Téma: Kam kráčí grafický trh? Nejen o NVIDIA vs ATI Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 05 October 2009
Přejít na obsah
Téma: Kam kráčí grafický trh? Nejen o NVIDIA vs ATI
ATI vs NVIDIA a podpora vývoje her
ATI vs NVIDIA v Batman: Arkham Asylum
ATI vs NVIDIA: NFS SHIFT a dal
ATI vs NVIDIA - kam jdou grafiky
Herní vývoj a grafiky - sága jde dál

 

  • ATI vs NVIDIA v Batman: Arkham Asylum

Hra Batman: Arkham Asylum je bohužel, kvůli herní bídě letošního roku, možná nejlepší hrou roku, ačkoliv by jinak tahle chodička mlátička neměla nejmenší šanci. Hra je technologicky i graficky poměrně zaostalá. Běží na již už vousatém Unreal 3 egine a ten už rozhodně neždímá ani nevyužívá dostupné technologie na maximum.

Jádrem sporu v této hře jsou dvě věci. Implementace NVIDIA PhysX a běh AA optimalizací na grafikách ATI Radeon. Začněme u PhysX.

  • PhysX

Společnost NVIDIA si z této technologie udělala jasnou marketingovou věc. Celý systém a tuto technologii prezentuje tak, že bez grafické karty (a to konkrétně NVIDIA) snad nikdy nebudeme mít uvěřitelnou fyziku. Proč to dělá? Nejen z podpory prodejů svých karet obecně, ale hlavně v současné době, kdy z technologického hlediska nemají zastaralé GT 2xx grafiky proti konkurenčním modelům ATI, co nabídnout. PhysX je jedním z posledních lákadel. A tomu odpovídá i jeho implementace do Batmana.

Nemyslete se, že PhysX v této hře je záležitostí jejích autorů, ti by se složitou implementací této technologie nikdy nezabývali, a tak NVIDIA vyslala své vývojáře a ti PhysX do Batmana prostě odprogramovali. Výsledek je hodně rozpačitý – efekty jako létající dlaždice, poletující papíry, či vlající závěsy nebo mlha a opary nejsou nic, co bychom ve hrách dávno neviděli a nic, co by se nutně muselo dělat přes PhysX, natož to akcelerovat přes grafiku. Jasně, když si NVIDIA udělala všechny tyhle efekty přes svůj PhysX, tak hra na jejích grafikách vypadá lépe. PhysX sice NVIDIA hlásá jako standard, který může vyvíjet kdokoli, ale realitou je, že NVIDIA nemá zájem, aby v současnosti běžel jinde než s NVIDIA grafikami. Z toho důvodu je zcela úmyslně špatně optimalizován pro procesory a při akceleraci využívá jen jedno jádro CPU (nejlépe to, které se stará i o jiné věci). Tím je zajištěno, že to ukazuje to, co NVIDIA potřebuje a tedy jak je strašně nutné a užitečné akcelerovat PhysX přes grafiku. Že na to má většina vývojářů i hráčů opačný názor, je ale poměrně zřejmé. NVIDIA však CPU neprodává. PhysX je tak v současnosti v Batman: Arkham Asylum příkladem fungování programu TWIMTBP, kdy NVIDIA podpořila vývojáře tím, že jim dodala vývojáře. Ti se samozřejmě nebránili, o práci méně a propagaci navíc zajištěnou, protože hru budou propagovat prodejci grafik NVIDIA i NVIDIA samotná. V rámci herního vývoje ale nehraje PhysX v této hře žádnou roli, tedy pokud nebereme za přínos poměrně dost diskutabilní nutnost akcelerace fyziky přes GPU. Jinak se výsledné efekty, co se týká vizuální kvality, ničím zvláštním nevyznačují, co bychom dávno ve hrách neviděli.

Litovat tedy absence PhysX na ATI grafikách rozhodně nemusíme, PhysX není ve stávající situaci udržitelné a je jen otázka času, kdy bude předěláno pod OpenCL. Je to pravděpodobnější, než že PhysX bude optimalizováno pro vícejádrové CPU, čímž by vznikla jen výhoda konkurenčním procesorovým společnostem Intel a AMD NVIDIA a rázem by se také vidělo, že honit fyziku přes grafiku není vůbec nutné. PhysX rozhodně není jádrem sporu kolem Batmana.

