Téma: Kam kráčí grafický trh? Nejen o NVIDIA vs ATI Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 05 October 2009
Přejít na obsah
Téma: Kam kráčí grafický trh? Nejen o NVIDIA vs ATI
ATI vs NVIDIA a podpora vývoje her
ATI vs NVIDIA v Batman: Arkham Asylum
ATI vs NVIDIA: NFS SHIFT a dal
ATI vs NVIDIA - kam jdou grafiky
Herní vývoj a grafiky - sága jde dál
alt

 

 

 

 

  • Téma: Kam kráčí grafický trh? Nejen o NVIDIA vs ATI

Souboj firem ATI a NVIDIA se přiostřuje, bude ale zde ještě za pár let? Kam spěje grafický svět a co poslední spor kolem her Batman a NFS?

Události minulého týdne vyvolaly celou řadu diskusí na poměrně zásadní témata, pokud jde o grafický trh a segment jako celek, ale i pokud jde o konkurenční boj mezi NVIDIA a ATI. Dnes si to probereme pěkně postupně a najednou s odstupem a s kompletními informacemi. Dnešní článek rozhodně není ojedinělý svého druhu na internetu a jak některé české weby, tak zahraniční weby v podobném duchu vydaly, nebo se chystají vydat podobné články. Já jsem to chtěl vzít s kolegy trochu větším záběrem a dali jsme spolu dohromady tento článek. Začněme tedy pěkně popořadě …

  • Vývoj her a herní grafiky

Abychom se dostali k samotnému tématu, je nejdříve nutné si něco málo povědět o tom, jak to dnes chodí v herním světě. Ten je sužován herními konzolemi typu Xbox360 a PS3, kterým se, nevím proč, říká nextgen. Z hlediska businessu jsou obě vynikající nápad a jedna bez druhé by vlastně neexistovala – PS3 je tu proto, že je pokračovatelem PS2, protože SONY chce mít vlastní platformu, kterou kromě her používá i k protlačení vlastních technologií jako následných standardů – pro příklad nemusíme chodit daleko, například Blu Ray by bez PS3 nikdy nevyhrálo souboj s HD DVD. Xbox360 společnosti Microsoft pak existuje jen proto, aby konkuroval PS3, jinak je pro Microsoft číslo jedna počítačová platforma a hlavně platforma Windows. Ostatně není žádným tajemstvím, že Xbox360 je hodně podobný PC a hry pro Xbox360 téměř vždy vycházejí i pro PC.

Herní konzole typu Xbox360 a PS3 jsou z obchodního hlediska skvělý nápad. Hry pro ně v obchodech stojí typicky až 2x tolik, co PC verze! Rozdíl ceny jde na vrub výrobním nákladům a to hlavně jako platby za licence – je to tedy skvělý business. Pirátství obě herní konzole sice sužuje, ale v daleko menší míře než na PC – firmy si ale dávají pozor, aby se o něm moc nemluvilo (a nedělala se mu tedy reklama)a staví mu do cesty různé překážky. Není například náhoda, že online i OS systémy obou konzolí jsou poměrně zaostalé, tvůrci si totiž musí dávat pozor, aby se je nedalo ve větší míře užívat jako klasický internet s PC se všemi P2P možnostmi a obcházením ochran. Jinak se však herní konzole pirátství neubránily a například na menších konzolích je míra pirátství snad dokonce větší než na PC. Ponechme teď hledisko uživatelské, které si nechávám až do článku o herních konzolích, na kterém pracuji už nějakou dobu.

Z technického hlediska a hlediska vývoje her jsou ale herní konzole typu Xbox360 a PS3 nápad strašný. Už jen z logicky věci. Herní konzole jsou typicky levnější, než pořádný herní počítač. Jsou navrženy tedy s ohledem na cenu a už v době vydání nemají výkonově ani technicky na typický high endový herní počítač té doby. Pokud někdo tvrdí, že herní konzole herní a technologický vývoj nezpomalují, tak buď neví, o čem mluví, nebo si lže do kapsy. Už jen z logiky a podstaty věci, když tu máte několik let herní platformu, jejíž hardware se nijak nevyvíjí a musíte pro to optimalizovat hry a herní technologie, které se ale díky PC platformě, na kterém jde každý rok HW o krok dál, vyvíjí, tak herní konzole jsou prostě přítěží. Umíte si představit, že by tu Xbox360 a PS3 měly vydržet ještě slibovaných dalších 5 let jako hlavní herní konzolové platformy? To je ale blbost co …

Jen slepý člověk by dnes neviděl tu obrovskou mezeru, která zeje mezi PC a herními konzolemi. Někteří hráči už jsou tak slepí, že tvrdí, jak skvěle současné konzolové hry vypadají, přitom by se z nich chtělo brečet – srovnejte detailnost textur, efektů vůbec celé vizáže hry, o skutečném HD rozlišení 1920x1200 nemůžeme ani mluvit nejlepším důkazem je „nový“ Cryengine 2 pro konzole (a to ještě na něm žádná hra není), který v jejich případě vypadá jak už dva roky starý CRYSIS na maximálně střední detaily. Dejte si vedle sebe některé herní tituly na PC a konzolích a možná vám to dojde. Herní konzole jsou v mnoha ohledech omezené – mimo paměti jsou to hlavně jejich grafické čipy. Ty jsou proti současným grafickým čipům doslova prehistorické. V Xbox360 tepe ATI Xenos, který je předchůdcem unifikovaného ATI R600, ale má spíš blíže ke starší generaci X1800/1900. V SONY PS3 tiká ještě dokonce NVIDIA čip, který pochází z GF6/7 generace! Nemluvě o tom, že výkon obou čipů je dnes na úrovni aktuálního desktopového ultra low endu, je hlavní problém hlavně v technologiích, kdy konzolové čipy zcela postrádají technologické vychytávky a novinky posledních 3-4 možná spíše 5ti let! Že to vyžaduje velké úsilí ty hry optimalizovat, aby to jelo alespoň na 30FPS a ještě větší dávku drzosti to vydávat za nextgen, je jasné …

A tak se postupem času stalo a dospělo to do současné situace, že hry se musí na PC vyvíjet primárně pro konzole a to co zvládnou. Je to totiž snadnější (a levnější), než vyvíjet to pro PC na nových technologiích DX10 a učit se něco nového a pak se snažit to ořezat do starších technologií aby to konzole zvládly, to raději vyvinout na prehistorických levných a dobře zvládnutých technologiích „nextgen“ konzolách. Výsledkem je, že tu máme úžasné grafické technologie vychytávky DX10/DX10.1 nebo dokonce už DX11, které jsou k dispozici tady a teď, ale protože se části firem podařilo přesvědčit část zákazníků o úžasnosti herních konzol typu Xbox360 a PS3 a existuje tedy poměrně dost zajímavý trh, herní vývoj dostává jako takový na hubu. Konzole typu Xbox360 a PS3 jsou z pohledu vývoje technologií hodně špatný nápad a nikdy se neměly objevit. Pokud by existovali jen jako forma upgradovatelného levného herního PC, bylo by to zcela jiné a svůj účel by z uživatelského hlediska splnili stejně. U obchodního hlediska by to samozřejmě bylo horší …

Do této situace přichází nejen samotná PC platforma s hlavními grafickými hráči, společnostmi AMD-ATI a NVIDIA …



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 134x
Komentářů: 2
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1290x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1029x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1132x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníFriday, 19 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3718x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1443x
Komentářů: 0