Escape From Tarkov – RECENZE hry, která může být nový S.T.A.L.K.E.R., ale snaží se být MMO?! Tisk E-mail
Sunday, 24 September 2017
Escape From Tarkov – RECENZE hry, která může být nový S.T.A.L.K.E.R., ale snaží se být MMO?!
Zpracování hry

Escape From Tarkov definitivně ukazuje potenciál uzavřenou BETA verzí. Ta servíruje jen malou část toho, co údajně finální hra nabídne. Je zde několik prostředím velmi rozdílných map, k dispozici jsme měli na otestování špičkovou výbavu, takže jsme mohli okusit vše kolem ní a hra nabídla k vyzkoušení tedy základní mechaniku. Můžete si zkusit hrát tedy v roli toho, kdo se jen snaží přežít, anebo je tu herní mód, kdy můžete hrát za tu frakci, za kterou hraje AI, což je fajn, pokud se chcete rozehrát a nechcete riskovat svou pečlivě sebranou výbavu u své hlavní postavy, a naopak máte šanci si nějakou odnést (ale v případě úmrtí si musíte zase nějakou dobu počkat, než se budete moci pustit do hraní znovu).

Součástí hry bude robustní systém RPG (zatím je jen osekaný), tedy vylepšování vlastní postavy, levelování a tomu odpovídající zlepšování vlastností výbavy. Stejně tak obchodníci atd. Jinými slovy, ano je to takový MMO S.T.A.L.K.E.R., kdy však tahle hra jde mnohem, ale mnohem dál ve zpracování přežívacích mechanismů, úpravy zbraní, vlastní střelby, vlivu zranění, inventáře, RPG prvků postavy a tak dále.

Ano, aktuálně je na „trhu“ hned několik podobných akčních survival stříleček MMO podobného typu. Všechny jsou ale zaměřené spíše na zábavu a arkádovou akci střílení, často z pohledu třetí osoby atd. Jejich mechanismy jsou primitivní, prostě všichni začínají každou hru za stejných podmínek a co si sebereš to máš a kdo poslední stojí, vyhrál. Nejlepší taktikou je domluvit se pro hraní ve skupině, ale to je tak všechno. Atmosféra tomu chybí a prostě jsou to arkádové sandbox střílečky. Escape From Tarkov se snaží přinést něco více. Atmosféricky je to už teď naprostý king survival MMO stříleček, žádná z konkurenčních i úspěšnějších her tomu nesahá ani po kotníky, včetně vlastního zaměření na přežití. Grafika hry je zatím podprůměrná, ale výtvarná stránka prostředí hry je prostě úžasné. Zvuky a všechno parádní, mechaniky úpravy zbraní, vlivu zranění a vlastní realističnost střelby a jejích následků, to je úplně jiný level. Kvůli tomu, že součástí hry je (bude) i robustní RPG systém vylepšování vlastní postavy a možnosti přenášet si výbavu a vylepšovat si ji, ovšem zároveň zcela jednoduše o ni přijít a s tím i o vše do ní investované (čas, peníze atd.), je tahle hra dosti oříšek. Dokáže neuvěřitelně frustrovat, a je samozřejmě otázkou, kde je hranice každého hráče mezi frustrací a výzvou.

Jako u jiných MMO her však musím říci, že velkým problémem je toxické chování reálných hráčů, zneužívání herních mechanismů a fakt, že jako singlplayerista máte nízkou šanci, navíc pokud máte horší výbavu … Zde je ještě vše podpořeno tím, že reálné můžete o svou dobrou výbavu na dobro přijít, o to je frustrace větší. Navíc v Escape From Tarkov je diskutabilní samotná odměna za „vítězství“. Pokud vám totiž nestačí, že přežijete s nějakou výbavou, tak žádného vítězství a závěru se v této hře vlastně nedočkáte. Údajně by měl do hry přibýt ještě příběh atd. ale ten tam zatím není.

Escape From Tarkov je definitivně král současných přežívacích multiplayerových FPS akcí v mnoha ohledech. Na rozdíl od jiných her podobného typu je na ní vidět spousta práce a skoro 5 let vývoje. Tahle hra je opravdu čistě o přežití, ne o tom zabít všechny ostatní, naopak pokud dokážete přežít, aniž byste museli s někým bojovat, tím lépe pro vás a pro vaši výbavu, kterou nasbíráte a nemusíte riskovat. Hra má neuvěřitelně propracované mechanismy, kdy jednoduše žádná z konkurenčních her se tomu ani neblíží. Je však otázkou, zda to všechno není prostě až příliš pro běžného průměrného MMO hráče. Věcí, které v této hře dokáží záměrně frustrovat jsou hromady. A to je trochu pravý opak toho, jak to dělají ostatní podobné a dnes velmi úspěšné hry, které jsou čistě o nerealistické zábavě ze vzájemného vybíjení se.

Upřímně si nemyslím, že Escape From Tarkov nějak výrazně uspěje na poli survival MMO akcí (pochybuji, že třeba dosáhne na 1 milion hráčů jak konkurenti). Jednoduše proto, že je příliš frustrující, příliš propracovaná pro běžného hráče hledajícího rychlou instantní zábavu. To tahle hra prostě nenabízí, hraní je pomalé, opatrné a skoro by se řeklo, čím méně akce, tím lépe. Mechanismy jsou možná až příliš složité, realistické, ale pro MMORPG hru asi až moc. Můj osobní názor je, že tvůrci hry by se měly vykašlat na MMO a předělat tuhle hru do singlplayeru. Prostě tohle je materiál na regulérní nový „S.T.A.L.K.E.R.“ s mnohem větším propracováním. Myslím si, že by s ním tvůrci slavili větší úspěch, než když to tlačí do pole MMO her, kde sice nabízejí opravdu hardcore survival FPS akci, se kterou se ani podstatně úspěšnější hry podobného typu nemohou vlastně kvalitou v mnoha směrech měřit, ale na rozdíl od nich sází na vysokou míru realističnosti a řady prvků, které záměrně frustrují a dělají hru prostě těžší, pomalejší a méně zábavnou. Kolik hráčů tohle dokáže bavit a případně jak dlouho? Ano, nechte tam tu online část, ale od teď se zaměřte na to, abyste do hry dodali singplayerovou kampaň a mechanismy.

Escape From Tarkov není v současnosti S.T.A.L.K.E.R., opravdu ne, ale může se jím stát! Ba co více, tohle má potenciál být jednou z nejlepších akčních FPS her. Pokud to ale zůstane jen u MMO survival akce, nemyslím si, že zaujme velké davy. Každopádně ukazuje velké schopnosti vývojářů her na východě, kteří rozhodně mají smysl pro detail. Uvidíme, jaká hra tedy nakonec bude, protože uzavřená BETA byla jen ochutnávkou malého kousku. Ekonomicky chápu, proč se tvůrci tlačí do MMO oblasti, ale v případě této hry to považuji za chybné směřování, či lépe řečeno, MMO režim klidně, ale až za singplayerovou kampaní a hratelností, pro kterou Escape From Tarkov naprosto přetéká potenciálem. Pro žánr MMO je této hry a jejího propracování, potenciálu a atmosféry prostě škoda ...

Hra testována na herní sestavě:

• CPU:   AMD RYZEN 7 1800X (OC 4GHz)
  • MB:    ASUS ROG CrossHair HERO X370