  • Podpora AA filtrů

Jádro sporu leží jinde a to v přístupu k AA. Herní engine Unreal 3 přistupuje k AA poměrně zvláštně a mají s ním jako takovým problémy jak grafiky ATI, tak NVIDIA. NVIDIA v rámci přidání PhysX optimalizovala kód i co se AA týká. Zde je ale jádro sporu. Jak demo, tak finální verze hry totiž AA normálně grafikám umožňují, jenže v plné verzi je přístupné jen grafikám NVIDIA. AMD přišlo na to, že AA normálně funguje i na jejích grafikách, musí ale obelstít hru tím, že změní ID svých grafik a systém tak neidentifikuje ATI grafiku a AA povolí! Výsledkem je, že AA normálně Funguje. Protože je ale plná verze hry chráněna proti takovým změnám a zásahům, není možné bez zásahu tvůrců a tedy nějakého opravného patche tuto „chybu“ opravit.

Samozřejmě je otázkou kdo za ni může. ATI Radeon grafiky mají více než dost síly na tuhle hru i s 8xAA/16AF, kdy by nakonec bez physX podávají lepší výkon než NVIDIA grafiky, není tedy divu, že se objevují názory, že „optimalizace „ AA jen pro NVIDIA grafiky je zcela záměrná, což nakonec v podstatě potvrzuje i NVIDIA. Ta se nechala slyšet, že optimalizace kolem AA do Batmana přidala právě ona a čistě teoreticky není důvod, proč by AA nechodilo i na grafikách Radeon. NVIDIA ale nebude dělat práci za ATI a tak tento systém pro ATI Radeon grafiky netestovala a tudíž není ve finální hře AA pro Radeon grafiky přítomno. NVIDIA tedy využila všech možností, optimalizovala hru pro své grafiky, a i když by i konkurenční grafiky mohly mít AA podporu, vypnula ji a oficiální verze zní, že nechtěla, aby případně nesla vinnu za to, že AA nejede na ATI pořádně.

(Záběry finálového souboje - nedívejte se pokud nemáte rádi spoilery)

Samozřejmě tuto obavu chápeme a uznat lze i to, že NVIDIA nemá důvod optimalizovat hru i pro konkurenční grafiky. Na stranu druhou ale stále zůstává otázka, proč ATI nevyzkoušelo a neoptimalizovalo AA pro své grafiky, když se o hře hodně dopředu vědělo a pochybuji, že by u AMD neměli zájem porazit NVIDII na jejich písečku. AMD by se určitě nezlobilo a nedávalo na vědomí celou věc, pokud by měli možnost s tím dopředu něco udělat. Tato možnost jim ale mohla být také odepřena třeba samotnými autory, nikdy se nedozvíme, jaké podmínky byly mezi tvůrci hry a společností NVIDIA.

Závěr tohoto sporu je tak jednoznačný: U3 engine je sám o sobě zvláštní co se přístupu k některým technologiím týká, nicméně už má přeci jen svůj věk a Epic se již nechal slyšet, že U4 už je téměř dokončen (staví na DX11). Optimalizace, které provedla NVIDIA, co se týká AA, by umožnily provoz i na ATI grafikách, o což ale nemá NVIDIA z několika důvodů zájem a nelze se jí divit. Na druhou stranu, kdyby jí šlo skutečně o to jí několikrát proklamované to nejlepší pro hráče, čímž se často ohání, zájem aby PC platforma z kvétala a aby tedy tento systém fungoval i na grafikách jiné značky, by tu byl. Někteří zmateně argumentují DirectX11 hrami a tím, že ATI nebude přeci váhat s podporou a vydáním DX11 her, když NVIDIA nemá grafiky.

Argumentace DX11, ale i DX10.1 poměrně dost pokulhává. ATI totiž podporuje rozvoj obecných standardů (které nejsou její, ale jsou vlastní celému grafickému segmentu a vývoji), a kterými API DX10.1 i DX11 zcela určitě jsou a užitek z toho má i NVIDIA, kdyby měla DX10.1 grafiky a až bude mít DX11 grafiky (a ty mít bude). Je zde tedy zásadní rozpor pokud jde o srovnání přístupu NVIDIA v Batmanovi a v přístupu ATI ve vztahu k DX11 hrám. Rozhodně ale nemusíme pochybovat o tom, že NVIDIA využila plně svého programu TWIMTBP a vlivu, který tím na hru Batman získala a nelze jí to mít za zlé – jako firma musí vydělávat a své produkty propagovat a že to umí, je toho Batman jasným důkazem. Jak moc na tom bylo bito AMD-ATI je otázka, která pravděpodobně zůstane zamlžena, faktem je, že tvůrcům hry to evidentně moc nevadí, ti spoluprací s NVIDIA získali určitě více než dost a rozhodně nelze s určitostí říci, že si za to AMD může samo a mohlo vzhledem ke svým možnostem pro majitele Radeon grafik udělat v tomto případě více.



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Monday, 06 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1004x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíThursday, 02 May 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1556x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Tuesday, 30 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2174x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Friday, 26 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1962x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2769x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2209x
Komentářů: 1