Total War WARHAMMER II – RECENZE a BENCHMARK hry. Skvělá, ale poněkud náročná hra Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pátek, 20 říjen 2017
Přejít na obsah
Total War WARHAMMER II – RECENZE a BENCHMARK hry. Skvělá, ale poněkud náročná hra
Test a Benchmark, technické zpracování hry
Závěr a hodnocení

 

 

  • Benchmark a technické zpracování

Hra staví na totožném technologickém základu, jako první díl (což nepřekvapí). Herní engine Warscape+ si tvůrci hry (Creative Assembly) vyvinuli sami pro sérii TOTAL WAR. Bohužel poprvé se objevil už v roce 2009, takže technologicky opravdu není nijak nový. Samozřejmě byl vylepšován, nicméně největší technologická změna, tedy přechod z DirectX11 na DirectX12 stále nedokázali tvůrci uspokojivě dotáhnout nijak daleko. Přitom s pokusem o to začali už u TW ROME 2, následoval první Warhammer a teď je tady druhý. Stav podpory DirectX12 zůstává stále neuspokojivý a spíše dělá celému DX12 špatnou reklamu. Tohle je zkrátka další DirectX11 hra, která se snaží být DirectX12, ovšem protože DirectX12 je o klíčových změnách v tom, jak vůbec API funguje, a jak využívá moderní CPU a GPU, nemá příliš smysl jej roubovat na DirectX11 herní engine, protože to stejně nebude nikdy fungovat tak, jak by mělo. Jenže udělat nativní DirectX12/VULKAN stojí peníze a pokud tvůrci her neradi za něco utrácí, tak je to vlastně tvorba her, tvorba a optimalizace nových technologií atd. Radši utratí polovinu rozpočtu celé hry na reklamu a podmazání herních magazínů, protože to udělá větší prodeje, než pokud by skutečně hru optimalizovali.

Samozřejmě DirectX12 roubovaný na DirectX11 nemůže nikdy efektivně fungovat a TWW2 to jen dokazuje. Jeho přínos je sporadický jen u hardware, který DirectX12 opravdu umí (tedy AMD Radeon grafiky), nicméně ani ten nedokáže využít jeho možností, když sama hra tyto možnosti nevyužívá. V directX12 to v současnosti v TWW2 funguje takto:

Hra je poměrně náročná, vy vysokých detailech s FXAA je docela problém dosáhnout na 60FPS. Vyšší rozlišení už pak jsou problém i těch 40FPS. Ve 4K pak budete štěstím bez sebe za 30FPS. Dobrou zprávou je, že není nutné mít v této hře více než průměrných 30-40FPS, protože prostě to není FPS a hra je dostatečně plynulá, aby nebyl s hratelností žádný problém. Vše je hlavně o výtvarném zpracování a grafice, kdy se na všechno opravdu skvěle dívá. Prostředí, každá postavička tisícihlavé armády, efekty prostě vše detailně vymodelováno, a tak tomu nároky odpovídají. Asi příliš nepřekvapí, že je samozřejmě velký rozdíl mezi náročností v bitvách a náročností hry mimo bitvy. Takže výše uvedené výsledky platí pro ty bitvy. Na velké mapě není s dosahováním 60FPS+ žádný problém i se slabší kartou.

Nicméně mluvil jsem o DirectX12, který by, pokud by byl udělaný dobře, měl výrazně lépe využívat výkon grafických karet a moderních vícejádrových CPU? Dobrou zprávou je, že pokud máte AMD grafiku, hlavně RX VEGA (nebo RX 500) a k tomu ještě AMD procesor, tak DirectX12 skutečně běží výrazně lépe než DirectX11. Špatnou zprávou je, že optimalizace nejsou hotové, takže když zapnete DX12 na současných NVIDIA kartách (která sice DX12 podporuje, ale na rozdíl od AMD grafik jen částečně a na rozdíl od VEGA nemá NVIDIA nativní DX12 GPU), tak se stane pravý opak. Proti DirectX11 výkon NVIDIA grafik výrazně poklesne. Vůbec NVIDIA jsou v DX11 rychlejší než AMD pod DX12, čímž vývojáři hry rozhodně nedělají DirectX12 dobrou reklamu. Jak jsme ale řekli, je to proto, že tahle hra je ve skutečnosti DX11 a DX12 se tam snaží neúspěšně už několik let naroubovat bez toho, aby samozřejmě mělo ten přínos, který by mít mělo. Bez kompletního předělání celého herního engine do DX12 jej stěží uvidíme.

