Téma: Kam kráčí grafický trh? Nejen o NVIDIA vs ATI Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 05 říjen 2009
Přejít na obsah
Téma: Kam kráčí grafický trh? Nejen o NVIDIA vs ATI
ATI vs NVIDIA a podpora vývoje her
ATI vs NVIDIA v Batman: Arkham Asylum
ATI vs NVIDIA: NFS SHIFT a dal
ATI vs NVIDIA - kam jdou grafiky
Herní vývoj a grafiky - sága jde dál

 

 

  • ATI vs NVIDIA: NFS SHIFT a další vývoj

 

Případ téhle hry je trochu zvláštní. Tahle hra je přímým důkazem neuspokojivé situace konzole vs PC. EA potřebovalo, aby hra chodila bez problémů na hardwarově omezených a zastaralých konzolách a tak hru vyvinula primárně pro ně a to konkrétně na míru PS3. Ta má v sobě čip NVIDIA pocházející ještě z generace GF7, což je vlastně GF6. Je jasné, že hra tak nemůže využívat nic z nových moderních technologií a i když se tvůrci snažili, PC verze přeci jen má mezery více než je zdrávo, stačí se na hru podívat trochu z větší blízkosti.

Tahle hra tak vlastně je udělána na míru starým čipům a čipy nové generace nevyužívá nijak zvlášť efektivně. Problém je to hlavně pro ATI grafiky, kdy část uživatelů kvůli tomu nemůže hru ani hrát, ale zase druhá část uživatelů nemá s hrou problém. Zde opravdu není vliv zásahu NVIDIA ale nijak průkazný, je to prostě bohužel jen důsledek HW zaostalosti herních konzolí a to, že EA tento herní titul vyvinula primárně na ně a to konkrétně PS3. Grafiky Radeon tak nemohou ukázat nic ze svého potenciálu.

Je ovšem s podivem, že EA si dovolilo vydat hru v tomto stavu, když i o ní se dlouho dopředu vědělo a hra byla ve vývoji celé dva roky. ATI také oficiálně řeklo, že hru dostatečně otestovali a své poznatky a návrhy na zlepšení zaslali autorům hry, aby připravili patch. Na tom není nic divného, podobný přístup má NVIDIA i ATI k mnoha herním titulům a je jasné, že díky tomu, že hra byla primárně dělána na konzole, nebyl ze strany ATI ani NVIDIA žádný primární důvod se o tuto hru nějak výrazněji zajímat, či poskytovat vlastní vývojáře. Bohužel pro ATI to dopadlo, jak dopadlo a tvůrci hry musí připravit patch, na který se čeká, vše potřebné k tomu prý mají …

NFS Shift tedy není nějakou kauzou mezi NVIDIA a ATI, tahle hra zůstala v podstatě mimo jejich zájem. Ukázala však na to, kam nás současný vývoj zavedl a na tom jak ATI, tak NVIDIA svým přístupem podíl určitě mají.

  • Přístup NVIDIA a ATI z hlediska současnosti

Je určitě zajímavé se zamyslet nad tím, kam ten přístup obou společností právě vede. Jako hráči a fandové technologií si samozřejmě přejeme, aby podpora ATI a NVIDIA směrem k hrám byla co největší. K té současné máme řadu výhrad.

U NVIDIA můžeme chválit rozsah a podporu, která je nepochybně větší, než v případě AMD-ATI. Těší nás také fakt, že alespoň v některých případech tak dostáváme hotovou hru bez vážných problémů – bohužel to ale rozhodně není vždy pravidlem. Co už nás netěší na přístupu NVIDIA je, že se sice ohání všeobecnými zájmy hráčů, ale její činy už ukazují na něco jiného. Všeobecným zájmům a vývoji herního trhu rozhodně nesvědčí to, že se NVIDIA snaží stůj co stůj prosadit PhysX v podobě, jak to dělá, přitom by tento systém klidně mohl dávno fungovat pod otevřeným OpenCL. Rozhodně také přístup k 3D technologii přes zastaralé aktivní brýle, bez snahy o nějakou souhru s ostatními a ustanovení nějakých standardů. Už vůbec pak nemůžeme chválit fakt, že NVIDIA vynechala DX10.1 a navíc jej bagatelizovala, o to více je „divné“ když dnes jej narychlo do 40nm GT200 čipů dodává! Bagatelizování a zpoždění DX11 generace také vývoji nepomáhá, navíc když tento standard budou mít i konzole nové generace a tak se konečně má šanci ten herní vývoj někam posunout.

U ATI chválíme fakt, že jde cestou standardů rychle a bez zbytečných kliček. Jakmile se nějaký všeobecný standard objeví, ATI mu hned dá HW podporu, někdy ještě dříve. Dokonce i otevírá vlastní ovladače a podporuje některé OpenSource standardy. Chválíme tedy i fakt, že se nesnaží jakoby přes mrtvoly, prosazovat nutně nové vlastní standardy, ačkoliv zde je otázkou, co by dělalo, kdyby bylo třeba v pozici Intelu. To se ale nikdy nedozvíme, jelikož pochybuji, že se AMD-ATI, kdy do této pozice dostane a jako takové vlastně nikdy v podobné pozici nebylo. Těžko tedy cokoli odhadovat. Co však AMD-ATI vytýkat lze, je nedostatečná podpora, na druhou stranu ve své situaci dělá maximum a peněz nemá mnoho – je ale otázka, zda by větší podpora vlastním grafikám na trhu jako celku náhodou nebyla ku prospěchu i v této oblasti. Vděčni můžeme být za to, že souhrou nevím čeho, je ATI čip v herní konzoli Xbox360 a díky tomu máme herní vývoj Xbox360 s PC pěkně pospolu, což zásadním způsobem ovlivňuje herní segment jako celek. Windows platforma je základ pro PC a DirectX technologie.

Z hlediska současnosti je tedy podpora NVIDIA směrem k herním vývojářům větší než ATI a máte tedy i širší záběr a viditelnější výsledky. Je ale otázka, jak dlouho zde ještě bude, což souvisí s tématem další kapitoly …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 921x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1488x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2157x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1955x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2754x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2204x
Komentářů: 1