Téma: Kam kráčí grafický trh? Nejen o NVIDIA vs ATI Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 05 říjen 2009
Přejít na obsah
Téma: Kam kráčí grafický trh? Nejen o NVIDIA vs ATI
ATI vs NVIDIA a podpora vývoje her
ATI vs NVIDIA v Batman: Arkham Asylum
ATI vs NVIDIA: NFS SHIFT a dal
ATI vs NVIDIA - kam jdou grafiky
Herní vývoj a grafiky - sága jde dál

 

  • ATI vs NVIDIA a podpora vývoje her

Až do dob nedávno minulých, bylo hlavní starostí grafických společností ATI a NVIDIA to, uvést novou architekturu čipů a tedy novou generaci grafik včas. Vrcholem jejich programátorského snažení z hlediska her bylo funkční ovladače a maximálně podpora herních vývojářů a některých herních titulů, co by marketingových pomocníků při prodeji grafik. Jenže postupem času, začala společnost NVIDIA technologicky zaostávat, pokud jde o podporu nových grafických technologií a všeobecných standardů a vrhla se na výpočetní segment, který na herním poli zastupuje fyzika.

Samotná fyzika akcelerovaná přes grafiku není nápad nikterak nový a přišla s ním vlastně ještě bývalá samostatná ATI a to v době, kdy o PhysX ještě nikdo ani neslyšel. PhysX jako takové přišlo později a bylo primárně vymyšleno pro akceleraci přes speciální čip. Všichni ale věděli, že grafické čipy zvládnou více než jen počítat grafiku samotnou a NVIDIA se chopila příležitosti a za pár milionů dolarů koupila PhysX. NVIDIA s ním neudělala nic jiného, než že vzala ten kód, nacpala ho do svých čipů upravený, aby chodil pod prostředím CUDA a PhysX NVIDIA bylo na světě. Do současné chvíle s ním nic více neudělala. Naproti tomu AMD-ATI nevidí u herní fyziky jako nutnou součást akceleraci přes GPU. Není to tím, že by ATI změnilo názor na akceleraci HAVOKU, je to tím, že samotné ATI už dávno neexistuje, a AMD-ATI jako celek je platforma a myslí tedy na platformu jako celek. Všimněte si, že AMD, když mluví o fyzice a GPU technologiích, že spíše než grafiky vyzdvihuje platformu jako celek a mluví o spojení toho nejlepšího z CPU a GPU, a i pro to má podporu v OpenCL atd. Samozřejmě je to nejlepší možná cesta (zlatá střední cesta) a NVIDIA po ní chce jít také, ale nemůže, protože NVIDIA na rozdíl od AMD není kompletní platforma a vlastně má jen ty grafiky. Pokud jde tedy o herní platformu, NVIDIA z logických důvodů všechno tlačí přes grafiky, i když sama ví, že pro spoustu věcí je lepší využít CPU, ale když žádné neprodává, je to pro ni pasé. Ale herní fyzika je téma až posledních měsíců …

Nás spíše zajímá jak ATI a NVIDIA podporují herní vývoj obecně, který je samozřejmě v jejich nejlepším zájmu podporovat. Na tomto poli je v posledních letech daleko více vidět a je daleko aktivnější společnost NVIDIA. Za to může několik věcí, a některé už jsme nakousli výše. Do doby, než ATI bylo odkoupeno společností AMD, byl hlavní starostí ATI i NVIDIA herní vývoj, protože prodávaly hlavně herní grafiky. Jenže po odkoupení ATI společností AMD se tahle firma jako celek dostala do svízelné situace, zejména co se rozpočtu týká. AMD totiž za ATI zaplatilo daleko více, než muselo, v té době ale AMD nemělo podporu bohatých investorů z ABU DHABI, o které se může dnes opírat a tak byly finance pro ATI dost omezené, nemluvě o tom, že plná transformace ATI a její zařazení do struktur AMD trvalo více než 2 roky a nebylo úplně bez zádrhelů. Naproti tomu společnost NVIDIA pokračovala v podpoře vývoje her a plně využila situace AMD-ATI a získala si se svým programem TWIMTBP patřičný respekt. V současné době má tento program NVIDIA poměrně solidní finanční odporu a také dostatek lidí pro realizaci. Naproti tomu ATI a vlastně spíše AMD, je stále v šetřícím režimu (I když NVIDIA se do něj také dostává), a vlastně si podobný systém spíše buduje téměř od nuly. Má jej ale také, i když hlavně díky finančním zdrojům daleko omezenější – proto také AMD-ATI daleko více spoléhá na obecné a otevřené standardy a nepouští se do drahého protlačování vlastních, jako to dělá NVIDIA se svým 3D nebo právě PhysX.

Pokud se podíváme na současný stav podpory her firem AMD-ATI a NVIDIA, pak se mají věci následovně. AMD většinou dnes podporuje hry jako celek, celou svou platformou. Tu dává k dispozici mnohým herním studiím, stejně tak ale dává softwarovou podporu a pomáhá při vývoji a optimalizaci nových technologií. Její pomoc se ale vždy týká zejména obecných standardizovaných technologií, kdy nedávno to bylo DX10.1 a dnes je to DX11. Softwarový team a to jak lidé, kteří vyvíjejí ovladače, tak lidé, kteří pomáhají herním vývojářům, je ale proti tomu z NVIDIA výrazně menší. NVIDIA v rámci svého programu TWIMTBP dává vývojářům kromě svého HW i přímou podporu a to formou lidí, které vyšle, aby v dané hře optimalizovali určité věci a přidali například podporu PhysX nebo vylepšili 3D NVIDIA. Zejména druhý team, který přímo dotváří technologie NVIDIA do konkrétních her je proti tomu, co má ATI, výrazně v přesile.

Obě firmy spolupracují s herními vývojáři vždy před i po vydání některé hry, co se optimalizací ovladačů a dalších vychytávek do her týká. A právě zde se v poslední době objevilo několik sporů kolem několika nejnovějších počítačových her …

Podívejme se na spor číslo 1., kterým je spor kolem hry Batman: Arkham Asylum …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1031x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1578x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2180x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1965x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2773x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2212x
Komentářů: 1