Z hlediska výkonu procesorů, tahle hra už vyšla po vydání RYZEN procesorů, a tak se zdá, že vše funguje dobře, dokonce v této hře RYZEN procesory překonávají konkurenční Intel. Mimochodem i zde má AMD grafika s AMD CPU lepší výkon než NVIDIA grafika. V případě použití NVIDIA grafiky se zdá, že něco AMD procesory brzdí. Ale není to jediná hra, kde si podobného chování mnozí všímají. Do značné míry to souvisí právě s DirectX11/12 a optimalizacemi, kdy NVIDIA optimalizuje ovladače na DX11, zatímco AMD na DX12.

  • Ostatní

Pokud jde o další technické aspekty hry, tak zvukově je to opět špička, parádní ozvučení, výborná hudba atd. Ovládání je stejné jako u prvního dílu, nicméně vzhledem k velikosti mapy bych docela uvítal jednodušší správu říše, tedy komplexnější přehledy, zejména budování měst, abych nemusel stále překlikávat i ty, které už jsou plně dostavené. Jinak ale herní mechanismy a ovládání vše je vyladěno, funkční, přehledné a prostě bez výhrad.

Výhrady mám ale k AI. Obecně vzato má tahle hra dva stavy AI. V jednom je úplně tupá, v druhém stavu pak vyloženě podvádí. Nejde jen o to, že AI je zvláštní protivník, AI často rozhoduje i věci na vaší straně. Například pokud vyvoláte, nebo nepřítel vyvolá bitvu, máte možnost na začátku udělat automatický ústup, kdy se váš generál vzdálí od protivníka. Někdy vám to nemusí být moc platné, pokud má soupeř stále pohybové body, nicméně i pokud je má, tak teoreticky by váš generál mohl ustoupit do blízkosti přátelského generála nebo města s dalšími jednotkami a kombinovaná síla by tak hrála značnou roli. Jenže co udělá milé AI? Několikrát se mi stal následující scénář. Mám generála a v patách mu jdou další 2 a kousek od nich je vybudované naše město s obranou. První generál v předu narazí na soupeře a když dám automatický ústup, že nechci začít bojovat, můj generál ustoupí. A kam si myslíte? Do bezpečí k přátelskému městu, nebo k mým dalším dvěma generálům o kus dál, tak aby byl chráněný? Nikoliv „utíká“ směrem dál hlouběji do nepřátelského území směrem k dalším nepřátelům …. Tohle je dost vážná chyba, protože zejména na vyšších obtížnostech jsou podobné strategické hrátky, lákán nepřátele a kombinování armád a posil naprosto klíčové a rozhodují celou hru.

Ale to je jen jeden z příkladů, kde má AI více než mezery. V samotných bitvách sice TWW2 patří k nejlépe fungujícím TOTAL WAR titulům a časy nehratelností TW po vydání, jsou naštěstí pryč, nicméně pořád tam má značné mezery. Vaši bojovníci provádějí prapodivné přesuny občas apod. Ale díky přímé kontrole armády se to dá ukočírovat. Vadí mě však podvádění AI na vyšších obtížnostech, kdy prohrávám bitvy, které bych prohrát neměl, zejména automatické rozhodování bitev funguje často velmi zvláštně.

Pojďme k hodnocení …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1116x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 957x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1081x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3664x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1434x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1261x
Komentářů: 5