cest, které se v početně omezených teamech na 15 tanků, daly uhlídat. V současné podobě je ale hra za klasický těžký tank jedno velké utrpení. Ve hře je hned několik středních tanků, kteří vás i na stejném TIERu ve všech parametrech, kromě pancíře předčí.

(Těžký tank na současných mapách? Potrava pro medium)

Těžký tank spoléhající na pancíř je proti nim bezbranný. Protože na rychlopalné, velice přesné a rycle se pohybující stroje s výbornou penetrací nemá prostě pancíře dost. Úprava map tomu také nepomohla. V současnosti těžký tank má minimum možností využít alespoň trochu výhody pancíře. Většinou než se dostane na místo, už má střední tanky ze všech stran a má smůlu. Asi nejsmutnější je hra s MAUSem. Obří TIER X tank, který dřív budil respekt a starosti soupeřů, jak ho zničit. V dnešním WoT je úplně k ničemu. Než se někam dostane, většinou už je po bitvě, a když už se někam dostane, nikdo na něj nestřílí, protože MAUS je pro ně neškodný. S dělem co střílí jednou za 13s a dává jen přes 500dmg, je k ničemu, když kolem něj létají střední tanky, co si za stejnou dobu vystřelí 2-2,5 s jen o malinko nižším damage na výstřel. MAUS dokáže zablokovat jednu přístupovou cestu, ale k čemu to je, když mapy jich mají dalších několik. A víc udělat nedokáže, většinou pak zbude poslední. Proti středním tankům pálícím APCR v základu, nebo všem střílejícím GOLD municí, nemá prostě dost pancíře. A to je problém, když je to to jediné, co má mít. MAUS je asi nejvýmluvnější případ utrpení těžkých tanků v současném WoT, ale problém mají všechny klasické pomalé, pomalu střílející tanky. Jejich zábavnost a vliv na hru je mnohem menší, než kdysi.

A tvůrci přidávají další a další střední tanky, nedávno dokonce i lehké tanky vyšších tierů, které sice nic nevydrží, ale mají rychlost, jsou skoro neviditelné a jejich dělo má sice malý damage, ale pálí co 3s a má průraznost, co stačí i na těžký tank TIER X. Extrémem je extrémně rychlý lehký tank s obrovskou houfnicí, co vám dá za 300dmg ani nemusí pancíř prostřelit. Jinými slovy lehké tanky nemusí jen skautovat, klidně dají několik tisíc dmg i těžký tankům o 2 tiery vyšším, které je buď nevidí, nebo je nedokáží zasáhnout kvůli rychlost a ta rána vedle je pro těžký tank problém, když za tu dobu nabíjení jej ten lehký tank ukouše.

(další nový střední tank s ještě větším dělem dominuje ...)

Řešení: Návrat map, kde jsou jen 2-3 možné cesty a těžké tanky mají šanci úhlovat proti nepříteli. Tato možnost je asi nepravděpodobná a navíc nepoužitelná (bez kompletního předělání) na většinu map, takže asi neřeší problém. Řešením je tedy navýšení pancíře všem těžkým tankům o cca 15-20% a snížení penetrace lehkým a středním tankům o 20%, jinými slovy, aby byla mnohem větší šance pro těžký tank odrážet střely i slabším zadním a bočním pancířem a vyvážit tak obrovský rozdíl v potenciálu poškození za minutu, který střední tanky mají.

  • Zrušení GOLD (APCR) munice

Velký vliv na hru má existence APCR, dříve GOLD, dnes i normálně za kredity, munice s výrazně větší penetrací proti standardu. V kombinaci s rychlopalnými děly (ať normálními nebo zásobníkem), to pro tanky spoléhající na pancíř (TD nebo těžké tanky) znamená eliminaci této jediné výhody, kterou mají. S GOLD (APCR) municí ve hře nehraje velký pancíř žádnou roli, protože penetrace je tak vysoká, že to prostě projde. Spíše pak víc pancíře znamená menší pohyblivost a tedy další nevýhodu.

Bohužel tvůrci dali najevo, že APCR (GOLD) munice zůstane. Ačkoliv by se bez ní podstatným způsobem vyvážení hry zlepšilo, tvůrci přiznávají, že jim nese tučné zisky, takže ji nezruší právě proto. Je zde ale prý v úvaze scénář, že se sníží poškození APCR proti AP munici a zároveň se o trochu zvýší cena APCR. Osobně od toho moc nečekám, protože jakékoliv omezení, které by mělo smysl, by poškodilo ty zisky vývojářů, kvůli kterým to zrušení nechtějí, takže pochybuji, že by ten případný zásah byl tak velký, aby to opravdu mělo herně smysl.

  • Tvůrci se soustředí na věci, které nejsou třeba ...

Jak jsem několikrát řekl, tvůrci kašlou na vývoj hry samotné. Místo věcí, které jsou skutečně třeba, jako nový, optimalizovaný herní engine, úprava mechanismů střel, fyziky a vyvážení hry, se v roce 2014 soustředili na přidávání tanků, které vyvážení hry zcela zničily. Soustředili se na vymýšlení akcí, nabídek za reálné peníze a způsobů, jak jimi spamovat hráče i jejich známé.

Asi nejhorší, co v tomto ohledu udělali, je akce přiveď kamaráda a vánoční adventní kalendř. To první přišlo asi tak o tři roky později, než by to mělo smysl, to druhé byl jeden z velkých průšvihů, kdy řada akcí nebyla inzerovaná sleva, ale prostě výsměch. Pozdvižení vyvolala také nabídka nic moc tanků, které před časem šlo získat jen krátkou chvíli a byly inzerovány jako vzácné tanky, tak teď se daly koupit dokonce několikrát. Dobrý vtip byl také Vánoční dárkový tank zdarma, který je neuvěřitelný křáp a bez toho, abyste do něj cpali "GOLD" munici, je vlastně k ničemu:

(Vánoční dárek? Spíše vtípek ...)

A třetí věcí, kterou tvůrcům nemohu zapomenout, je postupné utajené ničení schopností prémiových vozidel (o tom se ve změnách vydávaných ke každému update totiž nikdy nedočtete). Oni to oficiálně nepřiznají, ale čas od času jsou vlastnosti starších prémiových vozidel zhoršovány tak, abyste měli důvod si koupit něco nového. Majitelé Type 59, mohou vyprávět - dříve rychlý tank se skvělou přesností a skvělým pancířem si dnes podají i šestky a ujíždí mu do kopce i některé těžké tanky atd. Schválně, jestli zničí třeba i tu E25.

Takže k závěru ...



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 111x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 686x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 916x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníFriday, 19 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3375x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1379x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1232x
Komentářů: 5